Paard laten keuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CelineG

Paard laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:30

Ik wil graag mijn paard laten keuren voor ik hem koop.
Het is mijn eerste paard, dus weet ik niet echt hoe het in mekaar steekt.
Je kan het blijkbaar op verschillende manieren doen?
Kan iemand mij een woordje uitleg geven? :)

EllyC

Re: Paard laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:31

Ik zeg altijd rontgologisch laten keuren bij je eigen DA. Is dat wat ver weg dan bij een neutrale DA. Dus nooit bij die van de verkoper.

CelineG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:33

En is dat duur?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:37

kosten verschillen nogal. Ik vind het afhangen van wat je met het paard wil gaan doen, hoeveel het paard kost en wat een paard al gedaan heeft of je gaat voor rontgen of enkel klinisch. Klinisch zou ik zeker doen. Volgens mij is klinisch rond de 60 en rontgen rond de 300?

Spreek wel goed af wat je doet bij afkeuren. Meestal is het bij goedkeuren kosten voor koper en bij afkeuren kosten voor verkoper, maar vanzelfsprekend is dat niet.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

Volgens mij was keuren bij mij zo'n 500 euro totaal en bij goedkeuren waren de kosten inderdaad ook voor mij (de koper).
Mijn paard stond aan de andere kant van Nederland, dus ik heb hem daar bij een ons beide onbekende kliniek laten keuren. Wel een grotere die goed aangeschreven stond.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:39

ik zou hem klinisch en röntgonologiesch laten keuren, dit doe je bij je eigen dierenarts en die bij die van hun want er gebeuren nog wel eens wat dingen, waar ze gewoon op afgekeurd worden

bij een klinische keuring, doen ze vaak een buig proef, en moet je het paard op longeren op het harde en het zachte.
röntognologies maken ze foto's van de benen, vaak nemen ze ook nog bloed af.
volgensmij kost het iets van 500 euro maar weet het niet zeker

CelineG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 21:42

Het is een BWP paardje van 7 jaar, ik wil de dressuur richting in maar een sprongetje wil ik ook wel eens doen. Aan enkele wedstrijden wil ik ook meedoen, maar dan van de manege.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:01

Ik zou een 7 jarige helemaal laten keuren (klinisch+rontg). Nu zeg je "alleen maar soms aan een manege wedstrijdje te willen meedoen" maar wie weet denk je daar na een jaartje lekker trainen heel anders over.
Zo'n keuring kost je nu iets extra maar dat valt in het niet bij de ellende die je kunt voorkomen op deze manier.
Heel veel succes.

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:07

klinisch keuren ligt hier rond de 120 euro...rontg zou ik zo niet weten,dacht rond de 300...
En inderdaad zoals hier al gezegd wordt,door een onafhankelijke DA laten doen...
Gewoon van te voren bellen wat het inhoudt en de kosten opvragen....

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 08:17

aangezien er heel veel paarden met gebreken rond lopen (heb er al wat voorbij zien komen namelijk)
lijkt het me zinvol om een complete keuring te doen zowel rontgen als klinisch...mits je portemonnee dat toe laat natuurlijk...
anders heb je straks een mega leuk dier en kom je onverwachts voor verrassingen te staan

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:12

Mijn volgende paard laat ik uitgebreid keuren, ook röntgenologisch :j

Het kost wat, maar het kan je zoveel verdriet, teleurstelling en geld besparen :) Natuurlijk kan ook een volledig goedgekeurd paard gezondheidsproblemen krijgen en er zijn ook vele paarden met een bemerking die nooit onregelmatig lopen. Toch geeft het bij aankoop een stukje zekerheid.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:37

afhankelijk van de leeftijd zou ik het paard laten keuren en zo ja ook verschillend hoe.
Hoe hangt ook af wat je zelf met het paard zou willen doen.

HellYeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 01:08

Ik ben voorstander van een klinische EN rontgen keuring. Ik heb het al een keer meegemaakt dat een paard met HKO4 en Artrose zo door een buigproef enz heen loopt. Na 9 maanden kwamen de problemen eruit. Klinische keuring betaal je rond de 100 euro. Rontgen ligt eraan waar je dat laat doen. Wij hebben E-diget (als ik het zo goed schrijf) laten komen. Zij komen gewoon aan huis. Kost rond de 200 euro.
Succes!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 06:40

Bij de keuring vragen ze naar het gebruiksdoel. Je moet dan sport zeggen!
Een recreatiekeuring is veel minder streng en ook al ga je misschien niet fanatiek de sport in, je wil wel dat het paard heel blijft!

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 07:15

ligt eraan wat je er mee wilt doen. Je kunt op verschillende manieren keuren, maar dat kun je het beste bij de DA navragen.

CelineG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 09:28

@Tilmar,
Dank je, is een goede tip :)