middengalop L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirov

middengalop L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 14:02

Hoe rijden jullie je middengalop op de volte in de L1? Het hoeft maar enkele sprongen. Ik reed altijd in de eerste helft van de volte weg en dan op de tweede helft terug, zodat de overgangen duidelijk zichbaar zijn. Maar hoor ook vaak dat je het beter op één helft kunt laten zien. Dus wegrijden als je de volte opkomt en terug voor je de hoefslag raakt (na een halve volte).

Anoniem

Re: middengalop L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 14:25

Wat ik als jury graag wil zien is dat iemand duidelijk verschil laat zien en waar het dan op de volte gebeurt dat maakt niet uit. Er staat immers dat het maar enkele sprongen hoeven te zijn. Een duidelijke overgang terug is voor het L1 nog best moeilijk, dus dat mag best geleidelijk, maar het wegrijden wil ik wel graag duidelijk zien. Je wilt immers reactie op je hulpen en als een paard amper vertrekt is dat niet genoeg..

Marlies1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 18:33

Ik deed altijd de eerste keer dat ik over de middenlijn ging (dus op de kwart van de volte) vooruit en de tweede keer bij de middenlijn weer terugnemen, maar volgens mij maakt het niet zo veel uit waar je het doet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:04

Het maakt inderdaad niet uit waar je het doet. Helaas zie je vaak maar erg weinig verruiming en de overgang terug wordt vaak vergeten, dat is erg jammer want dat kost je punten.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 23:23

Ik weet dat het niet uitmaakt waar je de overgang rijdt, maar het lijkt me voor de jury duidelijker te zien rond het middenlijn gedeelte dan op het hoefslaggedeelte. Fijn dat er ook een jurylid reageert. Het wegrijden vind ik makkelijker dan het terugrijden. Bij te weinig terugrijden staat er 'overgang terug niet getoond' en bij te veel ben in bang dat ie uit de galop valt. Die van mij kan er dan wel eens zo heerlijk uitknallen. Zo van; en nou weet ik het ff niet meer... Hihi. Hij moet ook nog ff meer op de achterhand en in balans enzo.

kleinvosjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:26

Kirov schreef:
Ik weet dat het niet uitmaakt waar je de overgang rijdt, maar het lijkt me voor de jury duidelijker te zien rond het middenlijn gedeelte dan op het hoefslaggedeelte. Fijn dat er ook een jurylid reageert. Het wegrijden vind ik makkelijker dan het terugrijden. Bij te weinig terugrijden staat er 'overgang terug niet getoond' en bij te veel ben in bang dat ie uit de galop valt. Die van mij kan er dan wel eens zo heerlijk uitknallen. Zo van; en nou weet ik het ff niet meer... Hihi. Hij moet ook nog ff meer op de achterhand en in balans enzo.

Dat klopt, zelf reed ik het altijd in de eerste helft van de volte. Mocht het terugrijden dan niet gaan zoals je wilde en het paard valt eruit, dan heb je nog een halve volte om weer netjes aan te springen en het volgende onderdeel niet te verknallen. Het tonen van de overgangen vind ik ook erg belangrijk, duidelijk naar voren en duidelijk weer terug. Daar gewoon thuis erg goed op oefenen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:00

Kirov schreef:
Ik weet dat het niet uitmaakt waar je de overgang rijdt, maar het lijkt me voor de jury duidelijker te zien rond het middenlijn gedeelte dan op het hoefslaggedeelte.
Als jij duidelijke overgangen laat zien dan maakt dat niet uit hoor, als je zit te jureren weet je wat er komt en waar je op moet letten :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 08:07

Ik heb laatst bij het L en M geschreven en die jury zag juist wel weer graag dat het op een duidelijke plek gedaan werd. Bij voorkeur in ieder geval op een plek waar het paar vanaf de zijkant te zien is, zodat de verruiming ook goed te zien is. Maar wellicht verschilt dat ook weer per jury.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:39

ik doe het een paar passen na ik de volte in rijd en neem hem terug voor ik weer de hoefslag raak. Ik rijd wel vol weg zeg maar, maar terugnemen gaat nog te gelijkdelijk. Als ik een mooie overgang terug wil doen in enkele passen, valt mijn paard terug in draf, daarom wat gelijdelijker. Ben er nog nooit op afgestraft, denk ook niet in de L1 dat je hem gelijk terug hoeft te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:52

Marcella_e schreef:
Ik heb laatst bij het L en M geschreven en die jury zag juist wel weer graag dat het op een duidelijke plek gedaan werd. Bij voorkeur in ieder geval op een plek waar het paar vanaf de zijkant te zien is, zodat de verruiming ook goed te zien is. Maar wellicht verschilt dat ook weer per jury.

Vind dat raar.. Op een volte heb je altijd goed zicht op de middengalop, iig beter zicht dan op de lange zijde en in het M heb je het alleen nog maar op de lange zijde. En je kan niet verwachten dat iedere ruiter het op dezelfde manier doet, aangezien ja maar een paar sprongen hoeft. Toen ik zelf reed zette ik de middengalop altijd vrij vroeg in en dan hem voor de 2e helft van de volte weer terug, omdat veel paarden in de 2e helft de neiging hebben wat naar buiten te vallen.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:01

Het is belangrijker dat je laat zien dat je gecontroleerd naar je middengalop toe kan rijden, dit enkele sprongen volhoud en gecontroleerd weer terug. Waar is in principe niet belangrijk, er staat ook immers 'op de volte enkele sprongen middengalop.
Ik kan me daarintegen wel voorstellen dat een jury dit liever allemaal goed van de zijkant wil zien, om de reactie, buiging etc. te kunnen beoordelen, en of het paard niet 'uit elkaar valt'.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:20

Ik denk ook dat het is als jars zegt. Ik schreef alleen en het werd zo verteld. Er werd aangegeven dat ze dan beter zich hebben

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:36

Ik vind het in de M heerlijk dat de middengalop op de lange zijde is (ik zou toch zweren dat ik twee maanden terug een volte in middengalop moest rijden bij één van de twee M1-proeven). Rechtuit wegrijden vind ik makkelijker dan op een volte. Ook zijn ze (voor mijn gevoel) makkelijker terug te rijden, omdat ze toch al wat terugkomen in tempo voor de hoek.
Met mn paardje die er nog wel eens uit wil knallen (L1) gebruik ik meestal de eerste helft van de volte om wat te verzamelen en rijd hem dan begin van de tweede helft weg en eind van de tweede helft weer terug.
Heb overigens nog nooit commentaar gehad over de plek waar ik de middengalop reed op de volte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:43

Kirov schreef:
Ik vind het in de M heerlijk dat de middengalop op de lange zijde is (ik zou toch zweren dat ik twee maanden terug een volte in middengalop moest rijden bij één van de twee M1-proeven). Rechtuit wegrijden vind ik makkelijker dan op een volte. Ook zijn ze (voor mijn gevoel) makkelijker terug te rijden, omdat ze toch al wat terugkomen in tempo voor de hoek.
Met mn paardje die er nog wel eens uit wil knallen (L1) gebruik ik meestal de eerste helft van de volte om wat te verzamelen en rijd hem dan begin van de tweede helft weg en eind van de tweede helft weer terug.
Heb overigens nog nooit commentaar gehad over de plek waar ik de middengalop reed op de volte.

Toch rijden 9 van de 10 mensen in het M géén duidelijke overgang terug :n Erg zonde! :j