belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 11:24

Ik moet Fedor nog op mijn naam over zetten. Heb dit 5 jaar geleden met Laukje ook gedaan maar ik schrok van de huidige prijs. 75 euro voor niet leden. Als ik besluit lid te worden ben ik nog 100 euro kwijt en krijg ik allemaal info die ik niet nodig heb. Die 75 euro slaat imo echt nergens op. Het enige dat er gebeurt is in de databank een wijzing maken en in mijn paspoort een sticker plakken met mijn gegevens. Tuurlijk paardensport is duur maar zijn dit niet onnodige hoge bedragen?

Ariebren

Re: belachelijke prijs voor het overschrijven op naam van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:26

Belachelijk prijs.
Dat is ook de reden dat er diverse paarden niet op mijn naam staan.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:26

Ik heb bij de aanschaf van mijn paard gebeld met de knhs, zij zeiden dat het niet nodig was om het paspoort op mijn naam over te schrijven. Ik vertrouw daar maar op.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:27

Dat is bij ons ook :\ Weet niet welk ras je hebt?

Maar voor mijn haflinger op mijn naam te zetten moet ik én lid worden én nog eens overschrijfkosten betalen.
Hier in België zou dat dik over de €100 gaan.
Conclusie: ze staat nog steeds niet op mijn naam...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:29

Het op naam zetten vind ik ook echt onnodig duur. Lijkt wel of het puur is om de kas te spekken en het niet in verhouding staat tot het werk dat ze daarvoor moeten doen..

Ik heb mijn PRE wel op mijn naam gezet, maar daarbij is het ook echt zo dat je uit de papieren de daadwerkelijke eigenaar kan halen, iets wat bij bijvoorbeeld het KWPN niet het geval is. Daarbij heeft het geen meerwaarde om over te schrijven, en ik zou dat dus ook niet doen. Gewoon goed je betaalde rekeningen bewaren, en natuurlijk het koopcontract.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 15:01

Angela schreef:
Het op naam zetten vind ik ook echt onnodig duur. Lijkt wel of het puur is om de kas te spekken en het niet in verhouding staat tot het werk dat ze daarvoor moeten doen..

Ik heb mijn PRE wel op mijn naam gezet, maar daarbij is het ook echt zo dat je uit de papieren de daadwerkelijke eigenaar kan halen, iets wat bij bijvoorbeeld het KWPN niet het geval is. Daarbij heeft het geen meerwaarde om over te schrijven, en ik zou dat dus ook niet doen. Gewoon goed je betaalde rekeningen bewaren, en natuurlijk het koopcontract.

Daar zit het probleem bij mij. Ik heb geen koopcontracten. Beide paarden heb ik gekregen van de oude eigenaren. Ik heb mijn merrie destijds wel voor een ik geloof 25 euro over laten zetten. Mijn ruin is bijna 3 en wil ik graag mee op wedstrijd nemen helaas is het zo bij westernriding dat je paard dan op jouw naam moet staan. Daardoor ben ik genoodzaakt vrees ik dat geld wel op te moeten brengen |( Ik heb overigens 2 fjorden

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:04

RusselNuwell schreef:
Ik heb bij de aanschaf van mijn paard gebeld met de knhs, zij zeiden dat het niet nodig was om het paspoort op mijn naam over te schrijven. Ik vertrouw daar maar op.

Hier hetzelfde!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:06

Bij bijvoorbeeld het ICS (Irish Cob Society, ook bekend als Tinkers) is het 17 euro voor niet leden meen ik, is het dan geen aanraden om het paspoort, ongeacht welk ras, daarheen te sturen om het op naam te laten zetten? Of denk ik nu te makkelijk?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:09

Helaas dat had ik ook gevraagd aan ICS en NSvT.
Maar het machtige KWPN is daar fel op tegen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:11

En als je nou heel koppig als KWPN eigenaar (of haflinger of wat dan ook) wel het paspoort naar het ICS stuurt? Doen ze het dan wel voor je of moet ze dat weigeren?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:15

Ze doet het niet.
Maar is wel van 2 jaar geleden, deze vraag.
Wilde toen een quarter op naam hebben in het paspoort, werd niet gedaan.
Maar probeer het weer, we zijn 2 jaar verder.

En ik zeg, op naam zetten ??
Zolang het geen eigendoms bewijs is, hecht ik er geen waarde aan.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:17

Paspoort is geen eigendomsbewijs.
Ik heb ook om die reden nog nooit een paard op mijn naam gezet, ook niet paarden waar ik startkaart mee had.

Je zou een contract kunnen opstellen als eigendomsbewijs maar binnen de wet is houder geacht bezitter te zijn en bezitter geacht eigenaar te zijn. Maw als jij je paard bij jou stalt en betaald is er niet iemand die er aanspraak op kan maken.
Er is geen meerwaarde van paard op je naam hebben tenzij je bv wilt fokken en zodoende ook als fokker van toekomstige paard te boek staat

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:20

Volgens mij mag een wijziging in een paspoort ook enkel uitgevoerd worden door de instantie die het paspoort heeft uitgegeven. Tenzij het paard ook overgeschreven wordt naar dát stamboek, maar dat kan in de meeste gevallen niet (je kan voor een haflinger wel een paspoort aanvragen bij het NF, maar het dier niet daadwerkelijk daar inschrijven)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:24

dat is toch logisch, een paardenstamboek is meer een bedrijf als een liefdadigheidsinstelling. ze willen graag dat je lid wordt, daarom ligt de prijs van het op naam zetten in de buurt van lidmaatschap.

op naam stellen is niet verplicht, maar wordt door stamboeken wel aangeraden(omdat ze dan kassa hebben)

@heirboven, volgensmij wordt je paard daan neergezet als ouders onbekent, toen ik stage liep bij de kvth, werden er best veel veulens ingeschreven van andere rassen, maar allemaal ouders onbekent, dan zijn het gewoon register paarden.

maar misschien dat de knhs dit wel bij elk stamboek mag?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:26

nee, die worden helemaal niet in het stamboek ingeschreven, ook niet als register paard. Er wordt enkel en alleen een paspoort verstrekt.
Ze krijgen ook geen stamboek nummer.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:27

Mijn paard heb ik gekocht toen ze 2 maanden was en nog bij haar moeder liep.
De fokker heeft alles geregeld met het stamboek (oa het schetsen) en het papier werd dus automatisch op hun naam gezet, ondanks dat het paard al aan mij verkocht was.
De fokker moest een brief sturen waarin zij bevestigden het paard aan mij verkocht te hebben en ik ontving vervolgens een factuur a € 85,- (en dan hebben we het over 10 jaar geleden!!).
Ik heb dat afgeblazen, dus het paard staat nog steeds op naam van de fokker, maar de chip staat op mijn naam.

Mijn pony heb ik toentertijd op mijn naam over laten zetten, moest ik ook zo'n belachelijke prijs voor betalen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:28

Het is echt asociaal duur! Ik moest mijn paard (Hannoveraan) wel op mijn naam zetten,omdat het paspoort hier dan ook tevens geldt als eigendomsbewijs. (weet niet hoe dat met andere stamboeken is). Kosten: 84 euro.. :\

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:29

Binnenkort zal de wettelijke verplichting van kracht worden dat alle paarden en pony's in Nederland op naam geregistreerd moeten staan.
Dit in het kader van de gezondheid van mens en dier. De overheid wil weten hoeveel en waar alle paarden staan, mocht er een uitbraak komen van een meldingsplichte ziekte, die een gevaar voor de gezondheid kan betekenen.

Deze wet gaat één hele belangrijke regel hanteren en dat is dat de "geregistreerde" verantwoordelijk is voor de juiste registratie.

De geregistreerde kan, de huidige eigenaar zijn, maar ook de fokker of de vorige eigenaar of zelfs nog eigenaren daarvoor die allang uit beeld zijn verdwenen.

Voor de huidige eigenaar heeft dit uiteraard consequenties, want als dit dier niet op naam is overgeschreven, wordt de vorige eigenaar volgens de wet die gaat komen, verantwoordelijk voor dit dier gehouden.
Dit geldt uiteraard ook voor fokkers die hun fokprodukten hebben verkocht en waarvan de nieuwe eigenaren nooit zijn aangemeld door de fokker of door henzelf als nieuwe eigenaar. Als de fokker als enige geregistreerde naam bij het paard in de database van het stamboek staat vermeld, geldt de fokker dus nog steeds als de verantwoordelijk geachte geregistreerde.

Zorg er dus voor dat het aantal paarden dat bij u in de wei loopt of op stal staat en in uw eigendom is, ook kloppend is bij de database van het betreffende stamboek.Dit geldt voor alle paarden- en ponyrassen.

U kunt bij het betreffende stamboek opvragen welke paarden nog op uw naam staan en dit zo snel mogelijk laten wijzigen. Ook als u geen lid van het stamboek bent.

MAW Je hebt geen keuze meer, binnenkort is het dus wel degelijk verplicht om een paard opnaam te laten zetten.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:30

ik schrok me ook kapot, maar was me eerste paard en heb t toch gedaan, heb overigens na een jaar mijn lidmaatschap opgezegt

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:35

Ariege, Maar dan is mijn vraag, kan je wel zonder toestemming van degene die in het paspoort staat zomaar overschrijven op jouw naam?
Mijne staat namelijk ook niet op mijn naam maar wilde hem eigenlijk gaan overschrijven als het niet zo belachelijk duur zou zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:35

Eerst maar eens zien, voorlopig is het kabinet geklapt en duurt het wel weer even voor dit daadwerkelijk doorgevoerd wordt

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:40

stef schreef:
Eerst maar eens zien, voorlopig is het kabinet geklapt en duurt het wel weer even voor dit daadwerkelijk doorgevoerd wordt

Idd, en daarnaast moeten ze eerst met een wet komen over het hoe wat en WAAR registreren als eigenaar.
En dat zal meer zijn om 'onbekende' nergens geregistreerde (import?) paarden in kaart te brengen dan paarden die gechipt zijn en een eigenaar op papier hebben

Ariege

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:45

xXVeronaXx schreef:
Ariege, Maar dan is mijn vraag, kan je wel zonder toestemming van degene die in het paspoort staat zomaar overschrijven op jouw naam?
Mijne staat namelijk ook niet op mijn naam maar wilde hem eigenlijk gaan overschrijven als het niet zo belachelijk duur zou zijn.

Ik weet dat een aantal stamboeken met eigendomskaarten werken. Deze moet door de verkoper worden ingevuld met de gegevens van de nieuwe eigenaar en vervolgens opgestuurd naar het stamboek. Het zal er wellicht op neer gaan komen dat, in een hoop gevallen, degene die het paspoort heeft het paard ook op zijn naam kan zetten.

Voordat alle paarden op naam staan zal er nog veel water door de Rijn gaan, maar het is zeker dat het gaat gebeuren.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:50

Tja, dat de wereld ooit vergaat is ook zeker ;)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:51

Hoe zit het dan met de chip?
Mijn paarden staan ook niet allemaal op mijn naam ivm de kosten van het overschrijven. Maar stel dat ze in de nacht uit de wei ontsnappen en gevonden worden, dan wordt hoop ik hun chip afgelezen maar die staat dus dan nog op naam van de oude eigenaar??? Wie weet hoe dat zit? Of wie weet waar ik de chip op mijn naam kan laten zetten zonder belachelijk veel geld te moeten betalen?