paard plots moeilijk te berijden (niets medisch)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saphirre

paard plots moeilijk te berijden (niets medisch)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:55

Hey,

Ik heb een 9-jarige merrie waar toch wat bloed in zit, ze is redelijk vooruit en dominant naar andere paarden toe.
Ik kocht haar iets langer dan een jaar geleden en heb er nooit problemen mee gehad. Ze is heel aanhankelijk naar mensen toe, zelf als je ze loslaat loopt ze gewoon achter je mee en je ziet wel dat ze zich onderdanig gedraagt naar mensen toe. Ze gaat ook vaak rollen terwijl we vlak naast haar staan dus ze moet ons toch wel vertrouwen.

Het enige minpunt dat we hadden was dat ze niets moet van andere paarden. Ze is altijd wel heel geïnteresseerd in andere paarden, maar als ze te dicht komen dreigt ze te schoppen of te bijten, al blijft het nu nog bij dreigen. Ze staat gestald op een manege (maar wordt niet gebruikt door de manege) en is dus wel in de buurt van andere paarden. Maar we hebben ze tot nu toe alleen op de wei gezet omdat ze toch te agressief lijkt.
Toen ik haar bereed was dit echter geen probleem. Ze kon in groep rijden in de piste, en buiten in groep deed ze ook zonder enig probleem. Juist dat ze wel eens dreigde te schoppen als er een paard te dicht kwam, maar ze luisterde echt super onder de man.

Dan in Oktober toen het herfstweer echt begon, veranderde haar rijgedrag plots. Aan de hand is ze nog steeds heel rustig en ontspannen en volgt ze, maar vanaf dat we erop rijden begint ze te protesteren en te steigeren. We hebben de veearts laten komen maar met haar gezondheid was niets mis. We dachten dat ze misschien wat kuren had omdat het weer plots zo slecht was, ze haat het echt als het regent en als er plassen zijn. Maar het gedrag begon te verergeren, telkens we in groep buiten wilden begon het goed, maar toen we in draf wilden gaan begon ze ter plaatse te bokken en weer te steigeren. We probeerden haar te corrigeren en erdoor te rijden maar het gedrag werd steeds extremer en gevaarlijk dus zijn we op die moment gestopt met de buitenritten en reden we enkel nog in de piste om haar daar weer onder controle te krijgen. Daar reed ze samen met een ander paard,hetzelfde paard waar ze toen al maanden mee aan het rijden was in de piste, en toen begon ze ook lastig te doen in de piste, ze moest steeds steigeren naar dat andere paard en protesteren als we een oefening wilden rijden. Toen hebben we haar daar ook gewoon doorgereden en als je een kwartiertje bezig was, was dat gedrag ook weer voorbij. Maar toch werd ook dat gedrag erger en hebben we al lessen gehad dat ze gewoon rondjes draaide en steigerde terwijl ik maar benen gaf en mn evenwicht probeerde te behouden.

Sinds dan verschiet ze ook veel gemakkelijker terwijl ze daarvoor van bijna niets verschoot. En het valt op dat wanneer er andere paarden in de buurt zijn, ze echt onhandelbaar is. Als ze alleen rijdt is ze vaak nog gewoon braaf en probeert ze af en toe wel iets maar dan kan je haar snel corrigeren en doet ze gewoon verder. Maar met een ander paard in de piste, of een paard dat net uit de piste staat is het echt gevaarlijk.
Zo ben ik de piste al eens binnengereden terwijl er nog enkele paarden aan het uitstappen waren, ze sloeg daar ver op hol, ze bokte en steigerde en ik vloog er 2 keer af. Toen ik er de 2de keer afvloog sloeg ze echt op hol en heeft ze 10 minuten aan crossgalop gedaan in de piste. Toen ze kalmeerde, reed ik weer op haar en waren de andere paarden weggebracht, ze was zo mak als een lammetje.

Ik probeer haar wel steeds door dat steigeren door te rijden, maar soms schat ze het zelf verkeerd in en gaat ze echt hoog, het wordt wel gevaarlijk op deze manier. Ik weet ook dat ik al bang wordt als ze begint te steigeren, omdat ze gewoon echt niet meer luistert, zelfs al geef je superhard benen, dus nu rijdt mijn vriend er voornamelijk op omdat ik niet wil dat ze mijn angst kan voelen, dan wordt zij nog onzekerder en zou het vast nog erger worden.

Ik heb ook al aan andere mensen gevraagd om erop te rijden, het kon evengoed aan mij liggen, maar ze doet juist hetzelfde bij die mensen...

Ik weet niet goed hoe ik nu verder moet =/ Ik wil zeker geen verkeerde signalen geven en het erger maken, en ik denk dat het te maken heeft met vertrouwen? Maar dit blijkt enkel zo als er iemand opzit want als je ernaast staat vertrouwt ze je wel... Is gewoon blijven doorrijden dan de oplossing of denken jullie dat het aan iets anders ligt? Ze heeft het maanden lang wel gedaan dus waarom is dit allemaal plots een probleem voor haar?

Anoniem

Re: paard plots moeilijk te berijden (niets medisch)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:02

Ik zou haar toch nog een keer na laten kijken door een andere dierenarts. Wellicht is het een hormonaal probleem of heeft ze verminderd zicht, ik noem maar iets.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:06

heb je foto's laten maken van de rug en hals? Want een dierenarts die an huis naar de longen luistert en haar een stukje heen en weer heeft zien draven is iets anders dan medisch door laten lichten in rug en hals en benen. Dit verhaal klinkt echt als last van pijn zodra ze aan het werk moet.

saphirre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 22:22

Foto's heb ik nog niet laten maken, maar ik was wel van plan om idd naar een kliniek te gaan voor een groter onderzoek omdat ik niet weet wat nog te doen. Andere mensen die haar ook kennen denken dat het vooral te maken heeft met haar dominantie en agressie tegenover andere paarden...omdat ze vaak wel gewoon braaf is als ze helemaal alleen bereden wordt. Ik krijg steeds het gevoel dat wanneer ik naast haar loop ze gerust is, maar wanneer ik op haar zit, ze zelf het leiderschap in handen wilt nemen omdat ze dan niet gerust is. Het feit dat ik nu banger ben op haar zal er ook wel iets mee te maken hebben.
Heb daarnet ook weer een buitenritje in stap gaan doen (alleen dan) en dat gaat prima tot we een wei passeren en daar wilt ze dan niet meer naar me luisteren en gaat ze steigeren om toch naar dat paard toe te kunnen...

En dan doet ze soms van die dingen als, wanneer ik haar rechtdoor stuur op een weg, ze plots de weg links wil nemen en als ik haar dan corrigeer gaat ze steigeren. Dat lijkt toch meer op gewoon protesteren niet?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:35

Dat er niets medisch aan de hand is lijkt me onwaarschijnlijk, haar gedrag was niet altijd zo lees ik, maar is in de loop van dit jaar zo geworden. En dominant paard geeft ook in de verdere omgang blijk van een eigen mening, en dat is in het geval van jouw paard helemaal niet zo, dominatie is dus naar alle waarschijnlijkheid niet in het spel.
Laat eerst een fysiotherapeut en een zadelmaker komen, dat zijn de goedkoopste stappen voordat je haar helemaal laat nakijken in een kliniek ( misschien is dat wel niet nodig).
Hormonaal zou inderdaad ook een reden kunnen zijn, alleen zou je dan verschil moeten zien met hengstigheidsperiode en twee weken niet hengstig zijn in haar gedrag. Dit kun je het beste achterhalen door een dagboek bij te houden ( wanneer doet ze wat en onder welke omstandigheden). Als je verschil ziet zou je dit verder kunnen laten onderzoeken.
Maar het lijkt erop dat ze pijn associeert met andere paarden, het zou kunnen dat haar uitvallen naar die andere paarden pijn veroorzaken ergens in haar lijf, vandaar dat haar gedrag steeds erger wordt, ze versterkt haar eigen gedrag als het ware onbewust: elke keer als ze uitvalt doet het pijn dus dan is de associatie ander paard = pijn snel gelegd en gaat ze daar weer verder op anticiperen. Het is aan jou om die vicieuze circel te doorbreken.
(Het feit dat ze regen en plassen haat zou trouwens bijvoorbeeld kunnen wijzen op artrose.)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 14:56

Inderdaad zoals aangegeven wordt, even het zadel laten controleren, tandarts laten komen en de dierenarts. Daarna kan je mocht het nodig blijken naar de kliniek om het eens echt helemaal goed te laten onderzoeken. Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:27