Helaas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda__

Helaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 08:54

Aangezien ik even vergeten was dat bokt een rel forum is, toch maar mijn post weggehaald, aangezien ik geen zin heb in ellelange discussies voor niks.
Laatst bijgewerkt door Amanda__ op 20-04-12 09:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley5760

Re: Mag een oefenwedstrijd wel ondanks doping-medicatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:58

Mij lijkt van niet gezien het Ook een welzijns kwestie is.
Neemt niet weg dat er nooit gecontroleerd word en je toch niks kan winnen (dus voordeel zou hebben)

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 09:01

colette_007 schreef:
Mij lijkt van niet gezien het Ook een welzijns kwestie is.
Neemt niet weg dat er nooit gecontroleerd word en je toch niks kan winnen (dus voordeel zou hebben)

bedankt voor je reactie, kun je uitleggen hoe je bedoeld met een welzijnskwestie?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:03

Waarom wil je überhaupt starten met een paard dat medicijnen krijgt?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:26

Amanda: Mbt welzijn.... Doping is niet alleen om hem bijvoorbeeld hoger te laten springen ;). Veel dopings zijn om een paard dat blessures heeft (kreupel is) weer 'recht' te laten lopen. Dat is hetzelfde als dat jij bv een knieband gescheurd hebt, wat slikt en vervolgens een marathon gaat lopen ;). Dus in kader van welzijn niet echt goed ;). Natuurlijk is er ook een hoop 'doping' dat gewoon is om verkoudheidje weg te krijgen maar dat nog wel 6 maanden in het bloed zit, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
Maar gezien de KNHS en FEI dit niet per geval kunnen gaan bekijken is er een doping 0 grens. Ik heb behalve met kampioenschappen en internationale wedstrijden nog nooit tests meegemaakt en ga toch ieder weekend op wedstrijd. Heel soms als ze sterke vermoedens/tips hebben dat het op reguliere wedstrijden gebeurd, maar is nogal kostbaar plaatje dus vandaar dat het niet regelmatig gebeurd.

Abiola: Zoals hierboven staat zijn er ook 101 medicijnen die wel onder doping vallen maar verder niet prestatie verbeterend zijn of waar een paard last van zou hebben mbt blessure.

ajesca123

Re: Helaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:44

Jammer dat de vraag weg is want als ik de reacties zo lees is het wel iets wat mij ook bezig houd.
Zelf heb ik hier een paard staan dat aan 1 been spat heeft.
Ze loopt eigenlijk weer super en kan ook prima onder het zadel aan het werk maar ivm de spat moet ze zich soms de eerste 2a3 minuten warm lopen om vervolgens als een zonnetje al haar oefeningen te doen.
Het feit dat ik weet dat ze met deze aandoening van werken en veel bewegen niet slechter maar alleen maar beter wordt heeft mij doen besluiten gewoon met haar aan het werk te gaan en ze zou dan ook prima een wedstrijd kunnen lopen.
Punt is dus alleen die paar minuten warmlopen en ik weet uit ervaring dat dit met een minimale dosering pijnstilling dus weg te nemen is (die ze nu overigens niet krijgt)maar omdat het niet toegestaan is hou ik haar thuis.
Ik begrijp natuurlijk ook dat het niet te controleren is waarvoor een dier het krijgt en het zou dus net zo goed kunnen zijn dat ik een dikke peesblessure probeer te onderdrukken dus ik begrijp het helemaal maar vind het zeker in het geval want dit paard wel heel erg jammer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:59

Jammer dat je zo reageert TS. De discussie zelf is namelijk wel een hele interessante, los van jouw paard.

Zo heeft mijn paard bijvoorbeeld eens Prednisolon gehad, wegens hoofdschudden. Hij is allergisch voor van alles en dit onderdrukte die allergie. Zo ging hij jeukvrij door het leven en functioneerde prima.
Prednisolon staat op de dopinglijst en ik had hiermee niet mogen starten (deed ik overigens ook niet, ik had geen startkaart).
Maar dit was voor mijn paard dus geen stimulerend middel, geen pijnstilling.
Had ik hiermee een onderlinge wedstrijd willen starten, dan had ik wellicht dezelfde vraag gesteld.
En dan ook meteen de vraag: waarom zou dit niet kunnen?

Officieel starten: duidelijk. Die dopinglijst is er niet voor niets en ze kunnen niet alle gevallen individueel bekijken.
Maar waarom zou onderling niet kunnen?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:06

Jammer om te lezen dat je je post maar weghaalt omdat je vindt dat Bokt een relforum is. Voor zover ik nu uit de posts kan opmaken gaat het om een paard waar je mee wilt starten maar dat medicijnen nodig heeft? Jammer dat we dat niet meer kunnen lezen, was voor veel mensen leerzaam geweest zeg maar...

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:25

Jullie hebben gelijk. misschien was mijn 'angst' voor rel al direct te groot en lees ik nu dat juist veel mensen misschien iets hebben aan het topic.
Ongegrond dus van mij om zo te denken.

Ik zal kort aangeven wat ik geschreven had.
Mijn paard krijgt op dit moment ook medicijnen die op de dopinglijst staan. Dit voor een laatste restje verkoudheid te verwerken.
Verder is ze prima in orde en mag en moet ze gewoon getraind worden, op advies van de DA.
Ik heb over een tijd een oefenwedstrijd opstaan. Ik weet dat als je paard medicijnen slikt die op de dopinglijst staan je niet officieel mag starten, maar ik vroeg mij af hoe dit zat met een oefenwedstrijd die wel op het wedstrijdplatform staat en waar ook officiële combinatie's starten.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:30

Ik kan je daar wel antwoord op geven. Nee, dan mag je niet starten. Als het een wedstrijd is die onder de auspiciën van de KNHS worden georganiseerd, is de oefenwedstrijd daar gewoon een deel van, alleen de punten worden niet geregistreerd. Dat betekent dat alle reglementen van de KNHS van toepassing zijn, en dus ook de doping regels.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 10:55

kleinvosje schreef:
Ik kan je daar wel antwoord op geven. Nee, dan mag je niet starten. Als het een wedstrijd is die onder de auspiciën van de KNHS worden georganiseerd, is de oefenwedstrijd daar gewoon een deel van, alleen de punten worden niet geregistreerd. Dat betekent dat alle reglementen van de KNHS van toepassing zijn, en dus ook de doping regels.

oke.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:00

ik begrijp niets van dit topic....heb iets gemist denk ik.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 11:16

geerke schreef:
ik begrijp niets van dit topic....heb iets gemist denk ik.

dat denk ik ook , maar is niet zo erg ;)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:23

Aangezien de openingspost is verwijderd plaats ik hier een slotje.