waar letten ze op met B dressuur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sofie189

waar letten ze op met B dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:14

Hallo,
Vorig jaar moest ik schrijven ik heb toen nog wel wat gehoord waar ze extra op letten en hoe je hogere punten kunt halen zoals;
~ teugels op maat maken
~ heel goed door de hoeken
~ ronde volte's

Ik moet binnenkort weer B dressuur rijden en ik dacht heeft iemand nog meer tips waar je punten goed mee kunt ophalen.
groetjes sofie ;)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:15

als ik schrijf merk ik altijd dat jury het vooral fijn vind als je paard/pony voorwaarts is en goed aan de hulpen. Nagefelijk is wel gewenst, hij moet niet met kop in de lucht lopen en zijn rug wegdrukken. Rij netjes op de letter en dan komt het wel goed. Ik had vooral veel moeite met grote volte en daar verloor ik veel punten op, dus inderdaad mooi groot maar ook goed verdelen.

Bereid ook je overgangen goed voor. Dus niet plots in 1 keer naar stap of draf.
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 16-04-12 17:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:15

Op de letters rijden, ontspanning, reactie op het been, houding van de ruiter. Hoeken inderdaad. En regelmaat van de gangen (geen onregelmatigheden/kreupelheid in stap/draf/galop)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:33

Joukje_04 schreef:
Op de letters rijden, ontspanning, reactie op het been, houding van de ruiter. Hoeken inderdaad. En regelmaat van de gangen (geen onregelmatigheden/kreupelheid in stap/draf/galop)

oke heel erg bedankt

Littera

Re: waar letten ze op met B dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:15

Hoe belangrijk is nageeflijkheid in de B? Ik dacht niet zo heel belangrijk, als het paard maar ontspannen loopt, maar ik weet het niet zeker omdat ik al een tijd geen wedstrijdjes meer heb gereden...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:23

Bij de wedstrijden die ik tot nu toe heb gereden is nagefelijkheid zeker wel gewenst (tenminste waar ik rij). Oprichting niet. Aanleuning kan je misschien beter zeggen.
Ontspanning is ook heel belangrijk net als Takt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:47

Ze zien tegewoordig geloof ik liever wel nageeflijk in de B.
Nu rij ik alleen onderling, dus dan zien ze denk ik sneller iets door de vingers, maar heb nog nooit het commentaar 'loopt niet nageeflijk' gekregen.

Heb zelfs mensen in het L1/2 zien rijden waarbij het paard niet nageeflijk liep, dus die zijn wel hogerop gekomen ondanks dat het paard met de neus te ver voor de loodlijn liep :)

Wat ik zelf voor ogen hou: 'ik wil dat mijn paard luisterd naar de hulpen, niet op de teugels hangt en z'n rug niet wegdrukt'
Of ie in de krul loopt, tsjah, ik zou het heel fijn vinden als dat lukt, maar als het niet lukt, dan niet. Concentreer me liever op de figuren. Op nageeflijkheid zou ik dan misschien wat minder punten krijgen, maar als ik de figuren netjes rij, dan heb ik wsl hogere punten uiteindelijk :)

Heb ook wel eens een proef verpest omdat ik teveel aan nageeflijkheid dacht :o

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:51

Ik heb afgelopen zondag de B gejureerd en waar zowat iedereen punten op laat liggen is halsstrekken; heel veel tonen nauwelijks verschil. Middenstap werd ook niet goed getoond, ik heb geloof ik maar één of twee zevens hiervoor gegegeven van de 17 deelnemers. Veel hielden hun pony te strak vast van voren en lieten ze niet verruimen maar heel snel stappen waardoor de passen niet mooier worden.
Ook in de overgangen (vooral aanspringen) kwamen nogal wat pony's in verzet waardoor de overgang ook niet mooi is.
Dit was trouwens wel een onderlinge wedstrijd, maar wel gewoon een officiële B proef.

Verder is een nafgeelijke pony zeker wel gewenst in de B, het geeft meteen een heel ander beeld wat je zo 10 a 15 punten kan schelen.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 14:53

Ja nagefelijkheid is volgens mij erg belangerijk ik heb mijn pony wel aan de teugel maar soms gaat er een kleine miscominicatie waardoor die van de loodlijn gaat maarja het is nog maar B he. Ik vind zelf wel dat de 1e plaats vaak gaat naar de pony die mooi aan de teugel is. Maar nagefelijkheid is dus wel een paar puntjes extra.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 17:27

Ik rij ook B en bij mij staan er best wel vaak dezelfde dingen op;
- Middendraf moet echt meer als arbeidsdraf
- Voltes rond rijden en niet te klein of te groot
- Wel een beetje op nageefelijkheid letten
- Actief houden
- Op de letter rijden
- En bij de meeste proeven moet je ook hals strekken een stukje, bij mij staat er altijd; 'niet getoond'.

Heel veel succes

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 21:26

xxxJulia schreef:
Ik rij ook B en bij mij staan er best wel vaak dezelfde dingen op;
- Middendraf moet echt meer als arbeidsdraf
- Voltes rond rijden en niet te klein of te groot
- Wel een beetje op nageefelijkheid letten
- Actief houden
- Op de letter rijden
- En bij de meeste proeven moet je ook hals strekken een stukje, bij mij staat er altijd; 'niet getoond'.

Heel veel succes

ja dat ook bij mij, alleen het hals strekken gaat heel goed heb na het oefenen 2x een acht gehad dus was daar wel tevreden mee ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:50

Dilan1993 schreef:
Ze zien tegewoordig geloof ik liever wel nageeflijk in de B.
Nu rij ik alleen onderling, dus dan zien ze denk ik sneller iets door de vingers, maar heb nog nooit het commentaar 'loopt niet nageeflijk' gekregen.

Heb zelfs mensen in het L1/2 zien rijden waarbij het paard niet nageeflijk liep, dus die zijn wel hogerop gekomen ondanks dat het paard met de neus te ver voor de loodlijn liep :)

Onderling en officieel B is nog wel even een verschilletje ;) Je kunt er niet vanuit gaan dat als je onderling leuk meedoet qua punten, je dat officieel ook zult doen. Op de meeste onderlinge wedstrijden wordt, vaak door niet-gediplomeerde jury of een wel-gediplomeerde jury die bedenkt dat het "maar onderling" is puur en alleen gejureerd op nette figuren, beetje netjes erop zitten en wijze van/reactie op de hulpen. Een paard wat echt loopt als een giraf kun je je onderling nog wel mee vertonen, maar officieel zul je daar geen punten mee scoren.

Bij mijn officiële proeven werd er wel degelijk gekeken naar nageeflijkheid, wat zich uitte in opmerkingen als "bovenlijn te strak" omdat mijn paard bij spannende situaties moeilijk uit haar strakke opgerichte krulletje te houden is en zich erg vastzet. Ook al klopt het "opgerichte plaatje" dan, dan heb je nog niks :P Hoe fijner het lichaamsgebruik, hoe hoger je punten zullen kúnnen worden ook in de B.
Verder afwerken van de oefeningen (verschil maken bij de hoeken of je een hoek rijdt of in een volte zit, letters, nette rechte lijnen), gelijkmatig fijn arbeidstempo, duidelijk verschil tonen in de middengangen (en dan niet versnellen bij de middendraf, maar een paar pasjes verruimen!).
Laatst bijgewerkt door Vientje op 19-04-12 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:53

laten we vooropstellen halsstrekken is een verdomde lastige oefening..(een uitstekende oefening om ook in het M en Z in te voeren..eens kijken hoe goed dat gaat)..denk dat dat ook heel vies tegen gaat vallen)

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 13:57

Een actief paard en de figuren goed afwerken. Laat zien dat je weet wat er bedoeld wordt. Bijv. bij C-X-C op de volte de hoek voor de C diep inrijden, als je bij C komt netjes je paard stelling en buigen laten aannemen en de hoek afronden zodat de volte goed rond is. Laat voldoende verschil zien in de gangen die je moet verruimen, liever 3 goede passen en dan terug rijden dan dat een paard de hele diagonaal in de hoogste versnelling draaft en vervolgens niet meer terug te rijden is. Als je bijvoorbeeld bij E af moet wenden naar B, ook erop letten dat je paard recht blijft. Als je ook een overgang moet maken bij het afwenden, bijvoorbeeld bij draf-stap kan je dit het beste doen in de wending zelf. Dit heeft een poosje terug ook in de paard en sport gestaan. :)

KimDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:03

Halsstrekken is heel belangrijk, veel mensen houden hun paarden zo vast van voor dat ze uit zichzelf ook al zo blijven lopen. Heb een aantal keer geschreven bij een jury en die zei precies hetzelfde. De ruiters hielden hun paard te strak vast van voor dat ze niet eens meer konden halsstrekken.
De jury's letten ook altijd op je regelmaat, dus niet ineens sneller willen draven en daarna weer langzamer, zorg dat je hetzelfde tempo aanhoud in je proef, en bereid je overgangen goed voor, dat je paard ook weer dat hij terug moet naar de draf, of naar de galop toe moet.
& natuurlijk heel netjes op de letters blijven rijden.
& denk ook aan je eigen houding, dit vinden de meeste ook wel belangrijk. Veel ruiters hangen naar achteren in hun zadel, deze krijgen vaak mindere punten dan de mensen die echt op de loodlijn zitten :)

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:07

Mooi dat ik dit topic tegen ben gekomen, heb zondag namenlijk mijn eerste officiele wedstrijd :D

heeft iemant hier nog een tip voor het hals trekken, want mijn pony zakt wel maar blijft opkrullen om het zo maar te zeggen, ze gooit die hals er zeg maar niet uit. maar buiten voorwaards rijden, zijn er nog andere manieren om haar die hals er uit te laten gooien? (ik hoop dat het een beetje duidelijk is :P )

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:13

Nageeflijkheid telt nog best zwaar, vind ik.
De afgelopen 2 wedstrijden(en tevens ook mijn eerste 2 wedstrijden) stond er op alle 4 de coupons dat de nageeflijkheid niet constant was.
Ook het halsstrekken vindt ze erg moeilijk, dus staat er niet of onvoldoende getoont en een 5, of zelfs een 4, erachter.
Maargoed, ik rij dan met een Fries wedstrijden, dus voor hen is het nóg een graadje moeilijker om hals te strekken.

@original_:
Waart ik doe tijdens de training is lekker voorwaarts rijden en pas als ze wat moeier begint te worden een grote volte bij B of E. Op die volte dan hals laten strekken, het wordt bij mij al steeds beter.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:17

@moelly, ja zo doe ik het in de training ook :) maar dat kan in je proef natuurlijk niet, dan moet het in 1 keer goed :P

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 14:32

Ja, da's waar, maar dan scheelt het als je even goed kunt inrijden, het voordeel in de proef is dat je in de B wel op een volte mag halsstrekken.

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 17:47

_Nicky schreef:
Een actief paard en de figuren goed afwerken. Laat zien dat je weet wat er bedoeld wordt. Bijv. bij C-X-C op de volte de hoek voor de C diep inrijden, als je bij C komt netjes je paard stelling en buigen laten aannemen en de hoek afronden zodat de volte goed rond is. Laat voldoende verschil zien in de gangen die je moet verruimen, liever 3 goede passen en dan terug rijden dan dat een paard de hele diagonaal in de hoogste versnelling draaft en vervolgens niet meer terug te rijden is. Als je bijvoorbeeld bij E af moet wenden naar B, ook erop letten dat je paard recht blijft. Als je ook een overgang moet maken bij het afwenden, bijvoorbeeld bij draf-stap kan je dit het beste doen in de wending zelf. Dit heeft een poosje terug ook in de paard en sport gestaan. :)

Bedankt, ik had nog even een vraagje ik rij aardig door de hoeken maar met een volte in galop gaat het meestal wat minder de door de hoeken is dit goed of moet je echt goed door de hoeken rijden om een mooi cijfer te halen.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:27

Nageeflijkheid moet in elke klasse! Pas als een paard nageeft staat die ook aan de hulpen, of stelt het paard zich eigenlijk open voor de hulpen en ontspant het zich. Een paard wat nog niet ontspant en dus niet nageeft zal ook nog niet klaar zijn voor het B. Tijdens het nageven kan een paard wel degelijk met de neus er iets uit lopen, kijk maar naar de hogere springproefen!

Als je netjes op de letter rijd, je paard op de hulpen reageert op elk moment, je de lengte van de hals kan bepalen, laag hoog lang of kort en je paard je hand volgt ben je naar mijn idee klaar voor het B