gedrag tussen 2 merrie's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

gedrag tussen 2 merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 22:35

Goedenavond :)

Mijn vriendin en ik hebben allebei 2 paarden beide merrie's .
Wij doen alles samen met deze 2 paarden , buitenrijden , samen trainen in de bak je kan het zo gek niet bedenken .
In het begin moesten de paarden weinig van elkaar hebben , maar dit werd eigenlijk steeds beter .
Mijn merrie is best wel een pittig beest , laat het duidelijk merken als ze iets niet fijn vind .
In het begin deed ze dan vaak een poging om het paard van me vriendin aan te vallen .
Sinds een weekje of 3 kijkt ze alleen boos en doet haar oren in haar nek ,
maar zodra er neuscontact is wilt ze gelijk kriebelen en is er niks meer aan de hand .

Nu is het paard van mijn vriendin hengstig , en niet zo een klein beetje ook en mijn merrie is echt super lief voor haar .
gaat haar staan kriebelen en staan likken , en fleemt als het paard van mijn vriendin wat laat druppelen aan de achterkant .
Mijn merrie is zelf nu ook hengstig geworden sinds gisteren , en of dat komt door het paard van me vriendin ik heb geen idee .
ze staat ook steeds flink te gillen in haar stal .

Gisteren heeft mijn vriendin de 2 paarden gedaan .
helaas is er gisterenavond wat vervelends gebeurd , mijn vriendin had onze 2 paarden vastgezet in de stands ,
dit doet ze vaker en dan is er totaal niks aan de hand .
Gisterenavond is het een beetje anders gelopen .
Mijn vriendin haalt mijn paard uit de stands om haar vervolgens in de stapmolen te zetten .
Ze is naar buiten gelopen , en toen is haar eigen paard helemaal gek geworden .
Ze werd in paniek geroepen door een stalgenoot , haar paard is onderuit gevallen in de stands omdat ze mijn paard had weggenomen .
gelukkig heeft ze er alleen 2 wondjes aan over gehouden maar het is een flinke klap geweest .

Vandaag zijn we samen naar stal gegaan , want we hadden afgesproken om samen te gaan rijden .
Dus mijn vriendin die had haar eigen paard uit stal gehaald en die loopt langs mijn box .
Die 2 werden helemaal gek hinniken , knorren en luisterde totaal niet meer .
In de poetsstands stonden ze ook steeds naar elkaar te kijken en te knorren .

We zijn gaan rijden , en we reden samen met nog een manege pony in de bak .
mijn paard die wou steeds bij die van me vriendin zijn en ging erg hard lopen om bij haar in de buurt te zijn , en ook vaak draven .
als de manege pony te dicht bij die van me vriendin in de buurt kwam dan wou ze aanvallen .

We hadden gereden en we zetten ze weer in de stands , hebben ze weer een tijd staan te kroelen .
Ik was klaar met mijn paard , en die wou ik weghalen dit ging dus niet want die van me vriendin die stond gelijk weer te dansen in de stands .
Dus heb gewacht totdat me vriendin klaar was , en had zoiets van ze staat erbij dus ik kan wel weg .
mijn paard die wou niet mee terwijl ze weet dat er eten in de voerbak ligt dus meestal staat ze snel in stal .
maar nu ging ze knorren , hinniken , en bleef ze voor haar stal achterom kijken waar die van me vriendin bleef .

Uiteindelijk had ze staan eten maar daarna begon het gezeur weer in stal , hinniken draaien , schrapen en door het raampje in stal gaan staan kijken waar die van me vriendin was .
ze staan 3 boxen van elkaar vandaan .
Nu blijkt dus dat ze dit ook al een paar dagen doet .

Iemand bij ons op stal zei dat we ze maar beter uit elkaar konden gaan houden , omdat we hier nog wel eens een hoop gezeur mee zouden kunnen gaan krijgen .

Wat mijn vraag nou is...................
komt dit alleen door de hengstigheid ??
of zal dit iets blijvends zijn , en dat als de hengstigheid gestopt is we dit gedrag dus gewoon houden ?
Ik ben heel benieuwd waar dit gedrag nou ineens vandaan komt tussen deze 2 , want ik kan het niet plaatsen .
komt dit vaker voor bij merrie's ?

Ik heb mijn paardje gefilmd in stal , helaas is het maar een seconden of 50 want daarna viel mijn telefoon uit omdat de batterij op was .

wie kan ons helpen ????

bedankt voor het lezen :)

nicole_hetty

Re: gedrag tussen 2 merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:43

ik heb dit probleem ook gehad met mijn 2 paarden. 1 van mijn paarden stond dan rescht tegen de boxrand omhoog naar de andere. en als de andere er dan even niet was werd de hele tent afgebroken.
ik heb ze beide een maand apart gezet. ( niet meer bij elkaar in de buurt) in middels kunnen ze beide heel goed met en zonder elkaar.
tijdens het poetsen-opzadelen laat ik ze nu ook gerust even een half uurtje alleen staan ( tijdens het schoonmaken van de bak bv) in het begin was dit een drama. nu blijven ze geduldig staan wachten, geen geschop of gehinnik meer.

mika11

Re: gedrag tussen 2 merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:57

Staan jullie paarden dan ook samen buiten in een kudde?
Of kennen ze elkaar alleen van het trainen/rijden?

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:07

bedankt voor de snelle reactie's .

@mika : helaas hebben wij niet het hele jaar door weidegang .
dit hebben we alleen in de zomermaanden .
Ze zijn nog nooit samen op de wei geweest , omdat mijn vriendin dit paardje nog niet zo lang heeft .
Ze heeft dit paard een hele tijd geleast en sinds december is die van haarzelf .

We doen echt gewoon verder alles samen .
wandelen , poetsen , rijden , alles gewoon .
Het is wel de bedoeling dat ze samen de wei opgaan .

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 12:52

zijn er verder nog mensen die dit gedrag herkennen ?

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:59

Mijn paarden doen het ook..
Vooral mijn jongste merrie werd altijd helemaal gek als ik mijn fries meenam, bokken, steigeren in de stal, nu ik ze vaker apart heb, en het negeer is het al een stuk minder geworden,
ze hinniken nog wel als ik er weer aan kom met de ander maar dat vind ik niet meer zo erg.