Spierpijn in bovenbenen met langere beugels: hoe oplossen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Spierpijn in bovenbenen met langere beugels: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 23:16

Na een tijd gestopt te zijn met rijden, rijd ik nu weer een maand of 5 elke week bij een manege. Het grootste deel van de tijd rijd ik op een veelzijdigheidszadel, maar af en toe rijd ik ook op een dressuurzadel.

Nu merk ik dat de spieren in mijn bovenbenen nog niet hieraan gewend zijn. Dit wil ik uiteraard verbeteren, maar het is erg lastig. Ik rijd sowieso heel snel met te korte beugels, doe ik ze een gaatje langer, ben ik mijn balans kwijt en krijg ik pijn aan mijn bovenbenen. Maar deze pijn heb ik (zij het in mindere mate) ook al als ik met vzh-zadel rijd, maar dit is wel over na een paar rondjes stappen. Bij het dressuurzadel blijft het echter aanhouden (logisch, je moet je benen nog meer naar beneden doen) en door de pijn forceer ik mijn houding waardoor niets meer lukt.

Natuurlijk wil ik het liefst zo snel mogelijk zorgen dat ik ook correct in het dressuurzadel kan rijden, sowieso met de fatsoenlijke beugellengte. Ik wil dus de spieren in mijn bovenbenen oprekken om zo te wennen aan rijden met langere beugels. Weet iemand misschien bepaalde oefeningen die je kan doen om je benen hiervoor te trainen?
Liefst paardloze oefeningen, want ik rij immers maar één keer per week en anders kan het nog lang duren vrees ik.

Bedankt voor het lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:17

Waar precies? Aan de bovenkant, aan de onderkant, het gewricht?
Wat kan helpen is staan, zorgen dat je rug goed recht blijft!!!!, en dan je knie 90 graden buigen en je bovenbeen naar achter duwen. Blijven duwen tot je het 'voelt', dat even vast houden, en weer loslaten. Paar keer doen en je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. Dagelijks doen en je zult steeds verder kunnen 'rekken'.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 23:27

Het doet vooral pijn aan de zijkant, buitenkant. Al voelt het al snel alsof de pijn dan ook naar binnen kruipt. Het is meer in mijn heup dan richting mijn knie.

Bedankt voor de oefening, voelt wel goed, al die is voornamelijk voor mijn bilspieren. Ik denk dat ik meer de split moet oefenen. :+ [edit] Als ik de oefening die je beschrijft doet, maar dan naar de zijkant buig, voel ik de spier heel duidelijk, dus zo kan ik hem wel versterken. Alleen ik heb niet het gevoel dat ik hem daarmee kan rekken.
Overigens weet ik van mezelf dat ik te korte hamstrings heb, dus misschien dat dat het is. Verder probeer ik vaak kleermakerszit te oefenen (of iets dat erop lijkt), omdat ik dit ook niet kan vanwege die spieren. Soms heb ik het gevoel dat het helpt, maar het ontspannen in die positie blijft lastig.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 08:10

Trek je je benen niet op? Heb je het met lichtrijden ook?

Caira

Re: Spierpijn in bovenbenen met langere beugels: hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:04

investeer eens in een paar goede zitlessen. Als jij zonder beugels je balans niet goed kunt vinden is er iets niet goed in je zit. Maar zo vanachter een schermpje kan ik niet zien wat dat is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:10

Op zich hoeven je spieren niet op te rekken, als je staat zijn je benen ook recht.
Ik denk zelf. dat je klemt met je bovenbenen, daardoor trek je automatisch je benen (iets) op en is het moeilijker om met langere/zonder beugels te rijden.

Ik ga mee met Caira, zorg voor een goede zitles en leer je (boven)benen ontspannen langs het paard te houden.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 15:39

Met lichtrijden heb ik het ook, en ik trek inderdaad mijn bovenbenen op (volgens mij is het klemmen een automatisme omdat het anders dus pijn doet).

Zitles zit ik inderdaad ook al aan te denken, was ik al langer van plan. Dit geeft inderdaad wel de doorslag, ik zal volgende week op de manege even informeren hoe of wat.

Brainless: als je staat zijn je benen ook recht ja, maar als je staat loop je niet met je benen wijd. Dat kan ik ook niet erg ver namelijk. Dus voor mijn gevoel is er ook iets nog niet goed bij mijn spieren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:08

Je ziet bij meerdere ruiters, die moeite hebben met hun balans, dat ze al bij voorbaat gaan klemmen, waardoor hun houding (ten nadele) veranderd.
Door het klemmen krijg je last, vandaar dat je met even stappen (is ontspanning) het weer weg trekt.
Waarschijnlijk neem je in een dressuurzadel al in de basis niet de goede houding, omdat je daar (zoals je zegt) last blijft houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:13

heb ik ook, maar bij korte beugels is er niks aan de hand, en zonderzadel ook niet hihi.