Ik wil van de zomer graag met een paar vriendinnen een buitenrit maken en heb al wat diverse adressen gevonden waarbij dat in groeps-vorm kan. Is ervaring dan vereist? We hebben allebei wel eens eerder op een paard gezeten, maar nooit lessen gehad. In het buitenland hebben we wel eens buitenritten gemaakt en dan onder begeleiding van een ervaren ruiter, maar hoe zit hier precies?
RusselNuwell
Geplaatst: 01-05-12 00:20
Er zijn maneges die niet zo goed naar je ervaring vragen, in die zin nee. Echter uit veiligheidsoverwegingen zeg ik ja, ervaring is zeker vereist. Daarbij heb je het over groepsverband, zonder ervaring ben je niet alleen een hinder voor het paard, maar ook voor andere mensen die meegaan. De meeste maneges laten niet voor niets alleen gevorderde ruiters op hun paarden naar buiten gaan, dat het er in het buitenland anders aan toe gaat weet ik ook wel, want ik heb ook wel eens met mijn kont op een net ingereden hengst gezeten, wil nou niet bepaald zeggen dat dat zo veilig is.
s6801881
Geplaatst: 01-05-12 00:21
Als je met een groep ervaren ruiters gaat is ervaring zeker gewenst, en bij de meesten ook een vereiste. Iemand die niet kan rijden houdt namelijk de hele groep op. Daarnaast is ervaring ook buitengewoon handig op paarden die niet doodmak en afgestompt hetzelfde rondje lopen (wat veel in het buitenland gebeurd). In Nederland moeten we het niet zo hebben van het toerisme, dus dat komt niet erg veel voor. Ook dan wordt op zijn minst de beheersing van de basisgangen gevraagd. En niet zo gek natuurlijk als je nagaat dat een paard ook weleens een gekke sprong kan maken. Dan moet je hem wel onder controle houden (en erop kunnen blijven zitten).
Of ervaring gewenst/vereist is is dus afhankelijk van het doel van de buitenritten en van de paarden die worden gebruikt. Het komt er dus op neer dat het afhankelijk is van de accomodatie. De meesten verwachten wel dat iemand de basisgangen beheerst, en dus ook fatsoenlijk op een paard kan zitten.
Die ervaringen heb ik zelf niet meegemaakt in het buitenland maar ok.
Lotus83
Geplaatst: 01-05-12 00:23
Ja, ervaring is, zeker zonder begeleiding vereist...
Als ik kijk naar mijn merrie...
buiten super braaf, heeft mij nog nooit in gevaar gebracht, maar gister; fris, dribbelig en heeft 2x weg willen vluchten voor een hond en een boomstam...
hoe reageer je in zo'n situatie? weet je hoe je een paard kan "opsluiten" en naar voren kan sturen? wat als een paard buiten echt over de zeik gaat?
ik zou niet zomaar opeigen houtje gaan
RusselNuwell
Geplaatst: 01-05-12 00:41
Daphne__3 schreef:
Die ervaringen heb ik zelf niet meegemaakt in het buitenland maar ok.
Nou, als jij zonder enige echte ervaring op een paard wordt gelaten voor een buitenrit, dan zegt dat genoeg over het toeristische niveau.
_Dune_
Geplaatst: 01-05-12 19:29
Niet aan te raden. Bij buitenrijden zijn er erg veel factoren om mee rekening te houden, dat lukt een onervaren ruiter gewoonweg niet. Ga anders mee met de hittax bij manege van Loon, daar heb je geen ervaring voor nodig en je kan toch lekker buitenrijden in een prachtig gebied.
Bij Rijmaaran in Schoonoord zijn er ook buitenritten voor mensen zonder ervaring. Je gaat dan voornamelijk stappen. Er gaat ervaren begeleiding mee, ik heb nog nooit gekke dingen meegemaakt. Je rijd enkel door het bos en hoeft dus geen wegen over te steken.
SusanH
Lid Bezwaarcommissie
Geplaatst: 01-05-12 22:13
Iedereen moet ergens beginnen met buitenrijden dus er zijn ook maneges die beginnersritten aanbieden, dan word er vooral gestapt en als het verantwoord is ook een stukje gedraafd. Als je het zeker wilt weten moet je gewoon even een belletje doen naar de manege(s) die je op het oog hebt en uitleggen wat jullie situatie is. Een echt goede manege laat ruiters eerst een stukje rijden in de bak om te zien of ze een beetje ervaring hebben.
Met of zonder begeleiding: ga niet op pad zonder ervaring in een omheinde omgeving. Leer eerst maar eens goed zitten en op een juiste manier hulpen te geven. Een paard is geen robot die alles maar even altijd op dezelfde manier doet, en op dezelfde manier reageert. Daar moet je mee om leren gaan, en je moet leren wat je moet doen als het wel mis gaat of zou gaan.
Zonder goede basis gaan buitenrijden is voor mij als zonder les nemen een auto instappen en tijdens de spits door het centrum gaan rijden.. levensgevaarlijk... En bedenk daarbij: met autorijles heeft een ander de auto ook nog onder controle dmv gas, rem en koppeling.. met begeleiding op buitenrit maakt niet dat je paard dan ook door een ander bestuurt kan worden in geval van nood..
Ik vind het zelf niet echt een goed idee om zonder ervaring buiten te rijden. Ik heb zelf ook veel in het buitenland buiten gereden, en bij de meeste van die ritten merkte je toch echt dat de paarden het rondje wel konden dromen. Maar als je het risico aandruft, kan je bij Manege Elzenhof op Texel een leuke beginnersrit maken. Je gaat dan in een groep met allemaal beginners en twee of drie begeleiders een rondje van een uur in het bos maken. Vooral stap, en als de mensen het aandurven hele kleine stukjes draf. Er zijn daar haflingers met een lekker koel hoofd en vlakke gangen.
Ik vind het sterk af te raden. Als er meer gebeurd dan aan de hand stappen is het echt een recept voor ongelukken (heb het aan de lijve ondervonden als ervaren ruiter in een groep met beginners die een ernstig ongeluk veroorzaakten door hun onkunde - en de kosten zijn uiteindelijk verhaald op een beginner).
Zonder ervaring, niet doen. Paard is een vluchtdier en als je niet weet hoe te handelen in sommige situaties breng je niet alleen jezelf in gevaar maar ook een ander.