wij hebben een eigen landje waarop een ruin van 3 staat (bo), en een inmiddels ruin van 1,5 (dex). Dex is 2 dagen terug gecastreerd.
Ongeveer twee weken terug ging het mis... Dex is flink hengst en springt achterop bo, rent steeds dicht langs hem, laat bo niet rollen enz. Dus toen ging bo op een gegeven moment achter dex aan. Ze klieren wel vaker maar stelden niet veel voor. Maar nu bleef bo achter dex aan rennen, naar dex happen en bijten. Na tien minuten in galop sprong dex ovee het schrikdraad heen. Hij was helemaal bezweet en had beten in zijn bil van bo tot bloeden aan toe. We hadden besloten ze tijdelijk uit elkaar te halen en dex spoedig te laten castereren.... Ze staan naast elkaar met een draadje ertussen en zoeken elkaar steeds (positief) op.
Vandaag wilden we ze even bij elkaar zetten maar bo renden weer achter dex aan en hapte. Ze staan nu in stal en zetten ze wegens dex zijn gevoelige zakie en herstel nog even uit elkaar tot genezen is. Ze stonden altijd bij elkaar met weinig problemen.
Zonder elkaar kunnen ze ook niet gaat de een weg dan doet de ander gek in de wei...
Hoe kan dit nou? Hoe en wanneer weer bij elkaar zetten? Tips welkom.
misschien had Bo genoeg van dat geklier van Dex toen? ik zou een draadje door de wei spannen en dan ieder aan een eigen kant. als dat goed gaat weer bij elkaar zetten. ik weet niet of je er iets aan hebt maar je kan het in ieder geval proberen
Ja dat weet ik bijna wel zeker.hij is geen dominant paard en kan eigenlijk met bijna alle paarden vinden. We hebben nu al 2 weken een draadje ertussen en dat gaat goed.als dex goed genezen is gaan we ze weer bij elkaar proberen.hoe lang mag dat duren dat ze rennen en happen? En eenmaal bij elkaar is bij elkaar laten of eerst proberen paar x als we er bij zijn?
okee, dat rennen en happen mag volgens mij zolang duren als ze willen maar dat het een vriendelijk spelletje blijft en niet dat ze elkaar verwonden. ik denk dat het beste is al je er bij blijft staan zodat je altijd nog kan ingrijpen. en als je het weer 100% vertrouwd kun je ze gewoon bij elkaar laten zonder er bij te staan.
wij hebben ongeveer hetzelfde probleem gehad. Priscilla en Joy konden écht niet met elkaar, maar ook écht niet zonder elkaar. Ging 1 weg, dan werd de ander helemaal gek, terwijl ze in de wei mekaar steeds trapten en beten en allebei hadden ze behoorlijk veel plekken. We hebben ze toen uit elkaar gehaald, ze stonden nog wel naast elkaar. Ze hebben ongeveer 4/5 maanden zo gestaan en 2 weken terug heb ik ze weer bij elkaar gezet en wonder boven wonder gaat het goed nu! Ze eten nu zelfs samen van 1 bultje hooi terwijl dat eerst écht not done was.