Paard valt ander paard aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Paard valt ander paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 00:38

Ik heb nu anderhalf jaar een 19 jaar oude PRE.
Pas op zijn 8e gecastreerd.
Een schat van een paard, wat geen stap verkeerd heeft gezet in de tijd dat ik hem heb.
Op de vorige stal waar ik stond hadden alle paarden een eigen stuk weiland, dus stond hij alleen.

Nu sta ik bijna een jaar bij een boer op stal. Omdat ik daar alleen sta, hebben we er een Shetlander bij staan. Deze dame is hem nog de baas ook.
Hier staan ze iedere dag lekker buiten op het land. Zelfs afgelopen winter, dus helemaal blij.

Nu is er een maand geleden een epony bijgekomen van de boer zelf.
Ook een ruin.
De Shetlander staat op stal in het midden.
In de eerste twee weken stonden de heren elkaar al naar het leven. Er wordt vooral door de mijne zeer agresief gereageerd. Dus bij elkaar zetten durven we niet aan.
Nu staan de paarden zelfs op verschillende stukken land, met een sloot ertussen.

Bij het binnenhalen, wordt er door beide partijen har naar elkaar gehinnikt.
Maar gister werd er over het hek heen, nog steeds met de voorbenen uitgehaald. En de mijne staat met ontblote tanden.
Ik heb ze vandaag naast elkaar gezet op stal. Grote stapel hooi aan beide partijen gegeven.
Ze hebben daar veel aandacht voor, en minder voor elkaar.

Maar de ontblote tanden zie ik nog geregeld naar de epony gaan.
Iser een kans dat ze uiteindelijk wel bij elkaar in het land kunnen?

justahorse

Re: Paard valt ander paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:47

Ik lees even mee. Mijn paard kan namelijk niet samen met een ander paard, omdat hij erachteraan gaat in volle galop. Daarnaast springt hij er ook op en bijt de andere paarden. (wordt in juni 3 jaar en is in februari gecastreerd.) Ook is het zo op stal dat hij en een ander paard stijgert en bijt naar elkaar. Nu hebben ze vandaag een nieuwe ernaast gezet en precies hetzelfde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:54

Hoe was het leven van je paard voordat hij gecastreerd werd TS? Is hij wel met andere paarden opgegroeid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 00:59

Ik begrijp dat het om twee ruinen gaat en een merrie, en een hengst die pas op late leeftijd is gecastreerde en misschien wel weet wat een merrie is?

En dan moet je je nog afvragen wat het probleem is dat je ruin die ander ruin aanvalt?

Kun je niet 1 en 1 bij elkaar optellen? Het feit dat hij zijn zaakje is kwijtgeraakt op latere leeftijd, betekend niet dat hij alles vergeten is wat er voor die tijd is gebeurt?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 01:10

Nee, ik vraag niet wat het probleem is dat mijn ruin een ander aanvalt.
Optellen kan ik.
Bij de vorige stal stonden de paarden op een eigen stuk land, en gebeurde er niets over de hekken heen, met de buren.

Mijn paard stond bij de vorige eigenaar ook met een ander in de wei. En had daar ook geen problemen mee.
Ik weet niet zijn gehele geschiedenis, zeker omdat hij al 19 jaar is.

Ik vraag alleen of iemand weet of er een kans is dat dit probleem opgelosd wordt. Zondetje bloedvergieten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:11

Okee, dus hij heeft wel met een ander paard samen gestaan? Wat was dat voor paard? Dus wat was de onderlinge verstandhouding tussen jouw paard en dat andere paard? En die pony van de boer, wat is dat er voor eentje in een groep?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:15

Waarom wil je dat dit probleem opgelost wordt? Er was toch geen probleem met je ruin en die merrie erbij, het probleem begon toch pas dat die andere ruin op stal kwam?
Ziedaar de oorzaak voor je probleem. Kun je dit oplossen, dan ga je gang. Aangezien ik begrijp dat de ruin van je stalhouder is ga ik er van uit dat je niet kunt beslissen dat dit paard van het erf afgaat.
Dus wat wil je horen....dat de ruin van je stalhouder het erf afgaat of dat jij het erf afgaat en een andere stal moet gaan zoeken? Wat denk je zelf wat het antwoord van je stalhouder gaat zijn als je dit aan hem voorlegt?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 01:21

De ander was een oude pony, en ondergeschikt aan de mijne.
De pony van de boer is er eentje die graag wil kennismaken, maar op een nette manier.
Maar meteen hard wordt afgestraft. Is sociaal, in de groep niet hoogste in de rang was, maar ook niet onderaan stond.
Dit alles gebeurd ook als de Shetlander rustig op het land staat te grazen. Dus niet eens in de buurt is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:23

Wie is sociaal, de pony of je PRE?
Ik zou het risico niet nemen dat dit op echt knokken uitdraait, uit elkaar houden....

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 01:26

Cassidy, als je alleen maar zo dom kan reageren op een probleem ga dan een ander lastig vallen.
En ga leren lezen.

Niemand hoeft van stal af, dan verlang ik niet en de stalhouder niet.
Het zou iets makkelijker zijn als alle paarden bij elkaar kunnen staan op een stuk land.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:27

Ik denk ook niet dat die shet er wat mee te maken heeft maar dat iets is tussen die twee ruinen onderling. Daarbij ligt het er denk ik vooral aan hoe sociaal beide paarden zijn opgegroeid. Jouw paard kán het wel, het gaat goed met je shet en het ging met een ander paard eerder ook goed. Pony van de boer heeft ook eerder in een groep gestaan. Maar wie weet komt het wel nooit goed tussen die twee, er zijn nou eenmaal paarden de er met een bepaald ander paard niet uit komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:28

Natuurlijk is het makkelijk, ontken ik ook niet.

En wat die domme vraag betreft: ik heb altijd geleerd dat er geen domme vragen zijn, alleen domme antwoorden.

Veel wijsheid gewenst in het maken van je beslissing.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 02:36

ikkeniet schreef:
Ik vraag alleen of iemand weet of er een kans is dat dit probleem opgelosd wordt. Zondetje bloedvergieten.

Simpel gezegt, nee. Een paard wat een ander niet kan uitstaan (en zo zie ik het gedrag tussen die 2) gaat nooit niet veranderen.
Ik heb zelf een draak op stal, merrie, hier geboren, heeft altijd in de groep gestaan, en een ego niet te filmen zo groot. Als die een paard ok vind kan ik die er na verloop van tijd bijzetten. Mag ze hem/haar niet, kan ik het gewoon op mijn buik schrijven. Zelfs na een jaar vliegt die nog over de draden om dat paard aan te vallen. Ik heb om die reden zelfs een paard moeten verkopen, omdat ik die zelfs na een jaar nog niet bij dr in de buurt kon zetten. De dame heeft dus zelfs een dusdanig ego dat ze een volwassen dekhengst aanvloog, die op een aangrenzende wei stond waar we voorbij moesten. Hij kwam naar haar mening te dicht in de buurt. Jep tis een lekkertje :D Ben er ondertussen aan gewent, en neem maatregelen erop.
Maar 2 paarden die elkaar gewoonweg niet uit kunnen staan, zul je nooit bij elkaar kunnen laten.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 10:34

Dank je wel voor je antwoord, Rina.
Ik heb de stille hoop dat er een gewapende vrede getekend kan worden door beide ruinen.
Zodat ze in ieder geval naast elkaar in het land kunnen staan. Zonder elkaar over het draad heen aan te vallen. Dat zou het op land plaatsen iets makkelijker worden.
Maar het zal afwachten worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:36

ikkeniet schreef:
Ik heb de stille hoop dat er een gewapende vrede getekend kan worden door beide ruinen.

Dat kan, als ze allebei sociaal zijn opgegroeid en genoeg ruimte hebben om bij elkaar uit de buurt te kunnen blijven. Na verloop van tijd heb je, bij volop ruimte, dan de kans dat ze zonder bloedvergieten langs elkaar heen leren leven. Heeft ook te maken met de karakters/temperament van beide paarden natuurlijk. Ik heb wel gezien dat paarden die elkaar niet moesten toch in 1 omgeving bij elkaar konden. Maar die was ongeveer 3 keer zo groot als een gemiddeld weiland, er liepen andere paarden bij en ze hoefden niet op stal.