Hoe oefenen jullie je dressuurproeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik laat iemand voorlezen maar dat kan niet regelmatig
17 (19%)
Ik laat iemand voorlezen, dat kan regelmatig
22 (24%)
Ik leer de proef uit m'n hoofd
21 (23%)
Ik oefen hem thuis nooit, bij gebrek aan een voorlezer
1 (1%)
Ik oefen alleen stukjes uit de proef
24 (26%)
Ik oefen hem thuis zonder paard d.m.v. doorlezen
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 89

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 08:38

Had hier laatst met iemand een discussie over en ben benieuwd hoe jullie dat doen! :)

Mocht je een andere optie hebben, voel je vrij om te reageren :)
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 01-05-12 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:40

Ik leer em uit mijn hoofd, maar rij em thuis nooit.. :n
Wel pak ik regelmatig bepaalde lijnen mee met training ;)

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:41

De hele proef oefen ik vaak in de les voor de wedstrijd. Mijn instructrice leest hem dan voor. Zelf ken ik de proef wel uit mijn hoofd, maar dan oefen ik altijd stukjes uit de proef.

Geke_Lizzy

Re: Hoe oefenen jullie je dressuurproeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:42

Ik laat de proef voorlezen, meestel een paar keer een aantal dagen voor de wedstrijd.

GelbrichDDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:45

Ik leer hem uit mn hoofd er oefen thuis verschillende stukjes, op wedstrijd wordt er wel voorgelezen want ben bang dat ik het niet onthoud omdat ik nogal snel zenuwachtig word. :+

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:46

Ik rij ook lijntjes maar nooit de hele proef

Never_Mind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:52

Meestal rijd ik eerst de proef, en die B proeven zijn zo logisch opgebouwd, dat ik hem na 1x toch wel uit m'n hoofd weet. De week voor een wedstrijd rijd ik hem meestal nog een x, of neem ik bepaalde stukjes mee :)

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 09:06

Haal hem van YouTube af hup oortjes in en rijden maar

jacqueline_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:25

Ik oefen stukken uit de proef tijdens de training en een week of twee voor de wedstrijd leest iemand hem voor en oefen ik de hele proef een aantal keer thuis.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:28

Ik vind het oefenen van een proef niet zo belangrijk, als je paard goed loopt is de proef ook geen probleem ;)

Fleurrr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:29

Ik rijd hem in de les, krijg speciaal proeven les zeg maar.
Elk stukje dat fout gaat doen we opnieuw en dan rijden we hem nog een keer over.

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:31

Nibbit schreef:
Ik vind het oefenen van een proef niet zo belangrijk, als je paard goed loopt is de proef ook geen probleem ;)

Daar ben ik het niet helemaal mee eens ;) Als ik zelf rijdt wacht ik met het inzetten van een oefening tot aan alle voorwaarden om de oefening juist uit te voeren is voldaan. In de proef komt alles achter elkaar, waardoor je niet die extra tijd tot voorbereiding kan nemen. Voor mijzelf is het dus wel een toegevoegde waarde om voor de wedstrijd de proef te oefenen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:34

Ik kijk een paar keer de KNHS cd en yt filmpjes. Eerst een keer voor de lijnen daarna om te kijken op welke punten ik goed moet letten. Dus dan speel ik in mijn hoofd een riedeltje af wat ik in de proef wil doen (goed de hoek door, terug blijven zitten schouder recht ervoor houden, in de wendingen opwaarts houden met binnenbeen. Dat soort dingen) ik rijd hem nooit in zijn geheel. Wel lijntjes uit de proef. Dit werkt voor mij het best aangezien ik een beelddenker ben :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:42

Ik oefen stukken uit de proef, wissel dat wel af met dingen die er veel op lijken, maar niet helemaal hetzelfde zijn. Als ik het anders doe kent mijn paard het uit dr hoofd en dat is niet zo handig :D Zeker die B proeven, als ik ging doorzetten en een volte inzette ging paardlief al in galop :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:44

Ik rij nu geen wedstrijden meer

maar oefende hem wel 1 of 2x op het paard.
En zoveel mogelijk uit me hoofd en ook altijd las ik de proef uit het boekje en had ik een plaatje van de bak er naast en ging met me vinger zo alle figuren af.

dat doe ik nu nog als ik iemand moet voorlezen ff een keer de proef doornemen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:45

Nieuwe proeven rij ik 1 keer in de les en verder alleen de lastigere lijntjes nog een keer.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:46

Ik leer hem uit mn hoofd en rij hem thuis af en toe. Niet voor elke wedstrijd ofzo, maar ik vind het wel fijn omdat ik hem vaak op wedstrijd ook uit het hoofd rij, dan kan ik even oefenen of ik hem goed ken. Daarbij zit er toch wel een groot verschil tussen het los rijden van oefeningen en wanneer je alles achter elkaar rijdt. Dan merk je toch dat bepaalde dingen wat vloeiender kunnen e.d. en daarom vind ik het zeker een goeie oefening.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:47

Ik oefen alleen stukjes uit de proef en andere stukken oefen ik bewust niet :+

Nu in de B bijvoorbeeld zit altijd 'grote volte doorzitten, tweede helft van de volte aanspringen in galop'. Dat oefen ik niet thuis, als ik dat nl 2 keer oefen dan springt paardlief blij aan in galop zodra ik de volte inzet :))
Ik oefen dus alleen stukjes uit de proef, ik zorg wel dat ik in mn training alle onderdelen een keertje heb meegenomen in willekeurige volgorde, maar niet precies zoals het in de proef is.

Ik heb verder nog de DVD thuis, dus als ik wil dan kan ik die nog even kijken.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:52

Ik oefen alleen stukjes. Als ik de hele proef ga oefenen dan denkt mijn paard van nu een volte en oja dan moet ik aangalloperen. Dus doe het bewust niet, maak het mezelf alleen moeilijker als ik het doe.

Dandy200

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 10:55

ik leer eerst de proef uit mijn hoofd oefen hem thuis 2x dan heb ik les en leest mijn instructrice hem een paar keer voor en rij ik de proef...

de dagen erna oefen ik alleen de stukjes die mijn pony en ik moeilijk vinden

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:02

meestal doe ik de proef eerst zelf ff doorlezen, en dan pak ik de moeilijkere lijntjes/oefeningen mee in de training. en dan doe ik de ene dag lijntjes uit proef 1 oefenen en de andere dag uit proef 2, anders wordt het ook wel heel saai voor mn paardje..
met mn andere paardje, doe ik wel de hele proef oefenen uit mijn hoofd. maar dit is omdat ik best leuk rondjes met dr kan rijden in de bak, maar je moet natuurlijk al die oefeningen snel achter elkaar kunnen..

edit: O ja, en ik heb altijd wel een beetje standaard dingen in de training, zoals A afwenden en rechtrijden, of het wijken/sb. enz

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:06

Het verschilt per paard; meedenkers train ik alleen kleine stukjes of bepaalde
lijnen die moeilijker zijn. Mijn eigen paard maakt het allemaal niet uit, die wacht
netjes tot ik de aanwijzingen geef dus die kan gerust 293847284x de proef
lopen voor wedstrijd zonder er vervelend van te worden :) Maar een paard
wat ik momenteel train is dus erg overijverig en die denkt altijd precies te
weten wat ze moet doen..

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:10

jongste mag binnenkort voor de F1 en zij oefent in de les en voor de rest op onze eigen pony

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:18

In het beste geval rijd ik hem een keertje voor m'n instructrice (dat keertje duurt dan een kwartier per proef omdat alles overnieuw moet als het niet net genoeg is :+ ), in een iets slechter geval pak ik thuis wat lijntjes mee die lastig zijn en in het slechtste geval bedenk ik in de auto naar wedstrijd, 5 minuten voor eindbestemming, dat ik de proef nog even moet leren :o Ik rijd altijd uit m'n hoofd nl.

Overigens oefen ik nooit thuis de hele proef vaker dan 1 a 2 keer, pony denkt altijd erg veel mee en is dan van mening dat zij natuurlijk het beste weet wat ze moet doen :')

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 16:26

Fijn, al jullie reacties.

Grappig om te lezen dat er zo'n verschil in zit! :)