Het paard waar ik mee moet werken stond eerst samen met nog een ander paard, toen was er nog geen probleem. Maar die werd verkocht, dus toen kwamen er 2 andere paarden bij hem in de wei, en sinds die 3 samen staan, krijg ik hem bijna niet meer de wei uit. Uiteindelijk lukt het wel, maar dan heb ik zeker een kwartier staan te proberen daar. Ik begrijp het niet want normaal wou hij altijd mee lopen als iemand hem kwam halen.
Hij staat ook altijd alleen, en de andere 2 staan altijd bij elkaar.
Hij blijft wel staan, is nog niet van me weg gelopen, Maar zodra ik hem bij het halster pakt, gaat ie echt heel sterk achteruit hangen, dus dan krijg ik hem gewoon niet aan het lopen
Kan die wel overweg met de andere paarden of jagen ze hem weg/is hij bang voor ze
mindful
Geplaatst: 28-04-12 16:27
Normaal staan ze best met paar-aantal 2, 4, 6,....als het onpaar is staat er meestal 1tje alleen. Je kan best een langer touw nemen aan je halster en een beetje druk uitoefenen door te zwaaien met het touw aan de zijkant van je paard. Heb je het kuddegedrag al geobserveerd? Wordt jouw paard uit de groep gejaagd? Hier staan ze nu met 5 ipv 6 en meestal staat mijn haflinger alleen, maar het wisselt soms. Uit de weide halen is hier soms ook moeilijk maar erin gaan is nooit een probleem geweest OF wel als er 1tje aan de poort staat te drummen als ik ze wil openen.
Bedankt voor je reactie, Het is zo dat die andere 2 paarden al eerder bij elkaar hebben gestaan, en dat zijn echte vriendjes. 1 beschermt die andere ook heel erg. Het paard waar het om gaat word niet weggejaagd, hij is juist degene die de andere 2 de baas is. Ik heb helaas niks te zeggen over wie er bij hem in de wei komt, het is niet mijn eigen paard, t enige wat ik kan doen is met de eigenaar overleggen.
Ik neem sowieso altijd een halstertouw mee, eerst lukte het daarmee, maar de laatste paar keren had dat zwaaien met het touw ook geen nut. Volgens de eigenaar moet ik gewoon strenger zijn, dat kan best. maar ik los liever het probleem op aangezien het een gewillig paardje is.
mindful
Geplaatst: 28-04-12 16:43
Nog goed dat hij niet wordt weggejaagd, dan lijkt het pas droevig hé... Ik weet natuurlijk niet hoever je met grondwerk bezig bent, als die van mij op het zwaaien niet reageerd...zwaai ik verder tot ik haar effe geraakt heb en dan krijg je weer reactie (normaal gezien). Stilletjes opbouwen van weinig naar meer druk. En ja, wat meer overtuigend overkomen mss? Het is de lichaamstaal die het hem doet
Ik ben met grondwerk wel bezig nu, vanaf toen gaat het zo op de grond en ook met rijden wel wat beter, dus dat ga ik denk ik maar doorzetten. T zal wel zijn omdat ik te soft ben ja, ik ga der aan werken. Dankjewel
mindful
Geplaatst: 28-04-12 16:56
Als je deze vorderingen opmerkt ben je goed bezig! komt wel goed als je rustig blijft en heel duidelijke signalen geeft...veel succes!
Hij heeft wel een ander halster, maar dit deed hij daarvoor ook al, dus ik denk niet dat t daar iets mee te maken heeft
@trustHim
Hij kan meestal wel met andere paarden overweg, maar hij is zelf eigenlijk de wegjager .
_Dune_
Geplaatst: 28-04-12 17:59
Als hij zo graag achteruit wilt, dan zet je hem toch in zijn achteruit? Net zo lang totdat hij echt niet meer wil, en dan nog een paar pasjes verder. Al haal je hem achteruit uit de wei, zo krijgt hij wel in de gaten dat het echt geen zin heeft.
Tip... hengsten ketting aan doen, zweep mee ( beetje lange) naast het paard de wei uit lopen en als hij in staking gaat vriendelijk maar duidelijk tikje achter je eigen billen langs tegen paard aan geven. En natuurlijk belonen als hij mee komt! Ik ben een snoepjes liefhebber, dus heb er meestal ook wat op zak! Hengsten ketting onder de kin, niet over de neus!
Oke, Maar als het aan me zelf ligt (wat waarschijnlijk ook zo is), wat kan ik dan doen om de baas te zijn zeg maar. Ik ben bezig met grondwerk en meestal gaat het wel goed. Maar bij sommige dingen staat hij nog steeds boven mij
_Dune_
Geplaatst: 28-04-12 18:15
Heb je les in grondwerk? Zo niet, neem eens een paar lessen zodat je erachter kan komen waar het probleem zit.
Ja ik heb zo af en toe begeleiding, gaat al iets beter, dus dat ga ik doorzetten en dan hoop ik dat ik t probleem kan oplossen. Dankjewel voor de reacties