Advies juridische ivm eigendom paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rchell

Advies juridische ivm eigendom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:19

Hey bokkers,

Wellicht een omslachtige titel, maar heb even een juridische vraag..
Wanneer ben je de eigenaar van een paard? ik heb nl ergens gelezen dat als je 6 maanden lang alle kosten voor een bepaald dier (lees:paard) op je neemt je juridisch gezien de eigenaar bent/wordt.

De reden dat ik dit vraag is dat er iemand aangeboden heeft een paard te leasen/ in bruikleen te nemen. Het paard komt dan bij haar op stal te staan (lener in kwestie heeft een eigen stal) en gaat zelf dit paard in - en door rijden, kortom alle kosten voor het dier komen op haar rekening/ ze neemt het dier volledig over. Waarschijnlijk gaan alleen nog de verzekeringskosten door de huidige eigenaar bepaald worden.

De vraag is gewoon: hoe kan je nu juridisch aantonen dat het dier in kwestie van jou is. Dat deze dus niet zo maar verkocht kan worden e.d.

(Uiteraard komt er een contract, maar wil het graag juridisch waterdicht hebben)

Ik ben benieuwd naar jullie reactie, bij voorbaat dank.

opisop_shop

Re: Advies juridische ivm eigendom paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:20

dat doe je toch dmv het contract ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:22

in het contract iig verschil maken tussen bezitter, eigenaar en gebruiker. Ook kun je in het contract zetten dat het dier niet doorverkocht mag worden, omdat persoon x daar het recht niet toe heeft.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:23

Dat klopt, maar stel dat dit er niet zou zijn.. wat zijn dan 'de regels'.. juridisch gezien?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:24

Je bent eigenaar als je het paard van een beschikkingsbevoegde onder een geldige titel geleverd hebt gekregen. De lener (houder) is niet beschikkingsbevoegd tot overdracht en kan in beginsel dus geen geldige eigendomsoverdracht tot stand brengen. Dat met die kosten van 6 maanden is onzin, het is niet zo dat de houder dan ineens eigenaar of beschikkingsbevoegd zou worden. Zorg wel dat je aan kunt bewijzen dat de lener lener en dus houder is: zet het op papier. "Pietje verklaart dat hij het paard Jantje in bruikleen heeft van Keesje".

Uit m'n hoofd wel: de eigenaar kan niet revindiceren als een derde te goede trouw van een niet-beschikkingsbevoegde heeft gekocht in handelsomgeving. Heeft degene naar wie je het paard doet een handelsstal? Je houdt dat alleen je vordering uit wanprestatie (geleende wordt niet teruggeven) tegen de lener. Maar daarmee krijg je dus niet je paard terug.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 18-04-12 20:33, in het totaal 4 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:28

phoeeee.. of die zes maanden precies kloppen weet ik niet, maar er zijn inderdaad wel zaken geweest waarbij de 'verzorger' als eigenaar werd gezien omdat die al voor (zeer) lange tijd alles betaalde voor het dier, maar dit hoeft niet in elke soortgelijke zaak voor eenzelfde uitspraak te zorgen. En je kunt je afvragen of dat in dit geval ook zo is, als leaser en verleaser dit afspreken kan er niet sprake zijn van juridsch eigendom omdat er x maanden is betaald, immers is er afgesproken dat leaser de kosten zou betalen zonder eigenaar te worden. Een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig, alleen zeer lastig te bewijzen. Makkelijker wordt als je getuigen hebt die dus aan zouden geven in deze zaak dat de leaser de kosten voor x maanden zou dragen en dat daarna het paard weer terug zou gaan naar de daadwerkelijke eigenaar (en daarmee is de leaser nooit eigenaar geworden, slechts bezitter/houder). Een contract is het meest veilig uiteraard :D

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:41

Zeker weten doe ik het niet, maar ik denk dat je het het beste samen bij een notaris kan vastleggen. Kost natuurlijk wel wat, maar ik denk dat dat de enige manier is dat je echt sterk staat als het mis mocht lopen.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 19:11

dank jullie wel voor de reacties.. hoe dan ook komt er in deze situatie een contract.. maar stel dat dat er niet zou zijn: hoe bewijs je doorgaans dat een paard jou paard is? want het paspoort/papieren is geen eigendomsbewijs.. weet iemand hoe dit voor de wet gezien wordt? een auto bijv (rare vergelijking maar toch) staat op jou naam.. maar hoe zit dat bij paarden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 23:33

Dat is lastig om te bewijzen. Als je een koopcontact hebt heb je wel wat in handen, maar dat is in Nederland niet algemeen gebruikelijk. Ik heb Lou nu bijna 13 jaar, destijds is er wel wat op papier gezet, door beiden ondertekend, maar dat blaadje is gestolen toen mijn tas uit mijn auto is gestolen. Geen idee waarom het na 5 jaar nog in mijn tas zat, maar het was zo. Nu betaal ik wel van alles voor haar, heb haar verzekerd, betaal haar dierenartsrekeningen, maar of dat echt voldoende is om te bewijzen dat ze van mij is, ik weet het niet.
In België en Duitsland heb je tegenwoordig wel een formulier dat ingevuld en getekend moet worden als een paard van eigenaar wisselt, dat lijkt me wel een mooi systeem.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:34

Met een koopcontract met beide handtekeningen ben je inderdaad al een heel eind op weg...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:53

Interessant topic, want juist over dat "hard kunnen maken wie de eigenaar is" had ik laatst een discussie met iemand anders uit de paardenwereld.
Er wordt "algemeen" gesteld, dat een paspoort (van het paard/de pony) GEEN EIGENDOMSBEWIJS is. het is slechts een IDENTITEITSBEWIJS (van het paard/de pony).
Is dat ook zo als het paspoort op naam van de huidige eigenaar is overgeschreven (want vaak gebeurt dat niet)?

Verder hoor ik vaak, dat alleen een (door beide partijen ondertekend) koop/verkoop-contract (met prijs etc.) als rechtsgeldig eigendomsdocument geldt.

Lijkt me vrij sterk, want stel dat je een paard/pony op de Zuidlaardermarkt koopt, je betaalt contant, krijgt het paspoort mee, heb je verder ook geen koop-contract. Zelfs de financiele transactie is dan niet aan te tonen (of je moet ter plekke een een kwitantie vragen, wat eigenlijk nooit gebeurt, daar kan de verkoper overigens ook maar WHATEVER opzetten).
Dat paspoort heb je wel, en dan laat je dat vervolgens qua eigenaarsnaam overzetten op jouw eigen naam.
Is het paard dan nog niet aantoonbaar van JOU?!?

Ik heb dit eens aan een dame voorgelegd, die in de verzekeringen werkzaam is, en tevens echtgenote is van een paardenfokker (die overigens wel altijd met koop/verkoop-contracten werkt).
Ik viel bijna van m'n stoel, toen bleek, dat ook zij niet wist dat een paardenpaspoort GEEN eigendomsbewijs zou zijn.

Wat, vroeg zij, is dan wel wettelijk gezien een eigendomsbewijs voor een paard?

Dat wisten wij dus beiden niet, vandaar dus de vraag:
wanneer ben je de rechtmatige eigenaar van een paard/pony?

Overigens gaat de voorbeeld-casus NIET over mijzelf, het is slechts een beschrijving van hoe het toch vaak gaat met koop en verkoop van een paard of pony.

Ik ben heel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 20-04-12 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-12 14:02

Nou dat is dus precies wat ik bedoel.. Daarbij heb ik een eigen gefokt veulen zonder stamboom met paspoort (wat wel om mijn naam staat) maar omdat deze bij mij geboren is bestaat er geen verkoopovereenkomst dus wie zegt dat deze van mij is.. ? (is niet hetzelfde paard uit op)..
Ben dus heel benieuwd als je een paard van iemand in bruikleen krijg en er alles voor betaald ongeacht of er dan een contract is, gezien wordt volgens de wet..

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:49

Een koopovereenkomst met handtekening van verkoper en koper is een eigendomsbewijs.
Achterin het paardenpaspoort staat al jaren vermeld, dat het paspoort geen eigendomsbewijs is, maar een identificatiebewijs voor het dier.

Het overschrijven van het paspoort kan wel helpen in bewijsvoering voor het eigendom.. Met het overschrijven wordt het dier bij het desbetreffende stamboek overgezet naar een andere eigenaar, zodat daar de laatste verblijfplaats + eigenaar bekend is.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 10:06

@ Vandango: hoe zit het dan met paarden zoals het door mij beschreven veulen, waar geen verkoopovereenkomst van bestaat?

dana2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:28

Hallo:
weet niet of ik de vraag hier juist stel, maar vooruit.
Gisteren een berichtje gekregen, mijn paard heeft een autospiegel en ruitenwisser vernield.
de destbetreffende persoon had de auto naast het weiland van mijn paard gezet. Op ongeveer een halve meter afstand. Mijn paard kon er dus makkelijk bij.
Wie is er verantwoordelijk voor de schade, of wie heeft dit wel eens meegemaakt?

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 12:35

@ Dana 2004: ik denk dat je hier beter een eigen topic voor kan openen, want dit heeft niets te maken met mijn topic, maar ik kan je wel aangeven dat ik hetzelfde heb meegemaakt. Dit valt (maar dat moet je informeren) meestal onder je eigen WA verzekeren. oftewel samen met eigenaar van de auto een verz formulier invullen en de verzekering laten bepalen of hij de kosten vergoed krijgt of niet.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:04

vandango schreef:
Met een koopcontract met beide handtekeningen ben je inderdaad al een heel eind op weg...

En een betalingsbewijs!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 18:10

Uhh ik ben bezig met studie dus ik kan wel even in mijn burgerlijk wetboek kijken als je wilt? :D Als ik het zo zou moeten vertellen begin ik over een vormvrije overeenkomst en dat je eigenlijk het beste een notaris erbij kan halen als je het werkelijk waterdicht wilt hebben :) alle voorwaarden duidelijk in het contract en wat er gebeurd bij eventuele problemen. Hmmm toch maar even mijn boekje erbij pakken :P

Edit: Zou je een concrete vraag kunnen stellen? dan kan ik makkelijker antwoorden met wat er in de wet staat :D

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:06

Nou volgens mij sta je sterk met het paspoort op deze manier bij het veulen, aangezien jij het paspoort aangevraagt hebt en het dier zelf gefokt hebt, sta jij als fokker en eigenaar vermeld. Er is geen sprake van een verkoop dus is een contract ook niet nodig.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:14

zover ik het weet ben je eigenaar als je de papieren van jou paard in bezit hebt. ze zeggen ook altijd dat de paspoort bij het paard moet zijn en dat je de papieren thuis moet bewaren of in de kluis moet leggen ter voorkoming dat het kan worden gestolen.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 21:33

dat is niet waar. Het paspoort dient ten allen tijde bij het dier aanwezig te zijn voor identificatie, een tijdelijke vrijwaringsbewijs van het stamboek is ook geldig als er handelingen verricht moeten worden door het stamboek. Maar het is zeer zeker niet zo dat je eigenaar bent wanneer je het papier hebt.
Dat het paspoort zorgvuldig bewaard moet worden komt, omdat het eigenlijk vergelijkbaar is met je eigen identiteitsbewijs of paspoort. Het is gewoon een officieel document. Daarbij kost een duplicaat erg veel geld en wordt deze niet zo maar uitgegeven...

MarleenMaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:16

en maar moeilijk doen over papieren,terwijl je dan nog niet de eigenaar bent.

nu een voorbeelt dat ik net krijg via mail

meisje heeft haar paard gestald ergens,wil het gaan halen,krijgt haar paard niet meer terug.
ja politie erbij geweest,maar die kunnen niets doen
een rechtzaak van een jaar of 2,zolang is ze dus haar paard kwijt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:09

MarleenMaas schreef:
en maar moeilijk doen over papieren,terwijl je dan nog niet de eigenaar bent.

nu een voorbeelt dat ik net krijg via mail

meisje heeft haar paard gestald ergens,wil het gaan halen,krijgt haar paard niet meer terug.
ja politie erbij geweest,maar die kunnen niets doen
een rechtzaak van een jaar of 2,zolang is ze dus haar paard kwijt

en wat is het hele verhaal?