onafscheidelijk geworden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

onafscheidelijk geworden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 00:19

Hoi Bokkers

Ik zal eerst even kort de situatie schetsen:
Mijn paard (een merrie), W, is goede maatjes met paard (een ruin), F, van een vriendin/stalgenoot van me.
De twee paarden hebben altijd samen verhuisd en zo ook "lief en leed" gedeeld omtrent die verhuizingen en dit de laatste 9 jaar. Behoorlijke tijd.

Maatje F verhuisde in januari naar een andere stalling
Mij paard moest nog een maandje wachten tot er een stal was en is dus in februari verhuisd.
Die maand uit elkaar heeft hen overduidelijk een trauma gegeven want desondanks dat ze op de vorige stalling niet bij elkaar op de wei stonden zijn ze nu onafscheidelijk geworden. Ze staan dus nu wel samen op de wei.
Er is, nu denk ik 2 weken geleden, een andere paard (een ruin), C, bijgekomen op hun wei. Die wordt getolereerd maar niet echt geaccepteerd.

Voorval van verleden woensdag, F en W stonden op de poetsplaatsen want we zouden gaan rijden.
Ik was met mijn paard eerder klaar dus ging al naar de buitenpiste.
De commotie die toen ontstond was van die graad dat F zijn nek bijna brak omdat W wegging.
Nu is het zo dat als mijn paard uit het zicht verdwijnt dat F het meestal op brullen en gillen houdt maar dit sloeg echt alles (hij stond vast tussen twee rubber "koorden", hij is beginnen steigeren, vervolgens erdoor gesprongen zodat die rubbers naast hem uitgerokken waren en heeft zich in blinde paniek weten omdraaien. Daardoor heeft hij zijn benen opengehaald, vandaar de boxrust voor een paar dagen.)
F heeft dus boxrust en daar is nu mijn paard weer niet mee akkoord, ze is nu erg unhappy. Ze crosst en baggert door de wei, wil eraf, wil C niet in de buurt en is vreselijk druk als iemand haar van de wei haalt.

Ik persoonlijk zit zowat met mijn handen in het haar want ik zie geen oplossing om alle partijen (paarden, eigenaars en andere betrokken mensen) happy te krijgen en terug een stabiele(re) rustige sfeer te krijgen.
Wat ik graag zou zien is:
paarden samen op de wei houden.
als er een paard vd wei gaat dat de twee andere rustig blijven (wetende dat ze terug bij elkaar komen) en dit dan voor eender welk paard.
Ik zou graag met mijn paard willen kunnen gaan rijden zonder dat F levensgevaarlijk toeren uithaalt (volgende keer gaat hij niet zoveel geluk hebben als afgelopen woensdag).
Voor het incident was het mogelijk om mijn paard vd wei te halen, toen brulde F wel een beetje maar na een tijdje stond hij rustig in de buurt van C te grazen.
Als F vd wei ging was W niet perse tevreden maar wel rustig.

wie o wie heeft tips voor ons?
wie kan er helderheid geven over een eventuele aanpak om dit toch wel serieuze probleem uit de wereld te helpen.

bedankt

Chaos

Re: onafscheidelijk geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:37

Ik zou ze scheiden. :o

Totaal onhandig dergelijk gedrag. Hoe met rijden, of evt wedstrijden? Die extreme 'plakkers' zijn echt vervelend. Wij hebben er ook wel es op stal gehad. Een eind van elkaar vandaan gezet, kuddes beetje omgewisseld dat ze niet in aangrenzende weilanden stonden en met andere paarden. Met een week was het rustig op stal. :D

meganx

Re: onafscheidelijk geworden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:54

ik ga mee met ''chaos'' , het lijkt mij ook een goed idee zoals hier boven al vermeld werd, ze niet in de wei die aangrensent ligt, maar een wei verder te zetten.zodat ze elkaar nog kunnen zien, maar niet aan elkaar kunnen blijven plakken .

juutjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 13:13

Ik zou ze niet meteen scheiden. Maar wel gedeeltelijk. Zet ze eens niet bij elkaar in de wei maar bij een ander paard. Haal ze appart binnen en buiten. Neem ze appart mee uit rijden of wandelen. Zodat ze weten dat ze wel weer bij elkaar terug komen en dus niet hoeven te stressen. oefen hier goed mee, neem ze appart mee en zorg dat ze elkaar niet kunnen zien of horen, ze moeten dit toch leren. Ontspannen ze zich allebij (wat waarschijnlijk de eerste keren erg lang duurt) ga dan terug naar stal zodat ze elkaar weer kunnen horen of zien. Er zal een hoop tijd in gaan zitten maar uiteindelijk zullen ze weten dat ze zich geen zorgen hoeven te maken en wel weer terug bij elkaar komen.