Jongeren gooien stenen en hout naar mijn paarden en schapen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Jongeren gooien stenen en hout naar mijn paarden en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:20

Ik woon in een dorpje waar ons ons kent. Mijn paarden staan 1 km van mijn huis in een doodlopende weg, er is dus weinig overzicht behalve van de oude bejaarde 'overburen van de wei'. Dat er in die doodlopende weg rare dingen gebeuren (lees beruchte afspreekplek voor stelletjes of om vreemd te gaan of drugs te dealen) was bekent. Prima, je moet doen wat je doen moet als je maar niet in de wei komt want dat is privé terrein. Nu waren er van de week 4 jongeren rond de 15 jaar die van school terug kwamen in iemand anders zijn privebos fikkie aan het stoken, chipszakken aan het rondstrooien en natuurlijk blikjes energy.
Mijn pa kwam langs en stopte zijn bus om even te vragen wat ze aan het sjouwen waren, ze wisten dat ze fout zaten en rende hard weg, omdat in de wei ook van alles overal verstrooit lag (rieken, scheppen, hout enzovoort) heeft mijn vader 2 fietsen op slot gezet zodat de kinderen vanzelf naar hem kwamen. Dit gebeurde en ze hebben hun excuses aangeboden, ze zouden nooit meer fikkies steken op priveterrein en in de wei komen. Toen ze aan de deur stonden herkende ik 2 van de jongeren. Papa was bekende in het cafe waar ik werkte want hij zat daar eigenlijk zeker 3x per week dronken. Mama van de kids heeft met iedereen ruzie en is niet erg gemakkelijk gaat overal tegenin en is dus niets mee te beginnen (zeker geen fatsoenlijk gesprek) Nu hoorde we van de waakzame overburen dat ze dus met stenen en blokken hout (er ligt kachelhout opgeslagen) naar lammetjes van enkele dagen hebben gegooit, achter de schapen aan gezeten, achter mijn ponys aangezeten en hout naar de ponys gegooit.

Ik ben natuurlijk pislink het liefst zou ik de kids opwachten want ze komen er langs als ze naar of van school komen en hun school heeft 2 tijden dat ze uit kunnen zijn (4 uur of 2 uur). Maar wat moet ik, gesprek met de ouders is geen beginnen aan want die zijn zelf ook niet echt 'normaal'.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Jongeren gooien stenen en hout naar mijn paarden en schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:23

kun je vragen of die overburen het kunnen filmen, of misschien jij zelf? en dat al bewijs naar de politie gaan?

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:24

ik denk dat als je de ouders gaat contacteren dat je nog meer problemen zal hebben
door het dronkenschap van de vader en het snel ruzie hebben van de moeder
ik zou even de politie contacteren om daar eens langs te gaan als je weet dat ze er zijn
groetjes Brittneyx

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:25

politie?

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:25

politie doet hier eigenlijk niets, er is ook ingebroken in de wei toen hadden we allerlei fotos (ook fotos van de spullen bij de dader) want we wisten wie het was en deden er niets aan.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:26

dan zou ik die jochies zelf aan spreken en gaan drijgen met politie

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:29

De politie doet niet veel in dit soort zaken en mijn gevoel zegt dat ik de jongens zelf moet aanpakken. Ze weten dat als je dreigt met naar de politie te gaan, dan doet de politie toch niets. Dus zelf aanpakken, maar aan de andere kant heb je kans dat het dan van kwaad tot erger wordt. Hele lastige situatie vind ik zelf

xSCWxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:32

Schrikdraad. 2 lijntjes; buitenste bij de wei zoveel mogelijk volt zodat ze een opsodemieter krijgen als ze over het hek heen willen, en 1 touwtje een meter de wei in zodat de paarden/schapen niet bij het andere schrikdraad kunnen. Anders een cameraatje bij de overburen neerzetten zodat je altijd kan kijken wie er langs/in de wei gaat en je erheen kan.
Edit: op het draadje in de wei hang je wel bordjes pas op schrikdraad. Dan verwachten ze niet dat er een draad langs het hek zit, maar kunnen ze niet zeggen dat je nalatig bent geweest door geen bordjes op te hangen.
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 23-04-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:32

Ow heerlijk zeg, jeugd.
Soms schaam ik me voor 'mijn eigen volk' zeg, damn. :n

Ik zou waarschuwingsborden ophangen dat er camera's hangen, dat ze gefilmd worden en dat als er iets op de beelden te zien is, dat je daarmee naar de politie gaat.. Dan hoef je nog niet eens écht camera's op te hangen, maar dit kan wel heel erg afschrikken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:35

xSCWx schreef:
Schrikdraad. 2 lijntjes; buitenste bij de wei zoveel mogelijk volt zodat ze een opsodemieter krijgen als ze over het hek heen willen, en 1 touwtje een meter de wei in zodat de paarden/schapen niet bij het andere schrikdraad kunnen. Anders een cameraatje bij de overburen neerzetten zodat je altijd kan kijken wie er langs/in de wei gaat en je erheen kan.

( @ TS )
Ik zou geen schrikdraad doen..
Dit gaat heel stom klinken maar ik kan zo ongeveer de situatie schetsen zoals hij waarschijnlijk zal gaan ;)
Één van de jongeren krijgt een opdonder, even schrikken, stoerdoenerij, heel veel gelach.
En geloof mij, ze gaan je proberen terug te pakken hiervoor.

Even vanuit het oogpunt van een jongere gezien, ik wil best voor undercoverspion spelen? ;)

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:38

Ook al zijn de ouders zo gek, ik denk niet dat ze "dierenmishandeling" kunnen waarderen. Ik zou een brief sturen met daarin beschrijving van wat er gebeurd is en dat jezelf de jongens ook zult aanspreken. Als je de jongens aanspreekt (even vanuit mezelf als jongere gezien) zou ik dreigen met de politie. Maar ik weet niet hoe slim ze zijn, maar ik ben zelf daar niet zo van onder de indruk. Ik denk dat een grote kleerkast meenemen meer indruk maakt. Of een aantal mannen.. Het moet duidelijk worden dat met jou niet te spotten valt!

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:57

Wat heet dat de ouders niet normaal zijn, je kunt ze gewoon aanspreken op het gedrag van die blagen. Dat vader een drankorgel is en dat je met moeders geen normaal gesprek kunt aangaan wil niet zeggen dat ze dierenmishandeling tolereren. En anders niet goedschiks dan maar kwaadschiks aan hun "verstand" brengen dat ze van de dieren af moeten blijven.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 23:54

pff dit is een lastige zeg.....

En tja met de gegeven reacties: het praat wel lekker weg zo achter je computer, maar weet uit eigen ervaring dat tegenwoordig iemand bitje kritiek geven of maar een bitje op z'n burgerplichten wijzen vrijwel direct ruzie als reactie geeft en je kunt ter plekke een rotschop of knal voor je kop krijgen.
Waren het jaren terug nog alleen de jongeren die je wel es een grote mond gaven, nu doet de 60plusser er al volop aan mee.
En hier gaat het iets pittigs als vernieling en dieren pesten, maar voor niet handsfree bellen of parkeren op een invalideplek terwijl je kerngezond bent, krijg je al >> MOT JE EEN KNAL klootzak... waar bemoei je mee..., kom maar hier trap ik je invalide... ja, ja ook in noordnederland.
Men staat totaal niet meer open voor sturing in wat voor vorm dan ook, respect voor elkaar en elkaars eigendommen is ver te zoeken.
Jammer dat we zo verhufteren maar het is niet anders, hebben we het allen zo slecht ? , staan we zo onder spanning ?

Maar... gelukkig zijn we nog niet allen zo ver gezakt.. :j . en wellicht horen deze jongens daar ook bij ?
Verstandigste lijkt mij, om met deze jongeren zelf te gaan praten, niet bedreigend maar confronterend met hun eigen gedrag.
In een groep gaat dat niet werken (is niet stoer he) maar individueel zou ik dat proberen.
reactie 9 van de 10 keer als je ouder benaderd: "dat doen mijn jongens niet, hoe kom je erbij TPeepT"

succes.

PS: toon meteen maar diep respect voor alle dienstdoeners, hulpverleners en verzorgend personeel wat hiervoor is opgeleid en de kalmte kan bewaren bij dit soort hufterig gedrag.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 00:03

Ladyson schreef:
Ook al zijn de ouders zo gek, ik denk niet dat ze "dierenmishandeling" kunnen waarderen. Ik zou een brief sturen met daarin beschrijving van wat er gebeurd is en dat jezelf de jongens ook zult aanspreken. Als je de jongens aanspreekt (even vanuit mezelf als jongere gezien) zou ik dreigen met de politie. Maar ik weet niet hoe slim ze zijn, maar ik ben zelf daar niet zo van onder de indruk. Ik denk dat een grote kleerkast meenemen meer indruk maakt. Of een aantal mannen.. Het moet duidelijk worden dat met jou niet te spotten valt!

Sommige mensen maakt het echt geen worst uit. Gezien de leeftijd van de jongens neem ik ook aan dat ze bij verstand zijn dat dit echt niet kan. Dus ik zou je overburen vragen of ze het op film willen zetten, en vervolgens de ouders en de kinderen duidelijk maakt dat je alle kosten van eventuele dierenarts op hen gaat verhalen (die er zeker gaan zijn als ze zo doorgaan), met de duidelijke mededeling dat dit echt niet niks is.
Sommige mensen schrikken veel meer van een boel kosten dan van dierenmishandeling, en die mensen moet je dan ook maar keihard met hun neus op de kosten drukken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:50

Je pa lijkt mij een doortastende vent, laat die het bij evt. herhaling maar aanpakken met zowel jongens als via de sympathie van de vader (samen pintje drinken in dat cafe waar jij werkt?) . Meestal heeft in dat soort gezin een man toch meer inbreng en machtspositie. Al is het maar dat de vader van die knullen in een dronken bui roept dat ie hun benen breekt als ie nog een keer klachten over ze krijgt, triest, maar dan houden die mannen zich wel een tijd koest. Als het mogelijk nog onder schooltijd was, kun je het ook via school regelen.
Ik zou wel wachten tot je ze nog eens betrapt, ze hebben nu hun excuses aangeboden en dingen nog oprakelen zet kwaad bloed, dan bereik je alleen het tegenovergestelde.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:07

ik zou dus wel de politie erbij halen, volgens sommige doen ze niks. maar ik dacht dat de politie elke klacht moet natrekken, zoniet dan laat de overburen ook eens bellen naar de politie, blijven aandringen uiteindelijk moeten ze iets doen.
als dat niks uithaalt zou ik terug de fietsen vastmaken, en die bleven dan ook vast. succes