Half februari hebben wij een C-pony gekocht voor onze dochter (in de weken van de sneeuw). In Nederland. Wij wonen in Belgie.
De eigenaresse heeft aangegeven wel de pony ooit gechipt te hebben, maar nooit een paardenpaspoort te hebben aangevraagd. Dit zou ze netjes in orde maken. We hebben bij het ophalen (3 weken later!) een formulier meegekregen van haar waarin staat dat ze hem aangevraagd heeft. Omdat ze de stalling had opgezegd waren wij zo lief de pony in goede vertrouwen mee te nemen en de afspraak gemaakt dat ze de papieren zou opsturen.
Inmiddels zijn we begin mei en wij hebben nog steeds geen enkel papier van de pony. Verkoper zei dat er iets mis was gegaan (4 weken geleden), maar alles zou nu in orde komen. Nu reageert ze nergens meer op!
Het enige wat we hebben van haar is een kopie van het aanvraagformulier met transpondernummer en een handgeschreven verkoopovereenkomst met handtekeningen.
Nu willen wij als kopers natuurlijk de papieren. Hoe krijg ik dit alsnog voor elkaar aangezien de verkoper niks meer van zich laat horen?
We zitten er ook nog mee dat de pony inmiddels naar Belgisch grondgebied is vertrokken en wij dus door de laksigheid van de verkoper in overtreding zijn.
Ik heb wel inmiddels een mail gestuurd naar de KNHS. Misschien kan ik dit probleem in Belgie verhelpen?
Ik heb ook ooit zo een pony gekocht. Papieren waren kwijt, zouden ze nasturen. Nooit gekregen. Via chipnr. er achter gekomen dat de NRPS het paspoort had afgegeven. Met NRPS gebeld en daar had de vorige eigenaar wel geinformeerd naar een duplicaat maar niet aangevraagd. Ik heb toen alsnog een duplicaat gekregen en hoefde ook niks te betalen.
Pony bleek toen ook 5 jaar ouder te zijn, 15 ipv 10. Maakte me niks uit, pony was braaf en daar gng het me om.
vandango
Geplaatst: 29-04-12 10:13
wie weet kun je het nummer invoeren op de site chipnummer.nl Daar staat hij eventueel al geregistreerd, het kan namelijk zijn dat het bij een ander stamboek dan het knhs is aangemeld...
Ik heb ook een pony op goed vertrouwen gekocht. Nu 1,5 jaar geleden. Geen paspoort gezien. Wel aanvraagformulier voor duplicaat gehad, maar stamboek geeft geen duplicaat uit ..
Jet
Geplaatst: 29-04-12 13:15
Hier kan je het chipnummer invullen en zien of het al bij een paspoortuitgevende instantie geregistreerd staat. Als dat zo is, kan je contact opnemen met die instantie. http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=nyuHsHsu ... HsuOnbPTEY .
Wel heel vervelend dat de oude eigenaresse het niet goed regelt, ik hoop voor je dat het snel goedkomt.
Ik zou inderdaad contact opnemen met de KNHS, dat is ons overkoepelend orgaan voor ruiters die wedstrijden rijden of bij een "goede" manege zijn aangesloten. Als je een paard hebt dat niet tot een stamboek hoort ( of toen er net gechipt werd voor allerlei paarden) kan je hem via hun geregistreerd krijgen. Ik heb vaak via de rijvereniging contact met de KNHS en krijg altijd netjes bericht van hun. Zowel via de telefoon als via mail, dus je kan ze ook mailen als je dat makkelijker vindt. Leg het hele verhaal uit en ze geven je vast snel antwoord, ze zijn wel alleen op werkdagen bereikbaar, dus 30 april zullen ze niet reageren, hier is het koninginnedag en dan zijn ze gesloten.
Edit: O, lees je bericht nog eens over en zie dat je ze al gemaild hebt, hoop dat je volgende week antworod hebt en ik ben wel beniuewd.
Ik heb een reactie gehad van KNHS. De vorige eigenaresse heeft niet betaald! Wat is daar nu weer de reden van? Ik heb gelijk gevraagd de kosten over te nemen en gelijk op mijn naam te laten zetten. Morgen scan ik het handgeschreven aankoopbewijs in en hoop ik dat het daarmee opgelost is!
pony overschrijven op naam kost bij hun al tegen de 75 euro aan geloof ik als je geen lid bent van de knhs
Jet
Geplaatst: 02-05-12 23:15
Ik zou het niet zo durven zeggen, maar het kan best zijn dat het voor jou duurder is dan voor de oude eigenaar, omdat je het ook gelijk laat overschrijven. Ik geef je wel gelijk om het zelf dan maar te regelen, maar van de oude eigenaar is het bepaald niet netjes, zacht uitgedrukt. Wel mooi dat je zo snel bericht had van de KNHS.
Dan wordt het een rechtzaak hé als het 150 euro kost. Heel simpel.
Mavelle
Geplaatst: 03-05-12 08:33
Ach joh, je hebt toch nog steeds een leuke pony. Het is inderdaad niet zo netjes van de verkoper maar ik zou om die 150 eu toch echt geen rechtszaak beginnen.
Weet iemand waar ik voor zoiets aangifte kan doen? Dit is verkoop onder valse voorwendselen. En ik onderneem zeker stappen. Gaat niet over het geld, gaat om het principe!
Ik zou eerst even met knhs bespreken ze zijn nu gewoon te bereiken inplaats van via de mail. Ik vind dat je via de telefoon meer kan uitleggen. Misschien kunnen hun jou verder helpen?
En als je vragen hebt over een aangifte dan is het de politie even bellen met het verhaal wat je er aan kan doen?
ik zou eerst dat paspoort regelen, aangezien het al sinds 2004 verplicht is dat er ten alle tijde een paspoort of tijdelijk vrijwaringsbewijs van een stamboek bij het dier aanwezig moet zijn...
Jet
Geplaatst: 03-05-12 14:08
Tomnaat, als ze belt met de KNHS vanuit België is ze ook weer extra geld kwijt.
Je kan inderdaad aangifte doen bij de politie, maar ik vrees dat die er verder niets mee doen.
Ik zou beginnen met vragen wat de kosten zijn en dan de vorige eigenaar een aangetekende brief sturen ( met ontvangstbevestiging), waarin je aangeeft dat binnen 2 weken ( datum noemen) het bedrag naar je over gemaakt moet zijn en dat je anders verder juridische stappen gaat ondernemen. Ik heb geen idee of ze nog officiële wedstrijden rijden, maar dat zou de KNHS vast wel kunnen weten, misschien wil de KNHS dan wel voor je opkomen door hun startpas te blokkeren todat ze het geld aan de KNSH voldaan hebben. Weet niet of ze dat doen, maar als een ruiter bv. niet betaalt aan zijn rijvereniging doen ze dat ook wel eens.
dat wordt lastig aangezien de aanvraag al bij knhs is ingeboekt, net zoals het chipnummer al vermeld is in de landelijke database... Maar vragen kan natuurlijk altijd!
ha de vorige eigenaar zit ook op bokt. kan een boek over haar schrijven. in het topic in mijn onderschrift praat ik heel duidelijk over haar. dan weet ts ook met wat voor persoon ze te maken heeft. TS ik geef je met alle plezier ook haar adres hoor.
jackyline
Geplaatst: 03-05-12 22:53
Ik heb ook ooit zo'n pony gehad Oude eigenaar(die had het aangevraagd maar nooit betaald) tig keer gemaild en alle mail ook door gestuurd naar de KNHS die hebben op gegeven moment contact gehad met de oude eigenaar want die moet toestemming geven schriftelijk of kennelijk mondeling. Daarna heb ik 35 euro betaald aan de KNHS en het paspoort gekregen Duurt even maar dan heb je ook wat Hoop dat het je lukt Je mag een paard niet hebben zonder paspoort niet stallen, vervoeren niet naar de slacht heel apart Je hebt hem maar t mag niet en je mag ook niets Dus voor het vervolg geen paard zonder het papier in de hand