Wedstrijd / trainen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonitolover

Wedstrijd / trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 09:53

Hi Bokkers!

12 mei ga ik met min 4 jarige merrie voor het eerst op concours. Hoe kan ik zorgen dat dit zo goed mogelijk verloopt? Het gaat natuurlijk nu niet om de punten maar om de ervaring. ( punten zijn altijd welkom. :) ) Hoe kan ik Calypso laten ontspannen op concours

Calypso vind het moelijk om actief + nagefelijk te blijven. Hoe kan ik dit het beste oplossen
Ook de goede galop vind Calypso erg moelijk. Hoe kan ik dit trainen.

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vragen!
Dankje!

Groetjes!

Toadeye

Re: Wedstrijd / trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:36

Door zelf ook ontspannen te zijn, maak van te voren een lijstje klaar met alles wat je nodig hebt, en zorg dat dit de dag van te voren allemaal klaarstaat. Probeer stress met de trailer ook te vermijden door te oefenen als ze dit nog eng vindt.
Wees ruim van te voren op de wedstrijdaccomodatie zodat je relaxt op kunt zadelen.
Ga tussen het rijden door eens stappen met een iets langer teugeltje, dit kan in draf ook. Zo kan het beesje even helemaal ontspannen.

Over de rijtechnische vragen; hier moet je met je rij-instructeur aan werken. Ik kan je als tip meegeven om veel overgangen te maken en veel te schakelen. Het probleem met de juiste galop vind ik zelf altijd zo lastig om uit te leggen.

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:43

ik lees mee, heb zaterdag 5mei eerste wedstrijd. Idd lijstje maken, hier opde bokt wiki staat al een hele lijst met dingen die je mee moet/kan nemen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 17:18

Bonitolover schreef:
* Hoe kan ik Calypso laten ontspannen op concours
Zelf ontspannen blijven rijden, de eerste keren gewoon gaan voor de fun en ervaring en je paard goed bezig houden dus niet zomaar rondjes rijden, lekker overgangen en figuren en hoeken diep in, dat ie met zijn hoofd bij jou blijft

* Calypso vind het moelijk om actief + nagefelijk te blijven. Hoe kan ik dit het beste oplossen
Actief houden: Streng zijn op jezelf dat je alleen aandrijft als je van je paard meer activiteit verwacht en dat je paard ALTIJD reageert in de mate dat je hulp geeft. Dus als jij een keer flink in moet komen omdat hij een beetje tralalala rondkijkt ipv voorwaarts te gaan, moet hij ook echt flink voorwaarts. De voorwaartse reactie belonen en zeker niet afremmen, mooi benen lang en stil en soepel mee proberen te zitten.

Nageeflijk: dat moet vanuit die impuls komen, dus dat moet eerst voor elkaar zijn. Als je paard met impuls loopt en mooi buigt om je binnenbeen in de wendingen, dus voor jou ontspant en reageert op je hulpen dan zakt hij vanzelf aan de voorkant in je hand. Jouw contact met zijn mond moet daarbij soepel en verend zijn, zodat hij leert vertrouwen op je zachte hand.

Ook de goede galop vind Calypso erg moelijk. Hoe kan ik dit trainen.
Zelf goed middenin je zadel zitten, binnenheup een ietsje naar voren en je paard van het binnenbeen af en aan je buitenteugel hebben. Als het paard het zelf lastig vindt, probeer ik vanuit het wijken voor het been aan te springen.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:24

Ik vraag me af, als het thuis nog niet helemaal voor elkaar is (omdat je paard ((incl jij(?))) het nog moeilijk vind) of het wel verstandig is om dat te starten als je een goede prestatie wilt leveren. Ik zeg niet dat je niet mag gaan starten, is natuurlijk alleen maar goed voor de ervaring. Maar ik denk dat je jezelf toch te veel druk gaat opleggen omdat je weet dat je paard dingen nog moeilijk vind maar toch een goede proef neer wil zetten.

Dus waarom train je niet enkele maandjes door, paard is tenslotte pas 4 jaar. En dan lekker gaan starten, zodat je geen omkijk meer heb naar de nagefelijkheid en de galop. Alleen moet je dan nog je eigen zenuwen onder controle houden. :=

Voor de rijtechnische tips, neem goed les :) Wij kunnen je niet corrigeren via bokt zodra het fout gaat.

Succes!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:33

Annekeee schreef:
Ik vraag me af, als het thuis nog niet helemaal voor elkaar is (omdat je paard ((incl jij(?))) het nog moeilijk vind) of het wel verstandig is om dat te starten als je een goede prestatie wilt leveren. Ik zeg niet dat je niet mag gaan starten, is natuurlijk alleen maar goed voor de ervaring. Maar ik denk dat je jezelf toch te veel druk gaat opleggen omdat je weet dat je paard dingen nog moeilijk vind maar toch een goede proef neer wil zetten.

Dus waarom train je niet enkele maandjes door, paard is tenslotte pas 4 jaar. En dan lekker gaan starten, zodat je geen omkijk meer heb naar de nagefelijkheid en de galop. Alleen moet je dan nog je eigen zenuwen onder controle houden. :=

Voor de rijtechnische tips, neem goed les :) Wij kunnen je niet corrigeren via bokt zodra het fout gaat.

Succes!

Druk en stress blijft toch bij veel wedstrijdruiters een issue, dus daar kunnen paard en ruiter toch ook maar beter aan wennen toch? Daarnaast is het ook gewoon een leuke ervaring. Meestal komt alles wel goed en gebeuren er geen rare dingen (ervaring eerste wedstrijd...)

TS: houd overal rekening mee: kent je paard al witte hekjes, bosrandjes, juryhokjes, luidsprekers?? Probeer zelf de leider te zijn die dag. Verstand op nul en écht rijden.

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:49

NadineBlabla schreef:
ik lees mee, heb zaterdag 5mei eerste wedstrijd. Idd lijstje maken, hier opde bokt wiki staat al een hele lijst met dingen die je mee moet/kan nemen :)

Ja die nam ik ook altijd mee toen ik met mn pony op concours ging! Super handig, neem hem bij Dance ook altijd mee! Succes zaterdag! :)

Bonitolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 21:53

Annekeee schreef:

Succes!

Op wedstrijd gaan is nu gewoon nog voor de ervaring. Zo leert ze ook dat ze op vreemd terrein ook gewoon kan rijden. Ik heb ook 2x in de week les, maar ik wou ook graag tips van jullie!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:53

thuis moeten de oefeningen makkelijk gaan dus als je paard thuis nog moeite heeft om oa in de goede galop aan te springen zou ik niet gaan starten, op wedstrijd gaat het altijd wat minder als thuis door stress van ruiter en nieuwe dingen voor t paard dus als het allemaal net aan is zou ik zelf niet gaan, maar eerst gewoon lekker verder trainen/lessen

doe anders eerst eens een keertje met een wedstrijdgerichte clinic mee, dan moet je een proefje rijden en daarna ga je met de instructeur/jurylid die dat geeft aan je verbeterpunten werken en je bent dan ook meteen op vreemd terrein, is een goede oefening om te zien waar je nu staat :j

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:46

Ik zou eerst met les proberen de punten die niet goed gaan aan te pakken.
Het is gerust goed om een paard km's te laten maken maar persoonlijk zou ik dan voor een paar onderlinge gaan. Dan went het paard, is de "druk" minder en de sfeer gemoedelijk. De aandachtspunten die jij noemt zijn toch echt punten voor in de les. (actief,nagefelijk,goede galop) Neem je, je paardje mee zorg voor hulp die je paard even rustig kan stappen en "verwennen" Blijf zelf ademen en blijf tijdens het losrijden je paard op z'n gemak stellen. Succes