Leren laarzen inlopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renata82

Leren laarzen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:31

Hoi allemaal,

Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld, maar ik heb helaas nieuwe leren laarzen nodig. Ik zie daar tegenop omdat ik de gewrichten van mijn grote teen nauwelijks kan buigen en daarom laarzen niet goed in kan lopen. Ik gebruik de laarzen ook alleen om te rijden en doe daarna weer andere schoenen aan. Op dit moment heb ik Cavallo's van veertien jaar oud (die tien jaar in de kast gestaan hebben :D) en die heb ik toen uitgelopen door er stukjes mee te gaan wandelen (ik had toen nog geen problemen). Dat zal nu veel moeilijker gaan. Zijn er bepaalde leren laarzen die makkelijker uit te lopen zijn? Is kalfsleer soepeler dan rundleer? En klopt het dat Petrie's erg stijf zijn? Hier in de buurt worden er veel meer Petries verkocht dan Cavallo's, vandaar de vraag.

Alvast bedankt!

Champie_Me

Re: Leren laarzen inlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:43

Misschien eens overwegen om over te stappen op mooie comfortabele leren jodphurs met mooi aansluitende gaithers? Laarzen zijn toch wat stugger meestal...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:45

petrie of cavallo maakt niet zo veel uit, je hebt van beide hele soepele en hele stugge laarzen, dit is afhankelijk van het model en tevens zijn er een hoop extra's mogelijk (waardoor de laars bv soepeler word dan normaal).
dit is gewoon even heel goed informeren bij je ruitersportzaak.
heb je vooral last van de zool die stug is of de schacht?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:46

Ik heb petrie's met kalfsleer volgens mij en die hoef je amper in te lopen

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:57

kalfsleer kan soepeler zijn maar hoeft niet, dit is nl ook afhankelijk van het voerring leer
je hebt ook modellen van rundleer die die erg soepel zijn, hier word het leer dunner geschalmd, en het is zelfs mogelijk om in het voerring leer een stuk weg te laten ter hoogte van je kuit bv waardoor je nog meer contact met je paard hebt.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 06:59

Dank voor de tips! Ik zal het in ieder geval goed navragen. Ik had geen idee dat de voering ook nog uitmaakte. Ik heb de problemen met de zool, maar hoe langer ik erop moet lopen eer ik er vooral mee kan rijden, hoe problematischer.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:06

in de zool van petrie en cavalo zal weinig verschil in zitten...
is een ariat laars niets voor jou?
vind het qua uiterlijk een wat minder "luxe" laars ogen maar qua comfort en dan vooral het voetbed erg fijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:11

Ik heb zelf ook altijd problemen met mijn voeten in laarzen. Maar dan met mijn kleine teen. Heb nu de derby soft jumper (op maat) en die waren na 1 keer rijden al helemaal ingelopen/gereden. Was dus erg prettig voor mijn teentjes (en de rest van mijn voeten natuurlijk.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:49

Mijn grote teen is verbrijzeld geweest en daardoor vergroeid. Ik kan deze ook nauwelijks bewegen/buigen. Zelf heb ik een aantal maanden geleden laarzen bij Lipica gekocht. Qua voet ruimte in de voet zitten ze erg fijn doordat ze op maat zijn gemaakt. Ik heb zelf gekozen voor zachter leer en dit lukt mij net. Doordat de voet aan de ruime kant is aangemeten kon ik er een zooltje passend bij mijn problemen inleggen zonder dat er iets ging knellen. Dit zijn mijn eerste leren laarzen en wat ik op Bokt lees is de kwaliteit van Lipica minder in vergelijking met andere merken maar als ik specifiek naar mijn klachten kijk is dit voor mij de ideale laars.

Renata82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:00

Dank voor jullie reacties en tips!!
@probabeest: Waarin is een Ariatlaars anders? Als ik google, zie ik wat bredere laarzen maar ook een aantal die wel lijken op Cavallo's. In feite maakt de zool niet zo veel uit, bedenk ik me nu, want zonder afwikkeling kan ik toch nooit lang op de laarzen lopen. Lastig uitleggen! :o Ik ben op zoek naar een laars die ik zo min mogelijk hoef in te lopen voordat ik ermee kan gaan rijden. Met rijden heb ik nergens last van.
@Daphneeeej: wat fijn dat je ze zo snel ingelopen had! Ik ga ook eens kijken naar laarzen op maat.
@Charlot_te: Ai, da's niet fijn. In feite heb je hetzelfde probleem als ik qua onbuigzaamheid. Gaaf om te lezen dat je ook een zool in je laars kunt leggen. Die heb ik namelijk in mijn dagelijkse schoenen wel. Kun je er wel op lopen zonder afwikkeling? Ik zal zeker ook voor het minst stugge leer gaan.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 13:03

Ik heb petrie glasgows en die echt amper hoeven in te lopen! Eigenlijk helemaal niet, ben er meteen mee gaan rijden, en dat ging prima. Door het rijden werden ze bij mij ook soepeler, maar het zijn sowieso gewoon fijne soepele laarzen. Ik heb ze nu sinds december, en ik kan echt niet meer zonder! :P

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 20:02

ik heb de Derby soft jumper, op maat laten maken. :j
bevalt me eigenlijk heel goed, alleen de eerste paar keren met inlopen wat blaren op mn hak. (komt door de versteviging van de rits volgens mij)
hele soepele laarzen.

JustEnjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:04

Net als fleur_yen heb ik ook Petrie Glasgow. Hele fijne laarzen vind ik het. Heel soepel en heb ze amper in hoeven lopen. Echt een aanrader al zeg ik het zelf :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 15:07

Ik heb Derby Gold Jumpers, helemaal niet hoeven inlopen! Heel erg zacht geprint leer, het was aantrekken en weglopen!