Abces door fout DA

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Abces door fout DA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:14

1,5 weken geleden had onze 2 jarige hengst Bonzer plots koliek. DA direct laten komen en die zei dat hij het begin van diarree had.
Hij heeft 3 injecties gehad in de hals (ontstekingsremmer en iets om zijn darmen te kalmeren) maar dat ging niet zo vlot. Bonzer was heel rustig, spande zelf zijn hals niet op, maar de DA was duidelijk onervaren.
Na verschillende keren opnieuw prikken lukte het uiteindelijk toch.

Vorige week hebben we eigenlijk niet veel aan hem gezien, alleen dat hij veel rustiger was als normaal, maar de DA had gezegd dat het wel een week kon duren voor zijn darmen terug hersteld waren.
Maandag namiddag zag mijn vriend plots wonden onderaan zijn hals, we hebben ze uitgewassen met isobetadine zeep en verzorgd. We dachten aan schaafwonden, niets ergs dachten we.
Gisteren avond echter viel al zijn haar uit op die zelfde plek. Toen zagen we pas hoe erg de wondes waren.
De oppervlakkige huid was helemaal gebarsten en er kwam etter uit.
Direct een andere DA gebeld, en die zag direct dat het een abces was. Zijn hals is onderaan helemaal dik van het abces.
Direct zware AB gegeven en ontstekingsremmers. Die DA vroeg ook direct of hij inentingen ofzo had gehad, conclusie dat abces is veroorzaakt door de injecties in de spieren te geven ipv in de ader.
Nu moet hij minstens 5 dagen elke dag AB injectie hebben, elke dag 140 euro. In het beste geval is het na 5 dagen beter en moet hij alleen nog orale AB voor een tijdje. In het slechtste geval, gaat het abces nog groeien, moet hij in die tijd blijvende AB injecties hebben en moet het abces open gemaakt worden als het rijp is.
In dit geval kan hij er ook flebit aan overhouden.

Nu is mijn vraag: kan ik deze kosten an die eerste DA terug vragen? De tweede DA gaat een vaststelling schrijven, zodat we bewijs hebben en we hebben reeds foto's gemaakt.
Hoe pakken we dit het beste aan?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Abces door fout DA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:18

waarom heb je de 1e DA er niet bijgehaald?
Hij heeft de fouten veroorzaakt en je had hem de kans moeten geven dit zelf te bekijken en te herstellen imo.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:19

Als eerste sterkte met je paard.

Waarom heb je niet eerst de eerste DA weer gebeld?
En wat voor AB heb je van de tweede DA gekregen dat het 140€ per dag kost??
En hoe is de "conditie" van je paard? Is hij te dik, erg stevig of op een mooi gewicht etc?

Edit: Inderdaad ook wat polly zegt, meestal kost het je namelijk weinig als de DA zelf een fout heeft gemaakt.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:21

Heb je die eerste DA al even gebeld om alles te bepreken? Dat zou ik doen, voor ik mijn hele hebben en houwen op internet gooide (maar wie ben ik :? )

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:23

heb dezelfde vragen als hierboven, en hoe kom je bij die E140 ?!

Heb zelf bij 2 paarden 5 dagen lang AB moeten spuiten (na hoefzweer en na castratie) en dat was echt niet zo duur.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 11:33

Ik heb de eerste DA niet gebeld, omdat dat een praktijk is. Er is eigenlijk maar 1 goede DA bij, maar die komt helaas nooit. De andere DA's vertrouw ik niet zo en daar heb ik dus gelijk in gekregen ook.
Ik heb hen proberen bellen, maar ze namen niet op, straks probeer ik het terug.
Anoeska: ik vermeld geen namen dus niemand die er last van heeft. Heb je verder nog tips of wil je alleen moeilijk doen?
opisop: het is de zwaarste AB omdat de DA wilt proberen voorkomen dat het abces nog groeit, omdat daar dan zo veel slechte gevolgen kunnen bij zijn.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:36

Ik heb het ook meegemaakt...
Mijn paard had door een spuitabces zelfs een fistel ontwikkeld langs de hals ader van haar hals tot op haar borst. (daardoor was het niet te opereren...)
Mijn eerste da dacht dat ze enkel een abcesje had onderaan haar hals, maar toen dat na maanden maar niet wou genezen er eens een tweede da bijgehaald. Deze plaatste een sonde en de 'holte' bleek wel 60cm diep te zijn.... Het is een echte nachtmerrie geweest, maar met de toen juiste verzorging uiteindelijk (na maanden...) toch geleidelijk aan kunnen laten opgroeien. Mijn paard heeft er wel een bult op haar hals aan overgehouden (littekenweefsel) maar het belangrijkste is dat het genezen is !

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:45

Wat heeft de eerste DA gespoten dan dat jij ervan overtuigd bent dat die het per ongeluk in de spier heeft gespoten ipv de bloedbaan. Of was het toen een middel wat wel degelijk gewoon in de spier moest worden gespoten en heeft je paard daar abcessen op gekregen. In dat geval heeft de eerste DA namelijk niks fout gedaan en heb jij gewoon pure pech.
Indien de eerste DA inderdaad iets wat in de bloedbaan moet in de spier heeft gespoten zou ik gewoon eerst eens contact opnemen met die kliniek en de situatie voorleggen. Was inderdaad handiger geweest om die kliniek ook te bellen zodat ze hun fout hadden kunnen herstellen. Dan hadden ze ook wat met de kosten kunnen doen voor je. Maar een abces hoeft niet altijd te ontstaan door een fout van de DA, sterker nog meestal is dit gewoon pure pech. Het is het risico wat je loopt bij iedere naald die je in een paard zet.

Veel sterkte in ieder geval, hoop dat je paardje snel weer opknapt :(:)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:01

Ik heb de praktijk van de eerste DA gebeld, de zaak uitgelegd en de hoofd DA (de goede) komt deze namiddag eens kijken. We zien wel hoe het loopt.
Het kan goed stom toeval zijn, maar die eerste DA heeft wel verschillende keren moeten hersteken, lijkt mij dat de kans op een abces dan wel erg toeneemt.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:04

Wat voor AB heb je van de tweede DA gekregen dat het 140€ per dag kost??
En hoe is de "conditie" van je paard? Is hij te dik, erg stevig of op een mooi gewicht etc?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 12:11

Paard is niet te dik of te dun, is nu de laatste dagen wel wat afgevallen (wsl van de pijn)
Je ziet zijn ribbetjes nu wel wat, maar niet overdreven.
Hoe de AB noemt weet ik niet, misschien weet mijn vriend dat. De 140 euro is wel met het visite in, dus de AB alleen zal geen 140 euro kosten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:34

Ik zou kostenloos een oplossing eisen.
Jaren geleden is dit bij mijn paard ook eens gebeurd, en die DA is twee weken lang dagelijks langs geweest om het te herstellen. Schoonmaken en spoelen toen het eenmaal open was.
Ik heb destijds alleen de enting betaald.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:30

Jemawi schreef:
Ik zou kostenloos een oplossing eisen.
Jaren geleden is dit bij mijn paard ook eens gebeurd, en die DA is twee weken lang dagelijks langs geweest om het te herstellen. Schoonmaken en spoelen toen het eenmaal open was.
Ik heb destijds alleen de enting betaald.

Ja dat hoop ik ook, zou voor mij een goede oplossing zijn.
Maar mijn vriend zou nu graag hebben dat de andere DA verder blijft behandelen, omdat de behandeling en de AB blijken aan te slaan. De zwelling is blijkbaar al enorm verminderd. De DA van de eerste praktijk die straks komt wou het opensnijden, maar natuurlijk hebben we dat liever niet als het niet nodig zou zijn.

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:36

En wat heeft de (goede) DA 1 gezegd?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:20

Nadat hij 3,5 uur te laat is gekomen heeft hij gewoon gezegd dat het wel volledig zal genezen en dat we neit kunnen bewijzen dat het van de injectie komt. Hij wou zelf de behandeling niet betalen.
Gelukkig slaagt de AB goed aan en zal waarschijnlijk morgen zijn laatste IV injectie zijn waarna hij AB per oraal zal krijgen. Dat zal al een hoop schelen in kosten.
We weten eigenlijk niet wat we nu moeten doen, als alles goed geneest laten we het hier maar bij, maar gaan we nooit meer bij die praktijk :n
Ik ben daar al meer dan 15 jaar klant, met paarden, honden, katten en konijnen dus ik vind wel dat hij meer had kunnen doen, maar niet dus.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:54

Als hij echt zo bot reageert zou ik klagen bij het veterinair tuchtcollege

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 21:59

Hij bracht het niet heel bot, maar hij heeft het wel gezegd :j
Ik weet niet wat we gaan doen, ik wil die jonge DA ook geen slechte start geven.
Fouten maken is menselijk, maar geef ze dan ook wel toe.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:39

Precies, slechte zaak.
Ik denk dat je hier verder weinig mee kan, behalve afscheid nemen van die DA en zijn praktijk.
Ik was hier echt niet mee verder gegaan...
Fijn dat de behandeling aanslaat. Opensnijden vind ik een vreemd verhaal, mijn DA heeft destijds juist gewoon laten rijpen tot het vanzelf open ging. Mijn paard heeft daar wel last van gehad, maar dat terzijde.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:43

ik zou er dus wel werk van maken, als DA2 aangeeft dat het wel degelijk door de injectie komt.
Een DA hoort fouten gewoon naar alle redelijkheid/tevredenheid op proberen te lossen en zich er niet zo gemakkelijk vanaf te willen maken... Buiten dat zit jij behoorlijk in de kosten door zijn fout, en dat klopt natuurlijk niet!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 09:58

Even een update:
Het abces is al enkele dagen open, maar ondanks de dagelijkse AB injecties blijft het abces groter worden.
We zitten vandaag aan 500 euro, en er moet nog een kuur van 5 dagen AB intraveneus gegeven worden. Dat komt dan rond de 1000 euro.
We gaan DA2 vragen alles op factuur te zetten en naar DA1 op te sturen met een aangetekende brief erbij en de bevindingen van DA2. Het blijft dan natuurlijk wel de vraag of DA1 het gaat terug betalen.
En ondertussen moeten we wel al het geld eerst ophoesten :(
Dag dag spaar centjes :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:09

hmmm balen zeg!
Ik hoop voor je dat DA1 het wil vergoeden maar dat lijkt me stug, aangezien hij dan beter de behandeling zelf had kunnen doen qua kosten. Als hij niet wil vergoeden, wat ga je dan doen?

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 12:27

Wat een vervelend verhaal met nasleep.
Ik vind alleen dat je DA1 er eerst bij had moeten roepen om tot een oplossing te komen.Als dat niks was geworden had je (na melding aan DA1) een andere DA erbij kunnen halen.En dàn kan je ook zeggen dat je het op hun gaat verhalen.
Nu heb je DA1 alleen maar op hun tenen getrapt....zullen ze vast niet vrolijker van worden.

Hoop wel dat alles goed komt met je paardje.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:02

Ja dat beseffen we ook wel Marleen :j
Maar we dachten aanvankelijk dat hij zo rustig was omdat hij nog steeds buikpijn had. Daarom hadden we DA2 gebeld omdat mijn vriend daar goede ervaringen mee had omtrent koliek.
De dag dat de DA2 ging komen zagen we het abces, maar we wisten toen zelf nog niet goed wat het was en waarvan. We hebben het dan gelijk gevraagd aan DA2, die ons wist te vertellen dat het van injecties was.
Het zou overigens buscopan geweest zijn dat ingespoten is, wat in de weefsels zou kunnen irriterend werken.
Dus het klopt allemaal, maar we kunnen het niet bewijzen.

Toen DA1 komen kijken was zei hij overigens dat intraveneuze AB niet nodig was, dat endotrim (orale AB) goed genoeg is. Echter delen wij en DA2 die mening niet :n Daarom zijn we met DA2 door gegaan, DA1 wou geen andere behandeling doen en bovendien moesten we de endotrim dan nog zelf betalen.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:35

Ok,maar dan nog een domme vraag.....waarom in eerste instantie niet DA2 gebeld?Sorry als ik dat gemist heb :D

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 13:38

Omdat mijn vriend toen aan het werken was. Ik heb het nummer van DA2 niet, ik kende hem verder ook niet en DA1 was mijn vaste DA praktijk. Ik ben daar al 12 jaar of langer klant met de paarden.
Dus toen ik vermoedde dat hij koliek had heb ik direct DA1 gebeld :j