Haflinger domineert de hele kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobbelicious

Haflinger domineert de hele kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 10:48

Hallo,

sinds een paar maanden staat mijn tinker samen met de haflinger van een vriendin. Mijn tinker heeft een niet zo'n leuk verleden en is een lange tijd alleen maar een sneu hoopje paard geweest. Hij heeft weinig zelfvertrouwen en wordt altijd uit de kudde verstoten zegmaar. Hij laat zich gewoon verstoten. Hij wordt door elk paard gedomineerd en weggejaagd, maar nu met de haflinger is het echt erg. De haflinger drijft hem gewoon in de hoeken van het weiland, draait zich om en zet dr achterbenen in zn lichaam. Mijn tinker kan dan geen kant op en schopt nooit eens even flink terug. De haflinger doet dit bij alle paarden en domineerd de hele kudde met grof geweld. Wat is hier aan te doen? Het liefst willen we ze wel in een grotere kudde houden en niet elk apart zetten.

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:17

Dobbelicious schreef:
Hallo,

sinds een paar maanden staat mijn tinker samen met de haflinger van een vriendin. Mijn tinker heeft een niet zo'n leuk verleden en is een lange tijd alleen maar een sneu hoopje paard geweest. Hij heeft weinig zelfvertrouwen en wordt altijd uit de kudde verstoten zegmaar. Hij laat zich gewoon verstoten. Hij wordt door elk paard gedomineerd en weggejaagd, maar nu met de haflinger is het echt erg. De haflinger drijft hem gewoon in de hoeken van het weiland, draait zich om en zet dr achterbenen in zn lichaam. Mijn tinker kan dan geen kant op en schopt nooit eens even flink terug. De haflinger doet dit bij alle paarden en domineerd de hele kudde met grof geweld. Wat is hier aan te doen? Het liefst willen we ze wel in een grotere kudde houden en niet elk apart zetten.

miss eerst effe de tinker en de rest van de kudde in de wei ernaast zetten dat ze terug wat kunnen wennen.
Laatst bijgewerkt door anketje_ op 24-04-12 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Spetterrr

Re: Haflinger domineert de hele kudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:18

ik heb een haflinger x fjord doet precies het zelfde is het een merrie of een ruing je tinker en de haflinger?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:19

de haflinger is een merrie, de tinker een ruin

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:20

gewoon bij elkaar weg halen . een kudde merries en ruinen apart die van mij doet precies het zelfde.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 11:44

Spetterrr schreef:
gewoon bij elkaar weg halen . een kudde merries en ruinen apart die van mij doet precies het zelfde.

mijn ruin is de enige ruin, verder alleen maar merries....

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:16

tja dat is al helemaal niet handig. gewoon er bij weg halen het verandert niet het kan juist nog wel erger worden. zo heeft die mij al een paar keer 1 tot bloedend toe geschopt

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:31

De haflinger erbij weghalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:52

Hoe gedraagt de Haflinger zich naar de rest?

Je kan ook jouw paard achter een draadje zetten, kan ie nog wel neuzen, maar trappen ze hem niet lens. Zou ik doen iig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:57

Yamcha, hoe de haf zich naar de rest gedraagd heeft TS al beschreven. Tinker achter draadje zetten zou ik ook doen, maar dan met een pony/paard uit de kudde waar het goed mee gaat. Paarden alleen laten staan ben ik héél erg op tegen, kunnen "neuzen" is niet genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:39

Ik heb daar ff wat minder moeite mee :)
Er zijn nou een keer paarden die ófwel altijd het pispaaltje zijn, óf die de terrorrist moeten uithangen, die zet ik apart hoor, en alleen zijn ze imo niet als ze kunnen neuzen (volgens mij zijn we het op dat punt niet eens).
Haflinger zou ik er in dit geval ook tussen uit halen, paarden die zich zo gedragen, horen niet in een groep.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:42

Haflinger eruit zou ook mijn eerste keus zijn, maar ik weet niet of dat gaat? Vriendin zeggen "neem je pony mee".
En het is een kleine moeite er een paardje bij te zetten achter het draad, waar Tinker het wél gewoon mee kan vinden. Ik vind niet dat Tinker geen sociaal contact mag hebben, omdat er een schoft van een haflinger tussen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 13:52

Dat heeft absoluut ook mijn voorkeur, zeker, maar omdat TS schrijft dat hij door ieder paard verstoten en weggejaagd wordt, daar zit mijn twijfel eigenlijk, snap je? Het moet niet zo zijn dat dat met een maatje weer gebeurt, dan is hij alleen beter af :(:)

Haflinger eruit is imo het beste, al weet ik natuurlijk niet hoe hij met de rest van de kudde is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:19

Jawel, precies hetzelfde dus. Dat schreef TS al. Alleen zal het bij Tinker wat erger zijn omdat die zich makkelijk in een hoek laat drijven, zich laat verstoten en niks terug doet. Ik vermoed dat als het monster de andere paarden ook zo terroriseert, zij hier en daar toch tegen protest en klappen aanloopt. Tinker doet dat dus niet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:20

Dobbelicious schreef:
De haflinger doet dit bij alle paarden en domineerd de hele kudde met grof geweld.

Hierdoor mijn conclusie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:24

Uh-huh, dat snap ik ja :j

Maar ik weet niet hoe de Tinker met de rest van de kudde is, dat bedoel ik (beetje onduidelijk geformuleerd, sorry). Of hij straks nog steeds de pinueut is als de Haflinger weg zou zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:31

Onlangs hetzelfde meegemaakt met mijn paard afgezien dan dat hij heel, heel, héél erg sociaal is. In februari heb ik 'm verhuisd, hij kwam in een ruinengroep terecht. En in die groep staat één paard dat 'm niet met rust liet. Zelfs na 2,5 maanden liep mijn paard zodra ik de paddock in liep naar het draad: "haal me hier weg". Echt niks voor hem.

Met de andere paarden in die groep ging het prima, alleen die ene bruine moest 'm steeds hebben. Nu wordt mijn paard in een andere groep ingeschaard, en dat gaat tot nu toe heel erg goed. Heb 'm 10 dagen geleden uit de ruinengroep gehaald en hij is zo opgeknapt, meteen al.

Als ik TS was zou ik, als er genoeg paarden zijn, twee groepen maken. Eén groep met paarden die bullebakbestendig zijn en één groep met paarden die je tinker wat meer met rust laten. Erg belangrijk is ook dat ze de ruimte hebben zodat je tinker weg kan als ze 'm op de huid zitten. Ik zou ook op z'n minst de hoeken van de wei/paddock afronden zodat ze 'm niet klem kunnen zetten.

Een paard in z'n eentje zetten, ook al is het met andere paarden aan de andere kant van het draad, vind ik onacceptabel voor een normaal paard.

Ik hoop dat je je paard in een andere, leukere groep kwijt kan TS.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:45

Zo hee, wat een reacties al. Ik kijk nu pas weer haha. We hebben acht paarden op stal en ieder paard (of zijn eigenaar) heeft wel wat. De een mag maar op een postzegel ivm met hoefbevangenheid, de ander wil alleen haar 2 eigen paarden bij elkaar. De jaarling maait de manen van alle paarden eraf, dus niemand wil zijn paard bij de jaarling. Het volgende paard is net zo'n rotzak als de haflinger en dan is er nog 1 fries die af en toe wel banketstaaf tegen mijn tinker doet, maar hem verder wel gewoon met rust laat en niet telkens achterna zit. Dat zou dus wel een goeie combi zijn, maaaaaaar de eigenaresse wil niets liever dan grotere kuddes, met een stuk of 5 paarden. Probleem.... De tinker alleen zetten vind ik ook sws geen optie...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:49

Vijf stuks is nou niet echt een grote kudde maar okee... kan je tinkie niet samen met die fries bij het bevangen paard?

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 21:56

Het bevangen paard heeft een stukje dat ongeveer 2 boxen groot is...
Nee, vijf is inderdaad niet veel, maar wel meer dan 2. De gedachte is geloof ik dat ze dan meerdere mogelijkheden hebben om banden met elkaar op te bouwen ofzo.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:57

O, ik had begrepen dat 't bevangen paard juist een groot stuk had zodat hij genoeg beweging krijgt.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 22:07

hestejente schreef:
O, ik had begrepen dat 't bevangen paard juist een groot stuk had zodat hij genoeg beweging krijgt.

mag geen gras in, dat is wat ik weet. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:09

Dobbelicious schreef:
Zo hee, wat een reacties al. Ik kijk nu pas weer haha. We hebben acht paarden op stal en ieder paard (of zijn eigenaar) heeft wel wat. De een mag maar op een postzegel ivm met hoefbevangenheid, de ander wil alleen haar 2 eigen paarden bij elkaar. De jaarling maait de manen van alle paarden eraf, dus niemand wil zijn paard bij de jaarling. Het volgende paard is net zo'n rotzak als de haflinger en dan is er nog 1 fries die af en toe wel banketstaaf tegen mijn tinker doet, maar hem verder wel gewoon met rust laat en niet telkens achterna zit. Dat zou dus wel een goeie combi zijn, maaaaaaar de eigenaresse wil niets liever dan grotere kuddes, met een stuk of 5 paarden. Probleem.... De tinker alleen zetten vind ik ook sws geen optie...

Als de eigenaresse grotere groepen wil, dan moet ze dat gewoon doorvoeren. Medische redenen zijn natuurlijk de uitzondering, maar al het andere laat ze zelf gebeuren. Die jaarling kun je desnoods een graaskorf omdoen en je kunt de manen van de andere paarden inspuiten met antibijtspul. Dat iemand zijn twee paarden samen wil hebben is leuk, maar je staat op een pensionstal en dan voeg je je naar het beleid van de stal of je zoekt een ander adres. Dus in mijn optiek kun je gewoon een groep van 3 en een groep van 4 maken en dan zorg je dat je tinker bij 2 rustige paarden in de groep komt.
En als een paard er een gewoonte van maakt om andere paarden serieus te beschadigen, dan hoort dat paard dus niet in een groep te staan. Alle brave ideeen over "kuddedieren" ten spijt, als ze niet normaal sociaal gedrag vertonen in een groep, dan horen ze niet in een groep te staan tenzij die groep het betreffende paard aankan.
Sommige paarden hebben gewoon niet geleerd hoe ze zich normaal horen te gedragen in een groep omdat ze niet in een normale groep zijn opgegroeid. Soms kunnen ze het alsnog leren als de groep sterk genoeg is en soms lukt dat niet. Jammer maar helaas, beter 1 paard de dupe van zijn foute opvoeding dan 7 paarden de dupe van die ene foute opvoeding. Eruit met de haflinger.....
Overigens wordt er met die jaarling nu al een begin gemaakt met "foute opvoeding" door het dier buiten de groep te houden.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 17:07

[/quote]
Als de eigenaresse grotere groepen wil, dan moet ze dat gewoon doorvoeren. Medische redenen zijn natuurlijk de uitzondering, maar al het andere laat ze zelf gebeuren. Die jaarling kun je desnoods een graaskorf omdoen en je kunt de manen van de andere paarden inspuiten met antibijtspul. Dat iemand zijn twee paarden samen wil hebben is leuk, maar je staat op een pensionstal en dan voeg je je naar het beleid van de stal of je zoekt een ander adres. Dus in mijn optiek kun je gewoon een groep van 3 en een groep van 4 maken en dan zorg je dat je tinker bij 2 rustige paarden in de groep komt.
En als een paard er een gewoonte van maakt om andere paarden serieus te beschadigen, dan hoort dat paard dus niet in een groep te staan. Alle brave ideeen over "kuddedieren" ten spijt, als ze niet normaal sociaal gedrag vertonen in een groep, dan horen ze niet in een groep te staan tenzij die groep het betreffende paard aankan.
Sommige paarden hebben gewoon niet geleerd hoe ze zich normaal horen te gedragen in een groep omdat ze niet in een normale groep zijn opgegroeid. Soms kunnen ze het alsnog leren als de groep sterk genoeg is en soms lukt dat niet. Jammer maar helaas, beter 1 paard de dupe van zijn foute opvoeding dan 7 paarden de dupe van die ene foute opvoeding. Eruit met de haflinger.....
Overigens wordt er met die jaarling nu al een begin gemaakt met "foute opvoeding" door het dier buiten de groep te houden.[/quote]

Ja, maar we zijn maar met 8 en 2 paarden zijn sws van de staleigenaar, waaronder het veulen, dat is zijn pakkie an. De eigenaresse die haar 2 paarden alleen wil hebben is heel close met de eigenaar, dus dat gaat sws niet veranderen. Zij heeft zich dus niet te schikken naar het beleid (welk beleid eigenlijk?) maar wij wel...

de eigenaresse waar jij op doelt, is niet de eigenaresse van de stal, maar de eigenaresse van de rustige fries waar mijn tinker wel mee kan. Sorry, niet helemaal duidelijk van mijn kant.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:53

Kan je de paarden niet in een ander weiland zetten?