Pony's zijn engeltjes bij mij en bengeltjes bij anderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_00_0

Pony's zijn engeltjes bij mij en bengeltjes bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:09

Ik heb mijn pony's nu 2 jaar. <3

En bij mij zijn het echt lieve nette opgevoede pony's. Lopen netjes aan het touw, klieren niet etc.

Maar...

zodra anderen mensen ze vast hebben/iets mee willen doen worden het bengels -O-
Als ik er niet bij ben dan worden het monstertjes.

( Ze zijn niet te vangen, staan niet stil, klieren, happen, rennen weg aan het touw, trekken mensen mee etc).

De meesten die ze vast hebben zijn geen paardenmensen, maar mijn pony's moeten zich gewoon gedragen.
En natuurlijk zeg ik dat ze dan gewoon moeten corrigeren, maar zodra dat gedaan word doen de mannen er een schepje bovenop waardoor menigmens niet meer durft :+

hoe kan ik dit oefenen/bijsturen/corrigeren?

ps. de pony's staan aan huis, maar zelfs mijn vader kan ze momenteel niet op de wei zetten omdat ze zo druk zijn en vervelend zijn.

Ze staan in een uitloopstal met paddock en speelgoed en gaan 3 a 4 x per week de wei op.

Oh en ze zijn 3 en 4 jaar oud en fokken elkaar wel graag op.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:14

Ja wisten we dat maar... Paarden weten nu eenmaal feilloos wie wel en wie niet overwicht heeft en maken daar direct misbruik van zoals je gemerkt hebt. Het enige wat je hier aan kunt doen is je mensen zo africhten dat ze op tijd zijn met hun beloningen en correcties, beetje lesgeven in paardentaal dus. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 21:16

Jouw pony's weten dus precies wie het touwtje vast heeft. Beste kan je dan die mensen opleiden, want je pony's weten het wel. Ze controleren alleen of dat bij een ander ook zo hoort en als dat niet zo is, krijgen ze geen leiderschap en nemen zij dat dus over. Immers iemand moet besluiten wat er gedaan moet worden.

Geef het touwtje eens aan iemand die wel met jonge stuiterballetjes om kan gaan en kijk eens wat er dan gebeurt.

_00_0

Re: Pony's zijn engeltjes bij mij en bengeltjes bij anderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 21:19

Ik probeer de niet- paardenmensen wel dingen te leren, maar ik snap dat als een pony van 300 kg tegen je aan gaat duwen of een kleine pony zn kont toont dat je niet meer zo zeker van je zaak bent ;)

Met mensen die wel paardenmensen zijn of streng zijn gaat het goed. Maar dan moeten ze wel of de 5 passen corrigeren en het touw goed strak houden.

bij mij lopen ze met lang touw tegelijk mee.

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:25

tamary schreef:
Geef het touwtje eens aan iemand die wel met jonge stuiterballetjes om kan gaan en kijk eens wat er dan gebeurt.

:j

En als niet paardenmensen ze beet hebben, zeggen dat ze streng moeten zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 20:57

vandaag ging het weer mis, mijn vader had mijn c-pony vast. Die 'schrok' van een verkeersbord. Zodra hij gecorrigeerd werd bleef hij rond rennen en trekken. verdere correcties eindigden in steigeren.

omdat we over straat liepen heb ik hem overgepakt. en het was binnen 5 sec. klaar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 23:49

Ik denk dat het aan het karakter van de ponies ligt. De ene pony loopt braaf mee met een jong kind, waar de andere levensgevaarlijke toeren uithaalt met datzelfde jonge kind. En de jouwe zijn niet eens onder de indruk van volwassenen, nee, die luisteren pas als je ze begrijpt. Mogelijk dat ze zich (bij anderen) beter zullen gaan gedragen naarmate ze ouder worden.
Hier gaat het trouwens (helaas) vrijwel hetzelfde. Ik vind mijn paard echt ontzettend braaf, ze loopt keurig achter me, blijft bij me en schrikacties blijven zeer beperkt. Geef ik haar echter over aan een niet zo ervaren persoon dan gaat ze dribbelen, je voorbij lopen, schrikken en soms wordt het zelfs gevaarlijk en kunnen ze haar niet meer houden (ook onder de man trouwens). Ik sta er zelf nog steeds van te kijken eigenlijk, dat ze zich dan zo anders kan gedragen. Ik vind het ook best wel jammer moet ik zeggen: ik zou graag anderen willen laten voelen hoe het is om met een (braaf) paard om te gaan en er op te rijden maar daar is ze echt niet geschikt voor.

Helaas geen oplossing, enkel een (soortgelijke) ervaring.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 01:06

Je paard is aan het uittesten en wewt precies dat hij met testen bij jouw geen resultaten gaat behalen, dus is het snel over.

Bij een ander, die hij niet kent, gaat hij weer opnieuw beginnen. Dat kun je niet voorkomen....niet als je de pony in de handen van anderen laat waar hij kan blijven uittesten....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 04:05

Mijn pony heeft dit ook, maar niet zo erg als de jouwe. Mijn vader heeft het allerbeste voor met mijn pony, maar hij krijgt het halster gewoonweg niet aan. Mijn pony laat het gewoon niet toe, hij gaat dan gewoon steigeren.

Ze voelen gewoon heel erg dat ze de baas zijn vanaf het moment dat iemand anders de leiding heeft (lees: zou moeten hebben). Veel paarden proberen ook gewoon hoe ver ze kunnen gaan bij "nieuwelingen". Dat deed de mijne ook, hij beet in het achterwerk van een vriendin. Had ponylief even pech, want vriendin beet terug :Y)

Ik zit momenteel voor 3 maanden aan de andere kant van de wereld, dus ik heb mijn vader moeten opleiden om met mijn pony om te gaan. Ponylief is op 1 week tijd wel al 2 keer "uitgebroken" (mijn vader te slim af geweest), maar gelukkig kon mijn zus hem vangen. Het vreemde is dat mijn zus NOOIT in de buurt van paarden komt(ook niet bij mijn pony), terwijl zij gewoon een eigenwijze pony gevangen krijgt dat geen halster aan heeft. Mijn zus straalt blijkbaar iets uit dat mijn pony vertrouwt, dus bij haar is hij wel braaf.

Je pony's zijn braaf genoeg, maar helaas zijn ze iets te slim voor andere mensen. Zoals al eerder gezegd is, kun je proberen om die mensen wat op te leiden, want je pony's doen in principe niets verkeerd. Ze zien gewoon geen leider in die andere mensen. En als een paard zijn leider niet kan vertrouwen, voelt hij zich niet veilig.

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:44

Oh wat lastig zeg! Is het misschien een idee om regelmatig niet-paardenmensen mee te nemen die onder jouw begeleiding met je paarden aan de slag gaan? Dat ze leren zich beter te gedragen, ook bij anderen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 14:55

Eigenlijk is dat heel normaal gedrag van paarden is het mens geen leider dan moeten ze het zelf wel doen en bepalen wat ze doen. Enige optie lijkt me om of je paarden niet door niet paarden mensen te laten begeleiden of die mensen opleiden tot mensen die wel met paarden om kunnen gaan. Aan mijn paard mag ook niet iedereen komen om deze zelfde redenen. Ze is niet altijd zo lief bij andere ik kan dat prima corrigeren maar ze weet ook prima misbruik van mensen te maken. Om die reden wil ik ook niet dat iemand anders als ik of stalhouder mijn paard uit de wei haalt. Hoefsmid kan haar ook uit de wei halen, maar dat is een ervaren paardenman/vrouw dus dat is geen probleem. Maar anders kun je weleens een probleem hebben.

Frietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:05

Paarden voelen gewoon heel goed aan wie ze kunnen vertrouwen en wie niet. Das netzoals met rijden.