Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
), degene die toevallig het dichtstbij zat (en wat noem je dicht). Daar kom ik op € 75 voor een uurtje les.
En ik denk dat ik niet alleen ben.
?
Al vind ik dingen als 'trailerlaadproblemen', daar kan je niet altijd zelf wat aan doen natuurlijk ... Of er gebeurd gewoon iets wat niet de bedoeling was, of je koopt een paardje waarvan je niet weet wat er mee gebeurd is ...
Is een gecertificeerd Parelli-instructeur. Aangezien je daar ook veel mensen hebt die denken dat ze het kunnen (nog zoiets wat mij afschrikt om les te nemen trouwens, maar dat heb je op zich bij dressuur ook wel, alleen heb ik het gevoel dat je daar niet zoveel verkeerd mee kan doen .. als de les je niet aanstaat zoek je iemand anders, maar bij een grondwerkles (en zeker met een "trauma-paard") kan er toch veel mis gaan naar mijn gevoel) ben ik voor het echte werk gegaan (in theorie dan alvast), maar dat betaal je dus ook wel
en meedraaien met alle andere bezigheden met de paarden naast het rijden zelf ?
ruitje schreef:Is maar een theorie hoor? Maar ik denk dat het moeilijker is om toe te geven dat je hulp nodig hebt bij zoiets als 'mijn paard wil de wei niet op' , dan om te zeggen dat je dressuurles hebt. Je moet dan immers veel meer toegeven dat je iets niet kan.... Of vinden jullie dit echt een onzin gedachte?

dianaw33 schreef:Ik ben gediplomeerd gedragstherapeut voor paarden en vraag mij eigenlijk hetzelfde af als de TS. Ik heb geprobeerd het zo laagdrempelig als mogelijk te maken: ik vraag ongeveer de helft als de tarieven die ik hierboven zie, ik kom op stal om ter plekke te helpen en train volgens een systeem wat je zelf heel snel over kun nemen zodat ik geen 20 keer terug hoef te komen. Hoe makkelijk kun je het krijgen?? Ik heb vaak de ervaring dat mensen liever hun paard verkopen en een ander terugkopen dan geld en tijd te besteden aan het oplossen van een probleem.
dianaw33 schreef:Ik ben gediplomeerd gedragstherapeut voor paarden en vraag mij eigenlijk hetzelfde af als de TS. Ik heb geprobeerd het zo laagdrempelig als mogelijk te maken: ik vraag ongeveer de helft als de tarieven die ik hierboven zie, ik kom op stal om ter plekke te helpen en train volgens een systeem wat je zelf heel snel over kun nemen zodat ik geen 20 keer terug hoef te komen. Hoe makkelijk kun je het krijgen?? Ik heb vaak de ervaring dat mensen liever hun paard verkopen en een ander terugkopen dan geld en tijd te besteden aan het oplossen van een probleem.
Citaat:En jouw systeem werkt ten alle tijde voor ieder paard & elk probleem?
Of kan het ook wel eens voorkomen dat het toch niet opgelost geraakt?
Het gaat hier om levende wezens, natuurlijk zijn er wel eens paarden bij die je niet helemaal kunt helpen, maar eigelijk ligt het in 95 procent van de gevallen aan de eigenaar en hoef ik die paarden helemaal niet te helpen maar de eigenaar opnieuw af te richten als je begrijpt wat ik bedoel
[***] schreef:dianaw33 schreef:Ik ben gediplomeerd gedragstherapeut voor paarden en vraag mij eigenlijk hetzelfde af als de TS. Ik heb geprobeerd het zo laagdrempelig als mogelijk te maken: ik vraag ongeveer de helft als de tarieven die ik hierboven zie, ik kom op stal om ter plekke te helpen en train volgens een systeem wat je zelf heel snel over kun nemen zodat ik geen 20 keer terug hoef te komen. Hoe makkelijk kun je het krijgen?? Ik heb vaak de ervaring dat mensen liever hun paard verkopen en een ander terugkopen dan geld en tijd te besteden aan het oplossen van een probleem.
En jouw systeem werkt ten alle tijde voor ieder paard & elk probleem?
Ik heb trouwens, in het verlengde van deze discussie, ooit eens een filmpje gezien van een (stuk) les van iemand. Ik ga verder niet op de details in (was ook op een ander forum enzo) maar die persoon was dus niet te spreken over de instructie, dit ging over grondwerk, en ik was het daar helemaal mee eens. Je zag het paard op dat filmpje alleen al, op zo'n 10 minuten tijd pakweg, veranderen, en dan niet in de positieve zin. Je zag het paard veranderen van een paard dat nog probeerde, tot een paard wat gewoon de moeite niet meer deed om te reageren, waarop de instructeur (of trice, weet ik al niet meer) zei: goh, paard reageert wel raar eigenlijk, nu weet ik ook niet meer wat ik moet doen.
Sta je dan leuk .. met je goede bedoelingen om les te nemen ... Persoon in kwestie is er nog een tijdje mee bezig geweest om het paard weer tot op het startpunt te krijgen zodat ze zelf kon verderwerken (ging ook over iets met trailerladen). Ze heeft dit uieindelijk zelf, op een heel andere manier gedaan, en toen ging het wel.
Dus dat is ook iets waar ik schrik voor heb, maar dat had ik al eens vermeld
dianaw33 schreef:Citaat:En jouw systeem werkt ten alle tijde voor ieder paard & elk probleem?
Het gaat hier om levende wezens, natuurlijk zijn er wel eens paarden bij die je niet helemaal kunt helpen, maar eigelijk ligt het in 95 procent van de gevallen aan de eigenaar en hoef ik die paarden helemaal niet te helpen maar de eigenaar opnieuw af te richten als je begrijpt wat ik bedoel
. Heel pijnlijk voor ons mensen, maar het is wel belangrijk om je te realiseren.. dianaw33 schreef:Citaat:En jouw systeem werkt ten alle tijde voor ieder paard & elk probleem?
Alleen heb je natuurlijk altijd wel een bepaalde verwachting als je les neemt van iemand ... Weet je, als iemand nu zou zeggen: ik kom een kijkje nemen en ik kijk of ik het zie zitten en of het gaat lukken, en als dat niet zo is dan hoef je me niet te betalen .. prima, laat maar komen zou ik dan zeggen. Maar geld ben je sowieso kwijt (in de gevallen die ik ken dan), en of het werkt of goed is ...BvanhetB schreef:Oja, het is trouwens ook een beetje onrealistisch gedacht dat als je lesneemt diegene altijd weet wat te doen in wat voor situatie dan ook. Paarden kunnen niet praten, dus heel veel dingen blijven dan gokken en kijken of het uiteindelijk heeft gewerkt. Maar dat is er juist weer interessant aan!