Pony in paniek doordat andere paarden weggaan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

florijnlover

Pony in paniek doordat andere paarden weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:30

Ik heb een pony en die is bij haar oude eigenaar van haar 4e tot haat 10e bij een shetlander gezet dag en nacht waren ze samen.
Toen ik haarverzorgde was het geen probleem als hij vriendinnetje even weg ging, maar een poosje later(ze is nu van mij) raakt ze helemaal in paniek als ik wil gaan rijden en er gaan pony's uit het weiland worden gehaald. ze probeer dan te vluchten en er achteraan te gaan, het lukt mij dan niet op haar rustig te krijgen, dat het niet erg is dat de pony's weggaan. Ze gaat heel hard hinniken en draait de hele tijd rondjes om te zien waar ze heen gaan. Heeft iemand een oplossing, of tips ze doet het aan de hand maar ook onder het rijden....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:32

Hoe lang is ze van jouw?
Ik denk dat het gewoon gewenning is. Dus veel oefenen en niet opgeven. Dan gaat je paard vanzelf snappen dat in paniek raken geen zin heeft. Probeer wel voor afleiding te zorgen houdt ze bezig.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:32

dit is puur kudde gedraag. dit moet je opbouwen. niet zomaar in 1keer weglaten halen. heb je een bak waar het weiland dichtbij is? probeer steeds verder weg te gaan. zo kan je het iedere dag een stukje afbouwen. bij ons is sinds vorige week ook een nieuw paard en mijn paard heeft daar vroeger ook bij gesttan. als ik min paard weghaal word dat andere paard helemaal gek en gaat ze rennen. dus eerst dichtbij beginnen en dan steeds verder weg. zo leren ze dat ze ook zonder elkaar kunnen en dat ze niet zomaar in paniek hoeven te raken.

florijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:41

De pony is al 2 jaar van mij, en we hebben 3 bakken 2 buiten en 1 binnen de ene is ligt ongeveer 5 meter van het weiland af en de andere wat verder. ook in de binnenbak als ik ga rijden, en er gaan pony's weg die ze helemaal niet kent doet ze ook het zelfde ongveer: hinniken, rennen, er vandoor gaan en schikken...
Ook in de paddock begint ze nu al een beetje te wennen, maar als ik haar even erin zet gaat de als een gek rennen keihard galloperen en uitglijden en vlak voor het hek stoppen, het lukt dan ook niet om erin te staan en haar rustig te krijgen je ziet dan gewoon in haar ogen dat ze heel bang is...
Laatst bijgewerkt door florijnlover op 21-04-12 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Re: Pony in paniek doordat andere paarden weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:42

dan zou ik eerst in de buitenbak gaan zoals ik al hierboven zei

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:46

maureen16 schreef:
dit is puur kudde gedraag. dit moet je opbouwen. niet zomaar in 1keer weglaten halen. heb je een bak waar het weiland dichtbij is? probeer steeds verder weg te gaan. zo kan je het iedere dag een stukje afbouwen. bij ons is sinds vorige week ook een nieuw paard en mijn paard heeft daar vroeger ook bij gesttan. als ik min paard weghaal word dat andere paard helemaal gek en gaat ze rennen. dus eerst dichtbij beginnen en dan steeds verder weg. zo leren ze dat ze ook zonder elkaar kunnen en dat ze niet zomaar in paniek hoeven te raken.

Hier ben ik het helemaal mee eens

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:46

Nienke15 schreef:
maureen16 schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens

danku _/-\o_

florijnlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 15:50

En hoe ga je dit dan doen? Belonen of iets anders, omdat ik vind het ook zo zielig om haar erg in paniek te zien..

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:54

doe eerst anders in het weiland iets van grondwerk of longeren. dan ga je steeds verder weg en dan leert hij dat er niets aan de hand is.