verzorgpony bokt naar me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hannah41

verzorgpony bokt naar me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:48

Hallo allemaal!
Ik verzorg al een tijdje (ong. 2 jaar) 2 minishetlanders: Doortje en dora.
doortje is ongeveer 5 en dora net 2. ze zijn vroeger mishandeld geweest maar de eigenaar heeft ze op geknapt en je merkt er niets meer van (mishandeld in de vorm van ziek en slechte verzorging niet slaan!). Dora doet de laatste tijd heel raar, als ik bezig ben met het hooi, haar been optil om hem uit te krabben (als zij er net geen zin in heeft), als ik met de andere pony vrijheids dressuur doe en zij nog niet aan de beurt is met het krijgen van een beloning, enz. begint ze naar me te bokken. Ze bokt hier bij echt naar mij! vroeger was ze super lief en deed ze nooit wat. Ik heb de eigenaar er al meedere malen bij gehaald maar als zij er bij is (volwassene) doet dora niks. ze zegt dat het komt doordat ze aan het puberen is en te weinig beweging krijgt, dit aangezien ze achter het huis van de eigenaar staan en de wei waar ze eerst stond besproeid zijn met gif, krijgt ze alleen beweging als ze met ze gaan wandelen (ongeveer 2x per week).

Het licht dus blijk baar echt aan mij, dus ik zou graag tips willen hoe ik dit kan voorkomen en hoe ik haar evt. moet straffen voordat ze een keer echt raak trapt! hier ene foto van de pony:
http://tinypic.com/r/343m88m/5
Bedankt voor het lezen!
groetjes hannah999

hannah41

Re: verzorgpony bokt naar me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:12

niemand?

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:15

Het lijkt mij een dominantieprobleem als ze het wel naar jou doet maar niet naar iemand anders. Dus ik denk dat je toch echt een keer flink boos zal moeten worden, Kun je haar niet longeren o.i.d, daar kun je vaak wel 'respect' van je paard mee winnen. Toch zou ik als een pony naar mij gericht zou bokken, hem een behoorlijke pets op z'n kont geven met een zweep, want dat mag ie natuurlijk niet zomaar doen en is nog gevaarlijk ook! Zou je het niet kunnen voorkomen door als je met de ene pony bezig bent, de andere niet in de buurt te late, dus ergens anders neerzetten ofzo? Succes in ieder geval!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:44

helaas heb ik geen plek tot mijn beschikking waar ik ze apart kan zetten of kan longeren. de rest van je tips zou ik wel proberen op te volgen, bedank!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:08

Waar staan de pony's nu dan als ze geen beweging krijgen?
Tja je zult toch streng moeten zijn maak maar eens een onverwachte beweging of neem een zweepje mee als ze haar kont draait direct corrigeren.
Longeren met een jonkie van 2 niet aan beginnen.
Verder kun vragen aan de eigenaar of ze met prikpaaltjes een klein stukje af kunnen zetten zodat je rustig kan werken.

xxxxLilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:37

hmm dominant, niet gaan slaan dan maak je het erger. je moet het met beleid doen. je kan wel lekker met een zweep gaan meppen maar hij begint jou daardoor echt niet liever te vinden! mijn Shetje was ook heel lief en begon ook ineens naar mij te bokken dat bleek ook een vorm van beweging te kort te zijn, als hij wat deed bijvoorbeeld trappen naar mij, ging ik gewoon recht voor m staan helemaal naar hem toegedaaid schouders omhoog en naar hem kijken, niet laten merken dat je bang bent, zo gaat hij jou als leider zien. klinkt hel raar allemaal maar ik doe aan parelli (natural horsemanship) en hij heeft mij niet meeer getrapt. ook ging ik hem natuurlijk meer beweging geven. maar slaan helpt niet, je moet hem natuurlijk ook niet belonen of aaien dan want dan bevestig je zijn gedrag. een paard van 2 zit nog niet in de puberteit! dat komt pas met 4 jaar.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 15:37

ze staan in een soort grote uitloopstal.
bedankt xxxxlilly hier heb ik veel aan!

Nienke15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 15:50

Probeer duidelijk te zijn en als je ze niet kan belonen met snoepjes, probeer het dan met een knuffel of een aai ofzo..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 13:23

ik ben er achter gekomen dat ze het juist doet voor snoepjes! bij van die brok dingetjes als ik ze alleen al vast hebt begint ze al ongeduldig te bokken

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:19

Met 2 gaan ze grenzen opzoeken, dus geef haar die grenzen. Wees duidelijk wat wel gewenst is en wat niet en wees daar consequent in.
En er is niets mis met een gepaste lel als die lieve kleine naar je bokt. Daar gaat ze namelijk grof over een grens heen, als je dat niet passend beantwoordt gaat dat van kwaad tot erger.
Als ze begint te bokken als je haar vast hebt voor "brok dingetjes" dan stuur je haar weg, er wordt niet geschooid en al zeker niet geëist door zo'n kleuter. Als ze gaat bokken, dan worden er geen brokjes verdient, dan kan ze wegwezen en negeer je haar tot ze op een vriendelijke manier vraagt of ze wat mag doen. En dat lief vragen doet ze dan op gepaste afstand en niet door direct bij je op schoot te komen staan en in je zak te duiken.

Frietjeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 15:10

Blijf duidelijk, beloon haar, maar niet te veel, want dan word ze hebberig.

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:51

Het lijkt alsof ze de baas over jou is..
Misschien alleen knuffel en geen snoepjes

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:57

Als ze naar je bokt, maar je kan er niet bij om een pets te geven, schop dan even wat zand naar haar of een steentje op haar kont, gewoon even dat ze schrikt. Meestal stoppen ze dan wel. Een boze brul helpt ook wel eens.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:11

BEDANKT VOOR DE TIPS!
er is wel een probleempje, ze draaid rondjes terwijl ze bokt. ik moet dan vooral maken dat ik weg kom, bij haar voorkant. dat ik geen tijd heb om haar een oplawaaier te geven.

Greek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:14

Benader haar dan niet van de achterkant, maar alleen van de voorkant :P

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 13:06

Dominantie kan het zijn.

Josjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:28

Wij hebben ook een shetlandmerrie als gezelschap voor ons grote paard. Ik maak regelmatig een wandelingetje met haar. Toen ze bijna 3 was en als ik met haar ging wandelen dan trapte ze ook in het rond. Vooral als we even gingen rennen en dan weer naar stap dan was ze helemaal geïrriteerd en gaf ze mij dus gewoon een trap! En dat strafte ik natuurlijk ook wel af.

Toen een keer ze het weer deed, ben ik ontzettend boos geworden, heb heel erg tegen haar geschreeuwd, een klap gegeven en ze was toen zo bang geworden omdat ik dit normaal nooit tegen haar doe. Toen ben ik stug doorgelopen en je zag gewoon dat ze om vergiffenis vroeg en toen heb ik haar maar een knuffel gegeven en ''weer goedgemaakt''. Sindsdien heeft ze nog nooit weer een trap gegeven of mij zeer gedaan.
Soms kan eventjes heel boos worden wel helpen, ik heb ervaring want ik heb nu echt een ontzettend leuke kinderpony aan over gehouden :)

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:52

Geen snoepjes meer in dr buurt, kunnen ze heel vervelend van worden.

Tjebbelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 15:03

Mijn verzorg pony deed dat eerst ook. En ook bijten enzo. Vooral met vrijheidsdressuur ging ze me bijten en bokte naar me. Ik vroeg toen aan de eigenaresse wat er aan de hand kon zijn. Ze zei omdat de pony nog jong is ze aan het puberen kon zijn maar ook omdat ze heel erg ongeduldig en dominant was. Ik ben toen gestopt met snoepjes en over gegaan in paardenbloemen :) Het werkte opzich wel maar ze bleef bokken naar me. Ik ben weer naar de eigenaresse gegaan en ze is weer een keer gaan kijken naar me als ik met de pony bezig was. Ze zei dat ik strenger voor de pony moest zijn en haar goed moest laten zien wat wel en niet mocht. Ik ben ook meer gaan rijden op de pony ( ik ben nogal groot en de pony klein dus daarom deed ik dat eerst niet) en dan na een bosrit verder gegaan met vrijheidsdressuur. Dit keer ging het een stuk beter. Ze had eerst gewoon te veel energie en was dominant. Maar dat heb ik er nu allemaal uit gekregen en nu gaat het een stuk beter. Ik hoop dat jou verzorgpony ook snel ophoud met naar jou te bokken want het is niet fijn!