Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Blon_D schreef:de rijksoverheid zegt het volgende:
In bepaalde gevallen mag u, met alleen een B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
1. de lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen auto = 1230 trailer = 1500 is te veel, maar wanneer ik hem 270 kilo laat terug keuren niet meer. dan weeg de trailer 1230.
2. de totale combinatie ( dus auto en aanhanger samen = 2460?) mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo. er wordt daarbij gekeke naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren = 1230. dat plus het gewicht van de maximaal beladen auto 1850 mag niet zwaarder dan 3500 kilo zijn. = 3080?
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -2006.html
Blon_D schreef:Als ik met de auto van mijn ouders een mazda van 1230 kg rijd met een trailer met met een incl laadvermogen rijd die 1500 weegt de totale combi is dus niet meer dan 3500 kg. Ik houd mij hiermee aan wet volgens het cbr. MAAR ben ik dan ook echt verzekerd mocht er iets gebeuren?
ikke schreef:Blon_D schreef:de rijksoverheid zegt het volgende:
In bepaalde gevallen mag u, met alleen een B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
1. de lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen auto = 1230 trailer = 1500 is te veel, maar wanneer ik hem 270 kilo laat terug keuren niet meer. dan weeg de trailer 1230.
2. de totale combinatie ( dus auto en aanhanger samen = 2460?) mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo. er wordt daarbij gekeke naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren = 1230. dat plus het gewicht van de maximaal beladen auto 1850 mag niet zwaarder dan 3500 kilo zijn. = 3080?
Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -2006.html
Verstandig dat je het zelf even hebt opgezocht want de onzin-verhalen die hier staan zijn weer niet van de lucht......
Ik neem wel een aantal losse rijlessen voor het be rijbewijs. Ik heb alleen heel erg last van extreme examenstress waardoor ik het liever zo oplos. Ik rijd dagelijks met mijn eigen auto door heel Nederland. Ben verder niet bang aangelegt in het verkeerd. Heb op eigen terein ook wel korte stukjes met trailer gereden. Dus wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in.
Wanneer je de trailer laat terugkeuren naar 1229kg toegestaan gewicht, dan mag je er NU mee rijden met B-rijbewijs. Maar waarom zou je voor die paar maanden nog moeilijk doen?? Vanaf volgend jaar mag je met deze combi gewoon rijden met je B-rijbewijs.
De andere vraag moet zijn: WIL je wel rijden met die combi??
Ik weet niet hoeveel vlieguren jij hebt, maar ik kan je vertellen dat je niet blij gaat worden van die combi. Dat rijdt echt voor geen meter. Alle rijbewijzen ten spijt is het feitelijk een levensgevaarlijke combi, domweg omdat je in vervelende situatie helemaal niets te melden hebt!
Blon_D schreef:janderegelaa schreef:Steek dat geld liever in een BE rijbewijs...
voor een be rijbewijs heb moet ik minimaal 500 euro uittrekken( en dan nog geen garantie dat ik hem heb wegens faalangst). Terugkeuren kost max 70 euro...
ulyse schreef:Heb je een idee wat er gebeurt als je heel hard moet remmen, je heb je kostbaarste bezit in je trailer staan. Die wil je toch op een goed manier vervoeren zonder al te veel risico te nemen.