Ruiterbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Ruiterbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-12 10:19

Ik verhuis op zeer korte termijn samen met paardlief van het westen naar het oosten van het land.
Mijn pony komt in Schaarsbergen te staan.
Wat ik me nu afvraag is of je hier een ruiterbewijs nodig hebt. Ik heb vernomen dat als je op het nationaal park hoge veluwe wilt rijden je alleen een toegangsbewijs nodig hebt.
Op de site van de SRR staat weer dat je een ruiterbewijs nodig hebt om in de bossen van Arnhem te mogen rijden, maar waar ligt het grensgebied vraag ik me af.

Ik was niet van plan om mijn ruiterbewijs te halen, mede gezien de leeftijd van mijn pony (26) en mijn ruim 20 jaar rij ervaring vindt ik het daarnaast geldklopperij en een WA verzekering heb uiteraard ik al.

Kortom, weet iemand of je in Schaarsbergen en op Nationaal Park hoge veuwe een ruiterbewijs nodig hebt en wat de boete is als je geen bewijs kunt aantonen wanneer je wordt aangehouden? :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:01

In het nationaal park Hooge Veluwe heb je geen ruiterbewijs (meer) nodig.
De gemeentebossen van Arnhem stellen het wel verplicht, maar ik vraag me af waar de gemeente Arnhem dat lef vandaan haalt; het is gemeentegrond en daarmee geen prive-eigendom.
Ik vrees dat de gemeente bakzeil moet halen als iemand een boete voor de rechter laat komen........
Het ruiterbewijs heeft geen juridische status en daarmee kan en mag de overheid (dus ook een gemeente) er helemaal niets mee.

Hoe de grenzen van de gemeentebossen precies lopen zal de gemeente Arnhem je moeten vertellen. Zorg ook dat je weet wie je verteld hoe het zit; dan kun je daarnaar verwijzen op het moment dat iemand begint te zeuren.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:53

Zogauw je in de gemeente Arnhem het bosgebied in gaat waar het ruiterbewijs verplicht is wordt dat aangegeven.Er kan daar naar je ruiterbewijs gevraagd worden en ook het dragen van de gele platen is verplicht.
Doordat een landgoedeigenaar (in dit geval de gemeente) de regels bepaald heb je je daar als bezoeker aan te houden,jij bent immers gast in het gebied. Dat geldt ook voor het rijden op het ruiterpad en niet op een wandelpad,het stapvoets voorbij gaan van wandelaars enz.

Het wel/niet eens zijn met het ruiterbewijs is natuurlijke een hele andere discussie :D

Laat je het voorkomen heb je juridisch geen poot om op te staan,je hebt je aan de opgestelde regels van de eigenaar te houden.

Leuke anekdote,bij wisselen van paarden niet de gele platen meeverwisseld,dus niet meer overeenkomend met nr. ruiiterbewijs, allebei dus een boete en waren ook buiten de paden :o 60 eurietjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:57

dagmach schreef:
Zogauw je in de gemeente Arnhem het bosgebied in gaat waar het ruiterbewijs verplicht is wordt dat aangegeven.Er kan daar naar je ruiterbewijs gevraagd worden en ook het dragen van de gele platen is verplicht.
Doordat een landgoedeigenaar (in dit geval de gemeente) de regels bepaald heb je je daar als bezoeker aan te houden,jij bent immers gast in het gebied. Dat geldt ook voor het rijden op het ruiterpad en niet op een wandelpad,het stapvoets voorbij gaan van wandelaars enz.

Het wel/niet eens zijn met het ruiterbewijs is natuurlijke een hele andere discussie :D

Laat je het voorkomen heb je juridisch geen poot om op te staan,je hebt je aan de opgestelde regels van de eigenaar te houden.

Leuke anekdote,bij wisselen van paarden niet de gele platen meeverwisseld,dus niet meer overeenkomend met nr. ruiiterbewijs, allebei dus een boete en waren ook buiten de paden :o 60 eurietjes

Voor dat buiten de paden rijden krijg je alleen al een boete van 60 euro en dat is volkomen terrecht. Juist door dat gedrag worden steeds meer gebieden afgesloten; en bedankt!

Als je sec voor het ruiterbewijs de zaak voor laat komen, zal de gemeente bakzeil moeten halen. Immers, de gemeente is overheid en daarmee heeft ze andere pichten jegens de burger als het gaat om toegang tot gebieden dan bos in prive-eigendom, zoals natuurmonumenten!