Verschillende niveau's in 1 les.. hoe belans vinden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_esther

Verschillende niveau's in 1 les.. hoe belans vinden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 21:46

Hallo.

Ik heb 12 jaar op een manege gereden.
Nu heeft de eigenaresse mij gevraagd of ik op donderdag avond de kindjes les wil geven.
Harstikke leuk natuurlijk, maar nu ben ik opzoek naar wat advies.
Ik heb geen instructrice opleiding gedaan, maar dit niveau is nog niet zo hoog, gaat vooral om de basis, en lol hebben in het rijden/

De groep bestaat uit 5 kinderen, dus dat is geen probleem.
Alleen ligt het niveau nogal ver uit elkaar:

Twee meisjes van 10, die net beginnen. Ze doen het heel leuk, alleen moeten nog wat meer de baas worden over de pony. Zoals afwenden om een eigen plekje op te zoeken in de bak lukt ze nog niet, omdat de pony's liever in een rijtje lopen.

Eén meisje die al stukken verder is. Kan sturen, kent alle figuren, en is klaar voor wat hoger springwerk.

En dan nog twee meisjes die er tussen in zitten, kennen de basis, maar moeten nog beetje bijgeschoold worden. Kunnen zich redden zeg maar.

Helaas heb ik er niets over te zeggen wie wanneer rijd, dus heb ik ze tegelijk.

Heeft iemand tips om hier een balans in te vinden ?
Als ik de kleintjes moet leren sturen en figuren leer rijden, is het voor de anderen saai. Andersom, snappen die kleintjes er niks van.

alvast bedankt.

Groetjes Esther

delerium

Re: Verschillende niveau's in 1 les.. hoe belans vinden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:35

RT-P -> JI

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:52

Een goede instuctie kan aan de gevorderde ruiters aparte oefeningen meegeven die ze kunnen doen terwijl de beginners aan de basis moeten gaan werken.

Het hangt af van het aantal leerlingen in de groep, ik zou als lesklant een dergelijk groot onderscheid in niveau niet accepteren, omdat het toch het algehele niveau van de lessen omlaag haalt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 00:06

Er zijn best wat oplossingen voor grote niveauverschillen, al vind ik zo een groot niveauverschil absoluut onwenselijk.
Wellicht kan de meer gevorderde ruiter dan in elk geval als enige naar een andere les?

Iedereen kan op zijn eigen niveau letten op zijn houding, heel belangrijk. :)
In jouw geval zou je misschien kunnen werken met een bepaalde gang, waarin de beginners netjes dienen blijven te rijden en de meer gevorderde ruiters verschillen kunnen maken in tempo (verzameling is wellicht te veel gevraagd, maar tempoverschil moet lukken), binnen dezelfde gang.
Wat betreft figuren zul je onderscheid moeten maken in 'een 'soort' cirkel sturen' en 'een rónde cirkel' sturen, enz.
Als je deze les structureel wilt gaan geven dan denk ik dat dit wel een goed onderwerp is om over na te denken, enige creativiteit hierin is wenselijk om iedereen tevreden te houden.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 00:22

@cassidy, ik ben niet gediplomeerd, het gaat erom dat die kinderen anders alleen maar rondjes stappen. dus heb ook niet echt ervaring in lesgeven. wel af en toe aanwijzingen even, maar ben dus niet een echte instructrice.

okee, ik ga er over nadenken.
Bedankt alvast.
Het is helaas geen optie om mensen naar andere lessen te doen ivm zusjes, samen rijden etc.
Omdat het niet echt een manege manege is, is het tarief lager, en dus kan je al lesklant ook minder wensen. Dit is ook eigenlijk de enige groep die echt les krijgt.
De andere dagen mag je voor je zelf rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:45

Ik snap eigenlijk niet waarom ze jou vragen om die lessen te geven. Ik zou niet blij zijn om te betalen voor lessen van iemand die totaal niet thuis is in het lesgeven en zelfs op een forum moet komen vragen wat ze nou precies moet doen (dit is geen aanval, maar een verzoek om heel eerlijk naar de situatie te kijken). Dat je de absolute beginnelingen nog kan entertainen door wat ponygewenning te doen zoals wij het hier noemen, a la, maar van zodra zij een bepaald niveau bereikt hebben en voor zij die nu al beter kunnen rijden en een stapje verder staan is dit toch niet eerlijk? Wie geeft hen nu les?
Persoonlijk vind ik niet dat omdat het tarief lager is, alles dan maar gepermiteerd mag worden. Een les is een les. De ene school is goedkoper dan de andere, maar je verwacht toch op zijn minst gediplomeerde leerkrachten.
Om nog maar te zwijgen van de verzekering wanneer er iets gebeurt.

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 17:01

Ik weet wel wat ik met ze kan doen, maar vind het lastig om de balans te vinden, zodat iedereen evenveel aandacht krijgt.

Jennylicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:15

Ik denk dat jij je sowieso een beetje ongemakkelijk voelt tijdens het lesgeven.
Nu de meesten de basisfiguren kennen, kun je wat verder op de figuren in gaan bij hun.

Wat je bijv. kunt doen is:

De beginnerlinnen op een volte bij A zetten en de wat meer gevorderden op de volte bij C.
Degenen bij A moeten dus netjes die volte leren te rijden.
Degene bij C kunnen al wel een volte rijden, dus die leer je stelling te geven. Stap voor stap leg je ze dat uit. Hun paardjes moeten dus naar binnen kijken. Hebben de beginnerlingen een volte rijden ook door dan laat je hen ook stelling geven, (is het tijdens dezelfde les al dat ze door hebben hoe ze een volte moeten maken, dan doe je t dan, anders de les dat ze het al wel aardig kunnen). Als ze dat kunnen, kun je ze de volte laten vergroten en weer verkleinen. Het kan dus zijn dat terwijl de volte bij A nog leert een volte te maken, of leert stelling te geven, degenen bij C al hun volte vergroten en verkleinen. Het kan ook zijn dat ze opeens op beiden voltes bezig zijn met stelling geven. Dat is niet erg, je moet vooral erg letten op wat ze al kunnen en daarop inspelen. Kunnen ze een volte vergroten en verkleinen? Dan is het leuk om ze te leren door een S van hand te veranderen op een volte. En desnoods kun je ze dan weer de volte laten vergroten en verkleinen.

Eigenlijk moet je ze dus door een aantal stappen laten gaan, alleen al bij een volte leren rijden heb je al de volgende stappen:
1. Leren wat een volte is, en ze het laten rijden.
2. Stelling laten geven op volte.
3. Volte vergroten en verkleinen.
4. Door een S van hand veranderen.

Als het ware kijk je dus telkens wie er al klaar is voor de volgende stap. En pas als er een paar daar klaar voor zijn, laat je diegenen samen ook de volgende stap doen.

Ook kun je dan die 2 groepen van voltes laten wisselen, dus dan gaat de ene groep bij de A en de andere bij de C. Gewoon zodat ze weer eventjes variatie hebben tussen een volte rijden, en eventjes door de bak heen rijden naar de andere kant.

Zo kun je denk ik al wel een lesje vullen. Probeer bij elk basisfiguur na te gaan, welke figuren en oefeningen daar eigenlijk bij horen. En pas daar je lessen op aan. Omgaan met niveauverschil? Gewoon de beginnerlingen bij elkaar op de ene helft vd bak en de gevorderden op de andere helft van de bak de oefeningen laten doen die zij al kunnen.

Beiden groepen elk op een volte zetten is daarbij het handigst. Daar leren de beginnerlingen trouwens ook weer echt heel veel van.

Denk dus even wat dieper na:)