Buitenrijden,ruiterbewijs en de verzekering..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Buitenrijden,ruiterbewijs en de verzekering..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 18:52

Hallo bokkers,
Ik had eigenlijk wat vragen.

Zelf rij ik af en toe buitenmet mijn pony ,maar laatst werd mij gewezen op het feit dat ik zonder ruiterbewijs rij en diegene dacht dat je dan niet verzekerd bent.
Nou weet ik van het westen dat je daar op elke hoek zowat door een boswachter die daar toevallig is gevraagd kan worden om je ruiterbewijs ,maar sinds ik in het noorden woon ken ik eigenlijk alleen maar mensen zonder ruiterbewijs.

Vele boswachters weten hier niet eens echt wat het is/inhoud.

Hierdoor mijn vraag.. mocht ik buitenrijden en vallen > pony richt schade aan, ben ik verzekerd?
Onder welke verzekering geld dit en ben je ook verzekerd zonder ruiterbewijs?

Groetjes :)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 19:09

ja je bent verzekerd zonder ruiterbewijs, in NL is een WA verzekering verplicht, daar vallen ook je dieren onder, ook jou paard als hij bijv. uitbreekt en hij eet de tuin van de buren leeg ... of hij schrikt met rijden en raakt per ongeluk een auto ofzo. waar ik woon en in de bossen heb je geen ruiterbewijs nodig. op de veluwe kun je in veel gebieden zonder ruiterbewijs rijden, is niet verplicht kunt er ook een extra WA verzekering bijnemen, kost E7.- per jaar (unive), dan ben je helemaal goed gedekt voor je paard, hier zitten ook juridische kosten bij enz. enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:18

Elin_ schreef:
Hallo bokkers,
Ik had eigenlijk wat vragen.

Zelf rij ik af en toe buitenmet mijn pony ,maar laatst werd mij gewezen op het feit dat ik zonder ruiterbewijs rij en diegene dacht dat je dan niet verzekerd bent.
Nou weet ik van het westen dat je daar op elke hoek zowat door een boswachter die daar toevallig is gevraagd kan worden om je ruiterbewijs ,maar sinds ik in het noorden woon ken ik eigenlijk alleen maar mensen zonder ruiterbewijs.

Vele boswachters weten hier niet eens echt wat het is/inhoud.

Hierdoor mijn vraag.. mocht ik buitenrijden en vallen > pony richt schade aan, ben ik verzekerd?
Onder welke verzekering geld dit en ben je ook verzekerd zonder ruiterbewijs?

Groetjes :)

Er zijn iets van 6 gebieden in NL waar het ruiterbewijs verplicht is: SRR site Zelfs de SRR vindt het blijkbaar allemaal zo onbelangrijk dat het alleen bij de FAQ wordt vermeldt.......

Schade door je pony aangericht valt onder je AVP, tenzij je in staat bent zoveel schade aan te richten dat dat meer behelst dan de gedekte bedragen in je verzekering. Tegen die tijd komt de verzekering van de SRR in zicht..........

Die boswachter kan wel vragen naar je ruiterbewijs, maar als dat niet verplicht is in dat gebied, kan ie er verder niks mee als je dat niet hebt. Het ruiterbewijs heeft namelijk geen enkele juridische status.

Pentax

Re: Buitenrijden,ruiterbewijs en de verzekering..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 17:10

Word toch niet om gevraagd, ook niet in de verplichte gebieden.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:17

Pentax schreef:

daar moet je niet vanuit gaan
heb al 14 jaar me ruiterbewijs en onlangs werd er toch naar gevraagt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:11

nikkie722 schreef:
ja je bent verzekerd zonder ruiterbewijs, in NL is een WA verzekering verplicht, daar vallen ook je dieren onder, ook jou paard als hij bijv. uitbreekt en hij eet de tuin van de buren leeg ... of hij schrikt met rijden en raakt per ongeluk een auto ofzo. waar ik woon en in de bossen heb je geen ruiterbewijs nodig. op de veluwe kun je in veel gebieden zonder ruiterbewijs rijden, is niet verplicht kunt er ook een extra WA verzekering bijnemen, kost E7.- per jaar (unive), dan ben je helemaal goed gedekt voor je paard, hier zitten ook juridische kosten bij enz. enz.

In nederland is een WA verzekering alleen verplicht als je een eigen huis hebt.

Als je staat ingeschreven bij je ouders, en hun hebben een WA verzekering, ben je automatisch meeverzekerd.

Mocht geen van bovenstaande situaties het geval zijn, is het zeker aan te raden om een eigen WA verzekering af te sluiten, dit kan al vanaf 2,- per maand en scheelt een hoop heisa. De eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk, dus ook als bijvoorbeeld je bijrijdster naar buiten gaat en schade maakt, zul jij als eigenaar moeten dokken. Wel zo fijn om dan verzekerd te zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:30

Esmeralda schreef:
Pentax schreef:

daar moet je niet vanuit gaan
heb al 14 jaar me ruiterbewijs en onlangs werd er toch naar gevraagt

Ja ik heb hem ook, meerdere malen aangehouden in verplichte gebieden, nooit naar gevraagd. Zelfs niet toen ik een boete kreeg :o

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:41

Hier ook ruiterbewijs, wa verzekering en een paardenpolis afgesloten die etters staan aan huis dus als ze.uitbreken en wat slopen zijn die kosten vergoed. er is echter nog nooit naar mijn ruiterbewijs gevraagd.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:45

ach ik vind het alleen al fijn dat ik hem op stallen kan tonen als ik ergens een ritje wil maken! Dat geeft ze toch wel vertrouwen.
de eigenaar van mijn verzorgpony vindt het ook wel fijn, als er iets gebeurd is er tenminste een verzekering.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:56

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:31

Heb zaterdag een rekening van de KNHS gekregen van het Ruiterbewijs.
Ben aan het aarzelen wat ik nu zal doen.
Houden terwijl ik nooit in een gebied rij waar dat verplicht is. Of schrappen.
Maar stel je voor dat er meer gebieden komen, dan zal ik hem weer moeten halen.
Twijfel....

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:52

ikkeniet schreef:
Heb zaterdag een rekening van de KNHS gekregen van het Ruiterbewijs.
Ben aan het aarzelen wat ik nu zal doen.
Houden terwijl ik nooit in een gebied rij waar dat verplicht is. Of schrappen.
Maar stel je voor dat er meer gebieden komen, dan zal ik hem weer moeten halen.
Twijfel....

Ik kreeg die rekening pas ook. Ik heb hem betaald!
ik zie het zo dat je er al veel in hebt geïnvesteerd en wat in het vat zit verzuurt niet.
stel dat het ooit verplicht word.. dan gaan de prijzen van het halen flink omhoog(denk ik)
en dan heb je hem tenminste.. en wat is die 20 euro per jaar nou..