Hoogte trailer voor groot paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Hoogte trailer voor groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 16:33

Ik zie wel eens staan dat er extra hoge trailers zijn voor grote paarden. Vanaf welke stokmaat is dat ongeveer want 'groot paard' kan nogal een persoonlijk begrip zijn.. ;) ?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:47

Die van mij is groot (1.77 en draagt hoofd hoog) en die heeft in een veewagen gestaan van 2.10 hoog. Was niet iedeaal, maar omdat de ruimte voor de stang groot was ging het wel.
Nu staat ie in een traler van 2.25 hoog en dat gaat ook.

Kijk dus niet alleen naar de hoogte maar ook naar de ruimte voor de stang.
Als ik voor een nieuwe zou gaan dan zou ik toch wel graag 2.35/2.40 willen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 17:02

Mijn belg van 1,87m is de laatste keer vervoert in een vrachtwagen en daar moest hij én schuin in staan, want hij was te lang én bukken want hij was te hoog.
Maar wat is groot?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:34

HorseTopShop schreef:
Mijn belg van 1,87m is de laatste keer vervoert in een vrachtwagen en daar moest hij én schuin in staan, want hij was te lang én bukken want hij was te hoog.
Maar wat is groot?

HorseTopShop: DAT is dus groot! :D

Ik vroeg het me af want als we ooit naar een paard gaan kijken moet die minstens 1.70-1.75m zijn ivm ruiter van 1.88m. Willen we wedstrijden gaan rijden dan is een trailer toch wel handig dus ik zat het me ineens af te vragen. Meestal staat in advertenties die hoogte er niet bij en je zal toch maar zo'n ding kopen en merken dat je paard er alleen in past als hij bereid is te bukken.... :oo

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:38

wij hebben de Hekra Crowline (Henra i.s.m. Kraay aanhangwagens in Nijkerk). Geloof dat die 2.35 m hoog is, en speciaal voor mijn ruin van 1.75 uitgezocht. Hij hoeft in ieder geval bij lange na niet te bukken ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:40

Ik heb een paard gehad van 1.75 en de trailer was met 2.32 binnenhoogte hoog genoeg.
Zoals jury ook al aansnijdt: Let ook op de ruimte tussen de voor- en achterstang. Die van mij stond namelijk erg krap in de trailer qua lengte.

De oudere trailers zijn veelal lager dan de nieuwere modellen, soms wel 2.10 of 2.20m.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:34

Maik79 schreef:
wij hebben de Hekra Crowline (Henra i.s.m. Kraay aanhangwagens in Nijkerk). Geloof dat die 2.35 m hoog is, en speciaal voor mijn ruin van 1.75 uitgezocht. Hij hoeft in ieder geval bij lange na niet te bukken ;)

Dit heeft niets met Kraay te maken of een samenwerking hoor ;) dit is de gewone Henra Easyline, alleen de stickers zijn veranderd en de dealer heeft er zn eigen naam van gemaakt ;) Hij is gewoon ook een dealer van Henra.
Alle Henra paardentrailers hebben een binnenhoogte van 2.35 *D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:28

gap schreef:
Dit heeft niets met Kraay te maken of een samenwerking hoor ;) dit is de gewone Henra Easyline, alleen de stickers zijn veranderd en de dealer heeft er zn eigen naam van gemaakt ;) Hij is gewoon ook een dealer van Henra.

Hmm, verkeerd uitgelegd. Ik doelde op de naam (ik kende Henra wel, maar Hekra???). :)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:31

Wij hebben hele goede ervaringen met de Top en de Big Master van Bockmann.
Ideale trailers, lekker hoog, lekker breed, alles en iedereen past er in!

ikke20

Re: Hoogte trailer voor groot paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:34

Ik hen juist extra op de hoogte gelet mijne is 2.35hoog en staat paard van 167 in die xn hoofd hoog draagt. Ook mn andete van bijna 1.80 staat er ruim in

ottoklaver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:20

Beste Martie
Goede vraag: hoe groot is groot? Zoals je ziet in de reacties is dat relatief. Een 10 jarig meisje of jongen kan een E-pony al groot vinden terwijl dat voor jou helemaal niet hoeft te zijn.

Toen ik mijn trailer uitzocht voor mijn paard van 1.80m schofthoogte een een hele lange hals, heb ik er speciaal opgelet dat het dak van de trailer hoog is. Niet alleen bij de klep, vooral ook aan de voorkant waar hij zijn hoofd heeft en het hoogste punt van het paard is (de oren). Ik ben uitgekomen bij een Hotra Elegance zonder zadelkamer omdat ik van ruimte in de trailer houdt en omdat er veel ruimte zit tussen de voorste stang en de voorkant van de trailer. Als je wat meer geld te besteden hebt kan je ook naar Ifor Williams en Van Fautras kijken. Dat zijn wat mij betreft de meest ideale trailers!

Er is erg veel te vertellen over trailers en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren. Let er bij het kopen van een trailer niet alleen op of je paard er in kan. Controleer ook of de auto die het gaat trekken sterk genoeg is (je zal merken dat Nederland niet vlak is met alle bruggen en viaducten), goed is onderhouden (remmen) en en het gewicht mag trekken. Kijk ook naar de hoeveelheid onderhoud die je trailer nodig heeft en laat je goed voorlichten over de bodem en de randen van de bodem met de wanden. Daar gaat het als eerste rotten vanwege de urine en mest. Schoonmaken na elke rit verlengd de levensduur van je bodem en beperkt de kans dat je een gat in de bodem krijgt. Laatste tip voor nu: kies ook een trailer waarvan alle stangen en schotten op een makkelijke manier weg kunnen. Dat is niet alleen handig bij schoonmaken en onverhoopte noodgevallen: het is ook handig als je grote spullen bij een verhuizing of iets dergelijks moet vervoeren:-)
Fijne dag verder!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:30

Ifor Williams is helaas niet zo hoog... Tenminste, 2 jaar geleden niet toen ik op zoek was.

Hier staat een paard van 1.80 hoog... Stond in een technoline van atec.. Laat daar de voorkant nu mooi erodynamisch naar beneden lopen, je snapt al paardlief moest bukken en stond dan nog met zijn oren tegen het plafond, inmiddels staat er een humbaur... Binnenhoogte 235. Heerlijk ruim aan de voorkant... En zelfs in deze twee paards trailer heeft mijn paard tussen de stangen nog 15 cm over... Hihi en tis geen smal paard...

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 22:10

Hartelijk dank voor alle tips en adviezen, heel waardevol!

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:57

Maik79 schreef:
gap schreef:

Hmm, verkeerd uitgelegd. Ik doelde op de naam (ik kende Henra wel, maar Hekra???). :)

Ik denk dat die dealer gewoon erg creatief is :D Hekra is een combi van Henra en Kraay :=

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:59

Alle Henra trailers hebben tegenwoordig een heerlijke ruime binnenhoogte van 2,35, ideaal voor grite paarden, dan staan ze met hun hoofd niet snel klem, in vergelijk met de trailers van vroeger die een stukje lager waren in binnenhoogte ;)
Wij verkopen de Henra dan ook veel aan eigenaren met grote paarden, daarnaast is het een kwaliteitsmerk die in verhouding betaalbaar is ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 23:45

Weijer kan ook makkelijk de standaard trailer (223 ophogen met 15 cm) waardoor je op 238 cm komt.(ben zelf ook aan het orienteren voor een andere trailer en bij de weijer langs geweest)

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 11:19

Ik ben een tijdje niet op dit topic geweest omdat we nog aan het zoeken zijn naar een paard maar het is al wel duidelijk dat de stokmaat zo rond de 1.75 komt te liggen. We hebben ook al een paard gezien die we leuk vonden en nog eens gaan kijken, die is 1.76 en heeft ook nog eens een iets lange maar vooral hooggedragen hals dus ik denk dat de adviezen van pas gaan komen.

Zijn de hogere trailers ook (significant) duurder dan een standaard maat? We zouden het liefst naar een tweedehands gaan kijken omdat we geen onbeperkt budget hebben ;) Maar als iemand wel weet hoe de nieuwprijzen liggen geeft dat ook al een aanwijzing.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 11:31

Wij hebben bij konag onze huismerk "humbaur" trailer gekocht... Die is standaard 2.35 hoog dacht ik... Daar hebben we dacht ik 5000/6000 voor betaald... 2 paards...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:09

ik heb dus een weijer in bestelling staan, die 15 cm ophogen kost als ik mij niet vergis zo'n 250 euro.... wij krijgen dus ook een trailer van 238:-) groter ben ik ze nog niet tegen gekomen

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 16:41

Ik heb de Ifor Williams HB510: http://www.iforwilliams.net/_ln/hb510.php
Paard is 1m83 en dat gaat prima, hij heeft ruimte over! Zowel in de hoogte, in de breedte als in de lengte. Ben heel tevreden van mijn Iforretje :-) Het enige nadeel is dat hij nogal zwaar is (MTM 2600 kg) en dat dus niet zomaar elke auto hem mag (en kan...) verslepen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:33

ik heb een standaard Humbaur die lekker hoog is, mijn paard is 1,74 en past er prima in! Ik heb de 1,5paard alu met zadelkamer.

Aluminium trailers zijn aardig aan de prijs, maar voor een houten trailer nieuw ben je denk ik 4000 a 5000 euro kwijt. Prijs 2e hands verschilt nogal waar en van wie je hem koopt.
Ik ben wel bij heel veel dealers geweest, prijsverschillen en klantvriendelijkheid scheelt enorm per dealer, ik raad ook iedereen aan om bij meerdere dealers te kijken voordat je een keus maakt.

Let bij het kopen van een trailer ook op de lengte tussen de stangen, ik had hiervoor een andere trailer waar grote paarden schuin in moesten staan anders was de ruimte tussen de stangen niet voldoende.

Nieuwere trailers worden vaak al langer en hoger gemaakt omdat de paarden ook steeds groter worden, maar bij 2e hands moet je hier dus goed op letten.

Tip: neem een meetlint mee en meet de tussenstukken op, naast de hoogte. 2e hands verkopers weten het ook vaak niet en zo verkom je teleurstellingen.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 22:13

ingvdh schreef:
ik heb een standaard Humbaur die lekker hoog is, mijn paard is 1,74 en past er prima in! Ik heb de 1,5paard alu met zadelkamer.

Aluminium trailers zijn aardig aan de prijs, maar voor een houten trailer nieuw ben je denk ik 4000 a 5000 euro kwijt. Prijs 2e hands verschilt nogal waar en van wie je hem koopt.
Ik ben wel bij heel veel dealers geweest, prijsverschillen en klantvriendelijkheid scheelt enorm per dealer, ik raad ook iedereen aan om bij meerdere dealers te kijken voordat je een keus maakt.

Let bij het kopen van een trailer ook op de lengte tussen de stangen, ik had hiervoor een andere trailer waar grote paarden schuin in moesten staan anders was de ruimte tussen de stangen niet voldoende.

Nieuwere trailers worden vaak al langer en hoger gemaakt omdat de paarden ook steeds groter worden, maar bij 2e hands moet je hier dus goed op letten.

Tip: neem een meetlint mee en meet de tussenstukken op, naast de hoogte. 2e hands verkopers weten het ook vaak niet en zo verkom je teleurstellingen.

Wij verkopen idd ook de Humbaur ;) de houten die jij bedoelt staat bij ons al te koop tussen de 3500 a 4500 ;) incl btw.
Goed dat je bij verschillende dealers bent geweest, er is ook zoveel verschil in service en kwaliteit, een kijkje nemen in meerdere bedrijven laat je dan direct weten waar je goed geholpen word ;)

Wat de stangen betreft, dat is altijd aan te passen.............vervelend dat je dat nooit verteld is :o

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 01:05

@gap. we kwamen er pas achter toen er een groot paard in mijn oude trailer moest staan, ik had de trailer uitgeleend aan een vriendin met een groot stevig paard. Die van mij stond er prima in (mijn vorige paard dan, die was maar 1,64) en ik geloofde haar dus in eerste instantie niet, tot ze de klep opendeed en het paard er idd schuin instond.
Toen zij dus een andere trailer ging kopen heeft ze een meetlint meegenomen om die afstanden op te meten.