halster probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jenna

halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:11

We nemen ons paard eigenlijk altijd mee aan halster en touw, maar nu wilde ik ze even meeenemen naar de tuin om even lekker te grazen en pakte haar dus rechtstreeks aan het halster en daarop rukte zij zich gelijk los en dat 4 keer toe. Nu had ze dat in het begin dat we haar hadden ook al wel ,maar omdat wij altijd met halstertouw doen heb ik daar verder geen aandacht aan gegeven.Nu heb ik altijd al het idee gehad dat ze bij de vorige eigenaar een keer vast heeft gestaan aan haar hoofdstel en zich toen heeft los gerukt, gezien haar hoofdstel aan beide zijde gerepareerd is. Hoe kan ik haar leren dat de druk niet erg is en haar wat meer vertrouwen te laten krijgen in alles wat we bij haar hoofd doen, want daar is ze nog steeds een beetje paniekerig mee,we doen alles al met rust en beloning,maar ze blijft onzeker en houdt ook altijd haar hoofd hoog met halster en hoofdstel om en in doen.Ook met bijzet teugels veranderd ze in een paniekerig paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:08

In kleine stapjes oefenen. Gewoon zelf rustig blijven en steeds weer vanaf "vertrouwt gebied" naar het hoofd toe gaan met je hand. Eerst geen druk geven, maar alleen je hand daar laten rusten of eventueel wat krabbelen. Maak het prettig als je bij het hoofd bezig bent. Als dat goed gaat ga je pas rustig aan een beetje druk geven en bouw je op.
Paarden moeten leren hoe dingen werken, ze worden sowieso niet geboren met kennis over halsters en vastgepakt worden, integendeel. Als ze dan ook nog eens een akelige ervaring ermee hebben opgedaan, moet je dus gewoon helemaal van voren af aan beginnen en dan in hele kleine stapjes die je afpast aan de reactie van het paard.

Anoniem

Re: halster probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:45

Heeft ze misschien pijn? Achter haar oren of op de neus? Dat zou je eens kunnen bekijken. Verder aanpakken zoals waratje zegt :j

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:32

Beste Jenna,
Uit je verhaal begrijp ik dat je paard zich losrukt als het teveel druk van het halster voelt en dat ze paniekerig reageert bij alles wat je bij haar hoofd doet. Je vertelt ook dat ze haar hoofd omhoog doet als je een halster of hoofdstel wil om doen en de paniek is duidelijk zichtbaar als je met bijzet teugels werkt. Er kunnen vele oorzaken zijn en een schriftelijk advies blijft lastig. Toch doe ik een poging.

Zoals Waratje aangeeft en is rust en belonen het begin van de oplossing. Ook wat Joolien aangeeft is waardevol om uit te zoeken. Nu geef je aan dat je moeilijk bij haar hoofd kan dus dat onderzoeken is op dit moment wat lastig. Ze moet eerst accepteren dat je haar daar aanraakt. Dat accepteren laat ze zien doordat ze haar hoofd naar beneden houdt en niet in de stress schiet.

Hoe krijg je dat voor elkaar is dan de vraag?
Wat ik in je verhaal lees zijn twee onderwerpen die met druk te maken hebben. Ten eerste het logeren met bijzetteugel levert fysieke druk op: druk die je kan voelen. De fysieke druk kan stress veroorzaken naar aanleiding van een vervelende of pijnlijke gebeurtenis in het verleden. Nadeel van een bijzet teugel is dat je paard er in kan gaan hangen en dat dan ook in de teugels doet als jij er opzit. Daarom ben ik geen voorstander om met bijzet teugel te longeren. Ik adviseer je in het boek van Lammert Haanstra naar alternatieven te kijken.
De tweede soort druk is wat ik noem psychische druk. Druk die in het hoofd van je paard ontstaat bij het zien van je halster of hoofdstel of je hand die naar zijn oren gaat. Het is volgens mij, op basis van je verhaal, deze psychische druk die de stress veroorzaakt waar het probleem mee begint. Een gebeurtenis in het verleden, een pijnlijke ervaring bijvoorbeeld, zou aanleiding kunnen zijn voor deze reactie.
Hoe is je paard dan te trainen om met deze druk beter om te gaan? Dat vergt enige handigheid en voorbereiding. En doe het alsjeblieft met je instructeur of iemand die veel verstand heeft van paarden.

Wat je moet weten is dat je een beloning of een aanwijzing om ander gedrag te vertonen, binnen 3 seconden aan je paard moet geven. Duurt het langer dan kan zij de beloning of aanwijzing niet koppelen aan zijn gedrag en leert ze niet wat jij van haar wenst.
Nu zal het zo zijn dat je paard zijn hoofd hoger kan houden dan jij kan reiken met je arm. Omdat op te lossen maak je een handschoen gevuld met papier of watten vast aan een bamboe stok van een meter of 1,5. Dat is de verlenging van je arm. Met deze verlenging van je arm kan je bij zijn hoofd en oren komen als ze haar hoofd hoog houdt.

Als je je lange arm klaar hebt ga je als volgt te werk. Werk samen met iemand anders en met beide een cap op voor de veiligheid. Het trainen is het wennen van je paard aan de handschoen op de stok. De ene persoon houdt het paard vast met een longeer lijn, en ja inderdaad wel met halster dus nu wel even lastig. Deze persoon is degene die de beloning en de aanwijzing geeft. De beloning geeft hij door de druk op de longeer lijn meteen te laten vallen als je paard rustig staat. De aanwijzing is door de lijn vast te houden en dus druk op de lijn te houden als je paard beweegt. De andere persoon gaat rustig met de lange arm naar het paard toe en gaat hem kriebelen. Begin met dat kriebelen bij haar schoft: daar kriebelen paarden elkaar en is daarom de meest prettige plek. Je paard zal eerst bewegen omdat het de arm maar een vreemd ding vind. Zodra je paard stil staat is de druk van de lijn weg en ook de arm is weg. Je paard leert nu. Het koppelt nu het gewenste gedrag (stilstaan) aan de beloning: lijn is ontspannen en de hand is weg.
Je herhaalt het naderen en kriebelen met de arm net zo lang tot ze rustig blijft staan. Daarna ga je het een beetje moeilijker maken: je gaat over haar hals een stukje richting haar hoofd en doet precies hetzelfde als je deed bij de schoft. En stukje bij beetje ga je dichter naar haar hoofd toe, en steeds is de beloning dat de lijn los hangt en de hand weg gaat als ze rustig stil staat. Als je uiteindelijk met de lange arm tussen zijn oren kan krabbelen, zowel links als rechts, kan je weer een stap verder gaan door langzamerhand de verlenging te verminderen, je schuift als het ware de verlenging in dus je eigen arm gaat dichter naar je paard. Uiteindelijk voelt je paard jou hand in alle rust.
Ik adviseer je te stoppen als je haar oren met je hand kan aanraken of wanneer je voelt dat de stress te hoog wordt: dan ga je een paar uur later of de volgende dag gewoon weer beginnen waar je gebleven was. Het kan zijn dat je meerdere sessies nodig hebt om je doel te bereiken.
Hopelijk is het verhaal duidelijk en wens ik je veel succes.

O ja, als je dan met je hand tussen de oren van je paard mag krabbelen, kijk/voel dan even of je wondjes of andere dingen voelt die op pijn kunnen wijzen.

Frietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:07

Je moet iig als het niet wil gewoon weer een halstertouw erbij pakken. Als ze moeilijk blijft doen.

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 17:56

Bedankt voor de tips, maar het rare is dat als je haar oren pakt en ze even lekker kriebelt ze het toelaat en het erg lekker vindt.In de 9 maanden dat we haar nu hebben is alles al zo veel verbetert,maar druk op halster of hoofdstel geeft nog steeds een terugtrek reactie en gezien het kapotte hoofdstel denk ik zelf dat ze een keer heeft vast gestaan en zich toen heeft los gerukt om wat voor reden(denk dat ze geschrokken is) Hoofd goed omlaag brengen doe ik nu tijdens het grondwerk met als beloning een snoepje.Ook als je naast haar wil gaan staan en haar aanraakt loopt ze naar achteren toe, dus ook daar werken we aan en gaat poetsen en opzadelen allemaal al een stuk beter. Ze is een paardje waar we heel veel geduld mee moeten hebben an alles met rust en geduld moeten doen.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 08:57

Mijn ene paard deed dat ook, dat als je direct het halster vastpakte om te leiden, hij achteruit trok, maar aan het halstertouw gewoon normaal te leiden valt. Met een touw heeft het paard ook even gelegenheid om te zien dat als jij vooruit stapt, hij mag gaan volgen voordat er direct druk op zijn hoofd komt te staan. Als je hem direct aan het halster vast hebt, dan is jouw eerste pas vooruit ook meteen druk op zijn hoofd en veel paarden, ook als ze niet perse iets vervelends hebben meegemaakt, reageren dan met tegendruk. Wat bij hem helpt is als ik het halster vastpak het commando Voorwaarts te geven voordat ik ook echt ga lopen. Dan weet hij dat er van hem verwacht wordt dat hij ook gaat wandelen en weet dat ik het ook ga doen. Dan is de druk op het halster niet zo'n verrassing voor hem. Misschien heb je hier iets aan?

Mijn andere paard is jong en moet alles ook nog leren. Wat bij hem helpt, is leiden aan het halstertouw en tijdens het lopen de andere hand aan het halster te pakken. Met die hand doe je in principe niets, dus geen druk zetten of aan het halster trekken, gewoon vasthouden of alleen maar je hand ertegen aan leggen. Eerst probeerde hij eronderuit te komen door hoofd weg te draaien of harder te gaan maar nu heeft hij wel door dat er niets ergs gebeurt. Dus dat zou je ook kunnen oefenen misschien.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 12:12

Misschien zit het halster te strak of te los?
Of zitten er scherpen dingen aan het halster?

jenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 23:56

Samantha_01 schreef:
Mijn ene paard deed dat ook, dat als je direct het halster vastpakte om te leiden, hij achteruit trok, maar aan het halstertouw gewoon normaal te leiden valt. Met een touw heeft het paard ook even gelegenheid om te zien dat als jij vooruit stapt, hij mag gaan volgen voordat er direct druk op zijn hoofd komt te staan. Als je hem direct aan het halster vast hebt, dan is jouw eerste pas vooruit ook meteen druk op zijn hoofd en veel paarden, ook als ze niet perse iets vervelends hebben meegemaakt, reageren dan met tegendruk. Wat bij hem helpt is als ik het halster vastpak het commando Voorwaarts te geven voordat ik ook echt ga lopen. Dan weet hij dat er van hem verwacht wordt dat hij ook gaat wandelen en weet dat ik het ook ga doen. Dan is de druk op het halster niet zo'n verrassing voor hem. Misschien heb je hier iets aan?

Mijn andere paard is jong en moet alles ook nog leren. Wat bij hem helpt, is leiden aan het halstertouw en tijdens het lopen de andere hand aan het halster te pakken. Met die hand doe je in principe niets, dus geen druk zetten of aan het halster trekken, gewoon vasthouden of alleen maar je hand ertegen aan leggen. Eerst probeerde hij eronderuit te komen door hoofd weg te draaien of harder te gaan maar nu heeft hij wel door dat er niets ergs gebeurt. Dus dat zou je ook kunnen oefenen misschien.

Grappig dat jij dit schrijft, want had het net met haar geprobeerd met het commando voorwaarts en toen ging het goed.

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 07:54

Leuk om te horen dat Voorwaarts ook bij jou werkt :-) Hopelijk blijft ze het snappen :-)