rijbroek die niet schuurt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

rijbroek die niet schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 12:32

Een tijdje terug postte ik al in het Western Tack onderdeel. Tijdens lange buitenritten met Wrangler rijjeans reed ik namelijk m'n hele kuiten open: behoorlijk pijnlijk. Ondertussen ben ik geswitcht van die jeans naar een gewone rijbroek met volledig lederen zit - een Harry's Horse - en nu had ik gisteren weer prijs, vlak onder m'n knie. Heb vroeger met allerhande rijbroeken gereden en nooit last van gehad, maar uiteraard ook nooit erg lange ritten gemaakt, in tegenstelling tot de 3u die we nu vaak afwerken. Ander verschil waar ik zo meteen op kom is dat ik nu met lange chaps rij: op zich zitten die dingen me zalig en geven ze veel extra grip. Ik zou er dus liefst mee blijven rijden... Heeft er iemand ooit een soortgelijk probleem gehad of suggesties voor een oplossing? Leuke adressen voor kwaliteitsmerken rijbroeken in een grotere maat? :+ Zit jammer genoeg aan een 46... |o

Ben tevens op zoek naar korte chaps voor iemand met korte onderbenen en flinke kuiten: misschien kruipt m'n rijbroek toch wat scheef onder die lange chaps en kunnen korte chaps het probleem oplossen en de boel op zijn plaats houden zonder irritatie te veroorzaken...

Mariekyy

Re: rijbroek die niet schuurt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:35

Misschien is een endurance broek iets voor jou? Die zijn speciaal gemaakt voor lange ritten.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:43

je kan je benen inpoederen met babypoeder voor je gaat rijden. dat deed ik in argentinië zodra mijn beentjes een beetje geschaaft werden. dat houd het allemaal een beetje droog waardoor het minder snel schuurt.

heb je ook welleens geprobeerd om hoge sokken onder je jeans te doen? of misschien kun je ipv die mini chaps, hoge sokken over je broek doen. en daar dan je full chaps overheen. de sokken van happy vally blijven bij mij ook op blote benen goed zitten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:47

Bij amazonexl.nl hebben ze extra korte extra brede chaps. wat jij hebt, heb ik ook als ik echt lang met lange suède chaps rijd. Dat schuurt over je rijbroek/spijkerbroek heen en weer en dat heeft dan weer invloed op je benen denk ik. Met korte chaps heb ik nooit ergens last van, tot 36 km. aan toe.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:50

Heb geen advies voor je, maar Harry´s horse rijbroek kreeg ik ook schuurplekken met gewoon rijden. Bij geen enkele rijbroek ooit last van gehad, als ik kijk naar mijn eigen ervaringen kan het ook wel eens aan het merk liggen dat je nu met een gewone rijbroek last van schuren bij je knieën hebt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:51

Ik heb bij Vrielink Ruitersport in Apeldoorn voor 45 euro een simpele rijbroek met van die ribbels.. schuurt niet, kruipt niet omhoog, zweet niet naar en irriteert ook niet -en ik heb een hele gevoelige huid-.
Daarnaast heb ik een jodphursbroek, die is ook erg prettig.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:13

@PocoGaucha Denk niet dat het afkomstig is van vocht, maar kan je tip wel eens proberen. Hoge sokken en zelfs thermisch ondergoed brengen geen soelaas: die twee 'trucjes' probeerde ik al.

@Bienotje: Misschien moet ik inderdaad maar eens op zoek naar een leuke Eurostar of zo die me past. Heb er nog een hoop liggen, maar allemaal een maatje te klein. Zucht...

@Mariekyy: Waar kan ik deze vinden?

@Linky: Het moeilijke aan lange chaps is natuurlijk dat als je broek eronder fout komt te zitten, je eigenlijk geen andere keuze hebt dan af te stappen, je chaps uit te doen, alles weer netjes in de plooi leggen en de chaps er weer over doen. Want éénmaal aan 'plakt' de boel netjes aan elkaar zoals het hoort en dan kan je de ene laag niet aanpassen zonder dat de andere meeschuift. Ik vind ze verder echt fantastisch, maar misschien toch eens zorgen dat we opnieuw korte chaps hebben ook. Eigenlijk toch een must om de beide in huis te hebben. Vroeger was m'n droom Mountain Horse laarzen te hebben, maar in de paardenshop wisten ze me al snel te vertellen dat de combinatie van een 41! schoenmaat met brede kuiten en een kort onderbeen niet bestaat tenzij dus maatwerk (Waarom toch ben ik geboren in maat 'Brabander' ipv 'Arabier' of zelfs maar gewone 'warmbloed'? :Y) ) . Dat is voor chaps wellicht niet heel anders. M'n vroegere jeugdchaps passen me helaas niet meer. Dat wordt straks thuis even alles nameten en kijken of ik iets vind in leder op die website.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:20

OMG! Viel net even van m'n stoel toen ik op de website van Pikeur las dat zij maat 42 omschrijven als XL!!! Ik wil overgewicht zeker niet promoten en zou zelf graag 15kg kwijtspelen, maar 42 XL??? Niet overdrijven, hé. Marilyn Monroe had 42-44 en die werd allerminst als XL omschreven door de heren!! Waar zijn we toch mee bezig?? _-:(

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:25

Pikeur valt ook vrij klein. Sowieso de shirtjes en vesten. :)

Heb zelf een rijbroek van Pikeur, met leren zitvlak en terwijl ik bij andere rijbroeken ook snel last had van schuurplekken, heb ik die nu niet meer.
Maar ondanks dat de rijbroeken vrij aan de prijs zijn zou ik voor geen goud meer een andere willen. :)

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:37

Heb er vroeger ook verschillende gehad. De stof is inderdaad oerdegelijk. Is wel de enige rijbroek die - ik zeg het erbij - jarenlang gebruik ooit compleet doorscheurde toen ik opstapte. Van rijden is er die dag niets meer gekomen. M'n pull rond m'n kont gebonden en met rode kaken de fiets op naar huis. := Garen bleek 'rot' te zijn van de vele wasbeurten: opnieuw gestikt en daarna weer jaren mee gereden. Ze zijn inderdaad nogal aan de kleine kant, vooral de taille is plots veel smaller dan de rest van de broek. Ondertussen dus geen optie meer om me daar nog in te wurmen. :o

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 14:37

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 21:03

Ik zweer bij Mondoni Afrika van Divoza. Niet duur en heerlijk zacht. Ik kreeg ook schuurplekken bij mijn knie van andere rijbroeken, maar sinds ik de Mondoni Afrika heb, heb ik dat nooit meer gehad.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:54

Ik lees even mee. Eerder reed ik veel paarden per dag en dan was het ook altijd raak. Knieen open, achterwerk open. Nu heb ik nog maar 1 paard en is het een stuk minder geworden, maar als ik langer als een uur buitenrijd krijg ik toch weer last van door rijd plekken.
Ik heb alles al geprobeert, talk poeder, fietsbroekje alle soorten rijbroeken.
Rijbroeken zonder leren zitvlak hielpen goed bij mij, maar ik vind een rijbroek mét leren zitvlak veel fijner, dus ben ook nog steeds op zoek naar de perfecte rijbroek.
In de paard en sport kwam ik de equiline X grip tegen. Dat lijkt mij wel een prettig rijbroekje, maar hij is wel erg duur om maar even te proberen. Misschien hier er ervaringen mee? Stukje over de rijbroek:
http://equnews.be/?p=5632

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:54

Misschien kun je je benen insmeren met vaseline? Dit hielp bij mij wel.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 12:05

Dat wordt wel héél broeierig...