Opfokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Opfokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:41

Vaak hoor ik mensen zeggen dat jaarlingen bij jaarlingen moeten en twenters bij twenters etc. Wat ik heb begrepen omdat een veulen tegen een twenter geen eerlijke strijd is en het veulen dus geen kans maakt. Dit kan ik helemaal begrijpen. Maar hoe komt het dat die twenter dan op deze manier met het veulen om kan gaan, zou het kunnen zijn dat dit te maken heeft met een goede leiding gevende in het geheel?

In mijn eigen kudde is de indeling als volgt.
Merrie's:
-21 jarige
-9 jarige
hebben samen de broek aan
-merrie uit 2009
-3 merrie's uit 2010
-voorheen merrie uit 2011 (inmiddels verkocht, gaf geen problemen stond net zo makkelijk in de groep te eten)

Hengsten en ruinen:
-2 ruinen van 9
Hebben samen de broek aan
-shetje ruin van 20+ bemoeit zich nergens mee en niemand dus ook met hem
-shetje hengstje van 4
-hengst uit 2010
-ruin uit 2011
-hengst uit 2011
Ook in deze groep eet alles samen. Denkt een twenter dat hij een veulen wel even de baas kan zijn, krijgt hij dat dubbel op zijn bordje terug. Ook speelt alles met elkaar.

De jonge mannen uit 2011 spelen ook erg graag met het 1,5 week oude veulentje wat er nu is, en dat doen ze heel voorzichtig. Aandoenlijk om naar te kijken.

Hetgeen ik me dus afvraag, is het zo verkeerd als jonge dieren van verschillende leeftijden bij elkaar te zetten, en wat zou het voor invloed kunnen hebben op het latere leven van het dier als het wel of niet zo opgroeid?
Graag jullie mening en eventueel feiten als die er zijn.

malih

Re: Opfokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:44

Nee, ik ben er voorstander van.... Zo leren ze in mijn ogen het beste opvoeden. Een stel kleuters kunnen toch ook niet zich zelf tot de orde roepen. Daar is altijd een volwassenen voor nodig.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:59

in een opfok worden altijd paarden / veulens van o 1 en 2 jaar aangeboden.. niemand die zijn of haar oudere paard er snel heen brengt.. dus zulke kuddes zul je niet snel zien tenzij er eigen paarden bij gezet worden wat wel eens gebeurd bijv 1 oudere ruin ofzo erbij.

met name hengsten kunnen behoorlijk ruw spelen.. een 1 jarige gaat al veel verder dan een veulentje.. het hangt van karakter af misschien maar ik heb bij mijn vorige stal genoeg gezien.. daar doen ze het echt op leeftijd. en in de weides kwamen dan merries nog wel bij elkaar maar hengsten blijven apart. jonge veulentjes spelen en rennen achter elkaar aan.. en spelen ook wel.. maar als ik de 2 jarigen al bezig zag.. die grijpen echt de benen steigeren hangen over elkaar heen.. zie je al een grotere van 2 over de rug van een 1 jarige hangen.. gewoon in het spel.

en de opfok bedrijven die het wel mengen, die zijn wel bezig er zit een risico aan dat het veulentje(paard) wel beschadigd omdat die niet in die groep past.. leg dat de eigenaar maar uit.. (sommigen zijn overbezorgt)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:13

de ideale opgroei situatie voor jonge paarden vind ik persoonlijk een kudde van gemengde leeftijd , dus van een jong tot antiek,
ik vind het leeftijds- gericht indelen van groepen helemaal geen goed idee, je laat peuters peuters opvoeden, kleuters kleuters etc, die jonkies hebben er meer aan als er ook een paar volwassen dieren tussen lopen die het klappen van de zweep kennen.
de jonkies die wat overmoedig zijn worden op hun plek gezet door wat dominantere oudjes en de wat meer onzekere dieren kunnen zich vaak wat optrekken aan de zorgzame oudere dieren die er tussen staan
tuurlijk moet je dan wel zorgen dat die types er tussen staan,
maar mijn nu twee jarige heeft van geboorte tot 14 maanden in de groep waar ze in geboren is gestaan ( 3, 4, 6, en twee x 12+) gelopen en nu staat ze sinds september vorig jaar in de opfok met ook oudere dieren erbij , ik zet geen enkel jonkie weg tussen alleen maar jonkies :n

bij hengsten moet je wel weer voorzichtiger zijn met het combineren van paarden , volwassen hengsten zul je hier niet zomaar tussen kunnen plempen, veelal omdat oudere hengsten vaak wat geïsoleerder hebben geleefd
pensionstallen etc , het is allemaal heel erg beperkt voor het gros van de volwassen hengsten , als ze geluk hebben mogen ze natuurlijk dekken en hebben ze in ieder geval in het seizoen een harempje,(pony's zie je dit nog wel eens bij) maar vaker staan ze apart of met 1 soortgenootje
veulens zou ik sowieso niet zomaar in een hengstengroep bijplaatsen, dan toch echt minimaal jaarling, groepjes zullen wat beperkter kwa grootte kunnen zijn zodat je goed kan combineren kwa leeftijd en karakter etc en ipv volwassen hengsten zou je aan oudere ruinen kunnen denken , maar voor hengstjes word het wel lastiger om een zo natuurlijk mogelijk plaatje te creëren kwa opgroeien

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:19

Ik zeg ook: een gemengde groep is het beste. De volwassenen kunnen de jonkies tot orde roepen, leren ze rangen en standen, maar het jonge spul kan onderling spelen en klieren. Als geen meerdere oudere dieren tussen het jonge spul kan zetten, dan inderdaad liever veulen op veulen en twenter op twenter, om de strijd inderdaad gelijk te houden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:32

hmm dus een opfok combineren met een stalling voor ex sportpaardjes die op wat voor rede dan ook met (vervroegd) pensioen gaan is dan een mogelijkheid?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:55

Zeker. Mits de oudere dieren niet heel "breekbaar" zijn. In zo'n groep gaat natuurlijk eerder een keer een klap vallen dan in een oude-wijven groep. Het moeten dus wel gezonde paarden zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:58

ja idd geen stok oudjes, maar een die door een blesure niet meer mee kan in de sport maar zich nog prima red zou dus kunnen?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 22:39

Mijn voorkeur zo ook voor een gemengde groep gaan.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:34

Mijn nu bijna 3 jarige heeft in een groep gelopen van
1 merrie van 24
1 ruin van 23
2 ruinen van 16
1 ruin van 9
1 merrie van 9
1 ruin van 5
1 merrie van 5
1 merrie van dezelfde leeftijd

Het is echt een heerlijk paard geworden en is echt met iedereen maatjes

Mijn hengst van bijna 1 loopt in een kudde van
1 10 jarige hengst
1 4 jarige ruin
en 1 1 jarige hengst

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 08:39

de combi "rusthuis"/opfok zou ideaal kunnen zijn ,
op die manier kun je idd de jonkies inscharen bij volwassen dieren

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:16

Bij ijslandse paarden wordt dat vaak gedaan: de oudjes voeden de jonkies op en zijn zo nog heel nuttig. Mijn warmbloedmerrie is ook in zo'n ijslandse kudde opgegroeid en is een geweldig sociaal open paard geworden. Gemengde kudde: altijd doen als je de kans krijgt. Het is uiteraard beter voor je paard als hij zo veel mogelijk in een natuurlijke situatie van een familie opgroeit. Die opfokkuddes van gelijke leeftijd zijn bedacht door staleigenaren omdat dit de makkelijkste en minst arbeidsintensieve oplossing was, niet omdat het nu zo goed is voor je paard. Er komen vaak slecht gecorrigeerde heel brutale paarden uit die gelijke leeftijd-groepen, die vervolgens ook weer slecht te corrigeren zijn door de paarden en mensen waar ze daarna bij moeten gaan leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 14:29

Ik heb [***] bewust laten opgroeien in gemengde kuddes van verschillende geslachten.
Op deze manier wilde ik hem zo sociaal mogelijk laten opgroeien met andere paarden met verschillende karakters en plekken in de kudde. Het speelmaatje, de leidster, de oudere ruin die hem laat zien hoe je de meiden versiert, de puber die de baas wil spelen, de pester, de merrie die met rust gelaten wil worden..
Hierdoor heeft hij kunnen spelen, heeft hij regels geleerd, weet hij wat acceptabel gedrag is en welk gedrag niet getolereerd wordt.

Heel belangrijk vind ik de ruimte die de kudde heeft. Daar moet genoeg van zijn om een eigen weg te kunnen kiezen, voor groepsvorming in de kudde zelf, voor het uit de weg kunnen gaan van paarden waar het minder mee klikt.

In een gemengde kudde is het ook beter ontdekken vind ik hoe het karakter zich ontwikkelt/is.
Geweldig interessant en leuk om te zien hoe je jonge paard op de verschillende soorten paarden reageert. Hoe gaat hij om met een heel dominante merrie? Hoe is hij tegenover een onderdanig paard etc.
Zo leer je hem ook weer steeds beter kennen. Zo werd al snel duidelijk dat hij niet zo snel onder de indruk is van dingen, maar je wel opeens dan ver daarover heen kan gaan. :') Bijvoorbeeld alpha merrie die aan komt waar hij hooi eet, hij moet aan de kant en meneer zet net aan 1 stapje opzij. Donderwolken boven het hoofd van de merrie natuurlijk :+
Merrie moet dus veel harder in komen met de signalen en toen schrok meneer zich een ongeluk.
Zo gaat het dus met de mensen-opvoeding ook vaak *even wakker worden* :D

Ik mag wel zeggen dat door een gemengde [***] a. is opgegroeid en opgevoed tot een heel sociale 3-jarige en b. ik zijn karakter goed heb kunnen ontdekken hierdoor.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:10

kobalt liep dan serieus bij hengsten en merries in een groep.. (verschillende geslachten..)

dat gaat toch echt wel dekken.. op den duur.. hengsten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 21:09

nou dat hoeft niet perse als timo met de jonge hengsten staat en de merrie's is hij de leidruin die als enige wat met de merrie's mag en de hengsten zijn zijn vriendjes, echter ga ik de dag niet afwachten tot een van hen hem afzet maar met het naar voor halen komt het nog wel eens voor dat ik alles in een groep laat en ze voor weer scheid (scheelt heel vaak heen en weer lopen in noodweer). Op dat moment ook geen hengst die denkt het te proberen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:52

lailapri schreef:
nou dat hoeft niet perse als timo met de jonge hengsten staat en de merrie's is hij de leidruin die als enige wat met de merrie's mag en de hengsten zijn zijn vriendjes, echter ga ik de dag niet afwachten tot een van hen hem afzet maar met het naar voor halen komt het nog wel eens voor dat ik alles in een groep laat en ze voor weer scheid (scheelt heel vaak heen en weer lopen in noodweer). Op dat moment ook geen hengst die denkt het te proberen.

oke bij jou gaat dat dus wel goed.. maar het zal wel gebeuren maar dan zijn het vast je eigen merrie's? ook geen grote ramp dan moeten ze ook net hengstig zijn..

wel slim om ze toch apart te laten de hengsten.. logisch dat je liever niet heen en weer loopt met bij noodweer..
(ik zou dat bijv niet doen omdat waar ik alles binnen haal paarden van andere mensen zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:36

Christiene schreef:
[***] liep dan serieus bij hengsten en merries in een groep.. (verschillende geslachten..)

dat gaat toch echt wel dekken.. op den duur.. hengsten

Hij heeft tot tien maanden in een kudde gelopen met zijn vader (hengst ja), 3 merries en een ander veulen.
Daarna heeft hij in gemengde kuddes gelopen met merries en ruinen. eerst als hengst, daarna als ruin (hij is met 1 jaar geruind).