vraagje: verplichte galopwissel in b-brevet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

vraagje: verplichte galopwissel in b-brevet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 13:46

Heej bokkers,
Vrijdag doe ik mijn A en B brevet, maar nu staat er bij A dat je wel een overgang mag rijden indien verkeerde galop, dus het wisselen, maar bij B kan ik daar niets over vinden. Mijn lerares denkt dat het dan ook zo toegelaten is maar ik heb al honderden filmpjes gezien over de brevetten maar ik zie het toch niet. Nu ik heb zo een wissel eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar het paard waar ik op rij kan dat wel. Is het moeilijk of toch beter het risico nemen om bij B naar draf te gaan en opnieuw aan te springen?

groetjes!

mohica

Re: vraagje: verplichte galopwissel in b-brevet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:58

is het in de dressuur proef of spring proef?
In een dressuur proef wordt het zeer op prijs gesteld als je verkeerd aanspringt je fout "herstelt"

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:28

mohica schreef:
is het in de dressuur proef of spring proef?
In een dressuur proef wordt het zeer op prijs gesteld als je verkeerd aanspringt je fout "herstelt"

Ja sorry ik bedoelde de springproef!

Ik gezien dat als alles goed gaat en verder juist zit, ik twee keer moet wisselen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:18

In de springproef moet je na de sprong in de goede galop landen. Galopswissels moet je dus eigenlijk niet uitvoeren (maak het jezelf niet te moeilijk). Het is zelfs zo dat als je de bocht doorgaat in verkeerde galop dat je kansen om te slagen al zeer klein worden. Dus als je al een galopwissel zou willen rijden moet dit in de twee-drie galoppassen na de sprong.
Gewoon ervoor zorgen dus dat je meteen na de hindernis in de goede galop zit.

Heb wel vragen bij je instructrice. Wat heb je aan een brevetbegeleider als die op zulke vragen geen antwoord weet? Maar goed ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:22

ik doe zaterdag mijn B-brevet:

normaal probeer je idd in de juiste galop te landen, maar het belangrijkste is dat je voor of inde wending wisselt, dit mag over enkele passen draf. De bedoeling is vnl dat je laat zien dat je een parcours zou kunnen rijden en in een parcours kan het ook al eens voorvallen dat je de foute galop hebt. Dus gewoon verbeteren. Dat je nog geen zuivere vliegende wissel kan, maakt niet uit. Dat is tenminste wat ze mij gezegd hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:34

petitparis schreef:
normaal probeer je idd in de juiste galop te landen, maar het belangrijkste is dat je voor of inde wending wisselt, dit mag over enkele passen draf.

Voor de wending. Het hangt natuurlijk af van de strengheid van de jury, maar normaal is een wendig aanvatten in de verkeerde galop gelijk aan niet geslaagd. Een volte rijden om in de juiste galop aan te kunnen rijden wordt beschouwd als weigering en twee weigeringen is niet geslaagd.
De B-springproef moet je niet met een doorsnee springparcours vergelijken, maar met een proef stijlrijden. En omdat het maar vijf sprongen zijn en je maar drie keer van hand moet veranderen daarbij, wordt er echt wel naar gekeken naar de juiste galop.

Op de site van de VLP staat dit:
Citaat:
De jury geeft een globale beoordeling en kijkt hierbij naar de houding van de ruiter op de sprong
(uit de mond en uit de rug van het paard) maar ook naar de houding tussen de sprongen. Verder
wordt er gekeken naar de manier waarop het parcours gereden wordt: juiste lijn, wending goed
uitrijden, juiste galop, tempo onder controle enz.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:40

@ gini: ik weet wat er in het handboek staat en dat een volte rijden niet mag. Maar ik vind het moeilijk om te geloven dat elke manege ruiter in de juiste galop weet te landen. Een kennis van mij heeft net haar praktijk voor initator gedaan en zei me zelfs dat je beter in een goed gebalanceerde contra kan aanrijden dan proberen te wisselen en te laat te zijn... Maar goed, het is altijd beter dat je wel in de goede galop landt/verder rijdt ipv nog te moeten gaan wisselen
Je bezorgt me wel extra stress :D

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:13

Ow nee, je moet niet stressen hoor. Je moet er zelf ook niet té veel bij nadenken. Er wordt gelukkig op veel meer gelet dan alleen de juiste galop. B brevet is eigenlijk peanuts, heb me daar nooit te veel vragen bij gesteld. Gewoon paardrijden zoals je altijd doet, het is geen wedstrijd.
Al wil ik je wel zeggen: ga aub niet in contra de bocht door. Het jurylid kan niet in jouw hoofd kijken en weet dus niet of je het beseft of niet. Hij kan ervanuit gaan dat je het gewoon helemaal niet door hebt dat je in de verkeerde galop zit. Dan zou ik zelfs nog eerder kiezen voor een volte in draf en opnieuw aanspringen.
Een fout maken is natuurlijk niet leuk, maar het besef en de verbetering van een fout wordt door de vingers gezien, stug blijven doorgaan in een fout meestal niet.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 17:05

Oke oefenen vandaag was een RAMP. Twee maal gevallen voor de sprong, 1 bocht waar hij altijd super snel mij meesleurt een naar links draait ookal stuur ik hem beter de kant op. Gevolg: pijn in rug vanonder en schouders. Jeej, dat wordt geweldig morgen.
Toch stom dat als je dressuurgericht wilt werken, je dat springen ook moet kunnen. Ik vind het leuk maar die veneinige bochten.. :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 17:37

:(:) voor de pijn na je vallen
Als het A gedeelte springen gelukt is en ziet het B-springenniet meer zitten, dan kan je altijd nog een bekwaamheidsattest dressuur aanvragen, dan kan je ook op dressuurwedsrtijden naast LRV, alleen niet voor initiator. Maar wie weet kan je met een ander paard nog eens herkansen.
Ik heb nu ook maar een paard geleend, want de mijne wordt veel te heet eenmaal hoger dan 60cm.

Veel succes morgen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:00

Gewoon rustig blijven, komt allemaal goed. Veel succes!!

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 22:01

damn, ik heb wel redelijk wat pijn in mijn onderrug..
wil morgen niet afgaan, ik moet rijden in mijn oude manege. Geen probleem denk je, maar dat zijn meer mensen die opmerkingen maken en gaan denken wat komen die hier doen, en wil ze graag eens wat laten zien. Iemand snel-help trucjes of iets anders??

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 19:52

Het was een ramp, die ene stomme rechte sprong heeft het verpest ;(
Eerst mijn vriendin eraf werpen en ik kreeg hem ook niet goed, wat ik ook deed, twas daar ook nog eens 1 grote modderpoel..
En daardoor ook geen B brevet terwijl van beide de theorie en dressuur goed was. :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:47

hé wat jammer. Wil je echt gaan springen? Anders kan je nog een bekwaamheidsattest dressuur aanvragen.
Mijn vriendin en ik zijn vandaag met vlag en wimpel geslaagd, voor niks gestressd. Wat galopwissels betreft, gewoon wisselen over draf indien je geen vliegende wissel kan en de wending doorgaan in contra werd alleen afgestrafd wanneer je voldoende tijd had tussen de sprong en wending. Bij ons had je soms maar 2 galopsprongen na de hindernis vooraleer je moest wenden.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:35

Ja ik heb nu vrijstelling voor theorie en dressuur van mijn A, maar aangezien dat springen een ramp was daar, ben ik mijn theorie en dressuur van B ook mooi kwijt + 25 euro :D Mijn lerares gaat zien of zij misschien het zou kunnen afnemen bij haar zelf. Dan kunnen we met onze vertrouwde ponys rijden (is hengst, 4 jaar en wouden risico niet nemen naar daar te gaan in die chaos) en in betere pistes.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 21:39

vreemd, als je voor je theorie en dressuurgedeelte geslaagd was, kan je een vrijstelling krijgen en moet je de volgende keer alleen het springen hernemen...
of voor het bekwaamheidsattest dressuur moet je zelfs het springen niet afleggen. Vandaag nog zo een meisje gezien die alleen B-theorie en dressuut gedaan heeft (A had ze vorig jaar al gedaan)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:46

Neen maar ik bedoel, mijn theorie en dressuur van A was goed. Springen niet. Daardoor heb ik mijn A niet. Zonder A brevet kan je ook je B niet halen. Ookal is je theorie en dressuur goed, zonder je A krijg je daar geen vrijstellingen voor. Dus ik moet A springen en B HELEMAAL opnieuw doen, en dat suckt.. :(

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 21:49

moest het je interesseren, mijn rotdag: [YRT] verslag van de (rot)dag en hulp nodig! (scroll helemaal naar beneden)
Niet alleen het niet behalen, dat kan opnieuw, maar die stomme mensen op mijn ex-manege en hun gemene commentaar..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:51

Idd, niet volledig geslaagd voor A-brevet is sowieso geen B-brevet, al rij je voor het B de sterren van de hemel. Jammer TS, maar de moed niet opgeven. Vertrouwd paard en veel oefenen kan idd al veel helpen.