Buitenrit, hoe dit aanpakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elmyh

Buitenrit, hoe dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:45

Ik wil heel graag met mijn paard ( 13 jarige Fries) weer buitenritten gaan maken. Ze is dit in het verleden wel gewend bij de vorige eigenaar, maar sinds ik haar heb, heb ik me hier nog niet aan gewaagd. Wel een paar maal een stukje buiten de bak gereden, maar dan wordt ze supernerveus en kijkerig.
Ook wordt ze ontzettend ongedurig en onrustig zodra ik haar bij de pony vandaan haal, ze zijn enorm aan elkaar "gehecht"
Hoe pak ik dit het beste aan, samen met de pony gaan oefenen, of juist niet, want dan misschien straks het probleem dat ik niet alleen met haar de weg op kan?
De pony is echt een arabier, nerveus en kijkerig, en ook niet echt rustig op buitenrit.
Graag tips/ adviezen hoe ik dit het beste aanpak, het lijkt me zo geweldig om met haar hier de natuur in te kunnen gaan.

MarliesV

Re: Buitenrit, hoe dit aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:47

Hoe is ze aan de hand? Anders zou ik eerst een aantal keren met haar aan de hand een vast rondje maken. Die kan je dan later gaan rijden en uitbereiden.

Ik ga meestal samen met een fietser met paarden die het spannend vinden. Inderdaad niet met een ander paard om ze te leren wennen aan het 'alleen' op pad gaan. In het begin vinden ze echt steun aan de fietser er bij. Dit bereid ik telkens uit door de fietser stil te zetten en zelf door te rijden enz.

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 22:49

Aan de hand maakt ze zich erg groot. Met die fietser erbij vind ik wel een prettig idee, ook voor mezelf, dan is er in ieder geval iemand bij die kan helpen mocht er iets misgaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 07:55

Extra advies: maak er geen vast rondje van, maar juist variabel. Als je paard idd kleeft aan de andere pony, heeft ze na twee keer door wat het (vaste) rondje is, en heb je de kans dat ze op het stuk terug richting stal enorm gaat lopen trekken en drammen.

Andere tips: ga als het enigzins mogelijk is met de trailer weg, dan verbreek je de band met stal en de andere pony als het ware. Spreek ergens in een bos af met iemand anders met een paard, en rij samen.

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 18:10

Misschien kun je eerst proberen een buitenrit te maken samen met iemand die op een rustig, ervaren paard rijd, als dat paard het goede voorbeeld geeft neemt jouw paard het misschien over.

shirazdavis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:17

Ik kan eigenlijk ook alleen maar aanraden met een (ouder) rustiger paard naar buiten te gaan de eerste keer (tot keren)
Denk dat het ''plakken'' met het arabiertje latere keren dan wel zal meevallen .
Een fietser erbij kan ook natuurlijk daarvan vind ik het nadeel dat als je het paard niet bij je kan houden er dus niks te plakken is .
Een ander paard als baken lijkt mij iets geruststellender maar ja je met deze optie natuurlijk wel hebben

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:42

Een rustig goed voorbeeld paard lijkt mij ook het beste. En vooral in kleine stapjes opbouwen.
Toen ik mijn paard kocht was ze helemaal niets gewend. Ik ben eerst met haar gaan wandelen. Eerst kleine stukjes en steeds iets verder van het terrein af. Hoe verder we gingen, hoe nerveuzer ze werd. Dus ik probeerde altijd het punt te zoeken dat ze nog wel hanteerbaar was, maar dat ze toch één stapje verder was gegaan dan ze zelf voor mogelijk had gehouden :D
Ik ben hier een aantal maanden mee bezig geweest. Zodra ik op haar zat deed ze geen stap het terrein af. Zelfs als ik haar gezadeld had en naast haar ging lopen wilde ze niet het terrein af. Pas toen dat wandelen erg goed ging en ze dat ook leuk begon te vinden (lekker aan de hand grazen tussendoor)ben ik begonnen met buiten rijden. De eerste keer zat mijn instructrice op mijn paard en ik op een relaxte pony er naast. Dit omdat mijn paard dus echt ging steigeren en spoken als ik probeerde het terrein af te rijden. Mijn instructrice kon dit beter opvangen. Zij heeft mij tijdens dit eerste (stap-) ritje, uitgelegd hoe ik op het gedrag van mijn paard moest reageren. De dag daarna gingen we weer, maar toen zat ik zelf -bloednerveus- op mijn eigen paard. Zij praatte me er door heen.
Ik ben daarna veel gaan oefenen, had twee ruiters met zeer betrouwbare paarden die mij wel op sleeptouw wilden nemen. Zo heb ik lange tijd achter deze paarden gereden. (mijn paard weigerde in eerste instantie om ernaast te lopen, laat staan voorop).
Pas na ongeveer twee jaar, toen het buitenrijden met de andere paarden steeds beter ging en ik ook steeds meer zelfvertrouwen kreeg, ben ik alleen met haar naar buiten gaan. Te beginnen met een mini rondje uitstappen. Dit heel langzaam en met veel moeite opgebouwd. Inmiddels kan ik alleen buiten rijden, maar nog niet echt relaxed: met name op de terugweg is het tempo haast niet meer te controleren en mis ik idd een paard om even achter te gaan hangen.
Nu ik recentelijk naar een andere stal ben verhuisd, doen we weer een stapje terug. Doordat ze de omgeving nog niet kent is ze weer wat onzekerder en begin ik weer met wandelen, daarna met een betrouwbaar paard mee en pas dan weer alleen. Ik denk niet dat ik daar weer twee jaar over hoef te doen :D , maar beter zo, dan dat ze er een keer met me vandoor gaat en terug naar stal rent, of zo idioot doet dat ik er naast lig. -O-

LauravW22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 22:22

Ik snap je probleem en ik heb dit ook met mijn paard gehad, hij is ook erg dribbelig en nerveus. Ik ben dit paasweekend voor het eerst op buitenrit geweest met een groepje van 4 anderen. Mijn paard wil altijd wel graag vooroprijden en heb ik dus als 2e gereden. Ik ben ook niet met zijn maatje gegaan maar met andere paarden van stal. Dit waren rustige paarden op buitenrit en hadden al aardig wat ervaring. Hierdoor heeft hij zich heel rustig gedragen en keek hij helemaal nergens meer naar op een gegeven moment, want de rest deed ook niks.

Probeer dus met een groepje te gaan en niet met zijn maatje, want kan hij zich alleen maar richten op de andere paarden en ga in het midden een beetje rijden, want dan blijven ze meestal gewoon bij de groep!! (a)

Succes!!