Taboe op paard verkopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Taboe op paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:05

Ik weet niet of het hier goed staat, ik kon het kopje ''discussies'' niet vinden. Als het fout staat wil een modje het dan verplaatsen?

Ok, ik ga een gevoellig puntje aankaarten :+
Ik merk dat er nog steeds een enorm taboe heerst op een paard verkopen. Als je je paard volgens buitenstaanders om redenen als geen klik, of paard word ouder en je wil meer, redenen in die richting verkoopt krijg je meteen een hele tirade over je heen.
Waarom is dit? Ik vraag me eigenlijk af of er iemand is die zich serieus verdiept heeft in de hechting van paard aan mens, en ook kan onderbouwen waarom het slecht zou zijn dat een paard naar een nieuwe eigenaar gaat.
Ik hou het hier nu bij paarden, maar ik zie het bij elk dier dat herplaatst word.
Nu ben ik zelf niet van plan mijn paarden te verkopen. De bedoeling is dat ze blijven tot hun dood. Dus het gaat hier ook niet over mijn ervaring ofzo.
Het woord handelaar lijkt ook nog steeds een scheldwoord. Mensen willen niet dat een paard in de handel komt, maar zonder paarden handel hadden wij geen paarden :+
Waarom vinden wij dit zo vervelend om te zien? Brand los :D

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:08

Ik denk dat het een soort wordt geassocieerd met afdanken.. heb mijn eerste pony tot zijn dood gehouden, tweede paard heb ik verkocht. Was echt een supergoed en gezond paard dus zeker geen afdankertje. 4 maanden later miste ik het weer dus heb ik weer een welsh ponytje gekocht zodat ik toch niet de drukte had van het rijden maar wel gewoon de gezelligheid van stal en toch wat te klooien. Heb wel van iemand de opmerking gehad van 'oh en daarna ben je hem weer zat en ga je 'm gelijk weer verkopen'. Zulke dingen neem ik maar met een korreltje zout hoor :=

Ik vind wel dat het totaal anders ligt wanneer je een paard verkoopt welke niet goed is. Bijv artrose, ouderdom of weet ik het wat. Dan zadel je in mijn ogen anderen op met 'jouw' problemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:08

Persoonlijk vind ik het eraan liggen waarom een dier de verkoop in gaat. Kun je het niet meer betalen of kun je hem niet aan oid? Dan vind ik het voor het welzijn van het dier beter dat het verkocht wordt. Maar als het gaat om oudere dieren die niet meer gereden kunnen worden of dieren met een blessure dan vind ik het not done om die door te verkopen, dan moet je als eigenaar je verantwoordelijkheid nemen en niet een ander met de problemen opzadelen.

Zelf koop ik een dier voor mijn leven. Zolang ik er goed voor kan zorgen en ze een paardwaardig leven kan geven blijven ze hier. Persoonlijk heb ik niet zoveel met mensen die hun dier als gebruiksvoorwerp zien en het maar wegdoen omdat het even niet lekker loopt of omdat ze ergens een mooiere hebben gezien.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:10

Ik denk dat het een stukje van ons menselijk inlevingsvermogen is. Wij zouden het zelf heel erg vinden als onze ouders ons weg zouden doen en we nieuwe zouden krijgen en aangezien onze paarden onze kindjes zijn is het natuurlijk heel erg om ze weg te doen.
Het is een gevoel vanuit ons zelf wat we op de paarden schuiven, waarschijnlijk onterecht. Een paard moet wel wennen natuurlijk maar dat komt altijd wel goed.
Ik zou zelf ook mijn paard niet weg doen, omdat ik er zoveel van hou en hem een fijne toekomst wil garanderen en je weet zeker dat dat het geval is als hij bij jou blijft.
Ik vind het zelf niet erg als iemand zijn paard verkoopt met een goede reden. Als het niet klikt is het ook niet fijn voor het paard om te blijven.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:15

Ik denk niet dat er een taboe is op paarden verkopen. Helemaal niet zelfs. Wel denk ik dat sommige mensen wel wat te makkelijk roepen dat er bijvoorbeeld geen klik is. Er is niets mis met toegeven dat een paard niet bij je past, sterker nog, als jullie geen goeie combinatie zijn omdat het paard bijvoorbeeld veel te sterk en slim is voor jou als onzeker groentje, dan is verkopen soms de enige juiste optie. Maar ik vind wel dat je je best moet doen om een goede combinatie te worden. Dat kost soms tijd, energie, moeite en geld (en bloed, zweet en tranen), maar zo werkt zoiets nou eenmaal. Opstappen en wegrijden en alles is leuk en gezellig is een sprookje. Je moet samen groeien.

Past een paard niet bij je ambitie, dan moet je of je ambitie bijstellen, of je paard verkopen. Töltwedstrijden rijden met een KWPN-er gaat em nou eenmaal niet worden, net zo min als hoog in de eventing terecht komen met je tinker.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:16

Hoe kun je een paard kopen?
Omdat iemand z'n paard te koop zet, of veulentjes fokt, of bij een handelaar.
Als iedereen een paard hield tot z'n dood, dat werkt dus niet.
Je geeft als koper ook niet de verkoper een standje omdat hij z'n paard te koop zet?

En het hangt er vanaf wat iemand als doel heeft.
Bv jonge paarden opleiden, daarna verkopen.
Zijn zoveel verschillende redenen.
Ik zeg niet, dat ik mijn paard voor haar leven hou, ik weet helemaal niet of ik dat kan waarmaken.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:17

Omdat mensen nou eenmaal heel bemoeizuchtug en betweterig zijn.
Er is een heel groot deel van bokt dat er stellig van overtuigd is dat ik mijn paardje moet verkopen.
Ze weten precies te vertellen waarom en dat hij het toch o zo slecht heeft bij mij en doodongelukkig is.
Dat kunnen ze allemaal perfect beoordelen van achter hun schermpje, maar als ik ze dan vraag om langs te komen en dan nogmaals hun mening te geven, dan blijft het angstvallend stil....

Het is altijd makkelijk om het bij een ander te zoeken ipv. Naar jezelf te kijken ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:18

@ Pikeur & capopjekop daar ben ik het mee eens. Een paard met een blessure verkopen vind ik gewoon oplichterij. En als je het er eerlijk bij zegt is het nog problemen afschuiven. Maar dat hoeft ook niet altijd. Bijv een pony met een lichte blessure. Je wilt de sport in maar je paard kan dat niet meer. Er komt iemand die met het paard recreatief wil rijden en daar nog 20 jaar gelukkig mee is. Waarom mag je dan dat paard niet verkopen en een gezond paard terugkopen?

Ik vind het zelf ook vervelend om te zien dat er mensen zijn die altijd better bigger faster willen. Ik ken een aantal mensen die meer paarden kopen en verkopen dan ik onderbroeken koop, onder het mom van ''geen klik''. Ik denk ook niet dat die klik dan ooit komt omdat het toch nooit goed genoeg is, en dan wel de verkochte paarden zo erg missen >;)
Maar of dat slecht is voor die paarden. Is dat zo slecht zolang ze hun natje en droogje krijgen?

@piffje: Daar heb je een goed punt. Ik denk ook dat het een stukje vermenselijken is. Daarom vraag ik me ook af wat voor invloed het nu echt heeft op een paard.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:21

Misschien speelt de gemiddelde leeftijd op bokt een rol :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:21

Realistisch gezien heb je gelijk. Als mijn oude paard overlijd, moet ik mijn shet ook verkopen, het zou niet eerlijk zijn tegenover het beestje om hem alleen te houden en ik wil niet aan nieuwe paarden beginnen. Maar ik heb er nu al nachtmerries over, dat ik hem weg zou moeten doen.
Het is een gevoel, een dier dat je voor jezelf hebt aangeschaft, voor jouw plezier, daar heb je een verantwoordelijkheid voor, die kun je niet zomaar wegdoen, als het jou even niet schikt. Of als een auto, die niet precies doet wat jij van hem vraagt.
Natuurlijk zijn er heel veel legitieme redenen om een paard weg te doen, vaak is het ook beter voor het dier, Maar ik kan het niet, niet met mijn paarden, niet met alle katten die hier in de loop van de jaren zijn komen aanlopen en met alle andere beesten die ik onder mijn hoede heb genomen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:22

Silence schreef:
Omdat mensen nou eenmaal heel bemoeizuchtug en betweterig zijn.
Er is een heel groot deel van bokt dat er stellig van overtuigd is dat ik mijn paardje moet verkopen.
Ze weten precies te vertellen waarom en dat hij het toch o zo slecht heeft bij mij en doodongelukkig is.
Dat kunnen ze allemaal perfect beoordelen van achter hun schermpje, maar als ik ze dan vraag om langs te komen en dan nogmaals hun mening te geven, dan blijft het angstvallend stil....

Het is altijd makkelijk om het bij een ander te zoeken ipv. Naar jezelf te kijken ;)

Ok dat is dan weer een ander uiterste :P
Of je paard bij je past of niet kun je denk ik toch zelf het beste beoordelen? Zodra jij vind dat het tijd is om op te geven kun je hem altijd nog verkopen. Raar dat ze kunnen zien dat hij zo ongelukkig is, van fotos ofzo?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 10:52

Imre schreef:
Ik denk niet dat er een taboe is op paarden verkopen. Helemaal niet zelfs. Wel denk ik dat sommige mensen wel wat te makkelijk roepen dat er bijvoorbeeld geen klik is. Er is niets mis met toegeven dat een paard niet bij je past, sterker nog, als jullie geen goeie combinatie zijn omdat het paard bijvoorbeeld veel te sterk en slim is voor jou als onzeker groentje, dan is verkopen soms de enige juiste optie. Maar ik vind wel dat je je best moet doen om een goede combinatie te worden. Dat kost soms tijd, energie, moeite en geld (en bloed, zweet en tranen), maar zo werkt zoiets nou eenmaal. Opstappen en wegrijden en alles is leuk en gezellig is een sprookje. Je moet samen groeien.

Past een paard niet bij je ambitie, dan moet je of je ambitie bijstellen, of je paard verkopen. Töltwedstrijden rijden met een KWPN-er gaat em nou eenmaal niet worden, net zo min als hoog in de eventing terecht komen met je tinker.

Met taboe bedoel ik de opmerkingen die je krijgt. Over elk dier wat herplaatst wordt trouwens. Opmerkingen zoals pikeur zegt. Overigens niet alleen van kinderen, gewoon van erg veel mensen. Maar misschien is het in jou omgeving veel minder. Met de rest van je post ben ik het helemaal eens :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:54

Een ziek paard (niet meer op te rijden) verkopen zou ik niet doen, er is immers een behoorlijke kans dat er toch weer op gereden gaat worden, en daar is het dier de dupe van.

Een oud paard verkopen vind ik geen probleem. Juist dat zijn vaak fijne leermeesters, en degene die het paard koopt, kiest ook bewust voor een ouder dier. En wat is oud? ja, 35 is oud... maar 20?? zo'n dier kan vaak nog 10 jaar mee, dus waar gaat het dan over?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:58

Tja dat is een moeilijk onderwerp

Heb nu in totaal 3 eigen paard gehad
eentje gehouden tot de dood
een is er nog steeds
en de andere heb ik verkocht aan een leuke meid en die mag ik ook nog een keer opzoeken als ik wil :)

Maar ik heb die 3e wel verkocht met een goede reden
en nee niet omdat ik krap zat :P maar gewoon omdat de klik er niet helemaal was en ik gewoon wist en en geloofde dat hij bij iemand waarschijnlijk veel beter uit de verf zou komen.
Ik was in die tijd nogal erg angstig en nerveus en het paard werd ook nerveus
daarnaast had dit paardje bestwel potentie om bv uit te groeien tot een leuk sportpaardje
hij is heel leergierig en gevoelig .

Heb er dus 1 verkocht in mn leven en dat hoop ik nooit meer te doen want ik vond het toch erg pijnlijk ookal stond ik achter mn keus en nog steeds achter mn keus...

Maar de meeste doen het omdat het paard niet meer aan de eisen voldoet
sommige willen van sport naar recreatie gaan en dan is het natuurlijk ietsje minder als je een hete kwpn of volbloed onder je kont hebt ;) Of andersom... Maar sommige weten gewoon niet wat ze willen en daarbij is het nooit goed die verkopen paard na paard ..

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:59

Ik zie genoeg mensen om mij heen, waarbij het paard beter af zou zijn bij een ander. Geld gebrek, geen klik, etc. Bij mij op stal heerst er aardig taboe over paard verkopen, terwijl ik denk ´´éen ander kan ook goed voor een paard zorgen´´. Waarschijnlijk zelf beter als sommige met geld gebrek enzo. Is het dan zo´n ramp om een paard te verkopen? Bijna geen 1 paard heeft het slecht in Nederland.
Maarja misschien ben ik hier wel weer te hard in

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:01

Ik denk dat er ook een groot verschil is in het doel waarmee je een paard koopt.

Ik heb bijvoorbeeld mijn paard destijds aangeschaft als een maatje waar ik bereid voor ben zijn hele leven er voor hem te zijn en ook lekker te kunnen rijden. Wedstrijdje hier, buitenritje daar, etc. (ok niet helemaal zo gelopen, maar het blijft een leukerd). Dus meer het huisdier principe.
Dan heb je mensen die hun paard vooral voor de sport hebben, ook helemaal prima. Maar ik vind wel dat dit de mensen zijn die veel in paarden wisselen. Want het paard heeft het hoogtepunt bereikt, of is toch niet goed genoeg of er is lichamelijk iets.

Deze twee groepen houden beide van hun paard, maar je ziet vaak dat de 2e makkelijker (niet dat het geen verdriet levert, begrijp me niet verkeerd) afstand doen van hun paard en dat de 1e groep dat niet zo goed kan begrijpen.

Waar ik trouwens wel allergisch voor ben is het begin van de adverentie: Met pijn in het hart...
Ik snap dat het voor veel mensen pijn doet en als je er echt niets aan kan doen (geldproblemen oid) kan ik het nog begrijpen, maar ik zie het nu ook veel bij mensen die afstand doen om een wisseling te maken voor een 'beter' paard en dan krijg ik wel een beetje de kriebels.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:02

maar wat is dan het verschil tussen 1 paard verkopen met een (voor jou) goede reden, of 20 paarden verkopen zonder goede reden?
Is het omdat je denkt dat het slecht is voor die paarden, of omdat je het vervelend vind dat mensen zo snel afstand doen van een dier?
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 17-04-12 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:05

Elma_ schreef:
@ shilady, maar wat is dan het verschil tussen 1 paard verkopen met een (voor jou) goede reden, of 20 paarden verkopen zonder goede reden?
Is het omdat je denkt dat het slecht is voor die paarden, of omdat je het vervelend vind dat mensen zo snel afstand doen van een dier?

Omdat ik dat paard wel nog langer had kunnen houden maar er dan waarschijnlijk ongelukken hadden kunnen gebeuren door mijn angst en nerveusheid
en hij beter bij een ander past. :)

En ik er niet in geloof dat je echt 20x een miskoop doet die bij nader inzien niet bij je past.....

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:07

een paard wordt voor veel mensen gezien als huisdier, een hond verkoop je ook niet zomaar. maar een paard kost heel wat geld en tijd. als je dan niet helemaal alles eruit kan halen wat je wilt, verkoop je hem sneller. als iemand talent heeft voor de sport en daarin verder wil, maar het eigenlijk niet zo heel breed heeft, snap ik heel goed dat een ouder paard wordt verkocht voor een nieuwe. niet iedereen heeft geld om al zijn paarden een pensioen te bieden.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:08

shilady schreef:
Elma_ schreef:
@ shilady, maar wat is dan het verschil tussen 1 paard verkopen met een (voor jou) goede reden, of 20 paarden verkopen zonder goede reden?

Omdat ik dat paard wel nog langer had kunnen houden maar er dan waarschijnlijk ongelukken hadden kunnen gebeuren door mijn angst en nerveusheid
en hij beter bij een ander past. :)

En ik er niet in geloof dat je echt 20x een miskoop doet die bij nader inzien niet bij je past.....

Dat geloof ik ook niet. Ik ken mensen die een heleboel paarden verkopen wegens geen klik, en denk ook niet dat die klik er ooit komt. Het is dan toch nooit goed genoeg. Die mensen raadt ik ook altijd aan even een pauze te nemen en te bedenken wat ze eigenlijk willen.

Maar wat ik bedoel te zeggen, als je mensen ziet die paarden om slechte redenen verkopen, is dat dan omdat je je aan de manier van handelen van die mensen irriteert, of is dat omdat je echt denkt dat het slecht is voor die paarden?

shilady

Re: Taboe op paard verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:13

Haha je stelt de vraag op een aparte manier...

Nee denk opzich niet dat het slecht is voor die paarden
maar ik vind het wel heel zonde voor die paarden want een paard moet dan toch weer weg terwijl hij meschien net op zn nieuwe plekje gewend is en het paard meschien zelf best tevrede is ....
en idd het is dan maar weer de vraag waar ze terecht komen je gaat me niet zeggen dat het iedereen even veel uitmaakt waaraan hij of zij zn paard verkoopt..

Vind het goed dat je aanraad om mensen een pauze te laten nemen en ze een tijd te laten nadenken.
maar vind dat het bij 3x minimaal wel scheepsrecht moet zijn :P

Mijn 1ste paard was mijn ideale paard
mijn 2e is ook mijn ideale paard
helaas mijn 3e die ik toen de tijd tegelijkerteid met paard 2 heb gekocht niet
tja kan gebeuren. Gelukkig heel goed terecht gekomen maar moest er wel veel om huilen hoor
en kan me niet voorstellen dat ik zo nog 5 of 10 paarden verkoop

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:17

Ik denk dat het 'geen klik' (voor zover de klik bestaat) hebben ook te maken heeft met dat mensen niet genoeg 'vooronderzoek' doen bij de aankoop van een paard. Ze hebben misschien wel een wensenlijstje, maar nemen het eerste de beste paard met een lief koppie mee naar huis, na een paar rondjes in de bak en een keertje borstelen, nemen geen deskundige mee, laten geen aankoopskeuring doen en zitten dan met een miskoop. En dan? Dan gaan ze zelf aan het prutsen, misschien wel onder leiding van een vriendin/kennis met iets meer ervaring of echt een instructeur. Soms komt dat goed, soms juist helemaal niet. Er zijn mensen die het na een paar maanden opgeven en het paard weer te koop zetten. Er zijn ook mensen die eeuwen blijven proberen en die na jaren twijfelen toch hun paard verkopen. Het kan en het mag allemaal, het is helemaal niet erg om toe te moeten geven dat je paard een maatje teveel voor je is, of juist minder talent heeft dan je had verwacht. Waarom zou je iets dat je ongelukkig maakt én heel veel geld kost aanhouden? Maar als je dan daarna weer op zoek gaat naar een paard, doe dat dan op een gedegen manier om dit soort dingen in de toekomst te voorkomen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:18

Tja helaas ik kan ook geen paard bij mij op pensioen, want simpel ik kan geen 2 paarden houden in pension. Ben ik dan slecht? Ik vind het niet, een koe, varken en kip gaan ook zonder pardon naar de slager. Geen klik daar geloof ik niet zo in. Ik heb zins een maand een nieuw paard, de eerste 2 weken met rijden dacht ik ook dit word het niet. Maar we beginnen nu langszaam een combinatie te worden en het gaat veel beter. Paard voldoet aan al mijn eisen, het is gewoon even aftasten wie ben jij, wie ben ik en hoe gaan we het samen doen

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:18

Ik heb mijn pony momenteel ook te koop staan. Reden is dat ze te jong is voor wat ik ermee zou willen en dat ze te klein is; er is geen zadel te vinden wat voor ons allebei passend is. Als ze echt "mijn" dier was geweest, mijn soulmate, was ik daar wel overheen gestapt, maar ondanks dat ik haar gebruiksaanwijzing prima kan lezen is ze dat niet. Waarom zou ik haar dan houden? Zij vindt haar plekje bij iemand anders ook wel weer, en als ik dan een paardje vind wat wel aan mijn basiswensen voldoet is dat voor ons beiden toch beter dan dat ik nu dingen ga forceren waar mijn pony nog niet aan toe is?

Waarom ik haar dan heb gekocht? Ik heb haar gekocht in de tijd dat ik een volwassen paard in bruikleen had, die heeft onverwacht eerder weg moeten gaan waardoor mijn pony mijn enige paardje is geworden. Daarnaast was ze toen ik haar kocht nog geen twee en mat ze 1.41 met enige groeiachterstand, nu wordt ze 3 en is ze 1.44 en nog steeds even kort in de rug, ik had verwacht dat ze meer zou groeien (heeft ze ook gedaan, maar alleen in de breedte)

Er zijn inderdaad mensen die mijn keuze niet begrijpen. Jammer dan, het heeft mij vier maanden en heel veel tranen gekost om deze beslissing te nemen, en ik sta er zelf 100% achter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:32

Een paard wordt hier onderdeel van 'the family'... een paard (of hond) weg doen voelt dus bijna als je schoonmoeder verkopen op Marktplaats...
Paarden krijgen over het algemeen te weinig tijd om te wennen, en mensen beginnen vaak ondoordacht aan een bepaald type paard dat ze niet ligt.
Wanneer ik zo te werk was gegaan had ik waarschijnlijk met geen enkel paard een klik gehad.

Ik heb op mijn 19e mijn pony verkocht omdat ik ging studeren, en er niemand was om de zorg over te nemen. De afstand tussen studie en de plek waar de pony stond was enorm.
Achteraf had ik best oplossingen kunnen vinden, maar ik was zo jong... ik overzag het allemaal niet.
Andere mensen zeiden ook dat het zielig zou zijn dat ik dan wellicht enkele jaren weinig zou rijden, en ik heb mijn oren daar teveel naar laten hangen. Want wat een onzin achteraf beschouwd, mijn pony was absoluut gelukkig geweest met haar vrienden op het land.
En dus, jaren later, heb ik nog steeds spijt.... dat gevoel wil ik NOOIT meer.

Mijn huidige paarden hadden allemaal hun 'dingetjes'... en het kostte gewoon veel tijd om ze te laten wennen, te leren kennen, en een band op te bouwen.
In hun belang laat ik ze eerst vaak gewoon lekker 'paard zijn'. Zowel mijn merrie als mijn ruin heb ik eerst een half jaar laten wennen aan de plek, de groep, elkaar. Ze gaan mee in de dagelijkse regelmaat, maar hoeven niet direct onder het zadel.
Mijn ruin is er nu 9 maanden, en ik ga hem deze zomer pas echt oppakken... ik merkte dat hij die tijd nodig had, hij is nu veel frisser, blijer en opener.
Mijn merrie is er 5 jaar, en ook zij heeft in het begin alle tijd gekregen.
Het kost gewoon jaren voordat je ze op een vinger kunt sturen, ze weten wat je bedoelt met een bepaalde beweging of stemgeluid, en je exact weet wat ze op welk moment doen en waarom....
Ik geloof dus dat die klik er altijd komt als je geduld hebt, de tijd neemt, en ze jouw aanwezigheid als heel prettig ervaren.

Sleutel naar succes is wel zelfkennis: maak een eerlijke inschatting van jezelf als mens/ ruiter, en kies een dier dat daarbij past....