Hond blaft en hapt naar pony (speels?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dieke94

Hond blaft en hapt naar pony (speels?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 16:11

Omdat k geen open topic hierover kon vinden plaats ik er zelf 1:

Heeft iemand ervaring met een hond (friese stabij) die blaft naar de pony's (echt irrietant), de pony wordt er sagarijnig van, waarschuwt veel met staart en achterbeen, hond inmiddels twee keer geraakt (1x jaar geleden met beenbreuk) maar leert het niet af.
Pony's ergeren zich, wij ergeren ons groen en geel en de aandacht van de pony is tijdens longeren ed ver te zoeken. _-:(

Hoe kunnen we dit ooit afleren?

(Vast in de schuur is hooguit tijdelijke oplossing, vastbinden heeft geen zin- hond knaagt touwen gewoon door :Y) na heeel hard bleren stopt ie even om daarna weer verder te gaan, met een beetje geluk gaat ie naar huis als je dat beveelt maar nooit langer dan 5 min :n)

Heldere ideeen zijn welkom!! :)*

tinkerfunss

Re: Hond blaft en hapt naar pony (speels?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 16:14

Bij mij op stal is er ook zon een! Altijd als Uk in het land of paddock staat probeert Moppie (zo heet ie) hem te laten schrikken, wat geen effect meer heeft want Uk is niet bang van hem. Ook als ik hem uit het land haal probeert moppie hem in zijn staart te bijten en ook dan te laten schrikken. Als ik met hem aan het werk ben laat hij hem gelukkig met rust.

Uk negeerd het en word het voor Moppie dus steeds saaier, ik heb Moppie perongeluk bang gemaakt dat als ik bij Uk ben, hij weg blijft, dit werkt wel.

Dat hij een trap heeft gehad en nog niet bang is vind ik wel vreemd.. lijkt me dan dat ie het ondertussen wel geleerd heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:50

Hond niet meer bij de paarden laten totdat je een oplossing hebt, als ie wel een keer een trap krijgt ben je je hond kwijt...

Je kunt een gedragsdeskundige vragen om je ermee te helpen, ik kan wel zeggen dat je naar Cesar Millan moet kijken maar daar wordt juist gezegd dat je niks mag doen zonder een gedragsdeskundige erbij moet halen ;)
Je kunt m corrigeren door aan de riem te doen. En elke keer als hij blaft daarop te reageren en te corrigeren.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:39

hond blaft juist omdat ie bang is denk ik. ....

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-12 22:57

@max66 Ja dat heb ik ook een tijdje gedacht maar wat moet ik ermee?? :?
En iets wat hier tegenin gaat is dat de hond gewoon de wei in rent om de pony even te 'pesten'.
Egt uitdagend..

@ Joolien Ik heb de hond inderdaadwel eens aan de lijn maar als we rijden of een pony uit de wei halen kan dat natuurlijk niet..

@tinkerfunss Ja dat dachtten en hoopten wij ook maar helaas...
Inderdaad als de pony niet zou reageren zou de hand het spelletje al snel minder leuk gaan vinden maar ook dat is lastig!

Tips?

Ow wat laatst nog wel leuk was: De hond kwam de wei in, klaar om de pony even op stang te jagen mar wat denk je. Ponylief denkt :)* kzal jou krijgen! _-:( en rent als een speer op de hond af :)) die maakte dat ie weg kwam maar helaas :n na n minuut of wat was ie de schrik te boven en begon ie opnieuw met waf waf hap hap je krijgt me toch niet kom dan als je durft! :roll:

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:30

ehm.. hond niet meer mee naar stal nemen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:30

Vastleggen aan een ketting.

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:37

mijn 10 m. oude border collie doet dat ook, als pup was hij bang voor paarden en nu blaft en hapt ie naar me pony, die gelukkig niks terug doet. heb je wel eens geprobeert om je hond lekker moe te maken en dan rustig langs je paard loopt, misschien helpt het? hij gaan het proberen met ruk aan de riem enz. maar ik zag dat een brul enz. niet werkte bij jou hond...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:44

Wat dacht je van niet los laten lopen zodat je op ieder moment kan corrigeren?
Als je je handen nodig hebt stop je hem in een lege box.
Het gaat echt niet vanzelf over, daar moet je tijd en moeite voor investeren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:47

Wat heb je allemaal al geprobeerd om het af te leren?
Het best wat je kunt doen is oefenen je zult er tijd en moeite in moeten steken.
Hond aan de lijn leren om gewoon te zitten en kijken, leren dat hij de wei niet in mag. Leren te luisteren als jij zegt dat hij moet zitten.
Dus ga met z'n tweeën de een houdt de hond aan de lijn zodat die hem kan corrigeren de ander gaat met de paarden aan de slag en ja dat zal enige tijd kosten en ik vermoed dat het niet met 2 weken opgelost is. Maar duidelijk en vooral consequent blijven. Keer op keer.
Geen tijd dan zul je hem of niet meer moeten nemen en dus thuis opsluiten of in de stal of aan de ketting leggen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:55

Aan de ketting idd, die zal hij niet zomaar doorbijten.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 23:58

inderdaad niet meer bij de paarden. Sowieso een hond bij paard is vragen om problemen... Hoe vaak hoor je wel niet dat de paard achteruit trapt en hond raakt of de hond het paard bijt... Vind het maar een slechte eigenschap als je de hond bij een paard los laat lopen. Een paard is en blijft een vluchtdier dus voelt hij zich bedreigt door de hond nou berg je maar....

Maar goed ieder zn ding persoonlijk vind ik het een slechte eigenschap

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:08

saszuidema schreef:
inderdaad niet meer bij de paarden. Sowieso een hond bij paard is vragen om problemen... Hoe vaak hoor je wel niet dat de paard achteruit trapt en hond raakt of de hond het paard bijt... Vind het maar een slechte eigenschap als je de hond bij een paard los laat lopen. Een paard is en blijft een vluchtdier dus voelt hij zich bedreigt door de hond nou berg je maar....

Het voordeel en vaak ook de reden hiervoor is dat paarden dan gewend raken aan honden en er buiten het terrein niet meer van schrikken. Een paard dat nog nooit een hond heeft gezien of gehoord zal eerder schrikken als het een hond op straat tegenkomt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:11

heb het zelfde probleem met de duitse herder bij mijn verzorgpaarden. ik ga het als volgt aanpakken.

ik pak een deken waar de hond op mag liggen, op commando:'op de mat' dan beloon ik hem.
daarmee begin ik tijdens het poetsen(met poetsen gaat het altijd goed, hij doet dan niets tegen de pony, pas als ik erop zit, of er komt enige actie wordt die vervelend.)
todat hij dat helemaal foutloos kan, ga ik proberen om de pony te longeren en tegeleik hem op dat matje te houden, komt die eraf, gewoon weer terug sturen. blijft die erop liggen, brokjes, gaat die helemaal uit controle: opsluiten in een box.
als dat goed gaat ga ik er weer op.

want die hond die weet gewoon zolang ik op die pony zit hoef die niet naar mij te luisteren ofzo. hij luisterd een klein beetje. het probleem is dat de pony heel zwaar reageerd op stem verheffing. hij moet gewoon leren dat op dat kleetje blijven liggen meer belonend is, als achter mijn paard aankomen, en vervolgens weer in een box eindigen.

gelukkig doet de pony waar ik op rijd ook niets tegen hem, als boos kijken, ze gaat pas uithalen als die echt in haar staart hapt. ik kan haar ook parkeren, dat betekend, als ik afstap, en zeg: HOO, dan blijft ze staan tot ze een commando krijgt dat ze weg mag.

ik denk dat het beter helpt om de hond wat anders te leren, als om het hem af te leren. dat is namelijk bijna onmogelijk.

ohja, ik gebruik een klikker, en van die frolic brokjes.

wat betreft die hond als bedreiging, dat valt heel erg mee, paarden laten zich echt niet bang maken door 1 hond. het is juist goed dat ze eraan wennen.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 00:23

Akhal_Teke schreef:
saszuidema schreef:

Het voordeel en vaak ook de reden hiervoor is dat paarden dan gewend raken aan honden en er buiten het terrein niet meer van schrikken. Een paard dat nog nooit een hond heeft gezien of gehoord zal eerder schrikken als het een hond op straat tegenkomt.

dat is ook wel zo maar er zijn andere manieren om een paard te laten wennen zonder dat de hond achterin zn benen hapt. Deze hond staat dan bekend om dat die blaft en hapt dan vraag je toch om problemen als je dat beestje los laten lopen bij de paarden? Een paard kun je ook laten wennen aan een hond die bekend is met paarden en er gewoon rustig om blijft. Er zijn genoeg bandjes/filmpjes te krijgen met geluiden waar een paard aan kan wennen. IK blijf erbij dat het vragen is om problemen

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 01:23

Voor de duidelijkheid, deze hond loopt veel buiten (in huis laten kan maar aangezien ze zelf de achterdeur open kan maken.. ow en als we dan vragen of de tussendeur dicht mag dan kom ik later en dan zegt de buuv ja P (ik ben 2 en ik zeg nee en ben eigenwijs ;)) vond t zielig, of P deed de deur open en toen was ie al weer weg, en is overigens niet van mij maar van de buren waar mijn pony ook staat. (en n schat van n knuffel + oost indisch doof)

In een box.. ik heb het ooit gedaan maar nee. Als je zo'n beest dan in de voerbak ziet staan met zn voorpoten al door t gat om bijna voorover eruit te duiken laat je het een volgende keer wel -O-

Consequent zijn is voor mij geen ramp maar voor de eigenaresse van de andere pony wel lastiger en bij die pony is het probleem groter, @Tigra_ met zn tweeen aan de slag kan inderdaad goed helpen als je consequent bent, maar kost veel tijd die we vaak niet hebben, bedankt inieg ik ga ns proberen of ik nog wat hulp kan krijgen evt. uit een andere hoek +:)+

Ik houd de hond aan een halstertouw als ik de pony's smorgens naar buiten laat en corrigeer haar dan dus sowieso wel.
Vaak weet ze ook drommels goed dat t niet mag @PocoGaucha ze kent 'Naar huis' dus met een beetje moeite druipt ze dan af om voor ze bij t hek is weer om te draaien. Daarna gelijk weer een 'naar huis' wil vaak wel aanmoedigen dus zoiets proberen we zeker, het enige wat dan echt wel gemist wordt is de beloning bij een daadwerkelijk naar huis gaan maar daar mis ik de willie wortel spray om me tijdelijk in tweeen te splitsen..! B-) Streng & consequent zijn + belonen is wel belangrijk denk ik. Dus heel goed en bedankt voor je reactie.
Jammer dat t gewoon zo irritant is dat die hond te eigenwijs is om t egt af te leren! maar k geef de moed niet gelijk op, we proberen het nog even. consequenter en zo mogelijk met beloning? :j

Iemand nog andere tips?

Bedankt voor alle reacties tot dusver :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 08:33

Als hij niet van jezelf is dan wordt het lastig oplossen. Vervelend dat de eigenaar zo laks is.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 09:27

Oh de hond is niet van je zelf, maar van de staleigenaar.. ja dan wordt het een ander verhaal. 'thuis laten' is dus niet aan de orde.. de hond IS immers thuis.
Veel succes ermee!

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:33

ik heb op het strand wel eens een man gezien die aan het rijden was met zn paard en de hond rende mee, hij vertelde dat die 2 altijd samen zijn. als je echt van je hond en je paard houd (zoals ik dus ook) moet je gewoon leren dat die 2 samen kunnen zijn en lief moeten blijven. jammer genoeg gaat het hier nie over je eigen hond...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 17:35

Akhal_Teke schreef:
saszuidema schreef:

dat is ook wel zo maar er zijn andere manieren om een paard te laten wennen zonder dat de hond achterin zn benen hapt. Deze hond staat dan bekend om dat die blaft en hapt dan vraag je toch om problemen als je dat beestje los laten lopen bij de paarden? Een paard kun je ook laten wennen aan een hond die bekend is met paarden en er gewoon rustig om blijft. Er zijn genoeg bandjes/filmpjes te krijgen met geluiden waar een paard aan kan wennen. IK blijf erbij dat het vragen is om problemen

Je reactie ging echter over het "sowieso hebben van honden bij paarden" Daar was mijn reactie dus ook op en niet op dit specifieke geval.

Een geluidsbandje met een blaffende hond is natuurlijk niet te vergelijken met een eigenlijke hond. Als een paard aan het geluid gewend is betekent nog niet dat hij ook aan een echte hond gewend is.
Met die houding kan je natuurlijk alles wel uit de weg gaan wat gevaarlijk zou kunnen zijn voor paarden. Tractoren enz. ook dan zal je paard er nooit aan wennen.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:00

aan ketting??
muilkorf?

cecile7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:32

Aan een ketting...

Nienzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 09:37

Nou ik ken iemand meteen hond diedat ook deed en toen hebben ze het onderste van het hek dicht getimmert.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 21:20

ik neem bij voorkeur onze hond niet mee naar stal, maar als ze eens mee moet laat ik haar aan de riem.

Ik denk inderdaad dat de hond bang is, dus eigenlijk zou je de hond moeten laten wennen aan de paarden, maar daar moet je dan ook een rustig paardje voor hebben.

Ik heb het zelf eerlijk gezegd nog niet geprobeerd...

dieke94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 16:41

Hond bang voor pony is dus nog wel een optie denk ik, eens proberen.
Als het goed is komt er een afsluiting tussen 'thuis' en wei dus misschien dat dat helpt!:)
Bedankt voor het meedenken!