Paard kopen maar meerdere geinteresseerden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Paard kopen maar meerdere geinteresseerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:34

Ik ben vorige week bij een paard wezen kijken met de intensie om een paard te kopen.

Ik was gelijk weg van dit paardje en voelde me er zeer prettig bij. Dit is voor mij belangrijk omdat ik een angstige ruiter ben. In ieder geval wel op een vreemd paard.

Doordat de eigenaresse niet kon laten zien wat het paard in zich heeft, hebben we afgesproken dat ik de week daarop (deze week dus) zou komen kijken naar haar les, zodat haar intructrice kan laten zien wat het paard wel allemaal kan. Ook kan zij dan een stukje ermee buiten rijden omdat de eigenaresse zelf dit niet durft. (Zij is nog veel angstiger dan ik en ziet overal gevaar in)

Nu belde ik gisteren om te vragen of onze afspraak nog door gaat. Ze vertelde dat ze dat niet wist, want ze had nog iemand die was komen kijken en die zou die avond beslissen, want die was ook helemaal weg van het paardje. Ze zou me iets laten weten maar heb gisterenavond niks meer gehoord. Uit principe wil ik min 2 x bij een paard gaan kijken, omdat de ervaring mij heeft geleerd dat een paard de tweede keer totaal anders kan zijn.

Nu ben ik benieuwd naar julie mening want ik baal heel erg.

Aan de ene kant snap ik dat als er een andere geinteresseerde is en die weet direct of ze het paard wilt kopen dat ze hem dan ook verkoopt. Verkocht is verkocht. Aan de andere kant denk ik van, we hadden nog een afspraak staan voor vrijdag dus had je me op zn minst op de hoogte kunnen brengen zodat ik misschien eerder had kunnen komen kijken om te beslissen wat ik er mee wil. Of desnoods had ze ons kunnen laten bieden. Maar ik voel me nu wel een beetje gepasseerd. Zeker omdat ik ook de eerste kijker was.

Ik heb haar gisteren nog een sms gestuurd of ze al meer wist, maar nog niks terug gehoord. Ik wil namelijk graag weten of het morgen doorgaat anders maak ik andere plannen.

Wat vinden jullie dat ik moet doen als ze mij opbelt dat hij al is verkocht? Of wat als die andere geinteresseerde het nog niet zeker weet?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:38

eerst ff bellen. is ie weg, heb je gewoon pech. als verkoper in deze tijden heb ik ook liever zekerheid.dus een snelle beslisser heeft bij mij ook voorrang,tenzij wat anders afgesproken..maar het kan ook een trucje zijn, om wat sneller de koop te bespoedigen..
is ie er nog, ga je weer kijken.en nadenken of het zeker is wat je wilt.weet je het zeker, z.s.m. de knoop doorhakken. en vergeet de veterinaire keuring niet ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:39

Was jij eerder bij dit paard dan de andere geïnteresseerde? Ik zou het wel zo netjes van de verkoper vinden om degene die als eerste was de eerste keus te geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:40

Met zo iemand zou ik geen zaken doen. Als jij als eerste komt kijken, is het netjes (en gebruikelijk, ook bijvoorbeeld in de makelaardij) om dáár de zaken mee af te handelen. Wil die niet kopen, dan komt de tweede geinteresseerde aan de beurt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:41

Hm ja dat is balen maar dan had je een optie moeten nemen.
Dat werd bij mijn veulentjes nog wel gedaan. Dan namen de geinteresseerden een optie op het veulen en dan hadden zij recht van eerste koop.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:42

Ik was inderdaad de eerste en we hebben een vervolg afspraak gepland. Ik had het ook netter gevonden dat ze me op de hoogte had gebracht of eerste keus had gegeven.

Om er direct geen zaken mee te doen als ik denk dat dit voor mij het ideale paardje is, vind ik moeilijk. Ik heb al zo veel paarden gezien en had nu eindelijk het idee dat het iets ging worden.

En inderdaad in deze tijden is het lastig maar aan de andere kant vind ik dat je ook je principes mag hebben.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43

Ik vind inderdaad ook dat gemaakte afspraken of de eerste geinteresseerde wel de eerste kans moet krijgen. Zeker als je aangegeven hebt geinteresseerd te zijn en een vervolg afspraak hebt staan.
Wat Suzanne zegt klopt, maar je hebt ook zoiets als normen en waarden. Dat er tussendoor anderen komen kijken is prima, maar dan wel met de melding dat jij ook nog een kans krijgt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:43

Als hij al is verkocht, tja, dan heb je niet veel meer te willen, het paard is dan immers niet meer te koop. Dan is het dus op zoek naar een ander paard.

Als de andere "koper" heeft aangegeven ook interesse te hebben, dan is het aan de verkoper aan wie ze het paard wilt verkopen. Je kunt de verkoper niet dwingen het paard aan jou te verkopen.

Maar altijd: ga inderdaad vaker kijken, en laat je niet onder druk zetten om een snelle beslissing te nemen. Er zijn veel brave paarden, en zeker nu is er veel voor je geld te koop.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:43

Een optie om nemen is niet ter spraken gekomen. Ik vind zoiets alleen noodzakelijk bij handelstallen of mensen die meerdere paarden verkopen. Dit is gewoon particulier.

_aussi

Re: Paard kopen maar meerdere geinteresseerden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:45

Uiteraard vind ik dat de verkoper het recht heeft om te kiezen aan wie ze het paard liever verkoopt. Zou ik ook doen in haar geval.

En inderdaad als het paard verkocht is heb ik dikke pech maar dan ben ik nog steeds van mening dat ik het niet netjes vind hoe het is gegaan. Maar zo veel mensen zo veel meningen en wensen haha.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:45

ergens snap ik het wel.
Ik had van de winter een paard te koop en heb hem drie keer gereserveerd voor mensen uiteindelijk hebben alle 3 het niet door laten gaan. Alle mensen die in de tussentijd interesse hebben getoond was ik daardoor kwijt en ik had nog steeds het paard op stal staan. En nee er is echt niks raars aan het paard. Bij 1 van de drie stond zelfs de keuring al in de planning :(

Heb me voorgenomen nooit meer een paard vast te houden voor mensen. :o

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:47

@ trisca, ik kan me daar helemaal in vinden! Tegenwoordig weet je het niet inderdaad. Maar dan had ze me nog steeds kunnen bellen vind ik.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:50

Mensen wilde al dat ik het paard voor ze vasthield als ze mij enkel aan de telefoon hadden en nog nieteens het paard gezien hadden...

Heb inderdaad meerdere mensen gebeld over de stand van zaken, maar die haakten ook af...

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:51

Daar zou ik helemaal niet aan beginnen je paard vasthouden voor mensen die het nog niet gezien hebben. Weet ook niet of ik mn paard daar wel aan zou willen verkopen.

Ik vind het netjes dat je ze hebt gebeld, en dat ze afhaken kan altijd natuurlijk. Kan ook een andere reden hebben.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:53

Ibbel schreef:
Met zo iemand zou ik geen zaken doen. Als jij als eerste komt kijken, is het netjes (en gebruikelijk, ook bijvoorbeeld in de makelaardij) om dáár de zaken mee af te handelen. Wil die niet kopen, dan komt de tweede geinteresseerde aan de beurt.

Dit is ook mijn eerste reactie....

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 10:55

ook na mijn verhaal fiona1?

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:57

Ik snap dat wel, maar kan me voorstellen dat het in deze tijden anders ligt. Ik zou wel meerdere mensen laten komen maar wel de anderen op de hoogte brengen als iemand echt geinteresseerd is. Verder vind ik ook dat een verkoper een voorkeur mag hebben om zijn of haar paard aan iemand te verkopen. Het is immers geen huis dat je verkoopt.

Voor mij is het in ieder geval duidelijk wat mijn mening nu is. Wanneer ik haar spreek dan ga ik in ieder geval zeggen dat ik het jammer vind dat ze me niet op de hoogte heeft gebracht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:00

Ik heb toen ik ging kijken bij wat nu mijn paard is ook gevraagd of ze het paard niet zou willen verkopen tot ik het gezien had. Afspraak was ook vrij snel daarna, maar vond het wel heel netjes. Heb daarna aangegeven dat ik erg gecharmeerd was van het paard, maar er wel een nachtje over wilde slapen. Hoewel er ook andere telefonisch aangegeven hebben interesse te hebben, is het paard wel netjes voor mij "gereserveerd". Dag later wist ik het nog steeds zeker, en heb aangegeven het paard te willen kopen. Daarna afspraak gemaakt voor aanbetaling, en datum voor het ophalen (was enkele weken later ivm hengstenkeuring).

Het kan dus wel netjes, maar in deze slechte verkooptijd kan ik me ook voorstellen dat iemand denkt "weg is weg"...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:00

Ibbel schreef:

Nee Ibbel, dat was vroeger zo. Tegenwoordig is het verrot moeilijk je paard te verkopen en is het allang niet meer gebruikelijk het zo aan te pakken als jij beschrijft. Degene die het eerste beslist het paard te willen kopen, kan m krijgen. Anders zit je straks met een paard wat niet verkocht is.

Maar even een belletje was wel netjes geweest. Al vermoed ik dat die persoon die is komen kijken nog niets van zich heeft laten horen bij verkoopster, of het nog niet zeker weet. En dat de verkoopster daarom nog even niets laat horen, tot ze zekerheid van de andere partij heeft. Moet ze dan wel vandaag laten weten, als jij morgen (vrijdag toch?) een afspraak hebt staan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:01

dat is wat ze inderdaad wel had moeten doen, jou op de hoogte stellen en kans geven om het paard alsnog meteen te kopen. Hoop voor je dat ze om een andere reden even onbereikbaar is en je afspraak morgen met goed gevolg doorgaat :)

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:03

Als er al een nieuwe afspraak stond zou ik het wel zo netjes vinden om deze eerst af te handelen.
Jij bent als eerste gekomen en hebt een nieuwe afspraak gemaakt, dan laat je wel zien dat je interesse hebt. Tuurlijk mogen ze ook andere laten komen maar zou zelf zeggen dat er al iemand is die geinteresseerd is en die de 1e keus heeft. Mensen willen natuurlijk graag dat het paard verkocht wordt dus aan de ene kant snap ik het wel. Het zou netjes geweest zijn als ze even gebeld hadden om te vragen of je nog geinteresseerd bent. Ik heb het zelf ook meegemaakt, afspraak gepland en kreeg 2 uur van te voren een mailtje dat paard verkocht was. Baalde stevig maar helaas niks aan te doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:03

Dat vind ik ook hoor _brunette. Ik vind het het minste wat ze kan doen. Zeggen dat er mensen langskomen en ook je op de hoogte houden.

Ik weet niet of ik weer vast zal houden. Misschien als ik een heel goed gevoel heb bij mensen wel, maar bij twijfel niet. Bij 1 van de 3 ben ik bij de tweede afspraak nog naar haar toe gelopen. Ze wilde het paard maar omdat ze wat onzinnigs had gelezen op het internet wilde ze een bloedtest (heerlijk dit medium). Haar nog uitdrukkelijk gevraagd of de koop wel door zou gaan bij een goede uitslag.

Je raad het al, wij ruim 100 euro armer met natuurlijk een goede bloeduitslag en ze zag er toch vanaf... En daar kan ik als verkoper dan weer boos om worden... Wil je het heel netjes doen, krijg je nog een trap in je kruis... #)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:06

Op zich was het netjes geweest als ze je even op de hoogte had gebracht. Aan de andere kant ligt het er maar net aan wat je hebt afgesproken... De verkoper is natuurlijk vrij om ook andere geinteresseerden te laten kijken en als die sneller beslissen... tja.. ik zou de volgende keer even ter sprake brengen wat er gebeurt in zo'n situatie. Dan kun je ook afspreken dat ze je dan even op de hoogte brengen..

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 11:08

Je hoort tegenwoordig inderdaad meer vervelende verhalen van verkopers dan van kopers.

Ik heb inderdaad de afspraak voor morgen staan en kom heel graag kijken. Maar ik heb ook meerdere dingen te doen en weet graag op tijd of ik andere dingen kan plannen. Dit heb ik haar ook gesmst maar tot op heden niks gehoord.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:09

SimoneX schreef:
Als er al een nieuwe afspraak stond zou ik het wel zo netjes vinden om deze eerst af te handelen.
Jij bent als eerste gekomen en hebt een nieuwe afspraak gemaakt, dan laat je wel zien dat je interesse hebt. Tuurlijk mogen ze ook andere laten komen maar zou zelf zeggen dat er al iemand is die geinteresseerd is en die de 1e keus heeft. Mensen willen natuurlijk graag dat het paard verkocht wordt dus aan de ene kant snap ik het wel. Het zou netjes geweest zijn als ze even gebeld hadden om te vragen of je nog geinteresseerd bent. Ik heb het zelf ook meegemaakt, afspraak gepland en kreeg 2 uur van te voren een mailtje dat paard verkocht was. Baalde stevig maar helaas niks aan te doen.

Was jij blij dat je je mail nog even controleerde!