vrije stap en gebroken lijn in f proeven en wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

vrije stap en gebroken lijn in f proeven en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:57

Ik ben een lesgever van de oude stempel. Ik ben niet zo heel erg thuis in de nieuwe fnrs proeven. Ik heb me er nu goed over ingelezen en ik mis de uitleg over de vrije stap. Ik heb altijd geleerd dat vrije stap getoond wordt door de teugel langer te laten worden, contact te houden en dus de teugel een rechte lijn laten vormen van ruiterhand naar paardenmond.
Nu is bij de proefjes tot f7 toegestaan om bij de hals strekken de teugel in een boog te laten hangen, dus nu vraag ik me af of dit dan ook geldt voor de vrije teugel. Of zijn hier sowieso andere richtlijnen voor?

Ik heb ook geleerd dat je in een gebroken lijn 2 x van been moet wisselen. Dit lees ik ook nergens meer terug.

Graag een antwoord hierop, zodat ik mijn leerlingen de juiste dingen blijf leren. :D

Nadia
Oppermuts

Re: vrije stap en gebroken lijn in f proeven en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:32

Hals strekken en vrije stap zijn 2 verschilende dingen, de uitleg die je in het begin geeft over de vrije stap klopt.
De gebroken lijn, daar blijf je gewoon op het been rijden van die betreffende hand, dus je hoeft niet meer van been te wisselen.
Als je nog meer vragen hebt, gewoon posten hoor!!

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:36

Thx. En het verschil is me bekend, alhoewel ik mijn lln tot nu toe ook bij het halsstrekken leer om ten alle tijde contact te houden en nu dus lees dat dat tot f7 niet moet.
Vrije stap is naar mijn mening gewoon meer ruimte zonder dat het paard de hals omlaag brengt. Alleen wordt het wel genoemd inde proef, maar niet nader beschreven. De andere oefeningen allemaal wel.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:37

Teugels mogen een boogje hebben in de lage proeven, het moet niet. We gaan er qua beoordelen in de lagere proeven iets soepeler mee om.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:45

Vanaf de F6 hoort er bij hals strekken contact met de mond behouden te blijven. Daaronder mag er een boogje.
Vrije stap is het iets verlengen van de teugel, waardoor het paard zijn neus tot boeghoogte kan brengen.
Het van been wisselen op de gebroken lijn is mij 25 jaar lang al niet bekend?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:52

Mij is geleerd dat in vrije stap het paard de hals horizontaal heeft. Been wisselen op de gebroken lijn heb ik ook nog nooit van gehoord.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:59

Ik bedoel het niet onaardig hoor :) , maar volgens mij is 2x been wisselen op een gebroken lijn echt van heeeel vroeger. Van de tijd dat de slangenvoltes nog geslingerd over de AClijn werden gereden. Dat is inmiddels achterhaald.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:47

Hihi, volgens mij van nog eerder, want slingerende slangevoltes heb ik wel geleerd 25 jaar geleden. Maar ik weet dat toen sommigen inderdaad van been wisselden op de gebroken lijn, maar wij leerden dat niet.