Ervaringen scheren gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Ervaringen scheren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 08:48

Ik zit er aan te denken om mijn tinker nog een x te scheren.
Ze is in goede conditie en verhaart vlot; is nu haar volledige wintervacht al lang kwijt.
Als het weer echt boven de 15 graden komt, zweet ze enorm. Haar zomervacht is gewoon nog te lang en dik voor zomerse temperaturen.

Gister stond ze op stal en het weiland te zweten en na 20min. rijden, kan ik al beginnen met uitstappen! Ze heeft er duidelijk last van!

Heb haar afgelopen winter ook 2x geschoren.

Ik ben ook heel benieuwd naar ervaringen in soortgelijke situaties!

Revanches

Re: Ervaringen scheren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:09

VSW-->SV

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:12

hoi!

wat sneu voor je paardje! Die warmte is waardeloos!

Ik hb ooit op een eventingstal stage gelopen, en daar werden de paarden ook de zomer door geschoren,
dus ik denk dat het in principe geen probleem moet zijn, alleen weet ik niet of een paard er aan gaat wennen
zeg maar dat ie zo vaak gschoren word,
ik scheer in de winter echt mega veel paarden maar de lente en zomer is er bijna geen vraag naar.

succes!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 10:09

Bedankt voor je reactie. In de winter scheer ik ook veel paarden, maar in de zomer bij ons op stal nog niet meegemaakt dus vandaar.
Ik overweeg toch om mijn paardje te gaan scheren. Als het niet bevalt, dan doe ik het volgend jaar niet meer en dan zal ik vroegtijdig ook maar gaan beginnen met dikkere dekens en de deken een paar maand langer op laten.
Maar dat vind ik eigenlijk ook zo sneu, ze heeft het al snel te warm namelijk!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:58

Als ze veel wit heeft wel even oppassen met de zon op zo'n pas geschoren velletje (verbrand erg makkelijk). Zelf zou ik het onder andere daarom niet doen, je haalt alle natuurlijk bescherming weg (tegen, muggen, weersomstandigheden, etc). Ze is haar volledige wintervacht waarschijnlijk nog niet kwijt, dat gaat in etappes. Mijn tink heeft het zomers ook weleens erg warm, is altijd behandeld als sportpaard en nooit hoeven scheren.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:33

Ik heb dr gister helemaal gerosborsteld en afgespoten etc etc. Ik kijk het nog even aan, maar overweeg het waarschijnlijk om toch niet te doen!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:38

ik heb mijn fjord meerder malen geschoren in de zomer, beviel mij altijd erg goed.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:27

Er zijn heel veel stallen, met name in het buitenland, die het hele jaar scheren, soms elke paar weken. De paarden hebben minimaal haar en zijn dus heel snel droog na het rijden.
Daarnaast hebben ze weinig haar wat voor (te veel) warmte zorgt.

Haar groeit. Altijd. Dus ook wanneer je in het voorjaar of de zomer scheert, groeit er gewoon weer haar. Je kunt een zomervacht niet preventief weg scheren, ook al roepen sommige mensen dat.

Als jouw paard last van de warmte heeft op dit moment, zou ik gewoon lekker scheren :)

Succes!! Mocht je hulp bij het scheren nodig hebben, hoor ik het graag!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:29

Ik zou het niet doen, je paard krijg er straks hele dikke ruwe wintervacht voor terug! En daarbij, het zal waarschijnlijk niet zo lang meer duren voordat alle wintervacht eraf is dus ik zou gewoon nog even geduld hebben.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:33

Waarom zou een paard er een dikke, ruwe wintervacht voor terug krijgen? Als jij je hoofd scheert krijg je toch ook niet een raar soort haar terug?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 22:36

Nee maar mensenhaar is ook niet te vergelijken met paardenhaar, hoe het in elkaar zit weet ik ook niet precies maar ik weet wel dat je door het afscheren van de zomervacht een lelijke wintervacht terugkrijgt.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:33

dat is echt onzin. mijn paard is zeker 3 zomers geschoren en heeft nooit een andere/lelijke/rare vacht terug gekregen. ik schoor haar soms ook 2 per zomer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 23:37

bovendien wordt ze in de winter vast ook geschoren of anders in ieder geval ingepakt tegen dikke wintervacht, want TS heeft ditzelfde probleem swinters natuurlijk ook (lijkt me).

Kun je anders niet de hals scheren zodat ze de meeste warmte kwijtraakt tijdens het rijden? Kun je altijd nog meer scheren als dat niet voldoende blijkt te zijn.