Waar naar kijken bij aanschaf pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnnouk

Waar naar kijken bij aanschaf pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 10:03

Hallo,
Ik ben benieuwd waar je eigenlijk allemaal naar moet kijken bij aanschaf van een pony.

Ik dacht zelf aan; correcte bouw, beenstand, kwiek uit de oogjes kijken, levendig en verder??

Ben benieuwd :)
Alvast bedankt!!

Chellebel21

Re: Waar naar kijken bij aanschaf pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 10:07

Gebit controleren en kijk ook of de pony bepaalde aanrakingen accepteerd (oren, buik, voete optillen)
Succes !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:53

je geeft zelf al een aantal goede punten. Niet onbelangrijk is het paard geschikt voor hetgeen jij nu en in te toekomst zou willen gaan doen.

Caro_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:58

In de wiki staat een heel rijtje tips, die zou ik er eens naastleggen!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 19:49

Oke dankjewel.
Ik zal even kijken bij wiki :)

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:54

Kijk hoe hij loopt op een lange zijde, ga in de hoek staan zodat je kunt zien of hij zijn benen goed neerzet.
Glij met je hand langs de benen om te voelen of er geen dikke plekken of bulten op zitten. EN natuurlijk het aller belangrijkste de "klik" en de werkwilligheid :j

*Filmen zodat je het later terug kan kijken
*Nooit er zelf als eerste op gaan zitten

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:56

kijken of hij niet onder verdoving is ;)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:08

__SavannaH__ schreef:
kijken of hij niet onder verdoving is ;)

Dankjewel anais!!

Hoe kun je dat kijken??

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 20:47

je hoeft het niet altijd te zien laat dat even duidelijk zijn, dan zou je bloed moeten trekken ( ik ben namelijk ook belazert terwijl ik wel naar alles gekeken had )
een paar trucjes zijn b.v.
met je vinger in de oren ( er zullen weinig paarden zijn die hier niet op reageren, let wel een van mijn paarden vind het dus wel lekker _O- )
indien het een ruin/hengst is - zullen ze een deel uitschachten ( ontspanning namelijk )
kijken of je tegendruk krijgt bij de staart omhoog doen ( dus echt omhoog doen )
is het paard alert etc.

LET WEL: om 100% zeker ervan te zijn moet je bloed laten trekken.
maar dit zijn wat trucjes waardoor je al sneller iets uit kan sluiten.
het betekend niet dat als je dit doet je zeker weet of het paard onder verdoving staat.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 20:53

oke dankjewel voor de uitleg!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 07:58

Geen idee of je wilt laten keuren, zoniet: laat de pony op het harde draven. Liefst op de volte, links- en rechtsom. Veel been/hoef problemen komen dan al wel naar boven.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:01

Een tweede paar ogen meenemen, op het moment dat je voor jezelf gaat kijken is kritisch kijken moeilijker.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:00

annebe schreef:
Een tweede paar ogen meenemen, op het moment dat je voor jezelf gaat kijken is kritisch kijken moeilijker.

Dat tweede paar ogen geef je ook de camera in handen om te filmen.
Het belangrijkste om naar te kijken is of het paard zou kunnen doen wat jij ervan wil. Voor een paard waarmee je verder wil komen dan Z-dressuur (of springen) kijk je anders dan voor een paard waarmee je maximaal tot de M wedstrijden wil rijden en ook leuke buitenritten wil doen.
Een paard voor buitenrijden moet vooral betrouwbaar en braaf zijn, hoeft geen spectaculaire gangen te hebben of hoog te kunnen springen. Wil jij bijvoorbeeld een kind of een hond mee kunnen nemen naar het paard, moet het daar dus ook netjes mee omgaan. Heb je geen kind of hond is het niet van belang dat het paard er hobby aan heeft om honden te vermoorden en/of geen oog heeft voor het kleine grut op de grond :P

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:43

Ik heb zelf gister mn eerste eigen paardje gekocht. Ik had twee vriendinnen mee die goed weten waar ze op moeten letten, dat vond ik erg fijn.

Misschien voor jou ook handiger om gewoon iemand mee te nemen die goed weet waar op te letten?

Rianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 22:31

Altijd laten keuren voor de aankoop!

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:53

Idd laten keuren. En bij twijfel geen koop!
Ik vond verder m'n relatie met de verkoper belangrijk, heb je het idee dat ze iets achter houden, niet doen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 14:57

Hallo allemaal,
Bedankt voor alle reacties. We hebben een pony gekocht, of nouja hij komt over een week.
We laten hem niet klinisch keuren omdat hij nog maar 3 is. Dierenarts heeft verteld dst het dan wat lastig is omdat ze jong zijn en je het dan nog niet goed kan keuren ook omdat ze nogal ongeduldig zijn.
Hij heeft goede afstamming en draaft recht, we hebben voetjes getild gedrukt ed. Niets mis.
Verkopers komen goed over, aardig en vertellen alle info. Ze hebben een kleinschalige fokkerij en wonen dicht bij ons.

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:47

Volgensmij kun je een pony op 3 jarige leeftijd best keuren? Hoop dat je later geen problemen krijgt.
Maar iig gefeliciteerd met je nieuwe pony!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:57

Idd nog nooit gehoord dat je een 3 jarige niet kan keuren.
Moeilijkste is idd de buigproef, die wordt bij sommige jonge paarden wel eens overgeslagen omdat ze voetje geven nog niet kennen.
Maar als pony dat gewoon kent, zie ik geen problemen voor een klinische keuring..

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:07

*Probeer het paard in stal te zien. Stalondeugden zie je dan vrijwel gelijk.
*Maak (als dit mogelijk is) een proefrit om te kijken hoe het paard rijdt. Je moet dan letten hoe het reageerd op je hulpen. Let ook op de oren en de staart.
*Laat ook iemand anders op het paard rijden. Zo kun je de gangen bekijken.
*Ook een stukje aan de longeerlijn is erg handig. Zo kun je bijvoorbeeld zien of het paard een slechte rug heeft als de staart scheef staat.
*Kijk hoe het paard reageerd als je het weg haalt uit de vertrouwde omgevind. Is het dapper genoeg om straks met je aan het werk te gaan? En is het bang voor de trailer? Vertrouwd het mensen?
*Laat er een dierenarts naar kijken!! Zichtbare gebreken kun je gemakkelijk vaststellen maar verborgen gebreken komen alleen aan het licht tijdens een deskundig onderzoek.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt!!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 19:50

Wat hierboven allemaal geschreven staat !
Zelf kun je ook kijken of het paard een goede achterhand heeft door de achterbenen over elkaar gekruist te zetten, als ze blijven staan is de achterhand zwak.

Ik neem aan dat die 3jarige nog niet onder het zadel is? dan heeft het keuren idd nog niet zoveel zin.
Had ooit ook een 3 jarige laten keuren, 100% goedgekeurd. Zijn toen gaan inrijden, bleek hij iets aan zn rug te hebben en liep hij regelmatig kreupel. DA zei dat ze dat niet had kunnen weten omdat hij nog niet onder het zadel was.