kwaliteitsverschil graasmaskers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

kwaliteitsverschil graasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 17:44

Vorig jaar heb ik voor het eerst een graasmasker gebruikt.
Dat is nu kapot(was het al erg snel), dus op naar de volgende..

Maar nu zijn er heel veel verschillende maskers te koop.
Maar zit daar verschil in?!
Gaat het masker van het ene "merk"/bedrijf eerder kapot?

Helaas ben ik vergeten waar ik mn vorige masker gekocht heb, volgens mij was het van imperial riding.
Maar ik was benieuwd naar jullie ervaringen, misschien kunnen we bijhouden welk masker lang meegaat? en welke meteen kapot zijn.
Natuurlijk zit er een verschil in hoe je paard er mee omgaat, maar misschien zit er ook per merk een verschil is.

Dabo

Re: kwaliteitsverschil graasmaskers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:03

Ik heb die van de paardendrogist, de greenguard. Vorig jaar gekocht, paard heeft hem de hele zomer omgehad (overdag) en zo te zien kan hij nog wel een paar jaartjes me. Fijn masker in gebruik, paard heeft er genoeg ruimte in, ook om bv nog te gapen... ;) :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 18:30

Dat masker heb ik inderdaad ook, voor mn pony, maar het masker een maat groter vond ik minder mooi eruit zien, niet geprobeerd, maar misschien valt het reuze mee.

Dat masker gaat ook zeker wel langer mee, dat is wel een groot voordeel.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:34

Ik heb ook eerst de goedkope geprobeerd,maar die ging zo kapot..Nu heb ik ook een greenguard en die is een jaar oud en nog als nieuw..Wel heb ik een nieuwer model(een soort bakje),want het oude model(redelijk plat ding)kan mijn paard gewoon langs eten..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 18:36

Ik heb ook die van I.R. graskorf, dit jaar voor de 2e seizoen dat ik het gebruik, dus snel stuk is ie zeker niet.

En dan staat mijn paard ermee 27/4 op t land. Wel heb ik alles rond zijn neus weggeknipt, want pffff wat een ondingen dat geen ruimte laat om normaal te luchten en te ademen met de neus.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 08:07

De greenguard die ik heb, begint nu aan zijn derde seizoen. Met andere graasmaskers heb ik geen ervaring.
Ik heb gekozen voor een greenguard omdat ik deze er niet zo benauwd uit vind zien en de ruimte groot genoeg is om ook even lekker te kunnen gapen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:33

Ik heb er eentje van de welkoop. Pasvorm is prima, maar ze zijn niet zo sterk. Als je paard er ook mee langs boomtakken of paaltjes kan schuren en hij kan er wat mee blijven hangen, dan kan ie wel scheuren (bij stalgenoot gezien).

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:34

Ik had een greenguard maar daar schuurde mijn pony zijn hele lip en neus mee open.

Nu heb ik een IR en deze is prima.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 20:01

@simodi: dat van de welkoop was ik ook al achter inderdaad.
Naar mijn idee zijn die niet de sterkste...

Die van IR wordt wel als sterk ervaren, hmm dan zal mijn paard wel een sloper wezen..

Edit: ben net aan het rondkijken, voor zover ik het nu zie heeft alleen IR een xl maat, mijn fries gaat vermoed ik niet in een l/full passen...
Alhoewel.. Hmmm

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 23:22

ik heb de greenguard maat paard voor mijn E-pony, is wel wat lomp maar daar wel je snel genoeg aan.
van die andere grasmaskers (die stoffen) is er wel degenlijk verschil in kwaliteit per merk.
twee ander pony's bij mij op stal hebben zo'n stoffen, de ene met een vrij zacht rubberen onderkant die nu naar 3 weken al stuk gaat, en de ander een veel harder rubber die nu zijn tweede seisoen in gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:31

Oké ik meng mij hier even in, want ik heb twee dikkerts en ontkom er niet aan, als ik ze heel wil houden.
Ik heb voor mijn mini een bloempot en een greenguard. De GG vind ik verschrikkelijk. Hij zit bij de mini nergens naar (is toch een minimaat) , schuurt en is gewoon een onding. Bovendien heb ik al van meer mensen gehoord dat ze dan vaak de tanden scheef slijten

De bloempot gaat op zich wel, maar ik vind het een smerig stinkend ding. Sorry. Er blijft bij de mini altijd gras in zitten, het rubber stinkt e.d. Ik heb wel wat bandjes weggehaald om zijn neusje een beetje vrij te maken, maar ik blijf het een naar rubber stinkend onding vinden en als ik dat al ruikt, ruikt het paard het zeker. Lijkt mij geen pretje om de hele dag met dat ding op te lopen.

Voor mij is paardvriendelijkheid en comfort belangrijker dan houdtbaarheid. Dan koop ik er wel vaker eentje... liever dat dan een onding, omdat de paarden hier altijd op de wei staan en hij hem dus vrijwel doorlopend opheeft (of straks allebei de paarden) combi is natuurlijk helemaal fijn

Dus.... welk grasmasker is het meest comfortabel en diervriendelijk?
Waarom zijn er geen grasmaskers van bv tentstof of zo? lekker licht en comfi

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:04

Bij het paardenkenniscentrum heb je ook een graasmasker die comfortabel en licht is en ademt..Ik heb er vorig jaar een besteld en omdat ik de oorspronkelijke gaatjes wat klein vond heb ik hem wat aan laten passen..Je kan bij afwijkende maten ook een op maat laten maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:08

Heb een greenguard kunnen lenen van een stalgenoot, maar mijn paard reageert behoorlijk gestresst. Hij gaat de hele tijd heen en weer lopen en met zijn voorbeen tegen het masker aan slaan. Het is een beetje off topic, maar zijn er meer mensen met deze ervaring? Ging het later beter? Ik heb het nu 3 dgn een paar uurtjes per dag geprobeerd, maar hij is nat van het zweet als ik weer bij hem kom om het masker af te halen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:22

Welk model probeer je dan,meer een plat model of een soort mandje?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:22

Ik heb er ook een voor mijn paard, ik geloof die van IR. Een paard bij mij op stal loopt heel veel met het grasmasker om omdat het nogal een veelvraat is, en hij anders veel te dik wordt (trekpaard). Zij heeft de greenguard gehad maar die vond ze vreselijk, hij haalde volgens mij ook zijn neus open ermee. Nu heeft ze zo'n stoffen (IR denk ik) en die zit prima.

Mijn paard krijgt vaak wel een wat ruwe, schrale neus van het grasmasker omdat het toch wat schuurt. Meestal smeer ik zijn neus dan dik in met uierzalf. Ik doe het grasmasker bij mijn paard alleen om indien écht noodzakelijk, agz ik het zelf vreselijk vind en mijn paard vindt het ook helemaal niet leuk met dat ding om. Gelukkig kan ik mijn paard aardig in vorm houden als hij dagelijks gereden wordt, dus alleen als ik op vakantie ben of als hij rust heeft oid krijgt hij 'm wel eens om.

Van andere mensen hoorde ik dat het rubberen gat waar ze door eten snel uitrekt. Dit gebeurt bij die van mij ook al een beetje maar die heb ik wel al een tijd. De pasvorm van het halster vind ik echt helemaal niks, zit veel te strak en schuurt e.d. Je kunt er het beste bontjes omheen doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:32

pleiada schreef:
Bij het paardenkenniscentrum heb je ook een graasmasker die comfortabel en licht is en ademt..Ik heb er vorig jaar een besteld en omdat ik de oorspronkelijke gaatjes wat klein vond heb ik hem wat aan laten passen..Je kan bij afwijkende maten ook een op maat laten maken..

klinkt goed. Misschien is dat dan een optie---

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:41

Hmm vreemd ze staan niet meer op hun site..Misschien kun je iets regelen als je contact met ze opneemt?Ze lieten ze altijd maken,dus misschien kan dat nog steeds op verzoek..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:43

klopt.. ik had al gekeken. Ik kan eens bellen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:44

pleiada schreef:
Welk model probeer je dan,meer een plat model of een soort mandje?

Het lijkt op een mandje.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 10:44

Zou het gewoon proberen :j

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 16:43

Het mandje/bloempot was bij mijn paard na dag 1 kapot en nog te herstellen, dag 2 kapot en nog herkenbaar en dag 3 kon ik niet meer ontwaren hoe het ding ooit in elkaar had gezeten. Nooit meer dus.

Nu ook een Greenguard. Het ziet er niet uit maar werkt super. Vooral de vrijheid om de neus en mond vind ik een dikke pre. Hier ook schuurplekken aan de kin. Wij hebben er een stuk schapenvacht ingezet en helemaal geen problemen meer mee. Alle riempjes zijn al kapot gegaan en vervangen door tye rips. zou ik nu meteen doen. Ding gaat nu zijn 2e seizoen in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 17:44

Het is niet van belang wáár je het masker het gekocht , maar welk merkje er op/in staat. Die van mij komt bij Shires vandaan en daar doe ie nu al 2 jaar mee. Enige wat er aan mankeert is dat de ring voor de halsterlijn iets is uitgescheurd omdat madam op de lijn ging staan |o
Ik heb het gaatje in het rubber ietsjes wijder gemaakt n dat ziet er ook nog steeds goed uit, geen slijtage oid.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-12 20:13

Wij hebben hier voorheen ook andere maskers gehad, die scheurden/rekten veel meer bij het gat uit.
Overigens hebben vrijwel alle paarden met masker(zijn er best wel veel eigenlijk := ) geen problemen ermee, zeker met de greenguard's niet.
Sommige zijn in het begin wel errug moeilijk(3 dagen weigeren ermee te eten) maar toch went het wel snel
de "regel" is ook vrij duidelijk, je gaat pas de wei op als je een masker om hebt dus: wei=masker=goed

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:33

Ik heb hier die van bucas, die blijft goed zitten en hij krijgt er ok geen schuurplekjes oid van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 17:42

Ik vind de Best Friend het degelijkst.