Veulen (3 weken) slaat gericht. Wat moet ik hieraan doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vfrgirl

Veulen (3 weken) slaat gericht. Wat moet ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 23:06

De eerste veulens zijn weer geboren bij ons op stal. Nu hebben we 1 hengstje die zich niet wil laten pakken. Zodra je te dicht in de buurt komt draait hij zijn kont naar je toe en slaat hij gericht. Ik heb al een paar keer klappen terug gegeven maar hij lijkt er niet van onder de indruk. Het wordt inmiddels wel tijd dat hij een halstertje om krijg, maar we kunnen dus niet eens bij hem in de buurt komen. Aan de moeder ligt het niet want die is super lief.
Hoe kunnen we dit het beste oplossen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:10

Ik heb dit ook een keer meegemaakt en te zacht aangepakt. Na 4 maanden deed ze dit nog, maar dan vanuit volle galop in de wei op buikhoogte. Ik heb toen 1x direct na een schop vol mijn voet op haar billen laten landen (echt achterop bij de staart) waardoor ze zich het leplazerus schrok maar geen pijn had.
Nooit meer een voetje naar iemand opgeheven daarna.
Dit veulen was echter verder prima te pakken.

In jouw geval zou ik liever even een sterke maar wel vriendelijke man erbij halen en even doorzetten met het halstertje. Waarschijnlijk vind hij het gewoon eng en verdedigd zich.
Dan moet hij even merken dat hij niet opgegeten wordt.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-04-12 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:12

Niet te lang wachten om dit aan te gaan pakken. Merrie met veulen in een box, met zijn tweeen proberen het veulen te pakken. Zal niet zonder slag of stoot gaan, maar daar moet hij doorheen. Als hij gericht schopt, en hij van een tik niet onder de indruk is, ben je te zacht geweest. Desnoods mag je hem met de zijkant van je voet een koekje van eigen deeg geven (doe het wel op zijn billen, niet op de achterhand). Gericht slaan is een big NONO!

Ashley5760

Re: Veulen (3 weken) slaat gericht. Wat moet ik hieraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:17

Terug slaan ;)
Doen ze hier maar een keer.....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:18

Zo eem heb ik ook gehad, kwam met 5 dagen oud met zijn bekkie open naar ons toe. Bats mee in de stal gehad, mep mee op zijn billen gegeven toen ie uithaalde en toen was het wel klaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:21

Cassidy schreef:
Niet te lang wachten om dit aan te gaan pakken. Merrie met veulen in een box, met zijn tweeen proberen het veulen te pakken. Zal niet zonder slag of stoot gaan, maar daar moet hij doorheen. Als hij gericht schopt, en hij van een tik niet onder de indruk is, ben je te zacht geweest. Desnoods mag je hem met de zijkant van je voet een koekje van eigen deeg geven (doe het wel op zijn billen, niet op de achterhand). Gericht slaan is een big NONO!

Idd, neem een bezem mee de stal in, kun je jezelf beschermen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:25

Een bezem bij zo'n kleintje vind ik weer erg overdreven. Met 2 man zet je die echt wel in de houtgreep.
Mijn veulen van 2 jaar geleden moest haar naveltje laten afklemmen ivm te lang.
Dat ding heeft geschopt en gekrijst en uiteindelijk heeft de DA haar op de grond gedwongen, maar sinds dat incident nooit meer 1 moment lastig geweest.

tomacke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:24

ik ben niet voor het hardhandig aanpakken van veulens, ze moeten immers nog opgevoed worden en het kan traumatische gevolgen hebben. Misschien moet je hem samen met z'n moeder in een wei zetten en zo zijn vertrouwen proberen te winnen. In een box kan hij geen kant uit en zal hij zich afweren om proberen te vluchten. Ik denk dat dit weinig met vijandigheid te maken heeft. Denk eraan dat hij elke dag sterker wordt en hij zal waarschijnlijk blijven slaan ook als je hem hardhandig aanpakt. Bij een jong paard is het een andere zaak en vergeet je best wat hierboven geschreven is.

Tom

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:24

Ik heb de ervaring gemaakt dat het zeer zeker effect heeft als je heel hard inkomt. Hoeft maar 1 keer, dan weet het veulen waar het aan toe is.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 07:58

idd, en in de natuur krijgen ze ook heus wel een een trap en moet hij zn plaats ook weten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:16

Cassidy schreef:
Ik heb de ervaring gemaakt dat het zeer zeker effect heeft als je heel hard inkomt. Hoeft maar 1 keer, dan weet het veulen waar het aan toe is.

Ik ook, kort maar duidelijk.
Mijn hengstje van vorig jaar kwam met 1 week oud met de borst vooruit in de vechthouding op me toegesprongen. Die heb ik direct bij de eerste poging tegen mijn elleboog laten springen.
Hij keek twee tellen beduust en was daarna schaapmak.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 09:19

tomacke schreef:
ik ben niet voor het hardhandig aanpakken van veulens, ze moeten immers nog opgevoed worden

Precies.. en paarden leren elkaar ook op die manier trappen af!
Als het veulen dit naar een paard deed had hij al een trap terug gehad.

Net als met veulens of paardjes die bijten.. 'terug bijten' werkt het beste! :j
Het is hun taal.. je kunt wel in ABN gaan uitleggen dat het niet de bedoeling is.. maar dat gaat niet landen :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 12:54

ik heb best veel ervaring met veulens,en ook met dit soort gevallen :j
hopelijk kan ik een beetje duidelijk uitleggen hoe ik het zou doen.

maar ben er niet zo heel erg voorstander van om hem meteen terug te trappen, wel met stem "ehh nee!!"
ik denk namelijk eerlijk niet dat hij schopt omdat het een aggressief veulen is

met twee man de stal in en zorg dat je hem wel te pakken krijgt.
1 arm om de hals heen,andere arm om zijn "body"
houdt hem maar even vast tot hij ontspant..
is in zijn geval wel even nodig,want ik denk toch wel dat hij nu weet dat als hij schopt dat jullie weggaan.
en dat is geen aggresiviteit,maar nu aangeleerd gedrag en dit moet je wel doorbreken

dus even doorzetten,met 2 man de stal in,hij kan toch niet 2 man tegelijk raken en zo kan er altijd wel iemand hem pakken.
even vasthouden, tot hij ontspant,dan belonen met stem en weer weg gaan.
doe dit maar meerdere keren per dag denk dat het wel helpt.
dus echt even doorzetten,hij moet even door dit gedrag haan.
heb je ervaring met veulens?

ik zou wel er op latten dat je jezelf niet al te groot maakt,desnoods in de stal toch eerst even ene tijd op je hurken zitten en dat hij wel naar je durft te kijken,misschien een stapje jouw kant op doen.
dan voorzichtig omhoog komen en hem benaderen.
probeerd hij dan dus weer te schoppen met twee man hem wel pakken.
en dan komt hij best omhoog,zal wel steigeren en een keer uitglijden,maar dat is dan maar zo,gaat er om dat hij daarna wel even vastgehouden word en ontspant :j

heb geduld en zelf niet boos of gefrustreerd raken,want dat voelt zo'n kleintje prima aan.
lach hem maar uit om zijn gekke fratsen! :D ;)

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:57

vandaag is het gelukt op een halstertje om te krijgen. Inderdaad met z´n 2en. Hij vond het allemaal maar spannend en het liefst kroop hij weer terug bij zijn moeder in de buik :D
@ ellepel. We hebben wel ervaring met veulens, maar zoals deze hebben we nog niet eerder gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:12

mooi zo, als de eerste stap eenmaal gezet is, komt de rest ook wel vanzelf :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:02

Goed zo. En nu kun je gaan werken in het opbouwen van vertrouwen. Veulen leren ook door wat ze zien. Besteed veel aandacht aan de moeder, als het veulen ziet dat het allemaal ok is, en dat moeder het fijn vindt om geborsteld te worden, gaan ze vanzelf toenadering zoeken. Dan af en toe een aai met een zachte borstel, terwijl je met de moeder bezig bent, gewoon omdat het veulen er toevallig staat, en gaandeweg leren ze het wel.
Maar op het moment dat het dier op je afkomt, zich omdraait en gericht met achterbenen naar je mept, moet je gewoon heel hard inkomen. Gericht trappen is een big nono, zero tolerance op dat moment, te zacht inkomen op dergelijke momenten kan averechtse effecten hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:14

Je zegt dat je merrie heel braaf is. Dan zou ik je merrie een halster rond doen en haar rustig in de hoek drukken waar het veulen staat. Dus haar als een soot van schild tussen jouw en het veulen houden. Dan kan je het veulen klem zetten met haar en als je dan hulp van iemand kan krijgen die de merrie van je overpakt, of het veuln een halstertje rond wil doen. Op die manier kan je alles heel erg ontspannen doen, zonder dat er geweld aan te pas hoef te komen. Als je veulen tijdens het klem zetten slaat, dan slaat hij zijn moeder, dus ben jij veilig.
Als je het halster dan gewoon aan laat bij je veulen ( zorg wel dat het een goed passend halster is) met een heel klein stukje halstertouw eraan zodat hij er niet echt op kan gaan staan.
De dag erop hem wer rustig klem zetten met je merrie, totdat hij eigenlijk gewoon door heeft dat jij geen bedreiging bent, maar een positief iets in zijn dag.
Ik geloof absoluut dat een 3 weken oud veulen, wat gemeen kan zijn, maar ik denk eerder dat hij zich niet helemaal op zijn gemak voelt.
Hij kan heel arrogant overkomen, maar ik ben van mening dat een eerste echte kennismaking met een veulen, dat met een schop begint, niet een positieve start is van jullie relatie.
Wanneer jij echt weet dat hij mensen kan vertrouwen en heel goed weet wat de regels zijn, dan kan je hem wel eens een gepaste opdonder geven. Maar ik vind dat aangezien je nog niet eens bent begonnen met een band e smeden, je verder gaat komen met geduld en respect van jouw kant, al krijg je dat nog niet terug.

*edit* zag nu pas dat ik een aantal berichten niet gelezen had. Goed dat het gelukt is! *

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:29

Diaz schreef:
tomacke schreef:
ik ben niet voor het hardhandig aanpakken van veulens, ze moeten immers nog opgevoed worden

Precies.. en paarden leren elkaar ook op die manier trappen af!
Als het veulen dit naar een paard deed had hij al een trap terug gehad.

Net als met veulens of paardjes die bijten.. 'terug bijten' werkt het beste! :j
Het is hun taal.. je kunt wel in ABN gaan uitleggen dat het niet de bedoeling is.. maar dat gaat niet landen :')

Haha, mooi verwoord!
Mee eens!

vfrgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 17:59

LecyTinker schreef:
Je zegt dat je merrie heel braaf is. Dan zou ik je merrie een halster rond doen en haar rustig in de hoek drukken waar het veulen staat. Dus haar als een soot van schild tussen jouw en het veulen houden. Dan kan je het veulen klem zetten met haar en als je dan hulp van iemand kan krijgen die de merrie van je overpakt, of het veuln een halstertje rond wil doen. Op die manier kan je alles heel erg ontspannen doen, zonder dat er geweld aan te pas hoef te komen. Als je veulen tijdens het klem zetten slaat, dan slaat hij zijn moeder, dus ben jij veilig.*

Dit hadden wij ook bedacht, alleen het veulen trapte daar niet in. Hij wurmde zich onder de buik van moeders door. 8)7 Wel grappig om te zien maar niet echt handig voor ons :?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:01

En vandaar de tip om dat met twee personen te doen....niet handig als ze nog onder hun moeders buik door kunnen glippen (of achter hun moeders om kunnen), ook veulens zijn vliegensvlug!