Is dit mogelijk? Pony iets leren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Is dit mogelijk? Pony iets leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:09

Hoi!

Ik wandel vaak met [naam] en zij loopt dan ook wel is 'los' (aan de longeerlijn een paar meter voor of achter mij) over het gras in de berm.
Nu gaat zij vaak eten en dat vind ik zelf nogal vervelend omdat ze best sterk is, en mij dan aan mijn armen trekt.
Ik heb niet zulke sterke schouders.
Is er een mogelijkheid om haar helemaal af te leren om te eten tot ik dit zeg, of stilsta en haar een 'teken' geef? Of is dit onmogelijk. (Aangezien pony's zo veel mogelijk eten natuurlijk.)

Zo ja, zouden jullie mij een paar van die manieren willen leren?

Bedankt!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:20

Ja hoor, dit is te leren.

Je moet alleen consequent zijn en niet iedereen heeft daar zin in. Met consequent zijn bedoel ik dan ook echt geen één keer toestaan dat ze eten. Mijn merrie heeft voernijd en zelfs met haar gaat het al beter.

Je moet er wel naast staan dan, als ze een paar meter voor je loopt dan kan je haar niet corrigeren.

Als ik mijn merrie haar hoofd naar het gras zie buigen zeg ik: AH-AH! Elke keer weer. Als ze niet reageert, een klein rukje. Als ze ondanks dat toch mij helemaal naar het gras toe trekt, waardoor ik bijna val/struikel, krijgt ze van mij toch echt een klap. Ik heb een dominante merrie dus ik moet constant aangeven dat ik de leider ben.

Ik heb in het begin haar helemaal niet meer laten grazen. Het kan verwarring geven voor een paard om de ene keer wel en de andere keer niet gras te mogen eten. Dit kan alleen als je écht een verschil maakt in niet mogen eten en wel mogen eten. Dat is moeilijk. Voor mijn merrie is: 'Ja, ga maar eten!' een teken om te mogen grazen en dat doet ze dan ook METEEN! :D

Anoniem

Re: Is dit mogelijk? Pony iets leren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:24

Bedankt! Had je niet het probleem dat ze dan stiekem tóch ging eten?

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:29

een tijd gewoon heven heel consequent zijn..
dus niet laten eten tijdens het wandelen,
en ook niet als jij dit wel goe vind,
want dan zal ze het waarschijnlijk toch weer gaan doen,
en als je zeg dat je aan een longe wel eens wandelt,
misschien gewoon aan een halster touw gaan wandelen,
zodat ze het touw ook niet uit je handen kan trek (:ken..
of had ik dat verkeert begrepen? (:

succes in iedergeval...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:35

Bedankt voor je reactie :j
Ik wandel graag met [naam] aan de longe zodat ze wat meer ruimte heeft dan een meter touw en 80 cm. arm. Ze trekt het touw niet echt uit mijn handen maar meer het feit dat ik dan kracht moet zetten op mijn armen en aangezien mijn schouders niet zo sterk zijn is dat niet zo'n goede oplossing. Hierdoor kent [naam] ook de commando's 'Volg' en 'Kom hier' heel goed, maar als ze eenmaal eet is het net een bulldozer.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:38

Trekken heeft meestal niet veel nut want je paard is sterker dan dat jij bent. Want ik zelf altijd doe is met het uit einde van het touw rondjes draaien vlak bij haar neus. Eerst rustig geen reactie dan iets harder nog geen reactie raak ik haar met het touw. Als je dit gewoon steeds herhaald is na een tijdje alleen een rondje draaien met het touw voldoende om te zeggen he je mag geen gras eten.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:39

Ik trek nooit aan een paard, een paard is namelijk vele malen sterker dus dat ga ik toch niet winnen. Ik neem een zweepje mee en op het moment dat ze met haar neus naar het gras wil dan zeg ik "nee, uh-uh" oid en zwiep even met het zweepje onder haar neus door of tegen haar neus aan. Ze weten razend snel dat als ze zonder toestemming gaan grazen dat het zweepje er dan aan komt en je zal zien dat als je dit even vol houdt ze al snel besluiten dat ze beter niet kunnen gaan grazen. Als ze dat snappen kan je rustig graas momenten inlassen, jij bepaalt wanneer er gegeten wordt, niet het paard.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:42

dit is prima aan te leren zolang je maar consequent bent :j mijn paard mag grazen op commando 'toe maar' en moet weer mee wandelen als ik zeg 'Noah kom'. We wandelen lekker rond en als ik zeker ben dat hij niet met grasjes bezig is in zijn hoofd, laat ik hem halthouden en geef ik het commando om te gaan grazen :) Als hij tussendoor toch ineens naar het gras duikt dan zwiep ik met de leadrope naar zijn hoofd en zeg ik 'uh-uh!' maar hij weet inmiddels dat alleen 'uh-uh' genoeg is om hem gauw weer mee te laten lopen.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:43

Bij mijn pony heb ik een paar afspraken; hij mag nooit eten zonder dat ik het zeg, dus ik grijp altijd in. Als hij gras mag eten, is dat altijd op commando. Wil ik dat hij stopt met grazen, dan zeg ik eerst zijn naam, ik wacht 3 seconden en dan zeg ik 'ho'. Bij 'ho' moet hij zijn hoofd omhoog doen, anders geef ik een signaal met het halstertouw zodat hij wel moet stoppen met eten. Ik merk doordat het stop met grazen signaal twee fasen heeft, hij soms zelf al eerder stopt.
Verder mag hij nooit trekken als ik met hem wandel, ook al is hij aan het eten. Stel hij mag eten terwijl ik doorloop, ook dan is het de bedoeling dat hij de druk op het touw minimaal houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:48

Ik ga niet met zwepen en touwen lopen zwiepen/tikken omdat [naam] hier volgensmij traumatische ervaringen aan heeft ofzo :') Stemcommando's werkt wel.
Bedankt voor alle reacties ik zal ze zo even in mijn mobiel zetten, dan heb ik ze bij me :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:29

Flink doorlopen helpt ook. Sjokken is zoek naar volgende grasje stand.

Schrikreacties van plotselinge bewegingen is normaal gedrag en heeft niet meteen iets met eventueel trauma te maken. Is de reactie te groot dan desensibiliseer je daarvoor.