Starten of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Starten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:50

Ik zit met het volgende dilemma:

Ik was van plan 24 juni mijn eerste b-debuut te maken met mijn dan 4.5 jarige merrie. Trainen ging tot 2 weken terug ontzettend lekker (wel met vallen en opstaan maar dat heb je met groene combinatie). Nu is het zwaar even. Ze hangt als een malloot op mijn handen momenteel en doet precies wat ze zelf wilt (heb goede instructrice trouwens). Dit ligt niet aan haar maar even aan mij. Ik heb een ernstig vitamine d tekort en een flink traag werkende schildklier waardoor ik even niet optimaal ben qua lichaam en haar dus even niet aan kan. Doorpakken wat ik normaal wel goed deed lukt dus nu even niet.

Daarom vraag ik me nu af of het wel wijs is om te willen starten dan. Is het sowieso goed om te starten om te leren wennen op vreemd terrein onder het zadel? Of moet je pas starten als je echt het gevoel hebt dat je winst kan rijden? Of is mijn vraag überhaupt te vroeg en moet ik eens kijken hoe het er begin juni voor staat? Graag jullie onderbouwde mening!

orkaan

Re: Starten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:52

in 2 maanden tijd kan er nog een hoop veranderen he. Daarnaast het kan thuis wel super gaan op vreemd terrein is met jonge paarden toch altijd heel anders. Jonge beesten moeten km maken veel zien/ruiken/voelen..

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:52

Waar je je zelf fijn bij voelt. Je hoeft echt niet pas te gaan starten als je winst kan rijden. Anders zou iedereen op alle wedstrijden winst hebben. En verlies kan je niet rijden, dus zie het als oefening. Tenzij je het zelf te veel gedoe vind en zonde van je geld, dan kan je niet gaan.

En 43 juni is nog ver weg hé ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:53

Zorg wel dat jezelf goed in je vel zit! Wedstrijd dagen kunnen erg vermoeiend zijn.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:54

ik neem de mijne gewoon mee om op ander terein te rijden en als hij dan braaf is is het goed. en al wat hij meer doet is mooi mee genomen. ik weet niet hoe het het uit zien, maar in de B word er ook niet alijd zo goed gereden. en hou ouder ze worden hoe moeilijker ze leren. als je gewoon een stuur hebt en een rem, en je steld je zelf er niet te veel van voor en bent niet zenuwachtig zou ik gewoon gaan

Casarell

Met een jong paard moet je niet willen starten voor de punten/prijzen, maar wel om de ervaring die ze op gaat doen..
Je moet dus niet teveel van je wedstrijd verwachten, alleen dat je ze braaf rond kan rijden..
Aangezien het nog 2 maanden weg is, zou ik je inschrijving gewoon laten staan en tzt kijken hoe het gaat.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 26-04-12 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Elise95 schreef:
Waar je je zelf fijn bij voelt. Je hoeft echt niet pas te gaan starten als je winst kan rijden. Anders zou iedereen op alle wedstrijden winst hebben. En verlies kan je niet rijden, dus zie het als oefening. Tenzij je het zelf te veel gedoe vind en zonde van je geld, dan kan je niet gaan.

En 43 juni is nog ver weg hé ;)

Ja, ja dat klopt! 43 juni gaat denk ik nog wel even duren, haha! :D

Precies was Elise95 zegt. Zie het al een oefening. Je hoeft echt niet meteen winst te rijden. Volgende week wordt het weer mooi weer, dus kom maar op met die vitamine D! :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:59

Ik zou zeggen: rustig doortrainen, en doe ook eens een keer wat leuks, iets ter afwisseling. Ga eens op buitenrit, of leg een makkelijk trailparcours neer etc. Kijk ondertussen eens aan hoe het gaat met de gezondheid. Zeker een wedstrijddag zelf is erg intensief, voordat je het paard om de trailer hebt heb je de nodige callorieen al verbrand :') Daarvoor moet je echt fit zijn. Zeker omdat een paard voor het eerst tussen vreemde paarden en op vreemd terrein erg fris kan reageren. Dan moet je wel de puf hebben het ter plekke aan te pakken. Daarnaast hoef je op een wedstrijd natuurlijk niet voor de winst te gaan. In de B kan je geen verlies rijden, en de eerste wedstrijd is toch een ervaring op zich. Er kan van alles gebeuren. Als je je fit voelt gewoon doen. Zorgeloos en vrij lekker rijden. Dan komt het wel goed :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 22:35

Wat een reacties al thnx!! Ik neig ook eerder naar wel starten alleen voor de ervaring al.

@s6801881: Je slaat de spijker op zijn kop. Ik merkte dat ik te weinig leuks deed met haar en dat ze gewoon pissig op me werd (uiteraard ook puberen). Ik ben afgelopen zondag heerlijk zonder zadel op haar ff naar buiten geweest en ook gelongeerd dus even afwisseling.
Wat betreft haar frisheid heb je ook gelijk. Ik ben bang dat ik door mijn fysieke gesteldheid haar niet aankan en dat er dan gevaarlijke situaties ontstaan, maar zoals anderen al zeggen eerst maar eens rustig doortrainen en kijken hoe ik er dan voor sta :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:55

Ik denk dat het eraan ligt wat je zelf verwacht. Kun je ECHT starten met het idee dat het goed is zolang je er niet naast ligt? Zou je stiekem toch teleurgesteld zijn als je proef maar 150 punten oplevert en er misschien negatief commentaar op je protocol staat? Wat is je motivatie om toch te willen rijden op wedstrijd?
Verliespunten in de B rijden kun je niet, dus wat dat betreft kun je gewoon gaan, maar ik denk wel dat het belangrijk is dat jullie allebei een leuke dag hebben. Bedenk dat, zeker op de eerste wedstrijden, het vaak zo is dat je thuis voor 70% kunt rijden en de proef dan voor zo'n 50-55% gereden wordt. Als jij er echt oprecht helemaal in orde mee bent dat de kans erin zit dat het beroerd gaat en jij kunt het zelf qua gezondheid ook aan, zou ik zeggen 'waarom niet?'

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 06:58

Met een jong paard zonder ervaring op vreemd terrein kun je niet zeggen

Ik ga pas starten als ik winst kan rijden, want je hebt geen flauw benul hoe je paard gaat reageren (tenzij je vaker weg gweest ben voor training)

Ik zou gewoon gaan starten en dan niet voor de winst rijden maar voor de ervaring, klaar maken voor het latere werk.

Mocht je niet durven te starten omdat je misschien flater slaat, kun je je altijd nog inschrijven voor impulsrubrieken.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:03

ik zou gewoon gaan starten. ik heb zelf ook een jong paard en ben zelf ook groen met wedstrijden. bij ons liep de galop en halsstrekken nog niet helemaal lekker en meneer heeft zo'n eigenwijs hoofd dat ie er maar net zin in moet hebben. daarbij ziet hij vanalles. Toch heb ik nu 5 wedstrijden gestart en ben de eerste keer als doel heen gegaan om rond de 170 te rijden en gewoon ons ding te doen en ervaring op te doen omdat hij erg gespannen kan zijn. Ik ben blij dat ik dat toen gedaan heb en het gaat steeds beter. Afgelopen weekend zelfs 2 keer een eerste prijs en je ziet hem per wedstrijd groeien. Heb inmiddels 7 winstpunten en dat vind ik niet verkeerd voor 2 groentjes hahahahaha dus gewoon doen!!!!

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:37

Als het allemaal goed gaat en jullie er allebei zin in hebben zou ik gewoon starten. Waarom niet?