Redelijk bedrag voor bijrijder die paard bevestigd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Redelijk bedrag voor bijrijder die paard bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:23

Na enkele malen op mijn snufferd te zijn gegaan met bijrijders, heb ik nu maar besloten om degene die mijn paard wil rijden te gaan betalen, in de hoop dat men het dan iets serieuzer neemt. Maar goed, wat moet je iemand bieden wat geld betreft, wat is een redelijk tarief.

Wat zoek ik:
Iemand die minimaal 2 maal in de week mijn paard rijdt.
Mijn paard moet bevestigd worden. Het blijft een recreatiepaard, dus het gaat vooral om het vlieguren maken.
Een serieus iemand die niet bang is uit gevallen, paard probeert in eerste instantie uit.

Wat bied ik:
Een leuk paard van 6 jaar.
Veel vrijheid en ben je goed en aardig voor mijn paard, dan mag er veel.
Er hoeft in principe alleen gereden te worden, dus men hoeft niet te mesten of te voeren. Wel gewoon je rommel opruimen.
Lessen mag op eigen kosten.
Het paard staat op en prive stal met buitenbak.

Betaal je iemand een bedrag per maand of per rijbeurt?

joyce B

Re: Redelijk bedrag voor bijrijder die paard bevestigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:44

Toen ik zwanger was had ik een kennis/buurvrouw, instructrice, jurylid en Z dressuur amazone gevraagd mijn merrie te rijden. De bedoeling was dan 2x per week een half uurtje voor dezelfde prijs als een half uurtje les van haar. Helaas raakte eerst zij geblesseerd en daarna mijn paard, dus is het bij een paar keer rijden gebleven.

Voor iemand met iets minder ervaring, en/of die er zelf ook profijt van heeft, zou ik liever een (iets kleiner) bedrag per maand afspreken en dan een minimaal aantal keren per week dat gereden wordt.
Een bedrag per keer garandeert waaarschijnlijk wel eerder dat diegene de rijafspraken na komt. Dus elke keer een afspraak maken voor de volgende keer en dan na het rijden een bepaald bedrag geven.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:14

Voor twee keer in de week (heb ik bij zwangerschap etc. wel gedaan) hield ik mijn lestarief aan, dus dat ging per keer. Ik vond het niet fair tegenover lesklanten die ook wel eens een paard een (half) uur afgaven om even door te werken om een ander tarief te rekenen. Bij echte risicopaarden waarbij eenmalig correctiewerk nodig was en de ruiter erna voortaan zelf weer verder reed een hoger tarief wegens risico.
Wanneer ik zo goed als dagelijks kwam rijden een maandbedrag, kwam meestal neer op 5 Euro per keer ofzo, dus zeg 100-150 Euro per maand, ook afhankelijk van afstand en mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:45

Het is de bedoeling uiteindelijk dat iemand een vaste bijrijder/ verzorger wordt. Maar omdat het paard nog bevestigd moet worden, wilde ik er voor betalen. Graag wil ik dat men minimaal 2 maal in de week rijdt. Ik wilde dan ook voor 2 maal in de week rijden betalen, wat men zelf daarnaast nog wil komen rijden, is dan voor eigen rekening.
Elke keer een afspraak maken is inderdaad niet zo handig.
Zelf rijd ik niet, ik ben er naast mee bezig, dat vind ik leuker, maar misschien dat ik het in de toekomst wel ga doen.
Het is verder geen risicopaard, maar hij weet wel wie hij de baas kan worden, dus een zekere ruiter is noodzakelijk.

Vraag is wel of ik moet blijven betalen wanneer het paard eenmaal bevestigd is, als het 'werk' er op zit zeg maar, want dan kan men het paard in principe gewoon als rijpaard gebruiken. Als het mes dan aan twee kanten snijdt, moet er dan nog betaald worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:37

Ik denk niet dat het soort ruiter wat je zoekt gratis verder gaat blijven rijden eigenlijk, of men moet wel erg op het paard gesteld zijn geraakt en/of ze zien er mogelijkheden in voor zichzelf.
Overigens verwachtte ik wel als ik ergens 2x pw kwam dat het paard de andere dagen gewoon gewerkt werd, hetzij onder het zadel, hetzij aan de longe, zodat je geen uur bezig bent met een knetterheet paard te kalmeren voor je aan het werk kan. Maar dat was dan ook de verantwoording van de eigenaar, daar ging ik niet kostenloos voor opdraaien. Overigens lag het budgettechnisch net zo interessant om mij dagelijks/ 5x pw te laten komen oid, maar in die gevallen wilde ik er zelf ook wel wat in zien, toekomstperspectief en mogelijkheden in de sport oid. Dan wilde ik daar nl. ook wel tijd en geld in investeren. Ik weet niet of zoiets aan de orde is natuurlijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:43

Ik zou het anders aanpakken eerlijk gezegd, want wie bepaald wanneer er geen werk meer aan zit en wanneer je kan stoppen met betalen?

Persoonlijk zou ik er inderdaad iemand voor "inhuren" het dier een paar keer per week te rijden, betaald. Een goede ruiter. En als het dier dan "normaal" rijdbaar is een nieuwe verzorgster zoeken, die er lekker recreatief mee gaat hobbelen. Als ik zo goed zou zijn dat ik geld kon vragen voor het rijden, zou ik nooit zo'n paard recreatief verder rijden voor niks.

En wat al eerder gezegd is, je zult het paard tussendoor moeten bewegen aan de longe bijvoorbeeld. Het brengt niets als die persoon er 2 keer per week op gaat zitten terwijl jij tussendoor alleen maar gehoorzaamheidsoefeningetjes doet, wandeld etc.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 12:53

Ik rij paard van een stalgenoot bij als hij in de winter door zijn werk niet rijden kan meestal 3x per week.
Ik krijg daarvoor 10 euro per uur. (is wel in Oostenrijk) Ik turf elke keer dat ik gereden heb en eens in de anderhalf a 2 maanden rekenen we af.

In principe rij ik haar altijd buiten recreatief dat wil de eigenaar ook het liefste, maar ze is nogal scheef dus ik pak haar ook buiten dressuurmatig wat op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:04

Ik denk dat ik een ietwat verkeerd beeld schets. Ik hoef geen prof ruiter er op. Hij is al bij een stal geweest die hem heeft ingereden, de knoppen zitten er op. Hij moet alleen nog vlieguren maken.
Ik zoek dus eigenlijk een bijrijder die niet bang is en vlieguren wil maken. Een nette ruiter, maar hoeft er absoluut niet met kop en oren boven uit te steken. Er heeft een tijd een L ruiter op gereden en daar doet hij het prima bij. Zij kan het helaas niet combineren met eigen paarden, huishouden, werk en kinderen. Verzorgsters die recreatief willen rijden heb ik gehad, doen het ook prima op hem, maar ik kan daar niet op aan. Vandaar ook de betaling als motivator.

Ik hoef er geen topruiter op die tegen betaling paarden door rijdt. Ik zoek een enthousiaste verzorgster/ bijrijder met een beetje lef die lekker op hem kan rijden en hem zo zijn vlieguren kan geven en daar ben ik bereid voor te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:09

Urielle schreef:
Ik denk niet dat het soort ruiter wat je zoekt gratis verder gaat blijven rijden eigenlijk, of men moet wel erg op het paard gesteld zijn geraakt en/of ze zien er mogelijkheden in voor zichzelf.
Overigens verwachtte ik wel als ik ergens 2x pw kwam dat het paard de andere dagen gewoon gewerkt werd, hetzij onder het zadel, hetzij aan de longe, zodat je geen uur bezig bent met een knetterheet paard te kalmeren voor je aan het werk kan. Maar dat was dan ook de verantwoording van de eigenaar, daar ging ik niet kostenloos voor opdraaien. Overigens lag het budgettechnisch net zo interessant om mij dagelijks/ 5x pw te laten komen oid, maar in die gevallen wilde ik er zelf ook wel wat in zien, toekomstperspectief en mogelijkheden in de sport oid. Dan wilde ik daar nl. ook wel tijd en geld in investeren. Ik weet niet of zoiets aan de orde is natuurlijk.

Knetterheet is hij niet, het is een tinker voor de recreatie gekocht. Het is alleen geen dooie en voor een beginnende ruiter niet geschikt. Je kan er prima na een maand weer op stappen als je hem van te voren even aan de longe gooit. Hij probeert je wel uit, je moet hem wel echt aan het werk houden, anders gaat ie dingen verzinnen, ook de galop is geen favoriete gang en daar kan je dus een bok verwachten.
Zo'n ruiter als jij schetst zoek ik dus niet :D , want die komen sowieso al niet op een tinker af. Ik zoek gewoon een fijn maar zeker iemand die met hem kan gaan rijden en die daar zelf net zoveel plezier aan beleeft. Iemand die zelf ook een paard zoekt om te rijden, omdat men zelf de mogelijkheid niet heeft om een paard te houden.