CPO in Noord-Holland; hippisch wonen; interesse?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

connepon85

CPO in Noord-Holland; hippisch wonen; interesse?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 08:52

Voor veel mensen is het een droom om paarden aan huis te hebben, zo ook voor mij. Helaas kost dit erg veel geld. Nu zijn er mogelijkheden om de kosten van het hebben van een paard aan huis te verlagen door 1) het delen van de faciliteiten met omwonenden (a la Hippisch Wonen Almere) en 2) door dit te bouwen middels een CPO. CPO staat voor collectief particulier opdrachtgeverschap en betekent het samen met andere particulieren bouwen van je eigen koopwoning.

Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die dit in Noord-Holland zouden willen realiseren.

Ik zal even puntsgewijs aangeven wat mijn idee inhoudt:

* Kostenverlagend bouwen door de CPO-constructie (zo bespaar je vanwege schaalvoordelen en omdat je zonder winstoogmerk bouwt; je betaalt dus niet voor de winst die een projectontwikkelaar maakt)
* Zelf invulling geven aan hoe je huis er uit komt te zien + over welke faciliteiten/hoe en wat (binnen een bepaald kader; zie hieronder)
* Ongeveer 36 woningen (hangt af van wat de grondprijs is; hoe goedkoper de grond; des te minder huizen je hoeft te bouwen om samen de faciliteiten te kunnen betalen)
* Iedereen heeft zijn eigen stal en bepaalt dus ook zelf de verzorging (dus geen groepsstalling zoals een pensionstal); (eigen stal grenst aan de faciliteiten)
* Faciliteiten a la binnenbak, buitenbak, stapmolen, longeercirkel in het midden met woningen er omheen (achtertuin grenzend aan de faciliteiten)
* Iedereen is zo min mogelijk afhankelijk van elkaar doordat iedereen zijn eigen stalling heeft.
* Iedereen heeft zijn eigen stuk weiland (grootte afhankelijk van beschikbaarheid gemeente en grondprijs)
* De wijk wordt in een landelijke stijl gebouwd (als voorbeeld Sinnige Bouw, dus westfriese stolpen idee)
* 2 onder 1 kap en opgesplitste stolpen om goedkoper te kunnen wonen, maar toch een kwalitatief goed huis en luxe uitstraling.
* Je kunt samen met 1 (in het geval van 2 onder 1 kap) buurman of meerdere (in het geval van appartementen in stolp) bepalen hoe het huis er uit komt te zien zo lang het geheel maar past in de landelijke (stolpen)sfeer. (Variatie is leuk zo lang het maar wel dezelfde uitstraling heeft)

CPO geeft je als eigenaar veel vrijheid, maar ik geef wel duidelijk aan wat ik persoonlijk mooi vindt qua uitstraling. Dus landelijk ipv hypermodern. Ik denk dat het belangrijk is om dat kader aan te geven, omdat je anders nooit tot overeenstemming kunt komen. Je moet namelijk wel op 1 lijn zitten met wat je ongeveer mooi vindt. Welke vorm woning (er zijn binnen de sfeer van westfriese stolpen heeft veel mogelijkheden), welke stenen, kleur kozijnen etc. etc. etc. je verder wilt, moet je vervolgens lekker zelf weten.

Verder sta ik uiteraard open voor suggesties. Bovenstaande is slechts een idee. Al is het hebben van je eigen paard in een eigen stal voor mij wel een harde eis.

Als er meer mensen zijn die met een soortgelijk idee rondlopen, dan hoor ik het graag! *\o/*

Emma_s_girl

Re: CPO in Noord-Holland; hippisch wonen; interesse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:05

Voor mij is dit geen optie omdat ik niet in NH woon en omdat ik geen eigen paard heb, maar ik vind het idee wel interessant.
Minder gecharmeerd ben ik van het idee van eigen weiland en eigen stal. Als je maar een paard hebt, dan staat het paard in beginsel alleen op de wei en op stal. Dat lijkt me niet wenselijk, dus enige manier van delen zou in mijn ogen voordelen hebben. Daarnaast lijkt weidemanagement mij praktischer en kunnen de paarden op een (gedeeld) grotere wei staan. Een eigen stal betekent dat je alles zelf bepaalt, maar dat je ook zelf alles moet doen, 7 dagen per week. Je zou natuurlijk medebewoners van het project kunnen vragen om het soms van je over te nemen, maar of dat de meest handige oplossing is?
Genoeg stof om over te praten en om over na te denken. Ben benieuwd hoe iedereen erover denkt.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:11

Absoluut veel om over na te denken en verschillende opties om in overweging te nemen.

Mbt het weiland. Natuurlijk kun je wel met je buren afspreken dat je 2 of meer landjes bij elkaar voegt zodat ze samen op een groter weiland staan. Ik heb alleen wel het idee dat je mensen wel de gelegenheid moet geven om hun eigen weiland te hebben. (Ik heb bijv. 2 paarden die ik samen op de wei zet en vind het prettiger als ze samen staan ipv in een grote groep)

Mbt de stal geldt eigenlijk hetzelfde. Mijn idee was om grenzend aan de achtertuinen een hele lange stal te maken die je desgewenst kunt opsplitsen (bijv. gelijk aan de erfgrens). Ook hier zijn natuurlijk verschillende opties mogelijk. Het is maar net wat je wilt (heb je 1 paard of bijv. meerdere?).

Het is inderdaad een nadeel dat je 24/7 alles zelf moet doen, al zou je met je buren een schema kunnen maken als daar animo voor is. Voordeel vind ik wel dat je alles zelf kunt bepalen (bodembedekking/voer) en dat je gewoon je eigen vrijheid hebt. Als je een gezamenlijke stal hebt, is ook de kans op conflicten groter lijkt mij.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:15

Ik vind het een interessant concept, het maakt wonen met paarden mogelijk voor mensen die dat anders nooit zouden kunnen realiseren.
Wat ik me afvraag is hoe je dan de faciliteiten onderhoudt, zijn daar onderhoudskosten voor? Als een soort vereniging van eigenaren die ook verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van het terrein? En hoe ga je dan om met het organiseren van evenementen etc?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:23

Om een CPO te kunnen starten moet je een vereniging (of stichting geloof ik) oprichten en in die vereniging bespreek je het hele voortraject (wat heel intensief kan zijn). Ook bepaal je in de vereniging gezamenlijk hoe je omgaat met onderhoudskosten en ook welk onderhoud je wilt laten doen en wat je bijvoorbeeld zelf doet.

Je zult toch moeten denken aan servicekosten, want eens zal de weide aangepakt moeten worden of bijvoorbeeld de bodem van de bak. Maar denk ook aan de afvoer van mest. Gelukkig zijn de lange termijn onderhoudskosten niet zo hoog omdat je het met mensen deelt. Mestkosten heb je natuurlijk altijd wel en is afhankelijk van hoeveel paarden je hebt (bijvoorbeeld).

En hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper het is.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:45

Ik ken stallen waar iedereen zelf bepaalt welk voer en stroeisel hij gebruikt en dit dan, al dan niet gezamenlijk inkoopt. Werkt naar mijn idee goed. Gezamenlijk inkopen kan ook weer schelen. Als particulier/eenling betaal je naar mijn idee altijd meer. Geldt natuurlijk ook voor andere kosten die je maakt, zoals huis, stal en wei.
Idd. als je 2 paarden hebt is het een ander verhaal ;-).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 09:54

Emma_s_girl schreef:
Ik ken stallen waar iedereen zelf bepaalt welk voer en stroeisel hij gebruikt en dit dan, al dan niet gezamenlijk inkoopt. Werkt naar mijn idee goed. Gezamenlijk inkopen kan ook weer schelen. Als particulier/eenling betaal je naar mijn idee altijd meer. Geldt natuurlijk ook voor andere kosten die je maakt, zoals huis, stal en wei.
Idd. als je 2 paarden hebt is het een ander verhaal ;-).

Daar heb je inderdaad gelijk in. Je zou alsnog wel je eigen stal kunnen hebben, maar wel gezamenlijk inkopen. Nouja, zoals je ziet, er zijn veel mogelijkheden :+

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:26

Om die te ontdekken heb je waarschijnlijk (mede) dit topic geopend ;-).

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:34

yep :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:43

Ik vind het idee leuk, maar zie beren op de weg voor de practische kant. Zoals altijd als je dingen deelt met meerdere mensen krijg je de vraag 'wie bepaald'.
=Wie bepaald wanneer de bak aangepakt moet worden?
=Wie bepaald wanneer er geschilderd moet worden?
=Wie bepaald wat er gedaan moet worden bij geschillen?
=Wie bepaald wat er op welke plek gedaan mag worden (binnenbak alleen dressuur? Of alleen western? Of alles, maar niet tegelijkertijd? En wie dan op welke tijden?)
=Wat ga je doen als mensen slordig blijken om te gaan met de faciliteiten?
=Wat ga je doen als blijkt dat je het onvermijdelijke gezeur krijgt: 'maar ik rijd nooit in de binnenbak, dus ik hoef ook niet te betalen voor het onderhoud'?
=Wat ga je doen als buren B besloten hebben een BBQ te geven, en de buitenbak hiervoor al ideale plaats zien? Of hun eigen weilandje?
=Of als buren D een grote trampoline in de tuin zetten, en tentjes, en een badje, en heel hard slechte muziek en iedere dag 15 kinderen over de vloer die rondrennen en krijsen?
=Wie betaald er als er dingen kapot gaan?

Daarnaast loop ik ook op tegen het sociale gedeelte. Buren hebben al wel vaker ruzie om kleine dingen, net als dat er op pensionstallen vaak een vervelende sfeer kan komen te hangen als mensen anders over bepaalde dingen denken. Alleen nu creeër je meer ruimte voor irritaties, omdat mensen niet alleen buren zijn maar ook faciliteiten delen, waar ze ook nog eens de daadwerkelijke kosten voor betalen (dus niet een vast bedrag per maand). Hier verplaats je je paard toch een stuk minder makkelijk.

En het sociale gedeelte voor de dieren. Iedereen een eigen stal, iedereen een eigen landje = heel weinig sociaal contact voor de paarden.

Ik zou dit al een (iets) beter idee vinden als het een pensionstal aan huis idee was, dus een grote stal waar alle paarden staan, een manager die het reilen en zeilen bestiert en die dus ook beslissingen kan maken.

En ik denk dat het heel moeilijk is om bijna 40 gezinnen te vinden die exact hetzelfde mooi vinden. Je voorgestelde stijl is nogal uitgesproken qua smaak, en ik denk dat het lastig wordt om zo veel mensen te vinden die hetzelfde willen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:50

Ik begrijp de problemen die je ziet; die zie ik zelf ook wel. Alleen voor zulke dingen heb je dus een vereniging waar regels in staan (statuten/huishoudelijk reglement) waar je van tevoren afspraken maakt en waar gestemd wordt over bepaalde zaken (democratisch). In mijn reguliere werk heb ik veel te maken met verenigingen. En waar het ook over gaat; er zijn altijd verschillende ideeën en meningen, waardoor het maken van duidelijke afspraken en deze officieel vast laten leggen van afspraken heel belangrijk is.

Mbt stal en landje zie vorige opmerking.

Misschien is het inderdaad heel lastig om zoveel mensen te vinden. Ik heb geen idee, maar ik zet nu gewoon een eerste stap om er achter te komen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:36

persoonlijk zou ik er niet voor gaan, ik moet er niet aan denken om met zo veel paardenmensen op een kluitje te wonen , ik hoef op zich geen faciliteiten als een binnenbak en een stapmolen en stallen,
een flinke wei met paddock en een schuilstal en ik ben klaar, lekker simpel houden allemaal ;)

ik verwacht bij een dergelijk iets ook aardig wat problemen met mensne onderling die het allemaal op hun eigen manier willen hebben(paardenvolk is over het algemeen vrij eigenwijs :+ )

mocht je de juiste mensen bij elkaar kunnen vinden dan zou het best een kans van slagen hebben
maar bij paarden aan huios, heb ik zelf gewoon een heel ander beeld van wat ideaal is

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 23:38

Is dat hippisch wonen in Almere eigenlijk ooit succesvol geworden?

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 07:10

Geen idee. Ik wil daar eerdaags even over bellen.

Wat ik alleen jammer vind van almere is dat je je paard niet bij huis kunt hebben (ik heb 2 rijpaarden, alleen zou niet wenselijk zijn). Dan is het voor mij meer dat je dicht bij je pensionstal woont, al zijn er ook mensen die dat juist beter vinden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 07:15

EDIT misschien zijn kleinschaligere projecten met minder woningen ook een optie. Je reduceert dan ook een deel van de kosten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 09:10

Equimotion schreef:
Is dat hippisch wonen in Almere eigenlijk ooit succesvol geworden?

Is dat dan daadwerkelijk gerealiseerd???
Ik heb de plannen gezien, maar nooit iets gehoord over de daadwerkelijke realisatie.

Maar even concreter: hoe zie je stalling en vooral weidegang gerealiseerd? Aan wat voor oppervlakte per paard denk je dan?

Ander punt, aanhakend op de bedenkingen van Vjestagirl, hoe ga je de kennis borgen die nodig is voor onderhoud aan de faciliteiten en bijvoorbeeld grootschalige inkoop van (ruw)voer.
Feitelijk wil je een akkerbouwbedrijf gaan bedrijven, zonder akkerbouwers. Ongeacht of je je produkten inkoopt of zelf produceert, je zult de kennis nodig hebben om te kunnen beoordelen of het spul van voldoende kwaliteit is.

connepon85 schreef:
Ik begrijp de problemen die je ziet; die zie ik zelf ook wel. Alleen voor zulke dingen heb je dus een vereniging waar regels in staan (statuten/huishoudelijk reglement) waar je van tevoren afspraken maakt en waar gestemd wordt over bepaalde zaken (democratisch). In mijn reguliere werk heb ik veel te maken met verenigingen. En waar het ook over gaat; er zijn altijd verschillende ideeën en meningen, waardoor het maken van duidelijke afspraken en deze officieel vast laten leggen van afspraken heel belangrijk is.

Mbt stal en landje zie vorige opmerking.

Misschien is het inderdaad heel lastig om zoveel mensen te vinden. Ik heb geen idee, maar ik zet nu gewoon een eerste stap om er achter te komen.

Democratische beslissingen zijn zelden de beste beslissingen. De meeste mensen zijn helemaal niet in staat om na te denken over de (verstrekkende) gevolgen van beslissingen en baseren hun mening op de waan van de dag, met alle gevolgen van dien voor de staat van onderhoud en beleid in zo'n toko.
Zulke beslissingen moeten worden genomen door mensen die in staat zijn het belang van de gehele toko te doorzien en dat boven hun eigen belang stellen. Het gros van de mensheid is niet eens in staat het belang van de toko te zien, laat staan die belangen boven hun eigen belangen te stellen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:02

Citaat:
Democratische beslissingen zijn zelden de beste beslissingen. De meeste mensen zijn helemaal niet in staat om na te denken over de (verstrekkende) gevolgen van beslissingen en baseren hun mening op de waan van de dag, met alle gevolgen van dien voor de staat van onderhoud en beleid in zo'n toko.
Zulke beslissingen moeten worden genomen door mensen die in staat zijn het belang van de gehele toko te doorzien en dat boven hun eigen belang stellen. Het gros van de mensheid is niet eens in staat het belang van de toko te zien, laat staan die belangen boven hun eigen belangen te stellen.

Daar heeft Ikke wel een belangrijk punt, denk ik.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:08

www.landgoedvossemeer.nl is eenzelfde soort concept alleen dan in de buurt van Dronten, geen idee in hoeverre het al uitgevoerd is hoor, maar misschien interessant om eens info in te winnen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:11

moet er niet aan denken zeg om zo mijn paard te houden, met 40 man gebruik maken van alle faciliteiten, dat komt overheen qua drukte als op een grote pensionstal/manege staan.
daarbij staat je paard in zn eigen stalletje, alleen....
ik denk dat het beter zou zijn als je bijvoorbeeld per 10 mensen 1x facileiten ter beschikking hebt, zodat je niet die immense drukte hebt zoals je op grote pensionstallen wel eens ziet als iedereen savonds na het werk en eten wil gaan rijden, lijkt me echt vreselijk!
en ook per bijvoorbeeld 10 mensen 1 grote gezamelijke wei hebt, maar dat mensen ook de mogelijkheid hebben om hun paard apart te zetten....
lijkt me erg moeilijk om zoiets te realiseren, iedereen wil toch alles weer op zijn eigen manier doen.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:24

veneri schreef:
moet er niet aan denken zeg om zo mijn paard te houden, met 40 man gebruik maken van alle faciliteiten, dat komt overheen qua drukte als op een grote pensionstal/manege staan.
daarbij staat je paard in zn eigen stalletje, alleen....
ik denk dat het beter zou zijn als je bijvoorbeeld per 10 mensen 1x facileiten ter beschikking hebt, zodat je niet die immense drukte hebt zoals je op grote pensionstallen wel eens ziet als iedereen savonds na het werk en eten wil gaan rijden, lijkt me echt vreselijk!
en ook per bijvoorbeeld 10 mensen 1 grote gezamelijke wei hebt, maar dat mensen ook de mogelijkheid hebben om hun paard apart te zetten....
lijkt me erg moeilijk om zoiets te realiseren, iedereen wil toch alles weer op zijn eigen manier doen.

Ik zit nu wat berekeningen te maken voor een kleinschaliger project. Mn laptop is alleen stuk, dus dat zit een beetje tegen (gisteravond laten vallen, vrijdag de 13e he?)

Ik zit nu op 15 woningen; waarbij ik even de mogelijkheid vrijlaat voor eigen stal (wanneer je meer dan 1 paard hebt) en een gezamenlijke stal (wanneer je 1 paard hebt).

Met zn 15en wordt het al wat overzichtelijker. Wanneer je een eigen stal hebt; kun je het vergelijken met dat je dichtbij de rijvereniging woont. Bij een rijvereniging worden dezelfde dingen geregeld (bak slepen; erf netjes houden etc). Voor een gezamenlijke stal is het meer complex.

Grootte weiland hangt af van beschikbaarheid, grondkosten en je eigen budget.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:29

Susanne_ schreef:
http://www.landgoedvossemeer.nl is eenzelfde soort concept alleen dan in de buurt van Dronten, geen idee in hoeverre het al uitgevoerd is hoor, maar misschien interessant om eens info in te winnen.

Kan het helaas niet zo goed op mijn mobiel bekijken.

Bedenk overigens wel dat mijn idee op basis van CPO is, dus zonder winstoogmerk tegen kostprijs bouwen. Dit kan heel kosten schelen. Daarnaast stellen provincies subsidies beschikbaar om het proces door een deskundige partij, bijvoorbeeld BIEB, te laten begeleiden. Die helpen ook als je niet uitkomt over wat je gezamenlijk wilt. :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:36

Nou ik heb eergister een mail gehad van wonen bij je paard. En ze gaan het ontwikkelen. In mei begint het al volgens mij.
De kosten van een rijtjeshuis 200000 en een vrijstaande woning is 400000, ze gaan ong 20 huizen bouwen, aan het bos en grenzend aan weilanden.
Ik kan het mailtje wel hier plaatsen wat ik heb ontvangen. Ik zit nu alleen op mn mobiel dus dat zal vanavond worden.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 11:43

Interessant zeg! Dat is toch in de buurt van emmeloord? Weet je ook iets van servicekosten?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:03

Van de servicekosten staat niks vermeld. Maar lijkt mij wel dat je dat uiteindelijk krijgt.
Ik weet ff niet meer in welke plaats ze het gaan bouwen. Ik kijk wel ff in me mail ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:07

PERSBERICHT
Donderdag 12 maart: ondertekening intentieovereenkomst Vijfspan Nobelhorst
Wonen bij je paard in Almere-Hout in aantocht
Op donderdag 12 maart wordt de overeenkomst met initiatiefnemer –Vijfspan Nobelhorst-- voor stadsdorp Nobelhorst ondertekend. Het gaat om wonen in de nabijheid van je paard. In het nieuwe stadsdorp Nobelhorst in Almere Hout worden in totaal 4.300 woningen gerealiseerd. De gemeente Almere en woningcorporatie Ymere heeft initiatiefnemers uitgenodigd om hun ‘dromen’ met een initiatief voor Nobelhorst op papier te zetten. Vervolgens heeft projectorganisatie Nobelhorst onder de initiatiefnemers een selectie gemaakt.

Samen optrekken
Door diverse initiatiefnemers zijn plannen ingediend, waaronder ook initiatieven voor wonen met paarden. Coby de Boer (Wonen Bij Je Paard) met Erik Eijsbouts (BDG Architecten) en Laura Weeber (Huis & Paard/Laura Weeber Architect) zijn één van de initiatiefnemers. Beiden presenteerden een soortgelijk wooninitiatief met paarden, waarna besloten is om samen de krachten te bundelen.

Ondertekening intentieovereenkomst
Met projectorganisatie Nobelhorst is overeenstemming bereikt om het woonproject binnen het nieuwe stadsdorp Nobelhorst te realiseren. Op donderdag 12 april a.s. wordt om 11.00 uur op locatie (Vinkweg 15, Almere) de intentieovereenkomst door projectbureau Nobelhorst en de initiatiefnemers ondertekend.

Initiatief Vijfspan Nobelhorst
Aan de Oostzijde van Almere, met de A6 als noordgrens en bos aan de zuid- en oostzijde, ligt de beoogde locatie tegen een weidestrook van ca. 30 meter. Hier kunnen de paarden vrij op grazen. Ook de nieuwe ruiterroute, de kathedralentrial, loopt langs de woonwijk en is zeker een aanwinst. Zo kan je direct het bos in en de paarden de vrije teugels geven. Vijfspan Nobelhorst biedt wisselende uitzichten: vanuit het huis kijkend naar je eigen paard, gelegen aan een bosrijke omgeving, grenzend aan het prachtige bosgebied van Almere Hout-bosgebied en met directe uitrij- en ruiterpaden. Het gebied wordt verdeeld in 4 woonerven met kavels vanaf ca. 150 - 400m² voor totaal 20 woningen en 20 paarden. 4 Woonerven met 4 x 5 gemeenschappelijke groepsstallen, waarvan 4 vrijstaande woningen en 16 hoek- en rijwoningen. Prijsindicatie: rijwoning met stal vanaf € 200.000,- ; vrijstaande woning met stal vanaf € 400.000,- vrij op naam.