waar kan je het beste mee beginnen als je iemand leert rij..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RobinBuck

waar kan je het beste mee beginnen als je iemand leert rij..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:20

sorry als het verkeerd staat...
heeyy
ik rijd zelf veel, en mn zusje heeft nu de paardenkoorts een beetje van mij overgenomen...
ze wil graag leren rijden. dus nu geef ik haar lessen.
we zijn nu eerst een beetje aan de longeerlijn, leren zitten (geen gehobbel in draf, geen stuiteren in galop:P)
maar heeft iemand leuke oefeningen die ze daarna kan doen (los) ?
ik kan mijn eigen eerste lessen eigelijk niet meer echt herinneren, alleen de dingen van nu, goede houding, hand houding, beenhouding, (moeilijke) viguren :p .... maar niet iets wat voor haar niveau echt leuk is en waarmee ze zich ook niet gaat vervelen ofzo,
snappen jullie het?
dus gewoon leuke oefeningen en tips
(geen onzin tips, laat dr lessen bij de manege, gediplomeerde instructie enz.. want we willen eerst afwachten of ze het ook echt leuk blijft vinden enz... en ze wil/ hoeft niet op topsport niveau snel te komen, gewoon om het idee paardrijden, en lol hebben, maar ondertussen ook nog beetje leren rijden ;) )

Suzannen

Re: waar kan je het beste mee beginnen als je iemand leert rij..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:28

Hoe oud is je zusje? :)
Misschien handig om erbij te zetten.

Ik heb mijn zusje ook wel eens wat "lesjes" gegeven.
Wat heel goed is voor de zit is zonder zadel.
Verder kun je lekker rek en strek oefeningen doen.
Met de rechterhand naar de rechterteen.
Met de linkerhand naar de linkerteen.
Om het moeilijker te maken
Met de linkerhand naar de rechterteen
Met de rechterhand naar de linkerteen

Rondje om de wereld:
Eerst normaal zitten op een paard
dan 2 benen aan 1 kant
dan achterstevoren
dan 2 benen aan de andere kant
en weer normaal zitten

Als je nog meer tips nodig hebt, hoor ik het wel :)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:29

ze is 10
zonderzadel durft ze denk ik nog niet... :p
en we hebben geen voltige singel, en of de pony rondje om de wereld toelaat enz, weet ik niet :p
en als ie dan vervelend zou gaan doen is niet echt een goede ervaring dan voor haar en durft ze denk ik ook niet meer ....
maar nog leuke viguren? ook al laten draven of toch nog niet (los)? wanneer beginnen met galop(los) en hoe?

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:32

Stuuroefeningen in stap van letter naar letter, woorden laten maken, slalom langs pionnen etcetera. Later hetzelfde in draf.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 17:57

oke, nog meer?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:57

Als ze nog niet zonder zadel durft doe je het eerst toch gewoon met zadel. Daarna zonder beugels.
Knoop in de teugels (voor de veiligheid) en armen omwijd, tenen aanraken, omdraaien, sturen, figuren rijden als ze d'r evenwicht wat beter onder controle heeft, knieen optrekken armen wijd en neus tussen je knieen...

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:01

Ik wil niet onaardig doen, maar... Als je dit moet vragen, kun je beter geen les geven, maar je zusje helpen een goede instructeur te vinden. (Voor er ongelukken gebeuren.)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 19:08

Hoewel ik me kan voorstellen dat jullie eerst willen zien of je zusje het leuk blijft vinden ga ik toch met ElsB mee. Nog niet eens zo zeer vanwege de ongelukken die kunnen gebeuren want ik denk dat je wel een beetje inzicht hebt, maar je kunt het ook compleet verkeerd aanleren.
Gediplomeerde instructie weet waar op gelet moet worden om dingen correct aan te leren.

Een vriendin van me heeft ooit les gehad en rijdt nu op hetzelfde paard als ik. Zij heeft dus álles verkeerd aangeleerd gekregen. Om die reden moet ze uiteindelijk stoppen met dit paard want ze zit haar compleet in de weg. Heeft 1x per week les maar intussen probeer ik die merrie in sportconditie te krijgen en dat gaat niet op deze manier. Ik help haar ook 1x per week met basisdingetjes, meer coachen dan rijden ;) Maar ik zie echt hoe onhandig het is als je het in het begin verkeerd aangeleerd hebt gekregen. Niet grappig, want iets afleren is vreselijk moeilijk.

Dus zoek iemand die je zusje beter kan begeleiden hierin :)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:53

ze krijgt ook les maar dat is 1 x per maand, aangezien ze wel vaker wil rijden, krijgt ze les van mij er bij.
ik rijd 4 tot 6 x per week en krijg wel gewoon iedere week les (gediplomeerd)

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 19:59

amyz schreef:
Hoewel ik me kan voorstellen dat jullie eerst willen zien of je zusje het leuk blijft vinden ga ik toch met ElsB mee. Nog niet eens zo zeer vanwege de ongelukken die kunnen gebeuren want ik denk dat je wel een beetje inzicht hebt, maar je kunt het ook compleet verkeerd aanleren.
Gediplomeerde instructie weet waar op gelet moet worden om dingen correct aan te leren.

Een vriendin van me heeft ooit les gehad en rijdt nu op hetzelfde paard als ik. Zij heeft dus álles verkeerd aangeleerd gekregen. Om die reden moet ze uiteindelijk stoppen met dit paard want ze zit haar compleet in de weg. Heeft 1x per week les maar intussen probeer ik die merrie in sportconditie te krijgen en dat gaat niet op deze manier. Ik help haar ook 1x per week met basisdingetjes, meer coachen dan rijden ;) Maar ik zie echt hoe onhandig het is als je het in het begin verkeerd aangeleerd hebt gekregen. Niet grappig, want iets afleren is vreselijk moeilijk.

Dus zoek iemand die je zusje beter kan begeleiden hierin :)

uitleg hierboven

Horsesfriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:35

RobinBuck schreef:
ze is 10
zonderzadel durft ze denk ik nog niet... :p
en we hebben geen voltige singel, en of de pony rondje om de wereld toelaat enz, weet ik niet :p

Je kan het ook eerst zelf proberen en rondje om de wereld kan ook met zadel :D

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 13:07

ja ,oke :P

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:10

met pionnen en balkjes een parcoursje maken, waar ze om pionnen heen moet draaien, tussen 2 balken door sturen (of 4, dat je er een L van maakt waar ze het paard doorheen leid).
Leuk om te doen, en goed voor dr balans en het sturen!

Chris10e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:20

Misschien weet je instructrice nog leuke activiteiten? Verder zou ik je zusje zelf laten aangeven wanneer ze zich zeker genoeg voelt om te draven, en dan beginnen met aan de longeerlijn draven waarbij jijzelf het paard kan laten draven/aansporen zodat je zusje in het begin alleen hoeft te focussen op het lichtrijden, dat is moeilijk zat weet ik nog wel van mezelf ;)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:26

met mijn zusjes van 9 en 10 ben ik vooral bezig met sturen en balans. in stap lopen ze los en sturen, ho en weer stappen. in draf heb ik het paard aan de longe en doen ze linker en/ of rechter hand los. of de voetjes uit de beugels.
balkjes stappen doen we ook wel

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:33

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het leuk vind zelf les te geven aan je zusje. Maar als je een basale vraag moet stellen als waar je uberheubt mee moet beginnen denk ik niet dat jij de aangewezen persoon bent. Daarnaast vind ik het sowieso geen stak plan om een 13-jarige en 10-jarige zonder begeleiding met een paard aan de gang te laten gaan, terwijl de 10-jarige geen enkele wezenlijke paardenervaring heeft. Voordat er ongelukken komen kan je denk ik beter op zoek gaan naar een lieve instructrice die je zusje les wilt geven. Om goed les te geven heb je namelijk de nodige ervaring nodig, juist in situaties waarin het niet gaat zoals het moet moet je kennis paraat hebben om de situatie ter plekke op te lossen.

Wat je wel zou kunnen doen is, mits je er voldoende van weet, je zusje aan de hand laten stappen met ood op de houding en zit. Echt de basis van de basis. Als je zusje dan vertrouwen heeft in het paard en stabiel kan zitten wordt het toch tijd om een volwassen instructrice erbij te halen die jullie echt goed kan begeleiden, en die de nodige kennis wel paraat heeft. Daarnaast weet een instructrice wat wel en wat vooral niet moet en kan daar op letten. Wat Amyz al zegt, iets fout aanleren is zo gebeurd, een fout afleren is verschrikkelijk moeilijk.

RobinBuck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 14:32

oke, ik hem mn antwoorden wel gevonden, er mag een slotje op, kan ik dat zelf doen? of wil iemand die dat kan dat even doen?