Leiderschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DeSprinkhaan

Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 11:53

Ach laten we nogmaals een discussie starten...
Heel vaak kom ik het woord leiderschap tegen tijdens gespreken over rijden aldanniet omgang me paarden . Maar wat is leiderschap nou eigelijk en wanneer ben JIJ de leider?

Zelf geloof ik meer in verantwoordelijkheid dan in leiderschap. Als ik de leider ben ben ik verantwoordelijk voor mijn paard, en geef ik aan wat wel en niet eng is. Helaas is cascade een alpha-ruin (die als hij ongerust is tijdens het werk wel troost bij mij gaat zoeken) en voelt zich nog steeds verantwoordelijk voor mij (en is dus niet vanplan om als ik zeg niet eng, het ook niet eng te vinden).
Baasschap kom ik overigens wel vaak tegen, als ik weer eens op een manegepaard rij die geen zin heeft, en ik hem maar moet dwingen om te doen wat ik wil. Maar daar ben ik dus niet erg blij mee.

En wat is jullie opinie over LEIDERSCHAP?

Vjestagirl

Re: Leiderschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:54

Ik versta onder leiderschap dat ik mijn paard alle reden geef om mij te vertrouwen in lastige en minder lastige situaties.

Natasja1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 11:57

ik zie leiderschap als : dat ik boven mijn paard sta, en dingen toesta of afkeur. maar ook dat hij mij volledig kan vertrouwen. Wel apart om ieders mening hierover te horen. Je hoort leiderschap veel maar om eens op de betekenis in te gaan vind ik n goeie! +:)+

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:27

Leiderschap is imo dat je paard je volledig vertrouwd, naar jou luisterd, hij weet dat jij hoger in de rang staat maar dat je toch als je met je paard aan het werk bent samen met je paard bezig bent. het is niet als je paardrijd, ik ben de baas, je rijdt samen met je paard, je doet alles samen. maar voordat je samen met je paard wilt werken moeten de rangen goed verdeeld zijn en moet jij bovenaan staan.

Jliiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:26

Leiderschap is inderdaad dat een paard jou vertrouwt, maar ook naar jou gehoorzaamd.
Als jij drukt uitoefent moet het paard ervoor wijken, als jij nerveus bent is het teken dat er mischien iets onveiligs in de buurt is(wat meestal niet is), als jij wilt versnellen moet je paard dat ook doen, zonder al te veel te protesteren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:26

net als in de natuur.
jij zorgt voor de veiligheid, en het paard is gehoorzaam aan jou.

wat je vaak hoort is; je moet de baas zijn over je paard. dat vind ik niet, je bent een team. geen baas maar een leider :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:22

Vjestagirl schreef:
Ik versta onder leiderschap dat ik mijn paard alle reden geef om mij te vertrouwen in lastige en minder lastige situaties.

Amen! _/-\o_

jolienrotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 16:12

Ik denk dat leiderschap vooral word verstaan onder het samen werken met je paard, en je paard het vertrouwen geven.. zo is het bij mij iniedergeval zo. ik probeer mijn paard te laten zien dat hij mij kan vertrouwen in iedere situatie.
Het is meer teamwork, dan echt leiderschap.. maar net zoals een hond ( ja raar voorbeeld mischien :P )
heeft een paard wel leiding nodig, maar ik vind dat je pas echt je paard kan 'leiden' als jij je paard vertrouwt, en je paard jouw ook.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:49

Vjestagirl schreef:

Hier ben ik het mee eens ^^

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:58

Zonder vertrouwen is leiderschap niet mogelijk

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 07:39

Een paard zal zou als zijn kudde leider erkennen als jij je gedraagt zoals zijn instinct zegt dat zijn leider zich moet gedragen.
Daardoor zal hij een gevoel van veiligheid en vertrouwen krijgen.

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 08:17

JesdaPower schreef:
Vjestagirl schreef:

Hier ben ik het mee eens ^^

Ik ook!!

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:08

puur vertrouwen in mekaar
en een goede band vind ik al heel erg liederschapend
verder natuurlijk de hulpen die ik geef

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 15:47

vertouwen, en boven aan staan in de rang, en natuurlijk een goede band

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:48

-> OPG

Irizz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 11:17

Dat je paard jou vertrouwd in makkelijke situaties en moeilijke.

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:21

Natasja1986 schreef:
ik zie leiderschap als : dat ik boven mijn paard sta, en dingen toesta of afkeur. maar ook dat hij mij volledig kan vertrouwen.

eens! vertrouwen is belangrijk, maar je staat wel boven je paard. Dus hij moet naar jou gehoorzamen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 11:58

Wat is leiderschap richting de mens?
Datzelfde vertaal ik ook naar het paard. Niks meer en niks minder :)

Bron Wikipedia:
Een leider is iemand die over leiderschap beschikt en daarmee anderen kan aanzetten tot verandering.
Leiderschapseigenschappen:

In het algemeen wordt aangenomen dat een goede leider over de volgende vaardigheden beschikt:
analytisch vermogen
overtuigingskracht
sociale vaardigheid
motiverend vermogen
Soms wordt ook materiedeskundigheid als vereiste eigenschap genoemd.

Ik kan hier alleen maar in mee gaan :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:00

JPS schreef:
Zonder vertrouwen is leiderschap niet mogelijk

Yes! Totally agree :j
Als ik geen vertrouwen heb in mijn werkgever, dan kun je de rest ook wel vergeten.
Voor een goede leider doe ik mijn werk met plezier. Die laat mij in mijn waarde en motiveert mij om te kunnen groeien.