Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Samantha_01 schreef:Mijn ene paard deed dat ook, dat als je direct het halster vastpakte om te leiden, hij achteruit trok, maar aan het halstertouw gewoon normaal te leiden valt. Met een touw heeft het paard ook even gelegenheid om te zien dat als jij vooruit stapt, hij mag gaan volgen voordat er direct druk op zijn hoofd komt te staan. Als je hem direct aan het halster vast hebt, dan is jouw eerste pas vooruit ook meteen druk op zijn hoofd en veel paarden, ook als ze niet perse iets vervelends hebben meegemaakt, reageren dan met tegendruk. Wat bij hem helpt is als ik het halster vastpak het commando Voorwaarts te geven voordat ik ook echt ga lopen. Dan weet hij dat er van hem verwacht wordt dat hij ook gaat wandelen en weet dat ik het ook ga doen. Dan is de druk op het halster niet zo'n verrassing voor hem. Misschien heb je hier iets aan?
Mijn andere paard is jong en moet alles ook nog leren. Wat bij hem helpt, is leiden aan het halstertouw en tijdens het lopen de andere hand aan het halster te pakken. Met die hand doe je in principe niets, dus geen druk zetten of aan het halster trekken, gewoon vasthouden of alleen maar je hand ertegen aan leggen. Eerst probeerde hij eronderuit te komen door hoofd weg te draaien of harder te gaan maar nu heeft hij wel door dat er niets ergs gebeurt. Dus dat zou je ook kunnen oefenen misschien.