Ruiterbewijs halen en daarna?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

06Brie

Ruiterbewijs halen en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 07:11

Hallo allemaal,

Jaren geleden heb ik zelf mijn ruiterbewijs gehaald in een ruiterbewijsweekend op Les Chevaux in Buinen. Persoonlijk vond ik het erg prettig om in een weekend alles te herhalen/leren en meteen examen te doen. Momenteel help ik ook weleens mee met de examens. Regelmatig herhaal ik dus alle regels,etc. Nu is mijn vraag; wat doen jullie om je kennis bij te houden?

Net als bij je autorijbewijs kan je jaren niet rijden, dan is je rijbewijs nog steeds geldig en mag je het verkeer in. Vinden jullie dat met paarden ook terecht, of niet? Je hebt natuurlijk met levende dieren te maken in het verkeer. Natuurlijk is het wel fijn om te weten dat er aan je ruiterbewijs een verzekering gekoppeld is. Ook nu er steeds meer regels en rechtzaken in Nederland bijkomen. Uiteraard moet je hier niet te veel bij stil staan, maar wel goed over nadenken. (In de nieuwe Paardensport staat nu ook weer een stuk over buitenrijden.)

Zelf vind ik het erg goed om een meetpunt (in dit geval het ruiterbewijs) te hebben en dat daar een ruiterbewijs (en verzekering) aan vastzit.
Toch hoop ik dat jullie net zoveel (veilig) rijplezier hebben als ik en misschien zie ik jullie nog weleens in Staatbosbeheer Borger- Odoorn!

Caira

Re: Ruiterbewijs halen en daarna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:47

Die verzekering heb je evengoed, je bent nml gewoon via je WA verzekert. Daarnaast vind ik het onzin om een papiertje te moeten halen als je al zo lang rijdt als ik. Voor beginnende ruiters prima, maar ik denk dat ik mijn sporen al wel verdiend heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:52

Het is verstandiger je kennis te baseren op ECHTE feiten dan op de "kennis" die het ruiterbewijs je verplicht.
Een goede AVP en rechtsbijstandverzekering is in zo'n geval zinvoller dan het ruiterbewijs en twijfel ik aan mijn kennis van de regels, dan bel ik de juridische dienst van de politie......

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:55

Ik vind dat zo'n volstrekte onzin, ik heb zo'n 15 jaar paardgereden en heb nóóit een ruiterbewijs gehaalt. Heb nu al zo'n 2 jaar niet meer gereden (problemen in de rug van m'n paard) maar ik zou nu nog zo kunnen opstappen en wegrijden, zelfs als ik 10 jaar niet zou rijden. Daar heb ik geen stom papiertje voor nodig :n en inderdaad met of zonder papiertje je bent gewoon verzekert.

Nu ben ik daarnaast de laatste tijd bezig met mennen, heb een aantal lessen gehad. Ik zou ook het koetsiersbewijs kunnen halen, maar dan heb ik wat, 5 lessen gehad ik haal het examen en dan is het schijnbaar veilig? Beter neem ik 10 lessen zónder dan dat examen te doen en dan ben ik toch een stuk veiliger op de weg dan mét dat papiertje?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:59

Goed, daar gaan we weer:

het ruiterbewijs is een aan oplichting grenzende koppelverkooptruc van een stelletje slimmerikken, die daarmee in de loop der jaren talloze onnozele ruiters een flinke hoeveelheid geld nodeloos uit de zakken heeft weten te kloppen. Het ruiterbewijs heeft, hoe graag de verstrekkers ervan dit ook anders hadden gezien (en in ieder geval wel graag doen voorkomen), geen enkele wettelijke status en gaat deze ook niet krijgen. De aan het ruiterbewijs gekoppelde verzekering keert alleen uit als je eigen AVP dat niet doet of wanneer deze onvoldoende dekking biedt. Als je een goeie AVP hebt moet je het wel heel bont maken om daar niet voldoende aan te hebben.

Verder vind ik de OP door de manier waarop je de tekst geformuleerd hebt een nogal opzichtige manier van sluikreclame maken voor de ruiterbewijsweekeinden van Les Cheveaux.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:01

Ik heb mijn ruiterbewijs jaren geleden gehaald, maar die ligt dan ook al jaren ergens in de kast. Echt onzin.
Ik zou nu dus een aantal ruiters onder mijn hoede mogen nemen.... alsof het ruiterbewijs er wat aan kan doen als t spul op hol gaat... mijn reactie is dan echt niet anders dan anders...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:05

fique schreef:
Ik zou nu dus een aantal ruiters onder mijn hoede mogen nemen.... alsof het ruiterbewijs er wat aan kan doen als t spul op hol gaat... mijn reactie is dan echt niet anders dan anders...

Waar staat dat dat je dat "recht" hebt??

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:42

Is het trouwens ook niet zo dat je het ruiterbewijs ook elk jaar opnieuw moet laten verlengen? Meen dat dat ook nog eens elk jaar ongeveer 40 euro is. (Weet dit niet zeker)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:43

mhollander schreef:
Is het trouwens ook niet zo dat je het ruiterbewijs ook elk jaar opnieuw moet laten verlengen? Meen dat dat ook nog eens elk jaar ongeveer 40 euro is. (Weet dit niet zeker)

Nee, het is twee-jaarlijks voor 37,50. Ook al erg genoeg, enkel om dat je toevallig eens in zo'n "verplicht gebied" wil kunnen rijden........

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:48

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ruiterbewijs ook nog nooit gebruikt heb. Alhoewel ik wel een ruiterbewijs moest hebben om in bepaalde gebieden tijdens trektocht een vergunning te krijgen, dus okee, al 1 keer handig geweest :) Ik heb tegenwoordig als ik op pad ga standaard een klein buideltje bij me en heb nu het ruiterbewijs er in gestopt. Heb ik in elk geval het idee dat ik het gebruik :)

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:51

Is één keer in de twee jaar zo'n 25 euro. Stelt dus niks voor.
Een verzekering moet volgens mij wel weten dat je een paard hebt (om gezeur te voorkomen). Ik wat dit jaar ook te twijfelen om het ruiterbewijs wel of niet te verlengen. Weet dat ik met de verzekering wel verzekerd ben voor als ik met mijn eigen paard schade of wat dan ook maak, maar als ik nu een ander paard mee neem naar buiten? Ik wil dan gewoon verzekerd zijn, mocht er wat gebeuren. Heb mijn ruiterbewijs dus dan ook maar gewoon verlengd. Ben ik in ieder geval gewoon verzekerd.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:03

Ik vind het ruiterbewijs zo'n achterhaald instituut. De meeste mensen die het hebben zou ik nog niet eens met mn hond op stap laten. Sorry voor de wel handige ruiters. Maar goed en verantwoord buiten rijden moeten jij en je paard leren. Dat kun je nou eenmaal niet in 2 zondagen aanleren. Een outdoor cursus van min 10 lessen zou ik meer wat vinden.

Preludia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:31

Ik was net aan het kijken naar wanneer ik m'n ruiterbewijs wilde halen, 't klinkt zo leuk en handig, maar nu ik dit zo lees begin ik wel enorm te twijfelen!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:31

Als ik hem had zou ik hem dus wel laten verlengen elk jaar. Voor het geval ik ook op plekken zou komen waar het verplicht is. Heb hem dus niet en vind het ook onzin.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:35

_Jorien_ schreef:
Is één keer in de twee jaar zo'n 25 euro. Stelt dus niks voor.
Een verzekering moet volgens mij wel weten dat je een paard hebt (om gezeur te voorkomen). Ik wat dit jaar ook te twijfelen om het ruiterbewijs wel of niet te verlengen. Weet dat ik met de verzekering wel verzekerd ben voor als ik met mijn eigen paard schade of wat dan ook maak, maar als ik nu een ander paard mee neem naar buiten? Ik wil dan gewoon verzekerd zijn, mocht er wat gebeuren. Heb mijn ruiterbewijs dus dan ook maar gewoon verlengd. Ben ik in ieder geval gewoon verzekerd.

Nu ben je dus gewoon dubbel verzekerd en dat is zonde geld.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:01

Sommige verzekeringen kunnen puntje bij paaltje toch wel heel moelijk doen... Haha die van mij is driedubbel verzekerd... Haha via truiterbewijs... Wa via paardenverzekering en mijn eigen wa.... Is ook weer een beetje veel van t goede... :-)